Zaplecze SEO – czym są strony zapleczowe i jak je budować?

Zaplecze SEO – czym są strony zapleczowe i jak je budować?

Zaplecze SEO - czym są
strony zapleczowe i jak je budować?

Z tego artykułu dowiesz się, czym jest zaplecze SEO, jak wygląda budowa zaplecza SEO oraz czy tworzenie własnego zaplecza SEO jest opłacalne. Ten krótki poradnik może okazać się pomocny zwłaszcza dla osób, które do tej pory z SEO nie miały wiele wspólnego, zastanawiają się nad pozycjonowaniem stron na własną rękę lub przy pomocy agencji SEO.

Czym jest zaplecze SEO?

Zaplecze SEO to tzw. strony zapleczowe, które stanowią miejsce do budowania profilu linków do strony zwrotnej. Są pewnego rodzaju wsparciem dla głownej witryny. Stanowią one miejsce do linkowania wewnętrznego, jak i zwnętrznego, a przy odpowiednich wartościach treści tworzą podstawę do budowania ruchu organicznego, zwiększenia konwersji oraz możliwości zarobku przy współpracach z partnerami.

Z zaplecza SEO korzystają zarówno agencje zajmujące się pozycjonowaniem witryn internetowych, pozycjonerzy-freelancerzy, jak i firmy niezwiązane z branżą SEO, które samodzielnie chcą wpłynąć na pozycję w rankingu zajmowaną przez własny serwis bądź sklep internetowy. Pojęcie zaplecza SEO może być rozważane w dwóch wariantach.

Samodzielne, prywatne zaplecze SEO to istotny punkt kampanii pozycjonerskiej i całego procesu związanego ze zdobywaniem linków (tzw. linkbuildingiem). Każdej stronie, którą można znaleźć w organicznych wynikach wyszukiwania Google, została przypisana określona pozycja w rankingu dla wpisanej przez internautę frazy. O tym, jaką pozycję zajmie nasza strona, decyduje algorytm Google, który opiera się na wielu czynnikach on-site (dotyczących budowy i optymalizacji strony) i off-site (czynniki zewnętrzne mające wpływ na stronę, np. sygnały social media i zewnętrzne linki sponsorowane/pozycjonerskie kierujące do witryny).

Jednym z najważniejszych elementów off-site wpływających na ranking w Google są linki przychodzące. Można je zdobywać na kilka sposobów, a zaplecze pozycjonerskie jest jednym z nich. To właśnie baza stron zapleczy SEO pozwala urozmaicić profil linków. Oczywiście, pod warunkiem, że na stronach wchodzących w skład zaplecza będzie prezentowany wartościowy content, a same strony będą prawidłowo zbudowane, zoptymalizowane i prowadzone.

Jaką strukturę może mieć dobre zaplecze SEO?

Zaplecza SEO (w rozumieniu węższym) mogą mieć różną strukturę. Od tego, jak zostaną zaprojektowane, w dużej mierze zależy ich skuteczność. Architektura linkowania jest niezmiernie istotna – warto mieć na uwadze, aby stworzony profil linków wyglądał jak najbardziej naturalnie. Gdy Google wykryje podejrzane działania, może ukarać daną stronę filtrem lub całkowitym wyindeksowaniem. W konsekwencji nałożonej kary pozycje witryny w rankingu wyników organicznych mogą ulec znacznym spadkom. W praktyce najlepiej trzymać się jak najdalej od konkretnej struktury, która może być łatwo wykrywalna, ale warto wiedzie,ć w jaki sposób można do tematu podejść.

Wyróżniamy następujące topologie linkowania w zapleczu SEO:

  • Zaplecza o strukturze gwiazdy – w tym przypadku linkowanie zaplecza jest tak proste, jak to tylko można sobie wyobrazić. Wszystkie tworzone strony zapleczowe prowadzą do strony pozycjonowanego serwisu. Z jednej strony taki schemat daje dużą przejrzystość, jednak z drugiej budzi podejrzenia, bo wszystko jest aż za ładnie poukładane.
  • Zaplecza o strukturze koła – to kolejny sposób na tworzenie zapleczy. W tym przypadku budowa strony zapleczowej SEO przebiega w taki sposób, że nie tylko domena główna pozyskuje linki od zapleczy SEO. Każdy serwis tematyczny linkuje także do innej strony zapleczowej. Dzięki temu poszczególne serwisy wzajemnie się wspierają i wzmacniają swoją pozycję. Taki sposób budowania relacji wykorzystywany jest również w linkowaniu wewnętrznym w ramach jednego serwisu.
  • Zaplecza o strukturze piramidy – to sposób rozbudowywania zaplecz SEO, w którym czubkiem piramidy jest pozycjonowany serwis, a podstawa stale się rozszerza i jest uzupełniana o kolejne poziomy połączonych ze sobą stron linkujących. Takie rozwiązanie ma swoje mocne i słabe strony. Do zalet zaliczyć można utrudnione znalezienie bezpośrednich powiązań pomiędzy stronami zapleczowymi a domeną główną. Minusem jest jednak to, że ze względu na dużą ilość szczebli piramidy, moc linków jest mniejsza.

Zanim zdecydujesz się na konkretny schemat, w oparciu o który będziesz budować swoje zaplecze, przeanalizuj mocne i słabe strony każdego z rozwiązań. Weź pod uwagę między innymi to, jak bardzo rozbudowane będzie zaplecze (w jego skład będzie wchodziło kilka, kilkanaście, a może kilkadziesiąt kolejnych domen?), a także to, czy zależy Ci bardziej na mocy stron przeznaczonych do zapleczy SEO, czy może raczej na tym, aby prowadzone działania wyglądały jak najbardziej naturalnie. Rachunek zysków i potencjalnych strat nie jest do końca oczywisty i zależy od rodzaju kampanii SEO, branży, konkurencyjności i oczywiście samego budżetu przeznaczonego na budowę i prowadzenie zapleczy.

linkowanie struktura zaplecza i satelity seo

 

Jak zbudować zaplecze SEO?

Jednym z ważniejszych elementów budowania zaplecza SEO do pozycjonowania strony internetowej jest domena. Nie wystarczy losowo wybrać ją spośród dostępnych propozycji. Warto zwrócić uwagę na to, by była dopasowana do treści, jakie będą prezentowane w ramach konkretnych serwisów. Przykładowo – domena pieknegaraze.xy niezbyt nadaje się dla witryny, na której mają być umieszczane treści związane z branżą kosmetyczną. Nazwa domeny musi współgrać z contentem i branżą – to jedna z podstawowych zasad, których warto się trzymać.

Wybierając optymalną domenę, prócz nazwy trzeba wziąć też pod uwagę inne czynniki, które mogą mieć mniejsze lub większe znaczenie dla późniejszej wartości samego serwisu. Specjaliści od SEO wskazują między innymi na:

  • wiek domeny,
  • profil linków przychodzących (dotyczy domen przechwyconych, z historią),
  • anchory w kampanii SEO – jak bardzo są zróżnicowane,
  • historię domeny – powiązanie z konkretną treścią oraz tematyką.

Na pytanie, czy korzystać wyłącznie z nowych domen, które nie mają za sobą żadnej historii, czy też zdecydować się na wykorzystanie tych, na których wcześniej były już postawione jakieś serwisy, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Z jednej strony domeny z historią mogą przyspieszyć proces pozycjonowania, jednak tylko pod warunkiem, że ta historia jest dobra. Gdy domena była ukarana filtrem od Google, to końcowy rezultat może okazać się zgoła odmienny od oczekiwanego.

Dlaczego strona pozycjonowana i zaplecza powinny być na osobnych serwerach?

Gdy zostaną już wybrane domeny (ich liczba często jest powiązana z wysokością budżetu przeznaczonego na zaplecza – im większy budżet, tym więcej stron zapleczowych można stworzyć, a prowadzone działania będą zakrojone na szerszą skalę), to pora przyjrzeć się kwestii hostingu. W tym miejscu pojawia się pytanie, czy serwer pozycjonowanego serwisu oraz zapleczy SEO może być ten sam, czy lepiej pomyśleć o większej różnorodności.

Drobne wyjaśnienie dla osób, które zupełnie nie są zorientowane w temacie – serwer to miejsce, w którym przechowuje się wszelkie pliki powiązane z konkretną stroną internetową. Zdecydowana większość firm nie posiada własnych serwerowni i korzysta z rozwiązań hostingowych oferowanych przez zewnętrzne firmy.

O wiele wygodniej (i przede wszystkim dużo taniej) byłoby umieścić wszystkie strony zapleczowe na jednym serwerze. Wystarczy wówczas podpisać jedną umowę, nie trzeba się martwić o to, aby przedłużyć hosting w różnych terminach, panuje ład i porządek. Jednak taki stan rzeczy nie będzie miał pozytywnych skutków dla pozycjonowanej witryny. Algorytm wyszukiwarki jest skonstruowany w taki sposób, by wychwytywać podejrzane działania z identycznych IP mające na celu próbę manipulowania pozycjami strony. Zatem im większa dywersyfikacja – tym lepiej.

Jeżeli Twój budżet na inwestycje związane z budową zaplecza SEO jest znacznie ograniczony i nie możesz sobie pozwolić na kilka różnych serwerów, to zadbaj chociaż o to, aby poszczególne witryny miały dedykowane adresy IP. Decyduj się na najlepsze rozwiązania hostingowe. Możliwości wyboru jest obecnie bardzo dużo.

Serwer powinien gwarantować:

  • Szybkość działania – jeżeli strona ładuje się zbyt długo, to zmniejsza to jej wartość dla robotów, które odpowiedzialne są za ostateczny kształt rankingu witryn internetowych w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Bezpieczeństwo – odpowiednie zabezpieczenia zmniejszą szansę, że strony utrzymywane w ramach jednego hostingu zostaną zaatakowane przez zewnętrzne złośliwe oprogramowanie.
  • Stabilność – przerwy w działaniu serwerów niekorzystnie wpływają na wartość strony.

Optymalnie dobrane domeny oraz różne serwery (a przynajmniej indywidualne adresy IP) to istotne aspekty, o których należy pamiętać podczas budowy zaplecza. Jednak to jeszcze nie wszystko. Trzeba dodatkowo rozstrzygnąć, czy każda ze stron zapleczowych ma być tworzona jako odrębny projekt graficzny, czy też do postawienia zaplecza zostaną wykorzystane szablony dostępne w ramach popularnych CMS’ów.

Indywidualna szata graficzna strony czy systemy CMS?

Zaplecze pozycjonerskie ma za zadanie wspierać proces osiągania coraz to lepszych pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Aby móc osiągnąć ten cel, trzeba zadbać o to, aby tworzyć zaplecze SEO zgodnie z zasadami. Strony nie powinny być robione na identycznych szablonach. Przydatna okaże się różnorodność graficzna – tylko jak ją osiągnąć? Zakładając, że rozbudowane zaplecze powinno mieć sporo witryn, to tworzenie dla każdej z nich indywidualnego wzorca graficznego mogłoby pochłonąć ogrom środków finansowych (sprawdź więcej informacji o koszcie utworzenia strony). Pewnym rozwiązaniem mogą okazać się darmowe (lub płatne) szablony dostępne w ramach systemów zarządzania treścią.

Systemy CMS (np. WordPress) są coraz chętniej wybierane. Do wzrostu ich popularności przyczynia się kilka aspektów, a mianowicie:

  • atrakcyjna cena – część szablonów jest zupełnie darmowa, za inne pobierana jest niezbyt wygórowana opłata,
  • krótki czas postawienia strony – nie trzeba dla każdej witryny tworzyć indywidualnego projektu graficznego – dzięki temu serwis może zostać uruchomiony o wiele szybciej,
  • łatwość obsługi – z dodawaniem treści poradzi sobie każdy, nawet osoba, która nie jest biegła w obsłudze komputera,
  • możliwość optymalizacji – stosunkowo proste zarządzanie architekturą informacji oraz metatagami – każda podstrona może mieć ustawione indywidualne parametry.

Obsługa strony zapleczowej – postaw na wartościowy content!

Obsługa i rozbudowa strony witryny zapleczowej służącej do pozycjonowania stron www to proces żmudny oraz długotrwały. Działania, które będą zanadto zintensyfikowane w krótkim czasie, mogą przynieść o wiele więcej szkód niż pożytku. Jeżeli chcesz zbudować wartościowe zaplecze, z którego będą wychodziły silne linki, to musisz zadbać o content doskonałej jakości. Liczy się wartość publikacji, a także ich częstotliwość. Nie bez znaczenia pozostaje także rozbudowywanie zaplecz oraz ich pozycjonowanie. Zachowaj w tym wszystkim umiar, aby nie narazić się na filtr od Google.

Jeżeli chcesz, aby tworzone przez Ciebie zaplecze było interesujące zarówno dla potencjalnego odbiorcy, jak i dla robota wyszukiwarki, to pamiętaj o tym, aby:

  • Umieszczać w serwisie wyłącznie unikalną oraz wartościową treść – czasy, w których popularne było zamieszczanie na stronach tekstów słabej jakości, które naszpikowane były wyłącznie frazami kluczowymi, to już pieśń przeszłości.
  • Publikować posty regularnie – jeżeli zapomnisz o systematyczności, to serwisy stracą na swojej mocy.
  • Zadbać o atrakcyjność wizualną stron zapleczowych – zdjęcia i grafiki przyciągają wzrok użytkowników. W trosce o dobre samopoczucie robotów wyszukiwarki nie zapomnij o tym, aby poszczególne grafiki miały teksty alternatywne!
  • Utrzymywać odpowiednią tematykę – strony zapleczowe powinny być tematycznie powiązane z pozycjonowanym serwisem. Dobrana przypadkowo nie wpłynie korzystnie na proces pozycjonowania.

Nie zapomnij także o tym, aby w odpowiedni sposób zabezpieczyć same zaplecza, tak by były odporne na ataki wirusów.

Wzmacnianie stron zapleczowych – jak zdobywać linki?

Rozbudowa i wzmacnianie jakości stron zapleczowych to nie tylko działania, które mają skupić się na zwiększeniu ich ilości. Kluczem do sukcesu może okazać się zwiększanie wartości stron zapleczowych. Jak to zrobić? Pozyskując wartościowy odnośnik! Źródła linków prowadzących do pozycjonowanej strony mogą być bardzo różne. Postaraj się o linki z mediów społecznościowych, a także nie zapomnij o linkowaniu pomiędzy własnymi stronami zapleczowymi. Do ich pozyskania możesz wykorzystać również niejeden katalog.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Chcesz być wyżej w wynikach wyszukiwania?

Wypozycjonujemy Twoją stronę

Czy budowa zaplecza pozycjonerskiego jest opłacalna?

Może się wydawać, że podejmowanie wszelkich działań zmierzających do poprawy pozycji strony głównej w organiczne wynikach wyszukiwania ma sens. Otóż nie zawsze tak jest. Zanim rzucisz się na głęboką wodę i bez żadnego wcześniejszego doświadczenia zajmiesz się tworzeniem zaplecz SEO, przeprowadź rzetelną analizę tego, jak mogą kształtować się potencjalne zyski i straty z takiej inwestycji. Nie zawsze są potrzebne (dotyczy małych projektów i witryn lokalnych), najczęściej budowa zaplecza SEO wymaga sporych nakładów finansowych. Niemniej dobrze prowadzone zaplecze SEO daje ogromne możliwości zarówno linkowania do swoich stron, jak i monetyzowania ruchu na zapleczu (poprzez sprzedaż miejsca na reklamę, wpisy gościnne czy kampanie Google AdSense), nie wspominając o pełnej kontroli nad emitowanymi linkami pozycjonerskimi do docelowej strony. Brak jakichkolwiek ograniczeń to największy atut zaplecza SEO. Aby tworzyć dobre i skuteczne zaplecza niewątpliwie potrzebne jest doświadczenie oraz bardzo dużo środków finansowych (budowa, utrzymanie i linkowanie).

Jakie zalety mają własne zaplecza SEO?

Zaplecza SEO mają wiele zalet. Jedną z nich jest kontrola jakości treści na stronie oraz możliwość poprawy widoczności w wyszukiwarce Google w przypadku pozycjonowania. Moderator ma pełną kontrolę nad treściami, ich akturalizacją, recyklingiem oraz strukturą. Umożliwia to poprawę autorytetu Twojej strony oraz pracę nad generowaniem ruchu organicznego na kilka następnych lat. Dodatkowo tworzenie wysokiej jakości treści podnosi autorytet strony jako eksperta w danym zakresie z odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi i nagłowkami pod SEO. Zaplecza dedykowane danej branży przyciągają zainteresowanych użytkowników w konkretnym obszarze wiedzy, a odpowiednio dobrane treści mogą pomóc w budowaniu zaufania do Twojej marki i sklepu. Prowadzenie zaplecza SEO o wysokim ruchu organicznych, odpowiednio prowadzonym profilu linków i wartościowych treściach może być miejscem do stabilnego zarobku – przyciągnie zarówno stałych klientów, jak i nowych partnerów biznesowych, co wpływa na generowanie przychodów.

Kolejnym aspektem, dla którego warto prowadzić samodzielnie zaplecza, jest pełna kontrola nad strukturą linkowania wewnętrznego. Umożliwiają tworzenie strategii linkowania wewnątrz wpisów tematycznie ze sobą powiązanych, co może pomóc w ułatwieniu nawigacji dla użytkowników i robotów wyszukiwarek. Oprócz linków wewnetrznych moderator strony ma kontrolę także nad linkami zewnętrznymi do innych podstron. Linki mogą prowadzic do innych stron, z którymi współpracujemy, artykułów sponsorowanych, social mediów, wpisów gościnnych lub recenzji. Ważne jest, aby linki do strony miały wysoki autorytet, ponieważ bedą one czynnikiem rankingowym, który umożliwi poprawę konwersji oraz widoczności w wyszukiwarce. Spam oraz linki niskiej jakości mogą ją osłabić. Warto pamiętać, że zarówno linkowanie wewnętrzne, jak i zewnętrzne powinno być naturalne i wartościowe dla użytkowników, a nie tylko manipulować w celu poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania.

Podsumowując korzyści z prowadzenia swoich zapleczy SEO, należy wymienić:

  • pełną kontrolę nad treściami i publikacjami,
  • miejsce do prowadzenia linkbuildingu,
  • brak ograniczenia czasowego na publikowane linki,
  • dodatkowe miejsce do sprowadzenia ruchu na stronę,
  • budowanie autorytetu i zaufania,
  • możliwość zarobku przez współpracę przy artykułach sponsorowanych i reklamach.

Podsumowanie

Pamiętaj, by oprócz szerokiego pozycjonowania wykorzystywać również potencjał drzemiący w innych możliwościach zdobywania nowych klientów. Marketing internetowy to prawdziwa kopalnia ciekawych pomysłów. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje między innymi prowadzenie firmowego bloga, pozyskiwanie nowych klientów dzięki kampaniom linków sponsorowanych czy też działaniom w social mediach. Na pozycję strony w wynikach wyszukiwania ogromny wpływ ma także prawidłowo przeprowadzona optymalizacja on-site. To właśnie od niej dobrze jest zacząć starania o czołowe pozycje w wyszukiwarce.

Tekst aktualizowany. Pierwsza wersja ukazała się na naszym blogu w grudniu 2020.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Małgorzata Walo
Junior SEO Associate. Absolwentka studiów architektury informacji, studentka II roku studiów magisterskich z zarządzania, na specjalizacji digital marketing i social media. Od ponad roku rozwijam swoją wiedzę w działaniach off-site i on-site SEO oraz UX. W wolnym czasie pasjonatka wizażu i charakteryzacji.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (8 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry