Domena internetowa a adres internetowy – czym są i do czego służą?

« Back to Glossary Index

Każda strona w Internecie posiada swój unikalny adres internetowy. Dzięki niemu użytkownik wie, gdzie może znaleźć określoną stronę. Można to przełożyć na świat rzeczywisty. Jeżeli chcesz wysłać znajomemu kartkę z wakacji, musisz znać jego adres. Chcesz kupić sukienkę w ulubionym butiku internetowym? Przydatny będzie adres domenowy tego sklepu.

Adres internetowy a domena internetowa – czy to jest to samo?

Co to jest domena internetowa i jaka jest różnica pomiędzy nią, a adresem internetowym? Pod pojęciem adres internetowy należy rozumieć domenę, na której postawiona jest konkretna strona internetowa. Domeny mogą być wolne (wówczas można je zarezerwować i wykorzystać do własnego projektu internetowego) lub zarezerwowane. W takiej sytuacji pod konkretną domeną będzie znajdowała się strona internetowa, na którą możemy trafić między innymi po wpisaniu adresu w pasek przeglądarki internetowej.

Sekcja tło

Podejmij współpracę z profesjonalną agencją

Z jakich elementów składa się adres internetowy?

W pamięci przeciętnego użytkownika zapisuje się przeważnie sama nazwa domeny. Raczej nikt nie wpisuje w pasek przeglądarki pełnego adresu URL http:(https:)//www.nazwastrony.domena. Przeważnie wpisujemy jedynie nazwastrony.domena (np. mojapierwszastronafirmowa.pl).

Można wyróżnić kilka elementów, jakie składają się na adres internetowy:

●     Pierwszym z nich jest protokół komunikacji z serwerem – można w tym miejscu wskazać na dwa rodzaje protokołów – http i https.

Jeszcze do niedawna, standardem był protokół HTTP. Coraz częściej, zwłaszcza w przypadku stron internetowych, które szczególny nacisk muszą położyć na kwestie związane z bezpieczeństwem użytkownika, stosuje się nowoczesną, znacznie ulepszoną wersję protokołu HTTP, a mianowicie protokół HTTPS. Umożliwia on bezpieczne, w pełni szyfrowane połączenie użytkownika z serwerem. Zastosowanie certyfikatu bezpieczeństwa SSL poprawia bezpieczeństwo. Gdy połączenie jest szyfrowane, to złośliwe oprogramowanie nie jest w stanie wyłudzić danych wrażliwych internautów. Chronione są zarówno adresy mailowe, jak i numery kart kredytowych. Wpisując w pole przeglądarki adres strony, można spokojnie pominąć rodzaj protokołu. Wyświetli się on automatycznie. Gdy połączenie jest zabezpieczone protokołem szyfrowanym, wówczas obok adresu internetowego może pojawić się kłódka będąca powszechnie uznanym symbolem bezpieczeństwa.

●     Kolejny element to WWW, czyli nazwa usługi internetowej (world wide web) – często określana jest także jako sieć ogólnoświatowa, czy rozległa sieć komputerowa. Jest to system informacyjny działający na standardach W3C oraz IETF.

●     Po protokole oraz www jest miejsce na nazwę domeny. To nic innego jak nazwa własna strony.

●     Ostatnim elementem jest domena internetowa najwyższego poziomu – czasem stosowane jest także domena drugiego poziomu.

Jakie są rodzaje domen?

Każdy, kto choć trochę czasu spędził na przeglądaniu stron internetowych, z pewnością zauważył, że adres www może mieć różne końcówki. To właśnie są domeny najwyższego i drugiego poziomu.

Możemy wśród nich wyróżnić na przykład:

●     domeny najwyższego poziomu – domeny TLD (Top-Level Domain) – w tym miejscu można wskazać na domeny krajowe (np. .de, .pl, .en, .eu) oraz domeny funkcjonalne,  np. .net, .com, .org.

●     domeny drugiego poziomu – składają się one z dwóch części, np. .com.pl, .net.pl

Wybór domeny i jej rejestracja

Jeżeli chcesz mieć w sieci swoją stronę internetową, to czym prędzej powinieneś pomyśleć o jej adresie. W biznesie liczy się chwytliwa nazwa. Zanim świetny pomysł przekształcisz w realne działanie, upewnij się, że domena, pod którą chcesz zarejestrować stronę, jest wolna. Im więcej firm przenosi swoją działalność do wirtualnego świata, tym ilość wolnych domen (zwłaszcza tych z pozoru najbardziej oczywistych) znacznie się kurczy. To naturalne, że ktoś, kto naprawia zniszczone buty, chciałby mieć stronę internetową pod adresem naprawabutow.xyz. Taka nazwa domeny jest chwytliwa, łatwa do zapamiętania i kojarzy się z określoną działalnością. Nie jest jednak wykluczone, że ktoś już wcześniej wpadł na taki sam pomysł. Poszukiwanie optymalnej domeny to często proces niezwykle czasochłonny i wymagający nie lada inwencji twórczej. Odpowiednia domena z historią może usprawnić późniejsze pozycjonowanie strony. Gdy znajdziesz wolną domenę, to czeka Cię jeszcze jej rejestracja.

« Wróć do słownika pojęć SEO/SEM/e-marketing
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991