Prawdopodobnie każdy, kto zajmuje się SEO, miał kiedyś problem z automatyczną indeksacją adresów URL, na których mu szczególnie zależało. Kiedyś rozwiązanie było bardzo proste. Sprawdź, jak działała funkcja Google Add URL i co możesz zrobić obecnie, żeby przyśpieszyć indeksację stron WWW.
Jak działała funkcja Submit URL?
Indeksowanie adresów URL było kiedyś niezwykle łatwe. Funkcja, która to umożliwiała, znajdowała się pod adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url. Obecnie znajdziesz tam komunikat: „To submit a URL to the Google index, either submit a sitemap or use the Fetch as Google tool”. Skuteczność działania tej opcji zmieniała się z czasem. Być może miałeś takie przypadki, że zdobywałeś wysokiej jakości odnośniki do danej podstrony serwisu, np. bloga, a mimo to Google nie chciało zaindeksować tego contentu, nawet jeśli był wartościowy. Tymczasem korzystając z opcji Submit Google URL, strona trafiała do indeksu w dosłownie kilka sekund.
Ogromnym plusem tego rozwiązania było to, że mogłeś zaindeksować podstronę dowolnego serwisu. Witryna nie musiała być Twoja ani zweryfikowana w Google Search Console. Po prostu wystarczyło dodać link do danej treści. Z czasem jednak skuteczność tej funkcji malała. Google widziało, że użytkownicy wykorzystują ją do indeksowania treści niskiej jakości. Narzędzie to po pewnym czasie przynosiło efekt dopiero po kilku dniach, a czasami dodanie strony nie kończyło się indeksacją.
25.07.2018 r. Google poinformowało, że wyłącza funkcję Submit URL i trudno oczekiwać, że ta opcja kiedykolwiek wróci. Choć właściciele wyszukiwarki decydowali się już na przywracanie pewnych rozwiązań, to w tym przypadku raczej do tego nie dojdzie.
Jak możesz obecnie przyśpieszyć indeksowanie Twojej witryny?
Czy dostępne są narzędzia Google, które wspierają indeksowanie contentu dowolnych stron, również takich, które nie są Twoje? Niestety, ale wyszukiwarka nie daje nam już takich możliwości. Jednak mając konto Google, tzn. Google Search Console, po potwierdzeniu, że masz dostęp do danej witryny, możesz skorzystać z usług, które przyśpieszają indeksowanie:
- Prośba o indeksację danego linka – po zalogowaniu się do GSC i wyborze strony, na górze zobaczysz „Sprawdź dowolny URL w https://adrestwojejstrony.pl”. Wklej tam adres, który chcesz zaindeksować. Rozpocznie się pobieranie danych z indeksu. Następnie możesz kliknąć „Poproś o zaindeksowanie”… o ile da się to zrobić. Google wyłączyło tę funkcję tymczasowo 14 października i w dalszym ciągu nie jest ona dostępna. Przyczyną są pewne aktualizacje techniczne. Wcześniej ta opcja była bardzo skuteczna. Zgłaszane URL‑e pojawiały się w indeksie Google w ciągu kilku minut, a nawet szybciej.
- Mapa witryny – w dalszym ciągu możesz utworzyć mapę strony i zgłosić ją w Google Search Console, jednak to rozwiązanie nie jest tak efektywne, jak powyższe. Nie możesz mieć pewności, że wyszukiwarka zaindeksuje wszystkie zgłoszone URL‑e ani też nie wiesz, kiedy to zrobi.
Jeśli nie za pomocą usług Google, to co należy zrobić, żeby szybciej zaindeksować stronę? Oto możliwe opcje:
- Umieścić link do contentu na stronie głównej serwisu.
- Skorzystać z pingowania, czyli „serwisów aktualizacji”. Np. w systemie WordPress wystarczy, że po zalogowaniu do panelu administracyjnego wybierzesz „Ustawienia”, następnie „Pisanie”, a dalej w „Usługach aktualizacji” wprowadzisz listę serwisów PING. Bez problemów znajdziesz takie listy w sieci.
- Dodać odnośnik do contentu na wartościowej stronie. Jednak nie daje to gwarancji indeksacji, szczególnie jeśli URL zawiera content niskiej jakości.
Podejmij współpracę
z profesjonalną agencją
Więcej na temat możliwości przyspieszenia indeksowania nowych adresów URL przeczytasz w naszym wpisie: Indeksowanie strony w Google
Google wyłączyło funkcję Submit URL i mało prawdopodobne, że kiedykolwiek aktywuje ją na nowo. W ostatnim czasie możliwość szybkiej indeksacji dawała opcja „Poproś o zaindeksowanie”. Pozostaje nam obecnie czekać na jej przywrócenie.