Długi ogon (Long Tail)

« Back to Glossary Index

Long tail czyli długi ogon w SEO – definicja

O wartości, jaką niesie wysoka pozycja strony internetowej (niezależnie czy chodzi o sklep internetowy, czy o portal informacyjny) w bezpłatnych wynikach wyszukiwarki Google, nie trzeba się zanadto rozpisywać, wystarczy sprawdzić opinie. Wartościowszy ruch, lepsza konwersja, szerszy zasięg – to tylko kilka korzyści wynikających z faktu, że serwis znajdzie się w TOP10. W biznesie jednak liczą się zyski. Duży ruch na stronie internetowej nie zawsze przekłada się na wysoką konwersję. Jeżeli jako internauta chcesz podnieść wyniki sprzedażowe, może prócz pozycjonowania fraz głównych, warto zastanowić się także nad włączeniem w obszar działań marketingowych strategii long tail.

Dwa oblicza pozycjonowania – frazy główne i frazy long tail

Do pozycjonowania strony internetowej można podejść na dwa sposoby, nie zapominając, że ważna jest też optymalizacja. Warto mieć przy tym na uwadze, że dobór optymalnej strategii przełoży się na konkretne zyski lub ich brak. Jeszcze do niedawna, większość przedsiębiorców zaciekle walczyła o to, aby ich serwisy znalazły się na wysokich pozycjach na kluczowe, często bardzo konkurencyjne frazy. Wypracowanie takich pozycji (zwłaszcza, jeżeli branża jest bardzo popularna) to zadanie karkołomne i czasochłonne – duże znaczenie ma tu konkurencja. Przykład – zastanawiałeś się kiedyś, ilu jest w Polsce fotografów? Z pewnością każdy z nich chciałby być w TOP10 na hasło fotograf, fotografia. Miejsc na pierwszej stronie wyników wyszukiwania jest jednak tylko 10, a trzeba też zdawać sobie sprawę z tego, że jest małe prawdopodobieństwo, że ktoś wpisujący w pole wyszukiwania frazę fotograf, będzie ostatecznie zainteresowany ofertą konkretnego usługodawcy.

Jak zatem osiągnąć zamierzony cel i dotrzeć do użytkowników, którzy faktycznie będą zainteresowani usługą, a kliknięcia w wyniki wyszukiwania przełożą się na wzrost konwersji? Można sięgnąć po pozycjonowanie long tail. – inaczej pozycjonowanie na długi ogon. Uzyskany przez takie słowa kluczowe ruch będzie wartościowy – im dokładniejszą frazę w wyszukiwarkę wpisze użytkownik, tym bardziej jest zdeterminowany, aby dostać to, o co faktycznie mu chodzi. Fraza ‘fotograf na przyjęcie komunijne Kraków” niesie ze sobą o wiele większą szansę na pozyskanie klienta niż hasło “fotograf”.

Sekcja tło

Podejmij współpracę z profesjonalną agencją

Co to są frazy long tail?

Frazy long tail często są nazywane także frazami z długiego ogona. Wciąż są rzadziej wykorzystywane w SEO niż frazy główne, pomimo że to one mają większą szansę na konwersję. Frazy z długiego ogona, to frazy złożone. To rozbudowane wyrażenia, na które składają się przynajmniej trzy słowa. Frazy long tail są rzadziej wpisywane w wyszukiwarkę, w porównaniu z frazami ogólnymi. Jednak, zamiast tracić czas na pozycjonowanie serwisu na hasła, na które i tak jest mała szansa, że strona będzie wyświetlała się na najwyższych pozycjach, może warto rozważyć zastosowanie strategii long tail. Z wielu drobnych ziarenek można uzyskać spory kopczyk.

Long tail a content marketing

Strategia long tail daje szansę na mniejszy współczynnik odrzuceń. Jeżeli użytkownik trafi do serwisu dzięki temu, że w wynikach wyszukiwania znalazła się podstrona odpowiadająca na jego konkretne zapytanie, to prawdopodobnie szczegółowo zapozna się z dostępną ofertą i dokona zakupu. Pozostaje pytanie, w jaki sposób pozycjonować stronę z wykorzystaniem długiego ogona? Pomocą w tym zakresie służy content marketing. Rozbudowywanie treści w serwisie z wykorzystaniem wyrażeń long tail (np. w ramach artykułów umieszczanych na blogu), przełoży się na wartościowszy ruch, lepszą konwersję i mniejszy współczynnik odrzuceń.

« Wróć do słownika pojęć SEO/SEM/e-marketing
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991