Chcesz dotrzeć do lokalnych klientów z ofertą restauracji, warsztatu samochodowego, gabinetu kosmetycznego albo salonu fryzjerskiego? Pomoże Ci w tym pozycjonowanie lokalne stron. Z poniższego artykułu dowiesz się, czym jest SEO lokalne, jak je prawidłowo prowadzić i dlaczego warto to robić.
Czym jest pozycjonowanie lokalne?
Lokalne pozycjonowanie to szereg działań mających na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w konkretnym regionie lub mieście. To rozwiązanie dedykowane przede wszystkim firmom usługowym bądź sklepom stacjonarnym, które chcą wypromować swój biznes wśród nowych klientów z danego terenu. Local SEO sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku zakładów kosmetycznych, fryzjerskich, firm budowlanych, remontowych i naprawczych, kwiaciarni, warsztatów mechanicznych, lokali gastronomicznych oraz wykonawców świadczących usługi specjalistyczne.
Dzięki wyszukiwaniu lokalnemu klienci mogą w prosty sposób znaleźć interesujące ich usługi, natomiast przedsiębiorcy mają możliwość łatwego dotarcia do klienta, bez wydawania dużych środków na promowanie biznesu w sieci. Występowanie zapytania regionalnego wysoko w wynikach wyszukiwania Google zwiększa prawdopodobieństwo skorzystania z usługi przez klienta. W jaki sposób więc pozycjonować lokalnie, by dobrze wypaść w wynikach organicznych związanych z lokalnymi słowami kluczowymi?

Podejmij współpracę z profesjonalną agencją
Jak działają lokalne wyniki wyszukiwania?
Podczas poszukiwania kawiarni, fryzjera, mechanika albo szkoły językowej chcesz zazwyczaj, by wspomniane miejsca znajdowały się blisko, a przy tym zapewniały dobre i relatywnie tanie usługi. Kilka lat temu Google utworzyło specjalny mechanizm, który na podstawie lokalizacji użytkownika wskazuje mu wymienione miejsca znajdujące się w pobliżu, będące równocześnie najbardziej polecanymi przez innych klientów.
Gdy wpiszesz w pasek wyszukiwarki interesującą Cię frazę, np. „fryzjer męski”, „kosmetyczka” lub „pizzeria”, otrzymasz listę adresów i witryn należących do firm świadczących te usługi. Co ciekawe, nie musisz dodawać do słów kluczowych nazwy miasta, ponieważ dzięki usłudze geolokalizacji Google potrafi samodzielnie określić większe miasto zlokalizowane najbliżej Twojego aktualnego położenia. Aby sprawdzić, do jakiej miejscowości przyporządkował Cię Google, wystarczy kliknąć przycisk „Narzędzia wyszukiwania” na stronie wyszukiwarki.
Mechanizm geolokalizacji został wprowadzony przez Google w 2015 roku i od tego czasu jest systematycznie udoskonalany. Wyszukiwarka określa położenie geograficzne za pomocą GPS-u albo adresu IP Twojego telefonu. W ten sposób dopasowuje usługi, firmy i reklamy do lokalizacji użytkownika. Geolokalizacja jest bardzo pomocna w skutecznym pozycjonowaniu lokalnym witryny.
Dla większości słów kluczowych sklasyfikowanych jako związane z usługami lokalnymi, Google prezentuje odmienne wyniki wyszukiwania, w zależności od miejsca przebywania użytkownika. Mechanizm działa w przypadku zapytań m.in. o salony fryzjerskie, biblioteki, puby, restauracje, kluby nocne, przedszkola, baseny czy warsztaty samochodowe. Dzięki temu, że nie wymaga od wyszukującego obowiązku wpisywania dokładnej lokalizacji, stanowi spore ułatwienie i wiąże się z oszczędnością czasu.
Lokalne SEO – od czego zacząć?
Jeśli chcesz wyświetlać się w lokalnych wynikach wyszukiwania klientom z okolicy, musisz pamiętać o kilku kwestiach. Pierwszym krokiem w procesie pozycjonowania lokalnego jest właściwa optymalizacja strony internetowej oraz zadbanie o wartościowe linki prowadzące do witryny. Bardzo ważne jest też utworzenie i odpowiednie zarządzanie wizytówką w Google Moja Firma.
Pamiętaj także, że klient nie musi wpisywać w wyszukiwarkę fraz z nazwą miasta, ponieważ dzięki mechanizmowi geolokalizacji Google dopasuje je do konkretnego obszaru. Słowa kluczowe uzupełnione o miejscowość bądź dzielnicę powinny się natomiast znaleźć na pozycjonowanej stronie.
Lokalne pozycjonowanie on-site
Prawidłowa optymalizacja witryny to podstawa w pozycjonowaniu regionalnym. Często zdarza się, że po wprowadzeniu zmian na stronie, bez wykonywania dodatkowych działań SEO, w krótkim czasie można zauważyć poprawę pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania na frazy. Własna witryna to także miejsce, w którym przedstawisz klientowi usługi, zaprezentujesz swoją firmę i postarasz się przekonać go do tego, aby skorzystał właśnie z Twojej oferty.
Wprowadzając zmiany na stronie, koniecznie zadbaj o optymalizację treści pod kątem lokalnym. Pamiętaj o takich czynnikach jak:
- nasycenie słowami kluczowymi treści w serwisie, w tym zwłaszcza frazami odnoszącymi się do lokalizacji;
- umieszczenie nazwy miasta w tagach title i nagłówkach H1;
- podanie pełnych danych kontaktowych i adresu firmy, najlepiej z użyciem odpowiednich znaczników Schema;
- optymalizacja meta tagów i nagłówków;
- zastosowanie w opisie na podstronie „O mnie” fraz odnoszących się do działalności oraz lokalizacji, np. „fryzjer Kraków”;
- wprowadzenie znaczników na Mapie Google, dzięki którym klient z łatwością znajdzie lokalizację Twojej firmy.

Wykonaj dokładną analizę on-site strony
Konto Google Moja Firma a lokalne SEO
Niezwykle ważnym etapem pozycjonowania lokalnego jest założenie i właściwe zoptymalizowanie profilu w Google Moja Firma. To usługa przeznaczona do tworzenia stron-wizytówek przedsiębiorstw działających na rynku regionalnym. Jej powiązanie z firmową stroną internetową zwiększa szanse na to, że w wynikach wyszukiwania na lokalne frazy pojawi się Twoja domena wraz z numerem telefonu i adresem placówki. Ponadto wizytówka Google Moja Firma pozytywnie wpływa na wiarygodność marki i poprawia jej widoczność w wyszukiwarce. Do innych korzyści wynikających z założenia profilu w GMF należą:
- poprawa widoczności witryny w sieci;
- otrzymywanie bezpłatnie contentu (np. rekomendacji, zdjęć) przesyłanego przez lokalnych przewodników;
- pozyskiwanie potencjalnych klientów poszukujących lokalnych firm i sklepów;
- budowanie przewagi na rynku regionalnym;
- wyświetlanie się nawet w kilku miejscach w wynikach w wyszukiwarce – w sekcji wyników lokalnych (local pack), na liście organicznych wyników wyszukiwania, w sekcji wizytówek Google Maps.
Profil GMF, w tym zwłaszcza obecność wizytówki na Mapach Google, są szczególnie istotne w przypadku chęci dotarcia do klientów korzystających z urządzeń mobilnych. Smartfony i tablety ułatwiają użytkownikowi zdobywanie informacji, które są mu potrzebne „tu i teraz”. Wyobraź sobie, że osoba znajduje się w mieście, którego nie zna. Chce zjeść smaczny obiad, wpisuje więc w pasek wyszukiwania hasło „pizzeria Wrocław” albo „dobra restauracja”. Google wyświetla mu listę lokali znajdujących się najbliżej jego aktualnej lokalizacji. Im lepszą pozycję zajmuje wizytówka firmy w Mapach Google, tym większa szansa, że pojawi się jako pierwsza w wynikach i w efekcie zostanie wybrana przez klienta.
Utworzenie wizytówki firmy w Google jest szybkie i proste. Aby ją założyć, należy posiadać konto pocztowe w usłudze Gmail, nie jest natomiast wymagane posiadanie strony firmowej. Wypełniając formularz rejestracyjny, musisz podać nazwę firmy, profil działalności, dane kontaktowe, adres fizyczny, godziny otwarcia oraz opcjonalnie odnośnik do strony www. Masz już wizytówkę jednak nie masz do niej dostępów, na naszym blogu znajdziesz wskazówki jak odzyskać wizytówkę Google Moja Firma.
SEO lokalne a link building
Oprócz działań typu on-site, równie ważne są czynności zewnętrzne, w tym zwłaszcza pozyskiwanie wartościowych odnośników prowadzących do witryny. Najlepiej, aby były to linki o charakterze lokalnym, pochodzące np. z portali o tematyce dotyczącej danego regionu, ze stron urzędu gminy, miasta albo serwisów informacyjnych. Często do uzyskania takiego linka wystarcza wysłanie e-maila do właściciela witryny z prośbą o dodanie odnośnika prowadzącego do Twojej strony.
Dane kontaktowe w katalogach firm lokalnych
Ważnym krokiem w procesie pozycjonowania lokalnego w Google jest dodanie wizytówki z danymi kontaktowymi oraz profilem działalności do katalogów firm. Im więcej serwisów zamieści je na swoich stronach, tym twoja witryna będzie lepiej widoczna i bardziej istotna dla wyszukiwarki. Rzecz jasna nie chodzi o to, aby tworzyć specjalne serwisy i na nich zamieszczać dane, ale by znalazły się one w różnych gotowych spisach firm bądź na stronach grupujących fachowców z danej branży.
Pamiętaj przy tym, aby informacje zamieszczone w różnych miejscach w sieci były zawsze aktualne. W przypadku zmiany numeru telefonu, adresu czy strony internetowej, wprowadź nowe dane we wszystkich tych miejscach. Dzięki pełnej zgodności danych teleadresowych algorytm wyszukiwarki Google uznaje firmę za bardziej wiarygodną.
Pozytywne opinie w wizytówce Google
Kolejnym istotnym etapem procesu pozycjonowania regionalnego jest pozyskiwanie pozytywnych opinii w usłudze Google Moja Firma. Klienci mają możliwość oceniania usług firmy w wizytówce, a średnia i liczba tych ocen jest potem widoczna w wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe. To pierwszy powód, dla którego warto zadbać o jak największą liczbę pozytywnych opinii. Drugą przyczyną jest natomiast to, że ilość, jak również jakość ocen może wpływać na pozycję witryny w wynikach organicznych Google.
Ocenianie firm i usług w GMF jest bardzo proste i szybkie – wystarczy kliknąć odnośnik znajdujący się obok gwiazdek pod adresem strony i wskazać ich liczbę. Dodatkowo można też napisać kilka słów komentarza.
Miej na uwadze, że korzystne recenzje wpływają nie tylko na wyniki w Google, ale też stanowią ważną wskazówkę dla potencjalnych klientów. Liczne rekomendacje od zadowolonych kontrahentów mogą bowiem zadecydować o chęci nawiązania współpracy przez nowych użytkowników. Dobre opinie kreują ponadto wizerunek przedsiębiorstwa jako rzetelnej, profesjonalnej i godnej zaufania marki. To sprawia, że warto dbać o dużą liczbę pozytywnych komentarzy nie tylko w GMF, ale też np. na profilu w mediach społecznościowych.
Co istotne, zbyt duża liczba ocen negatywnych może niekorzystnie wpłynąć na widoczność strony w Google, a także na wizerunek firmowy. Marka może stać się bowiem w oczach użytkowników niewiarygodna i w efekcie pomijana podczas poszukiwania usługodawcy. Dlatego też warto dbać o zachęcanie zadowolonych kontrahentów do pozostawiania pozytywnych opinii na firmowych kontach.
Fora tematyczne a lokalne pozycjonowanie stron
Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie? Dziel się wiedzą na branżowych i lokalnych forach tematycznych. Twoje wpisy podpisane nazwą firmy albo adresem URL prowadzącym do witryny mogą wpłynąć na widoczność serwisu w wynikach organicznych, a równocześnie pozwolą ci budować wizerunek specjalisty w branży na rynku lokalnym. Pamiętaj jednak, aby dodawać merytoryczne treści, które nie zostaną uznane za spam.
Korzyści płynące ze strategii local SEO
Profesjonalnie realizowane działania z zakresu lokalnego pozycjonowania w Google mają wiele zalet. Do najważniejszych korzyści wynikających z SEO regionalnego należą:
- uzyskanie przewagi konkurencyjnej na lokalnym rynku;
- pozyskanie nowych użytkowników;
- zazwyczaj niższy koszt dotarcia i pozyskania klientów w porównaniu do innych działań marketingowych, np. kampanii Google Ads lub pozycjonowania szerokiego;
- budowanie pozycji marki w regionie;
- zadowalający zwrot poniesionej inwestycji;
- większa skuteczność w osiąganiu wysokich pozycji w Google w wynikach wyszukiwania, zwłaszcza w zestawieniu z SEO prowadzonym na skalę ogólnokrajową.
Pozycjonowanie strony na różne lokalizacje
Regionalne pozycjonowanie stron internetowych sprawdza się także w przypadku właścicieli punktów usługowych, sieci sklepów albo oddziałów zlokalizowanych na terenie różnych województw i miast. Jeśli przedsiębiorstwo posiada jedną witrynę www, ale kilka fizycznych lokalizacji, to na każdą z nich trzeba prowadzić osobne działania SEO.
W takiej sytuacji najlepiej stworzyć odrębne landing page dla każdej lokalizacji. Każda ze stron musi zostać odpowiednio zoptymalizowana pod właściwe frazy kluczowe dotyczące konkretnej miejscowości. Ponadto warto również stworzyć kilka kont Google Moja Firma – osobno dla każdej stacjonarnej placówki.
Przedstawiona strategia pozycjonowania lokalnego jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż pozycjonowanie jednej witryny na różne lokalizacje. Pozwala bowiem szybciej uzyskać pożądane rezultaty, a przy tym wymaga poniesienia znacznie niższych kosztów finansowych.