Google Search Console

« Back to Glossary Index

Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) to bezpłatne narzędzie Google służące do monitorowania serwisu w wynikach wyszukiwania. To szczególnie przydatne rozwiązanie dla administratorów stron internetowych, webmasterów i pozycjonerów SEO. Pozwala bowiem na m.in. sprawdzanie statusu indeksowania, optymalizację widoczności domeny w wyszukiwarce oraz poszerzenie wiedzy z zakresu danych zaczerpniętych z Google Analytics o nowe informacje.

Jak zacząć korzystać z Google Search Console?

Aby zacząć korzystać z Google Search Console należy dokonać rejestracji konta. W tym celu niezbędne jest posiadanie konta e-mail w Google. Dostęp do GSC jest darmowy, nie wymaga żadnych płatnych usług i uaktualnień. Nie wiąże się też z obowiązkiem wdrażania kodu na stronie.

Weryfikacja konta GSC

Po pierwszym zalogowaniu następuje proces weryfikacji w celu ustalenia prawa własności do strony internetowej. Najlepiej założyć Google Console na tym samym koncie, na którym znajduje się podpięty do witryny Google Analytics. Dzięki temu system automatycznie zweryfikuje własność domeny.

GSC wyświetla informacje przeznaczone jedynie dla właściciela witryny. W narzędziu nie można podejrzeć konkurencji. Proces weryfikacji jest tak istotny, ponieważ dzięki niemu Google zyskuje pewność, że konto należy do właściciela serwisu i nikt się pod niego nie podszywa.

Połączenie Search Console z Google Analytics

Po zakończeniu rejestracji i weryfikacji warto zalogować się na konto w Google Analytics i w zakładce „Ustawienia usługi” znaleźć punkt dotyczący łączenia konta GA z GSC. Aby dokonać połączenia, trzeba przesunąć widoczny suwak. W efekcie konto Google Analytics zacznie pobierać dodatkowe dane z Google Search Console, np. wskaźnik CTR oraz frazy, dzięki którym użytkownicy trafiają na stronę.

Sekcja tło

Podejmij współpracę z ekspertami

Dlaczego warto korzystać z Google Search Console?

Google Search Console pozwala na szybkie sprawdzenie najważniejszych informacji dotyczących witryny, związanych z jej obecnością w wyszukiwarce. Dane z GSC są bardzo przydatne w procesie pozycjonowania. Umożliwiają stałe analizowanie najważniejszych wskaźników, odczytywanie rezultatów działań SEO, a także wprowadzanie przez webmastera bądź pozycjonera zmian służących poprawie ich skuteczności.

Narzędzia i raporty w GSC

Usługa Google Search Console udostępnia liczne narzędzia i raporty pozwalające na stały monitoring witryny w Google oraz łatwe rozwiązywanie ewentualnych problemów. Do szczególnie przydatnych raportów należą:

  • Skuteczność – raport dostarcza wiedzy na temat wydajności i efektywności serwisu w wynikach wyszukiwania. Pokazuje m.in. łączną liczbę kliknięć i wyświetleń linku do witryny, średnią pozycję strony w wyszukiwarce oraz CTR;
  • Mapa witryny – pozwala prześledzić listę map, dodać pierwszą mapę strony albo wymienić stary sitemap na aktualny plik;
  • Linki – raport pokazuje dane dotyczące odnośników URL wewnętrznych i zewnętrznych, z podziałem na strony z największą liczbą linków przychodzących, najczęściej linkowane podstrony i content;
  • Stan – dotyczy zaindeksowania strony w Google. Wyświetla m.in. liczbę prawidłowo zaindeksowanych podstron, ewentualnych błędów z opisem przyczyny braku indeksacji, jak również liczbę stron z ostrzeżeniami;
  • Obsługa na urządzeniach mobilnych – wskazuje, czy witryna wyświetla się prawidłowo na smartfonach lub tabletach oraz wyświetla ewentualne błędy.
« Wróć do słownika pojęć SEO/SEM/e-marketing
Przewiń do góry