Indeksowanie strony w Google to temat, który powinien bliżej zainteresować każdego, kto chce, aby jego strona dzięki pozycjonowaniu i kampanii linkbuildingowej znalazła się na wymarzonej pozycji TOP 1 dla najważniejszych fraz. Nie ważne, czy działasz w sektorze e-commerce i prowadzisz działalność związaną ze sprzedażą internetową, czy też Twoja strona internetowa ma charakter wyłącznie informacyjny. Jeżeli zależy Ci na tym, aby internauci trafiali pod Twój adres z organicznych wyników wyszukiwania, to nie ma innej rady – witryna musi wcześniej znaleźć się w indeksie wyszukiwarki, a robot musi mieć do niej dostęp. Ważna jest optymalizacja i odpowiednia ilość linków.
W poniższym tekście postaramy się wyjaśnić, co kryje się pod hasłem indeksowanie stron, podpowiemy, co zrobić, aby dodać stronę do indeksu oraz zajmiemy się rozszyfrowaniem tajemniczego pojęcia crawl budget.
Indeksowanie strony w Google – co to takiego?
Nie jest wielką tajemnicą, że to właśnie z organicznych wyników wyszukiwania pochodzi spora część ruchu w niemal każdym serwisie internetowym. Jeżeli chcesz sprawdzić, jakimi kanałami trafiają na Twoją stronę internauci, sięgnij do statystyk w ramach GA (lub innego panelu analitycznego). Interfejs ogólnodostępnych i darmowych narzędzi analitycznych jest na tyle przystępny, że ze znalezieniem danych nie będzie miał żadnego problemu nawet laik.
Użytkownik będzie miał szansę znaleźć Twoją witrynę wśród innych wyników wyszukiwania jedynie wówczas, gdy uprzednio zostanie ona zaindeksowana. Indeksacja może odbywać się na dwa sposoby:
● indeksacja automatyczna – roboty wyszukiwarki przeszukują dostępne zasoby w poszukiwaniu nowych stron (lub ich aktualizacji), skanują je i na podstawie algorytmu tworzą indeks,
● indeksacja ręczna – stronę do indeksu Google możesz dodać także samodzielnie – na pytanie jak to zrobić odpowiemy w dalszej części artykułu.
Dlaczego indeksowanie stron w Google jest takie istotne?
Zanim zaczniesz w ogóle zastanawiać się nad kwestią pozycjonowania strony, musisz sprawić, aby wyszukiwarka Google dowiedziała się o Twojej stronie internetowej – SEO jest bardzo ważne. Jeżeli robot Google nie będzie miał dostępu do witryny, wówczas indeksowanie Google nie powiedzie się, a witryna nie zostanie zaindeksowana. Skutek będzie jeden – co byś nie robił, żaden użytkownik nie będzie mógł znaleźć tworzonych przez Ciebie treści w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Wówczas pozostaną Ci jedynie płatne kanały i kampanie CPC, przy pomocy których możesz starać się o nowych użytkowników. Jeżeli po upływie kilkudziesięciu godzin od publikacji strony wciąż nie jest ona widoczna w wynikach wyszukiwania Google (nawet na bardzo odległych pozycjach), to znaczy, że coś poszło nie tak. Sprawdź, czy jest ona dostępna dla robotów wyszukiwarki (przeanalizuj, czy w kodzie HTML danej podstrony nie ma dyrektywy noindex). To bardzo istotny aspekt, jeśli chodzi o pozycjonowanie.
Podejmij współpracę z profesjonalną agencją
W jaki sposób można dodać stronę do indeksu Google?
Jak już wspomnieliśmy wyżej, jest kilka sposobów na to, aby uzupełnić indeks Google o Twoją stronę internetową. Możesz zdać się na cierpliwość i poczekać na automatyczne indeksowanie strony w wyszukiwarce. Jeżeli robot Google nie natrafi na żadną przeszkodę, to w ciągu maksymalnie kilku dni powinien przeskanować dostępne treści podstrona po podstronie. Wykorzystując algorytm, umieści witrynę na odpowiednim miejscu w rankingu wyników wyszukiwania. Indeksacja powinna przebiegać sprawnie pod warunkiem, że w kodzie strony nie zostanie umieszczony tag noindex.
Jeden z prostszych sposobów na dodawanie strony do indeksu to skorzystanie z narzędzia, jaki jest Google Search Console. Za jego pośrednictwem możesz poprosić o zaindeksowanie – wystarczy w odpowiednie pole wkleić adres url, który ma zostać dodany do indeksu i nacisnąć odpowiedni przycisk.
Google Search Console możesz także wykorzystać do tego, aby przesłać site map (mapę strony). Jest to plik, który trzeba utworzyć w formacie xml. Jeżeli Twoja domena powstała na którymś z popularnych systemów do zarządzania treścią, to w prosty sposób będziesz w stanie samodzielnie wykonać wszelkie działania, aby została wygenerowana mapa strony – wystarczy, że użyjesz którejś z dedykowanych wtyczek.
Jest jeszcze jeden sposób na to, aby przyspieszyć indeksowanie witryny. Indeksowanie za pomocą pliku pdf zyskuje na popularności. Wyszukiwarka Google zaindeksuje plik pdf, a Twoja strona wyświetli się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Jak długo trzeba czekać na zaindeksowanie strony w Google?
Każdy właściciel nowej strony internetowej chce, aby znalazła się ona jak najszybciej w indeksie Google. Dzięki temu będzie widoczna w Google, co przełoży się na zwiększenie na niej ruchu. Niestety, ciekawość wielu osób nie zostanie zaspokojona. Nie zostały wyznaczone żadne widełki czasowe, w których robot Google odwiedzi nową stronę czy podstronę, przeskanuje zawartość i zaindeksuje. Jeżeli będziesz mieć szczęście, to Twoja witryna może znaleźć się w indeksie już po kilkunastu minutach. Najczęściej będziesz musiał odczekać kilkadziesiąt godzin, a zdarzają się też sytuacje, w których mimo upływu kilku dni strona www wciąż nie jest zaindeksowana. Jeżeli nie widzisz swojej strony w indeksie, to nie czekaj na indeksację automatyczną – dodaj stronę do indeksu przy użyciu którejś z opisanych wyżej metod.
Gdzie można sprawdzić, czy strona została zaindeksowana?
Zastanawiasz się, czy indeks Google został już uzupełniony o Twoją stronę internetową? Nie musisz czekać w nieskończoność! Sprawdzenie stanu indeksacji strony jest dziecinnie proste. Użyj do tego wyszukiwarki Google. W pole wyszukiwania wpisz “site:nazwatwojejstrony.pl” i sprawdź dokładnie wyniki wyszukiwania, które uzyskasz w odpowiedzi. Jeżeli wśród nich pojawi się Twoja witryna, to proces indeksowania przebiegł w sposób prawidłowy.
Czy można ograniczyć robotom Google dostęp do strony?
Zablokowanie robotom Google dostępu do całości treści w witrynie nie jest najlepszym pomysłem. W takiej sytuacji żaden użytkownik nie będzie mógł znaleźć serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania. Aby ściągnąć internautów, będziesz musiał inwestować w reklamy. Jednak może się zdarzyć sytuacja, że nie zechcesz, by któraś podstrona została uwzględniona w indeksie Google. Wówczas możesz wykorzystać prosty sposób zablokowania robotom dostępu do niej. Wystarczy, że stworzysz plik robots.txt i umieścisz go na serwerze. Nie zapomnij dodać w nim tagu noindex.
Crawl budget – ile czasu poświęca robot na zeskanowanie strony?
Wśród bardziej tajemniczych pojęć związanych z kwestią indeksowania stron, na podium wysuwa się z pewnością crawl budget. Jest to nic innego, jak budżet indeksowania strony. Można go rozumieć, jako czas, który roboty sieciowe poświęcają na przeskanowanie danych zawartych na stronie lub też liczbę stron, jaką boty mogą zaindeksować podczas jednej wizyty. Warto zadbać o to, aby strona internetowa była maksymalnie przyjazna robotom wyszukiwania. Jeżeli będzie szybko się ładować, to roboty indeksujące mniej czasu będą potrzebowały na jej indeksację i szybciej będą mogły przeskanować cały serwis.