Google Analytics

« Back to Glossary Index

Google Analytics to rozbudowane i najpopularniejsze na świecie narzędzie służące do analityki internetowej. Dzięki temu rozwiązaniu możemy sprawdzić, ilu użytkowników korzysta ze strony obecnie, jak zmienia się liczba odwiedzin w czasie, a także monitorować skuteczność prowadzonych działań marketingowych. Narzędzie daje analitykom bardzo duże możliwości. Może być wykorzystywane na komercyjnych witrynach – jest ono dostępne dla każdego za darmo.

Sekcja tło

Oddaj swoją stronę w ręce ekspertów

Rozpoczęcie korzystania z Google Analytics

Żeby zacząć używać GA, musimy najpierw założyć konto Google. Wchodzimy na stronę https://analytics.google.com/ i klikamy „Rozpocznij pomiary”. Następnie podajemy nazwę konta, nazwę usługi (np. adres strony) i przechodzimy dalej. Musimy wyrazić niezbędne zgody i wówczas znajdziemy się już w panelu GA. Żeby pojawiły się tam dane o naszej stronie i jej użytkownikach, najpierw trzeba umieścić w witrynie kod śledzenia. W tym celu klikamy „Utwórz nowe konto”. Przed 1 listopada kod śledzenia znajdował się w „Administracji” w opcji „Informacje o śledzeniu”. Jednak od tego dnia dostępne jest Google Analytics 4, czyli nowa wersja tego narzędzia. Na miejscu „Informacji o śledzeniu” pojawiła się pozycja „Strumienie danych”. Po kliknięciu niej, należy wybrać jeden ze strumieni, tj. internet, iOS lub Android. Następnie pojawi się okno z wieloma opcjami konfiguracyjnymi, a wśród nich dwa sposoby na wdrożenie kodu Google Analytics, mianowicie:

  • Korzystając z Google Tag Manager – ta metoda jest sugerowana użytkownikom, którzy znają to narzędzie.
  • Używając kodu Global Site Tag – należy wstawić ten kod w sekcji <head> strony.

Po wdrożeniu kodu, Google Analytics rozpocznie zbieranie danych.

Sekcja tło

Chcesz poznać Google Analytics lepiej? Skorzystaj z wiedzy specjalistów

Funkcje w Google Analytics

Za pomocą GA można uzyskać wiele informacji o zachowaniu użytkowników strony WWW czy aplikacji. Jest to narzędzie wykorzystywane w branży e-commerce, jak i w przypadku stron firmowych, informacyjnych i w zasadzie wszystkich innych. Dzięki GA można zdobyć wiedzę na temat:

  • liczby użytkowników przeglądających aktualnie stronę WWW,
  • liczby internautów, którzy odwiedzili stronę WWW w danym okresie,
  • procentu użytkowników, którzy zakończył wizytę w witrynie wyłącznie na jednej stronie serwisu (wskaźnik bounce rate),
  • liczby odwiedzających serwis, którzy weszli na kluczową dla właściciela podstronę, np. w zakładkę składania zamówienia,
  • danych demograficznych internautów przeglądających stronę – takich jak wiek czy płeć,
  • zainteresowań odwiedzających,
  • statystyk skuteczności kampanii marketingowych – korzystając z tzw. UTM-ów,
  • szukanych przez użytkowników informacji za pomocą wewnętrznej wyszukiwarki znajdującej się na stronie,
  • niektórych danych z Search Console,
  • niektórych danych z Google Ads.

Dzięki GA można śledzić ruch na stronie, badać skuteczność marketingu, SEO, a także udostępniać te dane zainteresowanym kampaniami reklamowymi w serwisie. To narzędzie analityczne jest wciąż rozwijane – pojawiają się kolejne funkcje, które zwiększają jego możliwości.

« Wróć do słownika pojęć SEO/SEM/e-marketing
Przewiń do góry