Jak założyć sklep internetowy? Krótki poradnik dla rozpoczynających przygodę z e-commerce

 
Zakładanie sklepu internetowego - OPEN

Jak założyć sklep internetowy?


Krótki poradnik

Marzyłeś o tym, aby założyć własną działalność handlową, jednak sprzedaż face to face nie jest Twoją mocną stroną? Zdecyduj się na założenie sklepu internetowego! Branża e-commerce przeżywa obecnie ogromny boom i cieszy się tak dużą popularnością, jak jeszcze nigdy wcześniej. Wpływ na to może mieć sytuacja pandemiczna na całym świecie. Ograniczenia sanitarne w obszarze funkcjonowania sklepów stacjonarnych zmusiły część właścicieli do podjęcia decyzji o przeniesieniu biznesu do świata wirtualnego. Także i konsumenci, kupując w sieci towary (zarówno te pierwszej potrzeby, jak i luksusowe), czują się bezpieczniejsi, niż gdy muszą robić zakupy osobiście. Otwarcie sklepu internetowego może być dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem!

 

Zakładanie sklepu internetowego wcale nie musi być procesem ogromnie skomplikowanym, o czym możesz przekonać się, czytając nasz poradnik. Znajdziesz w nim informacje ułatwiające stworzenie sklepu w sieci, otrzymasz gotowy poradnik krok po kroku, która przybliży Cię do założenia twojego sklepu internetowego. Jedyne co musisz mieć, to odrobina czasu, jeszcze więcej chęci i oczywiście – doskonały pomysł na sklep. Jesteś gotowy na przeprawę przez gąszcz informacji ze świata e-commerce? Zaczynamy!

Sklep internetowy – świetna alternatywa dla tradycyjnego biznesu

Założyć własny sklep internetowy czy zdecydować się na działalność stacjonarną? Z tym pytaniem zmaga się codziennie wielu przedsiębiorców, którzy myślą o nowym biznesie. Realia obecnego świata są na tyle niestabilne, że inwestycja w sklep stacjonarny wydaje się posunięciem dosyć ryzykownym. Z drugiej strony można się zastanawiać nad tym, czy stale rosnąca konkurencja w branży e-commerce pozwoli na tyle rozwinąć biznesowe skrzydła, aby zdobyć wystarczającą liczbę klientów? Wydaje się, że przestrzeń w sieci jest jeszcze na tyle duża, że każdy przedsiębiorca, który wpadnie na dobry pomysł na sklep internetowy, ma szansę odnieść sukces. Oczywiście, w ostatecznym rozrachunku, wszystko będzie zależało od tego, czy klient zdecyduje się na to, aby skorzystać z jego oferty.

W jaki sposób można przyciągnąć konsumenta do sklepu internetowego? Przede wszystkim istotna będzie odpowiednio dobrana platforma sklepowa, która pozwoli na stworzenie miejsca w sieci, w którym konsument będzie się czuł jak u siebie w domu. Sklep powinien być przejrzysty i estetyczny, a produkty w nim dostępne, muszą zostać szczegółowo opisane, tak by klient nie miał wątpliwości, czy produkt, który dodaje do koszyka, jest dokładnie tym, którego szuka.

Zakładanie sklepu online

Sklep online na szablonie czy rozwiązanie dedykowane?

Wygląd sklepu internetowego ma olbrzymie znaczenie. Od tego, czy spodoba się on klientom, będzie bowiem zależeć to, czy zdecydują się oni zapełnić po brzegi koszyk zakupowy. Jakie rozwiązania są dostępne? W zasadzie możesz wybrać jedną z dwóch dróg – indywidualny projekt sklepu lub szablon e-commerce oferowany przez różne platformy. Jeżeli jesteś dopiero na początku swojej drogi biznesowej i nie posiadasz dużych środków finansowych, które mógłbyś zainwestować w indywidualny projekt graficzny, to lepszym rozwiązaniem będzie opcja założenia sklepu internetowego na szablonie, który możesz dostosować do swoich wymagań.

Jakie oprogramowanie e-commerce wybrać?

Szablon e-commerce ma wiele zalet. Warto zwrócić uwagę na stosunkowo niski koszt. Takie rozwiązanie nie wymaga tworzenia indywidualnych projektów graficznych, które są niezwykle czasochłonne – i nie ma co ukrywać – również drogie. Większość dostępnych możliwości, to usługi działające w modelu SaaS, dzięki któremu płacisz za te zasoby, z których faktycznie korzystasz. Zakładanie sklepu internetowego na szablonie jesteś w stanie szybko wdrożyć – zaskoczysz się jak niewiele czasu potrzeba, aby móc zacząć handlować w sieci! Potrzebne Ci będzie jednak sprawnie działające oprogramowanie, które zaspokoi Twoje potrzeby. Wybierając konkretne oprogramowanie, zwróć uwagę na jego funkcjonalność.

Shoper

To jedna z usług komercyjnych przeznaczona dla osób pragnących rozpocząć działalność e-commerce. To prawdziwy kombajn, dzięki któremu będziesz w stanie ogarnąć cały proces sprzedażowy, a co najważniejsze – nie musisz przy tym nawet wiedzieć, czym jest HTML. Otrzymasz zestaw gotowych rozwiązań, które znacznie ułatwią administrowanie sklepem, obsługę dostaw czy kwestie związane z promocją asortymentu w sieci. Pozwala także na integrację sklepu z mediami społecznościowymi. Dla kogo będzie to dobre rozwiązanie? Z pewnością powinieneś się nad nim zastanowić, jeżeli chcesz założyć duży e-sklep, w którym znajdzie się wiele produktów! Usługa dostępna jest w kilku wersjach – cena waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, w zależności od wybranych funkcjonalności.

PrestaShop

Z PrestaShop możesz skorzystać niezależnie od tego, czy planujesz założyć mały, czy duży sklep online. Zachwycisz się ilością funkcji – sprostają one oczekiwaniom nawet niezwykle wymagających użytkowników. Masz do wyboru sporo szablonów, które z łatwością dostosujesz do własnych wymagań. Co istotne – PrestaShop to oprogramowanie otwarte, z którego każdy może korzystać za darmo.

WooCommerce

O WooCommerce z pewnością słyszeli wszyscy zwolennicy WordPressa. Jest to rozszerzenie umożliwiające stworzenie e-sklepu. O zaletach CMS-s, jakim jest WP nie trzeba się zbytnio rozpisywać – bogate repozytorium, łatwość obsługi czy przejrzysty interfejs to ledwie garść spośród jego zalet. To rozwiązanie będzie dobre dla Ciebie, jeżeli chcesz prowadzić sklep internetowy o niewielkim/średnim rozmiarze. W przypadku zakładania bardziej rozbudowanych sklepów internetowych warto przeanalizować również inne rozwiązania.

Jak skutecznie prowadzić działania marketingowe?

To, że reklama jest dźwignią handlu, jest taką oczywistością, że raczej nikomu nie trzeba tłumaczyć zasadności prowadzenia kampanii reklamowej o jak najszerszym zasięgu. Chcesz wypromować swój sklep internetowy? Musisz stworzyć kompletny plan marketingowy! Co się powinno na niego składać? Po pierwsze SEO – czyli optymalizacja i pozycjonowanie sklepu internetowego. Po drugie SEM – reklamy w przestrzeni internetowej. Bez tych elementów ilość składanych zamówień może być mizerna.

SEO – pozycjonowanie i optymalizacja sklepu internetowego

Co możesz osiągnąć dzięki pozycjonowaniu e-sklepu? Korzyść płynąca z takiego działania jest bardzo kusząca – kto by nie chciał, aby jego serwis znalazł się na najwyższych pozycjach w rankingu bezpłatnych wyszukiwań? Ruch w sklepie internetowym, który pochodzi z organika, jest niezwykle wartościowy. Gdy już wypracujesz wysokie pozycje, będziesz mógł ograniczyć wydatki na reklamę. Jednak, aby strategia pozycjonowania miała okazję zakończyć się powodzeniem, niezbędna będzie wcześniejsza optymalizacja serwisu. Co trzeba w nim poprawić? Na to pytanie odpowiedź może dać przeprowadzony audyt SEO.

SEM – działania marketingowe w obszarze e-commerce

Równolegle do strategii pozycjonowania możesz uruchomić również działania marketingowe skupione na reklamie serwisu w mediach społecznościowych, a także na promocji produktów w sieci wyszukiwania (Google Ads) czy za pomocą kampanii e-mail marketingowej. Ciekawe rezultaty, zwłaszcza jeżeli chodzi o wprowadzanie do asortymentu sklepu nowych produktów, może przynieść content marketing. Warto pomyśleć o założeniu bloga (np. na darmowej platformie), który będzie dużym wsparciem w procesie marketingowym.

Sekcja tło

Podejmij współpracę z ekspertami

Współpraca ze specjalistami

Nie wiesz nic o pozycjonowaniu, a tworzenie reklam również jest dla Ciebie czarną magią? Rynek e-commerce bywa bardzo brutalny – konkurencja jest coraz większa i trzeba czasem mocno się wysilić, aby wygrać walkę o klienta. Jeżeli nie masz głowy do tego, aby dodatkowo prowadzić działania marketingowe zakrojone na szeroką skalę, to zarówno pozycjonowanie swojego sklepu internetowego, optymalizację szablonu, na którym jest postawiony czy przeprowadzenie kampanii reklamowej (i w mediach społecznościowych, np. Facebook Ads, jak i w Google Ads) możesz zlecić profesjonalistom. Agencja, która ma doświadczenie w obsłudze sklepów internetowych, sprawi, że Twój e-sklep zyska nowych klientów!

Chcesz zacząć przygodę z e-commerce? O tym musisz pamiętać!

Hosting, domena, oprogramowanie sklepu to bardzo istotne kwestie, które musisz wziąć pod uwagę, planując prowadzenie sklepu internetowego. Jednak to jeszcze nie wszystko – powinieneś skupić się też na sposobie funkcjonowania. Potrzebny będzie regulamin sklepu, określenie sposobów, w jakie będzie się odbywać dostawa oraz magazynowanie, a także zastosowaniu specjalnych zabezpieczeń, których zadaniem będzie dodatkowa ochrona danych klientów.

Regulamin

Każdy sklep internetowy musi posiadać regulamin, w oparciu o który będzie funkcjonować. Jeżeli nie umiesz samodzielnie stworzyć takiego regulaminu, skontaktuj się z prawnikami – również u nich możesz zamówić zasady polityki prywatności – to kolejny niezmiernie istotny punkt, który bezwzględnie musi się znaleźć na Twojej stronie internetowej. W przeciwnym razie możesz się narazić na nieprzyjemne konsekwencje.

Logistyka

Wysyłka towaru, w przypadku, gdy zdecydujesz się na własny magazyn, powinna przebiegać sprawnie i bezproblemowo. Na rynku działa wiele firm kurierskich, z którymi możesz podjąć współpracę – dostawca powinien mieć dobrą renomę. Postaw na różnorodne rozwiązania. Im większy wybór dasz swoim klientom w zakresie sposobu dostarczenia złożonego zamówienia, tym częściej będą wybierali właśnie Twój sklep! Pamiętaj też o tym, że pewna część osób (zwłaszcza te, które mieszkają w miejscowości, w której masz zarejestrowaną działalność), może być zainteresowana odbiorem osobistym (zaoszczędzą wówczas na kosztach przesyłki) – rozważ taką możliwość.

Magazynowanie

Zanim podejmiesz ostateczną decyzję o założeniu i prowadzeniu sklepu internetowego, zastanów się nad tym, gdzie będziesz magazynować towar (lub czy w ogóle specyfika działalności będzie wymagała stworzenia przestrzeni magazynowej). Może się zdziwisz, ale magazyn nie zawsze jest potrzebny. Nowoczesne rozwiązania umożliwiają taką współpracę z hurtowniami, w ramach której, Ty jako przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy, jedynie pośredniczysz w sprzedaży towaru, lecz fizycznie nie masz go u siebie. Gdy konsument dokona zakupu, towar jest przesyłany do niego bezpośrednio z hurtowni. Zastanów się, czy takie rozwiązanie ma szansę sprawdzić się w Twoim przypadku.

Fakturowanie

Księgowość to prawdziwa zmora wszystkich przedsiębiorców. Prowadząc sklep internetowy, prawdopodobnie nie zdecydujesz się na to, aby tworzyć oddzielny etat dla księgowej. Pozostają Ci zatem dwa rozwiązania – możesz fakturowaniem i księgowością zająć się samodzielnie lub też możesz zlecić to zewnętrznej firmie. Koszt obsługi księgowej przeważnie rozliczany jest na podstawie abonamentu, a jego wysokość zależy od ilości faktur dostarczanych do rozliczenia w każdym miesiącu.

Bezpieczeństwo

Zamierzasz prowadzić sklep internetowy? Musisz zadbać o bezpieczeństwo danych swoich klientów! Pomoże Ci w tym certyfikat SSL. Zapewni on bezpieczne, szyfrowane połączenie z serwerem. Ile kosztuje certyfikat SSL? Zapytaj o to w miejscu, w którym masz wykupiony hosting. Są dostępne rozwiązania bezpłatne, lecz i te płatne, to nie jest bardzo duży koszt – przeważnie waha się on w granicach stu złotych.

Sklep online założony

Czy własny sklep internetowy to dobry pomysł na biznes?

Jakie korzyści płyną z prowadzenia sklepu internetowego? Jest ich sporo, zwłaszcza jeżeli zastanowisz się nieco głębiej nad tym tematem. Zapewne zdajesz sobie sprawę z tego, że prowadzenie handlu w wydaniu tradycyjnym, generuje sporo kosztów. Musisz pomyśleć przede wszystkim o tym, aby wynająć lokal, w którym będziesz mieć sklep. Są to koszty stałe, których nie sposób uniknąć, chyba że… zdecydujesz się na sklep internetowy!

Zamiast lokalu masz stronę internetową. Jeżeli wybierzesz rozwiązanie na szablonie, to będzie ono o wiele tańsze, niż sklep dedykowany, który tworzony jest od podstaw wg. indywidualnego projektu graficznego. Widzisz? Już na samym początku możesz sporo zaoszczędzić. To jednak nie koniec korzyści!

Prowadząc sklep stacjonarny, rynek zbytu towarów jest znacznie ograniczony. W zasadzie możesz liczyć jedynie na klientów z najbliższej okolicy, chyba że asortyment Twojego sklepu jest niszowy, to klienci mogą przyjeżdżać do Ciebie także i z ościennych miejscowości. Gdy zaczniesz sprzedawać online, znikną wszelkie bariery! Sklep online to wręcz nieograniczone możliwości pozyskiwanie klientów z różnych obszarów – nie tylko z całego kraju, ale także i zza granicy! Dużo zależy od tego, jak rozwinięte działania promocyjne będziesz prowadzić. Inwestycja w marketing internetowy pozwoli Ci znacznie zwiększyć zasięg twojej strony sprzedażowej, a potencjalny klient nie będzie miał problemu, aby dotrzeć do Twojego sklepu!

Współpraca ze specjalistami – co zrobić, gdy pojawią się problemy?

Masz problem z założeniem sklepu internetowego? Chcesz zmodyfikować szablon, jednak nie możesz sobie z tym poradzić? A może nie do końca wiesz, w jaki sposób zaplanować strategię promocyjną i pozycjonowanie własnego sklepu? Napisz do agencji, która jest wyspecjalizowana w tych obszarach, a unikniesz wielu błędów, które mogą okazać się bardzo kosztowne!

 

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991