duzy_szablon Clustericclusteric

Damian Kiełbasa – wcześniej programista w DreamLab Onet.pl, dziś współtwórca projektu CLUSTERIC odpowiadający za jego techniczną stronę. Przygotowuje narzędzia wspomagające analizę Internetu, indeksuje strony i buduje bazy wskaźników, które ułatwiają pracę SEOwców. W wywiadzie wziął także udział Paweł Sokołowski z CLUSTERIC, który wypowiedział się na temat obecnych trendów.

 

 

KM: O czym opowiedziałeś na semKRK?
Prezentacja nosiła tytuł „Jak w ciągu 5 minut znaleźć wartościowe miejsca do publikacji contentu?”. Pokazaliśmy jak szybko i sprawnie znaleźć najlepsze miejsca do publikacji treści. O tym, jakie wymogi powinny spełniać i jak można te kryteria przełożyć na parametry off-site i on-site. Po części teoretycznej pokazaliśmy, w jaki sposób przeprowadzić proces selekcji w praktyce i jak Google może nam pomóc w ocenie autorytetu linków/domen.

DK: Co w branży SEO było największą porażką 2016 /największym wydarzeniem/największym sukcesem?
Rok 2016 w SEO był dość spokojny w porównaniu do lat poprzednich i jeśli mielibyśmy go nazwać, to był to rok „machine learning” w Google. Google poinformowało nas oficjalnie o wpływie RankBrain na wyniki organiczne. RankBrain został określony jako jeden z trzech podstawowych czynników branych pod uwagę przy ocenie strony (pozostałe to: linki i treść). Prace nad automatyzacją procesów w oparciu o AI trwały od 2014, kiedy to Google przejęło DeepMind. Ich wynikiem oprócz RankBrain są również zautomatyzowane aktualizacje takich części algorytmu jak Pingwin czy Panda oraz włączenie do procesu oceny informacji uzyskiwanych od użytkowników poprzez indeks „disavow”.
Widzimy też dalsze wyraźne kroki w stronę przejmowania przestrzeni wyników organicznych na rzecz wyników płatnych i widżetów. Ten trend się nasili w Polsce w następnych latach m.in. ze względu na wprowadzanie rozwiązań przetestowanych wcześniej na rynkach zachodnich.

Na jakie trendy polecasz zwracać szczególną uwagę w 2017?
Z naszego punktu widzenia rok 2017 jest rokiem technicznego SEO. Wydaje się, że jest to oczywiste, jednak większość firm wykonuje audyty techniczne w przypadku spadku ruchu. Pozyskanie dodatkowego ruchu poprzez optymalizację jest ciągle marginalne, jednak przy wzrostowym trendzie audytów wykonywanych przy okazji typowych działań SEO.

Poranną prasówkę zaczynasz od?
Poranna prasówka to oczywiście Facebook i grupy związane z SEO. W branży zależnej od usług podmiotów trzecich (jak Google), zaznaczamy, żeby uważać na naprędce wyciągane wnioski w sytuacjach kryzysowych. Wszystkie podsumowania wymagają czasu na testy i obserwacji na dużej grupie stron. Ze względu na złożoność oceny i jej niejednoznaczność, dość często prawidłowe wnioski można formułować dopiero po tygodniach/miesiącach.

1-3 polecane mało znane narzędzia z Twojego warsztatu, które polecasz.
Codziennie w Clusteric używamy Trello, SimilarWeb, LucidChart, Freedom.

Jaki procent nowo otwartych sklepów w Polsce zamyka się po roku? Jakie są tego główne przyczyny?
Odsetek zamykanych sklepów jest taki sam jak innych biznesów online, tyle że sklepy stanowią dość duży fragment tortu. Biznesy te nie są dostosowane do rynku, a niska bariera wejścia sprawia, że prowadzenie sklepu wydaje się początkującym przedsiębiorcom łatwe. Większość tych projektów upada głównie ze względu na brak modelu wzrostu opartego o testy. Dla ecommerce to marketplace’y są świetnym miejscem, gdzie przy braku struktury można zarówno duplikować działania konkurencji, jak i ocenić czy nasz model biznesowy działa.

Czy w 2017 w profilach linków nadal znajdziemy wielkie systemy zaplecz?
Całe mnóstwo, ale to oczywiście zależy od tego, jak zdefiniujemy „wielkie system zapleczy” i jak są zrobione. Indeksacja dużych zapleczy w Google wymaga treści, które nie tylko są w miarę unikalne, ale też stanowią wartość dodaną dla użytkownika. Taki system tworzenia serwisów wychodzi poza ramy zaplecza przeznaczonego tylko dla budowania struktury linków, skupiając się na możliwości generowania ruchu organicznego, zdobywania zaufania i ewentualnej monetyzacji. Dość łatwo prześledzić co działa, patrząc na kolejne aktualizacje algorytmu Googla i problemy, z jakimi się zmagają w skali globalnej.

Czy to prawda, że po dużej ilości komunikatów, zmian i kar w 2015 obecnie ilość widocznych interwencji ze strony Google zmalała, a metody Black Hat są namacalnie skuteczniejsze? Czy to może być cisza przed burzą?
Techniki Black Hat zawsze były i będą skuteczne, ale muszą się zmieniać i dostosowywać do warunków środowiska, w którym działają. BH SEO przed wprowadzeniem kar za nienaturalne linki było tak masowe jak masowe kary nastąpiły w wyniku tych działań po zmianach oceny linków w Google pod koniec 2012 roku. Indeks „disavow” skutecznie działa w tej chwili powodując zmniejszenie wpływu na pozycje dla stron o wątpliwej reputacji, ale samo Google jest już przeciążone bardzo złą jakością raportów disavow i oficjalnie podaje informacje o tym, że nie powinna to być masowa procedura na całe zło. Znane są przypadki zgłaszania do disavow tysięcy domen, a brak innych wag niż częstotliwość zgłoszeń powoduje zaburzenia w ich systemie oceny.

Czy złośliwe działania linkowania są obecnie w stanie zagrozić pozycji średniego biznesu?
Tak. Dobrze przeprowadzona kampania negatywnego SEO oprócz zaburzenia wyników organicznych, zdezorganizuje działania SEO oraz całość firmy. Oczywiście w większości przypadków możliwy jest powrót do poprzednich pozycji, ale wymaga to czasu i generuje dodatkowe koszty przy spadku przychodów z SEO. Kanał marketingowy, jakim jest SEO powinien być jednym z wielu dostarczających sprzedaż, nie jedynym. W takiej sytuacji, przy redystrybucji ryzyka, negatywne SEO nie jest kluczowym problemem firmy.

Dziękujemy Damianowi i Pawłowi za odpowiedzi.

Krzysztof Marzec
Autor:

Krzysztof Marzec Specjalista SEM, Certyfikowany Trener AdWords oraz Certyfikowany Specjalista AdWords i Analytics. Przygodę z SEO zaczął w 2005 roku. Kieruje DevaGroup, stworzył i był wieloletnim szefem działu SEO Interia.pl. Prowadzi szkolenia i wykłady m.in. w Akademii Google Partners czy na Uniwersytecie Jagiellońskim. W wolnych chwilach.. moment, mam 3-kę małych dzieci, nie mam wolnych chwil. Czemu piszę tę notkę w 3ciej osobie? Ktoś to w ogóle czyta?...

O blogu

Szukasz informacji ze świata Search Engine Marketingu?

Znalazłeś.

Starannie wyselekcjonowane wiadomości i nowości przygotowywane są przez ekspertów DevaGroup w oparciu o ponad setkę źródeł oraz własne testy i doświadczenia.

Zapraszamy do lektury!

Znajdź nas w Google+

Ostatnie wpisy

Social Linkblog


Pozycjonowanie

Social Media