Analiza słów kluczowych to jedno z podstawowych i pierwszych działań dobrze wykonanej kampanii SEO, która w przyszłości przyniesie sukces Twojej stronie internetowej. Prawidłowo dopasowane słowa kluczowe zamieszczone w witrynie pozwolą na łatwiejsze i szybsze znalezienie Twojej strony www w wyszukiwarce Google.
Co to jest słowo kluczowe?
Słowo kluczowe, często określane również jako fraza kluczowa, to nic innego jak zapytanie wpisywane przez odbiorców w wyszukiwarce, którzy poszukują produktów czy usług. Na podstawie słów kluczowych roboty wyszukiwarki wyświetlają strony, które najbardziej pasują do zapytania. Im lepiej dopasujesz słowo kluczowe do pozycjonowania, tym większa szansa, że Twoja witryna pojawi się na pierwszych pozycjach w wyszukiwarce i będziesz szybciej docierał do odbiorców zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami.
Rodzaje słów kluczowych
Pozycja strony w Google w dużej mierze zależy właśnie od prawidłowej analizy słów kluczowych, które zostaną zastosowane w witrynie oraz np. podczas dalszych działań w formie optymalizacji. Warto jednak zaznaczyć, że słowa kluczowe występują w kilku rodzajach:
- Ogólne słowa kluczowe – są to zazwyczaj bardzo ogólne frazy z konkretnej kategorii, składające się z jednego lub dwóch słów. Odbiorcy zazwyczaj wpisują ogólną frazę kluczową, kiedy nie mają jeszcze sprecyzowanego typu/marki/koloru itp. Proces pozycjonowania strony na ogólne słowa kluczowe jest dosyć trudny, ze względu na szeroki zakres konkurencji.
- Brandowe – są to słowa kluczowe zawierające nazwę firmy lub markę. Bardzo często potencjalni klienci poszukujący produktów konkretnej marki nie znają adresu witryny, więc w polu wyszukiwarki będą wpisywać produkt + nazwa marki, np. “torba nike”.
- Słowa kluczowe z długim ogonem, czyli tzw. long tail – są to frazy seo zawierające zazwyczaj więcej niż dwa słowa i wpisywane są przez odbiorców, którzy dokładnie wiedzą, czego szukają.
Do słów kluczowych z długim ogonem możemy zaliczyć np:
- czerwona sukienka na ramiączkach,
- sandały damskie na słupku,
- koszula męska krótki rękaw.
Pozycjonując stronę na frazy kluczowe z długiego ogona możesz dotrzeć do odbiorców, którzy rzeczywiście są zainteresowani Twoimi produktami lub usługami.
Jeśli zależy Ci na pozycjonowaniu witryny na konkretne miasto, warto zastosować słowa kluczowe lokalne, czyli te, które oprócz ogólnego słowa zawierają również nazwę miasta. Będzie to np. “salon fryzjerski Kraków”.
Wyszukiwarka słów kluczowych, czyli jak znaleźć te właściwe?
Analiza słów kluczowych jest bardzo ważna. Wiesz już, jakie rodzaje fraz występują oraz które z nich pozwolą w szybszy i łatwiejszy sposób dotrzeć do potencjalnych klientów. Jednak możliwe, że wiele osób prowadzących działania na stronie na własną rękę w tym momencie zadaje sobie pytania: “Skąd brać pomysły na słowa kluczowe?”, “Skąd mieć pewność, że właśnie ta fraza jest odpowiednia?”.
Przed wykonaniem analizy słów kluczowych warto stworzyć arkusz z wszystkimi produktami lub usługami, które znajdują się w Twojej ofercie. Następnie na ich podstawie będzie możliwe przygotowanie wielu kombinacji słów kluczowych, czy to ogólnych, czy zawierających długi ogon. W wyborze odpowiednich słów kluczowych warto skorzystać z narzędzi SEO.
Narzędzia do planowania słów kluczowych
Na rynku dostępne są zarówno płatne, jak i darmowe narzędzia do planowania słów kluczowych. Przedstawione przeze mnie poniżej płatne narzędzia oferują darmowy okres próbny. Jeśli nie znasz któregoś z nich – uważam, że to świetna okazja, aby je przetestować.
Senuto
Jednym z płatnych i najczęściej przeze mnie używanych jest Senuto.pl.
Przechodząc do zakładki “baza słów kluczowych” wpisujesz w wyszukiwarce frazę, a w wynikach otrzymujesz słowa kluczowe wraz ze średnią miesięczną liczbą wyszukiwań.
Co więcej, możesz sprawdzić również sezonowość słów kluczowych, frazy z długiego ogona oraz słowa powiązane semantycznie, które również przynoszą efekty. Ponadto w Senuto znajdziesz także pytania, które wpisują użytkownicy, a które jednocześnie są powiązane ze słowem kluczowym. Pytania te nie tylko świetnie sprawdzają się w tworzeniu treści, np. jako nagłówek. To również doskonała propozycja na tytuł wpisu, który jest często wyszukiwany przez odbiorców.
W Senuto w łatwy sposób sprawdzisz również na jakie frazy i na jakiej pozycji wyświetla się Twoja witryna oraz witryna konkurencji. W tym celu należy przejść do zakładki “analiza widoczności”.
Surfer SEO
Kolejne świetne narzędzie do analizy słów kluczowych to Surfer SEO. Po wpisaniu frazy w wyszukiwarce “SERP Analyzer” otrzymujemy wynik ze stronami, które wyświetlają się na konkretne słowo kluczowe. Znajdziemy tam również zakładkę “Keywords”, gdzie mamy wszystkie powiązane słowa kluczowe wraz z liczbą wyszukiwań w ciągu miesiąca. Dodatkowo możemy znaleźć również popularne słowa, pytania czy typowe zwroty.
Co więcej, na Surferze znajduje się także zakładka “Content Editor”. Jest to świetne narzędzie dla copywriterów. Po wpisaniu słowa kluczowego na podstawie analizy konkurencji proponuje, jakie frazy oraz w jakiej ilości warto użyć w tekście. W momencie, gdy dana fraza zostanie użyta w odpowiedniej ilości – słowo podkreśla się na zielono. Myślę, że jest to fajny “bajer” ułatwiający tworzenie treści pod SEO.
SEMSTORM
Następne narzędzie oferujące podobne funkcje, co wymienione wyżej to SEMSTORM. Korzystając z narzędzia również możesz wykonać szczegółową analizę słów kluczowych oraz sprawdzić, na jakie słowa kluczowe wyświetla się strona konkurencji, bądź Twoja witryna.
Semstorm oferuje darmową analizę słów kluczowych bez konieczności logowania się. Jednak warto założyć konto, by móc korzystać z takich funkcji jak np. analiza stron.
Do darmowych narzędzi o podobnym działaniu należy m.in. KeywordTool oraz Ubersuggest. Pomocne okażą się również sugestie w wyszukiwarce Google, a dla osób które głównie zajmują się tworzeniem artykułów na bloga bardzo fajnie sprawdzi się darmowe narzędzie Answer The Public. Po wpisaniu frazy kluczowej podpowiada ogrom pytań oraz wyrażeń, jakich używają użytkownicy.
Dlaczego słowa kluczowe są tak ważne?
Odpowiednio dobrane frazy kluczowe, które są prawidłowo rozmieszczone w odpowiedniej ilości mają ogromny wpływ na pozycjonowanie witryny.
W ten sposób boty Google są informowane, co znajduje lub czego dotyczy Twoja witryna. Dzięki temu odbierana jest za wartościową. Taką, która odpowiada na zapytanie odbiorcy, więc wyświetlają ją na jednych z pierwszych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Najważniejsze, by słowa kluczowe zamieszczać w sposób naturalny, czyli gdzie?
- w tytule strony – Meta Title,
- w opisie strony – Meta Description,
- w treści na stronie www,
- w opisach kategorii i produktów,
- w nagłówkach w artykułach na bloga,
- w opisach obrazków – atrybutach ALT.
Analiza słów kluczowych oraz sam proces pozycjonowania wymaga nie tylko sporo czasu. Również dostępu do narzędzi, doświadczenia i wiedzy w tym zakresie, a także opracowania konkretnej strategii działania.