Pozycjonowanie lokalne – jak robić lokalne SEO?

Mateusz Pająk
Mateusz Pająk
Archiwum 03.2024
 
Pozycjonowanie lokalne – jak robić lokalne SEO?

Pozycjonowanie lokalne firmy
– jak robić lokalne SEO?

Chcesz dotrzeć do lokalnych klientów z ofertą restauracji, warsztatu samochodowego, gabinetu kosmetycznego albo salonu fryzjerskiego? Pomoże Ci w tym pozycjonowanie lokalne stron. Z poniższego artykułu dowiesz się, czym jest SEO lokalne, jak je prawidłowo prowadzić i dlaczego warto to robić.

 

Jak działa pozycjonowanie lokalne?

Lokalne pozycjonowanie to szereg działań mających na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w konkretnym regionie lub mieście. To rozwiązanie dedykowane przede wszystkim firmom usługowym bądź sklepom stacjonarnym, które chcą wypromować swój biznes wśród nowych klientów z danego terenu. Local SEO sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku pozycjonowania zakładów kosmetycznych, fryzjerskich, firm budowlanych, remontowych i naprawczych, kwiaciarni, warsztatów mechanicznych, lokali gastronomicznych oraz wykonawców świadczących usługi specjalistyczne. Jeśli chodzi o marketing internetowy, działanie lokalne może mieć bardzo duże znaczenie – oczywiście wskazany jest tutaj profesjonalny audyt SEO.

Dzięki wyszukiwaniu lokalnemu klienci mogą w prosty sposób znaleźć interesujące ich usługi, natomiast przedsiębiorcy mają możliwość łatwego dotarcia do klienta, bez wydawania dużych środków na promowanie biznesu w sieci. Występowanie zapytania regionalnego wysoko w wynikach wyszukiwania Google zwiększa prawdopodobieństwo skorzystania z oferty przez klienta. W jaki sposób więc pozycjonować lokalnie, by dobrze wypaść w wynikach organicznych związanych z lokalnymi słowami kluczowymi?

Jak działają lokalne wyniki wyszukiwania?

Podczas poszukiwania kawiarni, fryzjera, mechanika albo szkoły językowej, chcesz zazwyczaj, by wspomniane miejsca znajdowały się blisko, a przy tym zapewniały dobrą jakość i korzystną cenę. Kilka lat temu Google utworzyło specjalny mechanizm, który na podstawie lokalizacji użytkownika wskazuje mu wymienione miejsca znajdujące się w pobliżu, będące równocześnie najbardziej polecanymi przez innych klientów.

Gdy wpiszesz w pasek wyszukiwarki interesującą Cię frazę, np. „fryzjer męski”, „kosmetyczka” lub „pizzeria”, otrzymasz listę adresów i stron należących do konkretnych firm. Co ciekawe, nie musisz dodawać do słów kluczowych nazwy miasta, ponieważ dzięki geolokalizacji Google potrafi samodzielnie określić większe miasto zlokalizowane najbliżej Twojego aktualnego położenia. Aby sprawdzić, do jakiej miejscowości przyporządkował Cię Google, wystarczy kliknąć przycisk „Narzędzia wyszukiwania” na stronie wyszukiwarki.

pozycjonowanie lokalne

SEO lokalne – mechanizm geolokalizacji jest kluczowy

Mechanizm geolokalizacji został wprowadzony przez Google w 2015 roku i od tego czasu jest systematycznie udoskonalany. Wyszukiwarka Google automatycznie określa położenie geograficzne za pomocą GPS-u, adresu IP Twojego telefonu oraz sieci wifi, z którymi jesteś połączony lub w pobliżu, których się znajdujesz. W ten sposób dopasowuje usługi, firmy i reklamy do lokalizacji użytkownika. Geolokalizacja jest tutaj bardzo pomocna.

Dla większości fraz sklasyfikowanych, jako związane z usługami lokalnymi, Google prezentuje odmienne wyniki wyszukiwania, w zależności od miejsca przebywania użytkownika. Mechanizm działa w przypadku pytań m.in. o salony fryzjerskie, biblioteki, puby, restauracje, kluby nocne, przedszkola, baseny czy warsztaty samochodowe. Dzięki temu, że nie wymaga od wyszukującego obowiązku wpisywania dokładnej lokalizacji, stanowi spore ułatwienie i wiąże się z oszczędnością czasu.

Lokalne SEO – od czego zacząć?

Jeśli chcesz wyświetlać się w lokalnych wynikach wyszukiwania klientom z okolicy, musisz pamiętać o kilku kwestiach. Pierwszym krokiem w procesie pozycjonowania lokalnego jest właściwa optymalizacja strony www oraz zadbanie o wartościowe linki. Bardzo ważne jest też utworzenie i odpowiednie zarządzanie wizytówką w Google Moja Firma.

Pamiętaj także, że klient nie musi wpisywać w wyszukiwarkę fraz z nazwą miasta, ponieważ dzięki specjalnemu mechanizmowi Google dopasuje je do konkretnego obszaru. Frazy kluczowe uzupełnione o miejscowość bądź dzielnicę powinny się natomiast znaleźć w pozycjonowanej witrynie.

Lokalne pozycjonowanie on-site

Prawidłowa optymalizacja to podstawa w pozycjonowaniu na konkretny region. Często zdarza się, że po wprowadzeniu zmian na stronie, bez wykonywania dodatkowych działań, w krótkim czasie można zauważyć poprawę pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania na frazy. Własna witryna to także miejsce, w którym przedstawisz klientowi usługi, zaprezentujesz swoją firmę i postarasz się przekonać go do tego, aby skorzystał właśnie z Twojej oferty.

Wprowadzając zmiany na stronie, koniecznie zadbaj o optymalizację treści pod kątem lokalnym. Pamiętaj o takich czynnikach jak:

  • nasycenie frazami kluczowymi treści w serwisie, w tym zwłaszcza frazami odnoszącymi się do lokalizacji;
  • umieszczenie miasta w tagach title i nagłówkach H1;
  • podanie pełnych danych kontaktowych i adresu firmy, najlepiej z użyciem odpowiednich znaczników Schema.org;
  • dalsza optymalizacja meta tagów i nagłówków;
  • zastosowanie w opisie na podstronie „O mnie” fraz odnoszących się do działalności oraz lokalizacji, np. „fryzjer Kraków”;
  • wizytówka Google Moja Firma umożliwia wprowadzenie znaczników, dzięki którym klient z łatwością znajdzie lokalizację Twojej firmy.

Wizytówka Google Moja Firma to podstawa

Niezwykle ważnym etapem pozycjonowania lokalnego jest założenie i właściwe zoptymalizowanie profilu w Google Moja Firma. Należy o tym pamiętać, ponieważ Google Moja Firma umożliwia uzyskanie bardzo dobrych efektów, jeśli chodzi o pozycjonowanie w obrębie danego miasta czy dzielnicy.

To usługa przeznaczona do tworzenia stron-wizytówek przedsiębiorstw działających w danym mieście czy dzielnicy. Jej powiązanie z firmową stroną zwiększa szanse na to, że w wynikach wyszukiwania na lokalne frazy pojawi się Twoja domena wraz z numerem telefonu i adresem placówki. Ponadto wizytówka pozytywnie wpływa na wiarygodność marki i poprawia jej widoczność w wyszukiwarce. W przypadku lokalnego SEO warto zdecydować się na jej założenie.

Do innych korzyści wynikających z założenia profilu w GMF należą:

  • poprawa widoczności witryny internetowej w sieci;
  • wyróżnienie się na tle konkurencji w konkretnej lokalizacji;
  • dotarcie do klienta z jasnym przekazem, co możesz mu oferować w danym miejscu;
  • otrzymywanie bezpłatnie contentu (np. rekomendacji, zdjęć) przesyłanego przez lokalnych przewodników;
  • pozyskiwanie potencjalnych klientów poszukujących lokalnych firm i sklepów;
  • budowanie przewagi na rynku regionalnym;
  • wyświetlanie się nawet w kilku miejscach w wynikach w wyszukiwarce internetowej na zapytania związane z ofertą – w sekcji wyników lokalnych, na liście organicznych wyników wyszukiwania, w sekcji wizytówek.

Profil GMF, w tym zwłaszcza obecność wizytówki na Mapach Google, są szczególnie istotne w przypadku chęci dotarcia do klientów korzystających z urządzeń mobilnych. Pozycjonowanie lokalne pozwala na dotarcie do klienta natychmiast. Smartfony i tablety ułatwiają użytkownikowi zdobywanie informacji, które są mu potrzebne „tu i teraz”. Google stara się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom użytkowników – a te, jak wiadomo, są coraz większe.

Wyobraź sobie, że osoba znajduje się w mieście, którego nie zna. Chce zjeść smaczny obiad, wpisuje więc w pasek wyszukiwania hasło „pizzeria Wrocław” albo „dobra restauracja”. Google wyświetla mu listę lokali znajdujących się najbliżej jego aktualnej lokalizacji. Im lepszą pozycję zajmuje wizytówka firmy w mapach, tym większa szansa, że pojawi się jako pierwsza w wynikach i w efekcie zostanie wybrana przez klienta.

Utworzenie wizytówki firmy w Google jest szybkie i proste. Aby ją założyć, należy posiadać konto w usłudze Google, które jest tworzone wraz z zakładaniem np. adresu mailowego w usłudze Gmail, nie jest natomiast wymagane posiadanie strony firmowej. Wypełniając formularz rejestracyjny, musisz podać nazwę firmy, profil działalności, dane kontaktowe, adres fizyczny, godziny otwarcia oraz opcjonalnie odnośnik do strony www. Masz już wizytówkę, jednak nie masz do niej dostęp? Na naszym blogu znajdziesz wskazówki, jak odzyskać wizytówkę Moja Firma.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Interesuje Cię marketing lokalny?

Sprawdź ofertę

Pozycjonowanie lokalne a link building

Oprócz działań typu on-site równie ważne są czynności zewnętrzne, w tym pozyskiwanie wartościowych odnośników prowadzących do witryny. Tak naprawdę SEO lokalne to strategia, która musi być dobrze dopracowana. Najlepiej, aby były to odnośniki o charakterze lokalnym, pochodzące np. z portali o tematyce dotyczącej danego regionu, ze stron urzędu gminy, miasta albo serwisów informacyjnych. Często do uzyskania takiego odnośnika wystarcza wysłanie e-maila do właściciela witryny z prośbą o dodanie odnośnika prowadzącego do Twojej strony.

Dane kontaktowe w katalogach firm lokalnych

Ważnym krokiem w procesie pozycjonowania lokalnego w Google jest dodanie wizytówki z danymi kontaktowymi oraz profilem działalności do katalogów firm. Im więcej serwisów zamieści je na swoich stronach, tym Twoja witryna będzie lepiej widoczna i bardziej istotna dla wyszukiwarki. Rzecz jasna nie chodzi o to, aby tworzyć specjalne serwisy i na nich zamieszczać dane, ale by znalazły się one w różnych gotowych spisach firm, bądź na stronach grupujących fachowców z danej branży.

Pamiętaj przy tym, aby informacje zamieszczone w różnych miejscach w sieci były zawsze aktualne. W przypadku zmiany numeru telefonu, adresu czy strony www, wprowadź nowe dane we wszystkich tych miejscach. Dzięki pełnej zgodności danych teleadresowych algorytm wyszukiwarki Google uznaje firmę za bardziej wiarygodną.

Pozytywne opinie w wizytówce GMF

Kolejnym istotnym etapem procesu pozycjonowania w konkretnym regionie jest pozyskiwanie pozytywnych opinii w usłudze Google Moja Firma. Klienci mają możliwość oceniania usług firmy w wizytówce, a średnia i liczba tych ocen jest potem widoczna w wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe. To pierwszy powód, dla którego warto zadbać o jak największą liczbę pozytywnych opinii. Drugą przyczyną jest natomiast to, że ilość, jak również jakość ocen może wpływać na klikalność wizytówki w wynikach organicznych Google.

Ocenianie firm i usług w GMF jest bardzo proste i szybkie – wystarczy kliknąć odnośnik znajdujący się obok gwiazdek pod adresem strony i wskazać ich liczbę. Dodatkowo można też napisać kilka słów komentarza.

Miej na uwadze, że korzystne recenzje wpływają nie tylko na wyniki w Google, ale też stanowią ważną wskazówkę dla potencjalnych klientów. Liczne rekomendacje od zadowolonych kontrahentów mogą bowiem zadecydować o chęci nawiązania współpracy przez nowych użytkowników. Dobre opinie kreują ponadto wizerunek przedsiębiorstwa, jako rzetelnej, profesjonalnej i godnej zaufania marki. To sprawia, że warto dbać o dużą liczbę pozytywnych komentarzy nie tylko w GMF, ale też np. na profilu w mediach społecznościowych.

Co istotne, zbyt duża liczba ocen negatywnych może niekorzystnie wpłynąć na widoczność strony w Google Maps, a także na wizerunek firmowy. Marka może stać się bowiem w oczach użytkowników niewiarygodna i w efekcie pomijana podczas poszukiwania usługodawcy. Dlatego też warto dbać o zachęcanie zadowolonych kontrahentów do pozostawiania pozytywnych opinii na firmowych kontach.

Fora tematyczne a lokalne pozycjonowanie stron

Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie? Dziel się wiedzą na branżowych i lokalnych forach tematycznych. Twoje wpisy podpisane nazwą firmy albo adresem URL prowadzącym do witryny mogą wpłynąć na widoczność serwisu w wynikach organicznych, a równocześnie pozwolą ci budować wizerunek specjalisty w branży na rynku lokalnym. Pamiętaj jednak, aby dodawać merytoryczne treści, które nie zostaną uznane za spam.

Korzyści płynące z local SEO – nie tylko poprawa widoczności!

Profesjonalnie realizowane działania z zakresu lokalnego pozycjonowania w Google mają wiele zalet. Przede wszystkim jest to doskonałe uzupełnienie standardowych działań SEO. Do najważniejszych korzyści wynikających z SEO regionalnego należą:

  • uzyskanie przewagi konkurencyjnej na lokalnym rynku;
  • pozyskanie nowych użytkowników;
  • zazwyczaj niższy koszt dotarcia i pozyskania klientów w porównaniu do innych działań marketingowych,
  • uzupełnienie kampanii Google Ads, pozycjonowania i pozycjonowania szerokiego,
  • budowanie pozycji marki w regionie;
  • zadowalający zwrot poniesionej inwestycji;
  • większa skuteczność w osiąganiu wysokich pozycji w Google w wynikach wyszukiwania, zwłaszcza w zestawieniu z SEO prowadzonym na skalę ogólnokrajową.

Użytkownik liczy na personalizację wyników wyszukiwania

Pozycjonowanie lokalne to działania SEO, które pozwalają na uzyskanie szybkich, a przy tym wymiernych rezultatów. Nic dziwnego, że SEO w mapach Google cieszy się coraz większą popularnością, nie tylko wśród właścicieli lokalnych firm, ale też sklepów internetowych, które mają siedzibę stacjonarną. Biorąc pod uwagę, że personalizacje wyników wyszukiwania stale zyskuje na znaczeniu, warto dowiedzieć się, jak działa pozycjonowanie lokalne.

Pozycjonowanie strony internetowej na różne lokalizacje

Regionalne pozycjonowanie stron sprawdza się także w przypadku właścicieli punktów usługowych, sieci sklepów albo oddziałów zlokalizowanych na terenie różnych województw i miast. Jeśli przedsiębiorstwo posiada jedną witrynę www, ale kilka fizycznych lokalizacji, to na każdą z nich trzeba prowadzić osobne działania. Duże znaczenie mają tutaj frazy lokalne – należy o tym pamiętać, rozpoczynając pozycjonowanie. Profesjonalne, dobrze poprowadzone pozycjonowanie fraz lokalnych jest istotne, aby dana firma wyświetlała się na wyszukiwania związane z ofertą.

W takiej sytuacji najlepiej stworzyć odrębne landing page dla każdej lokalizacji. Każda ze stron musi zostać odpowiednio zoptymalizowana pod właściwe frazy kluczowe dotyczące konkretnej miejscowości. Ponadto warto również stworzyć kilka kont Google Moja Firma – osobno dla każdej stacjonarnej placówki.

Wiesz już, na czym polega skuteczne pozycjonowanie regionalne!

Przedstawiona strategia pozycjonowania lokalnego jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż pozycjonowanie jednej witryny na różne lokalizacje. Pozwala bowiem szybciej uzyskać pożądane rezultaty, a przy tym wymaga poniesienia znacznie niższych kosztów finansowych. Jeśli Twoja firma działa w konkretnym regionie i zależy Ci na zdobyciu klientów w okolicy, to jest to doskonałe rozwiązanie dla Ciebie.

Tekst aktualizowany. Pierwsza wersja ukazała się na naszym blogu w styczniu 2021.

Mateusz Pająk
Senior SEO Specialist. Od dziesięciu lat związany z branżą marketingu internetowego. Doświadczenie zdobywał w pracy dla znanych brandów. Posiada szerokie kompetencje w działaniach off-site i on-site SEO. Na co dzień tworzy i realizuje strategie pozycjonowania dla klientów, skupiając się nie tylko na wynikach, ale też na dobrych relacjach. Nieustannie rozwija swoje umiejętności i testuje nowe strategie SEO.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (13 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry