SEO – podsumowanie roku 2019 i prognozy na rok 2020

Piotr Jacek
Piotr Jacek
Archiwum 01.2020
 
SEO – podsumowanie roku 2019 i prognozy na rok 2020

Podsumowanie 2019 roku w SEO
i prognozy na rok 2020

Rok 2019 był dla Google z pewnością rokiem bardzo pracowitym. Tym samym na nudę nie mogła narzekać branża SEO, w której kilkukrotnie rozbrzmiewało echo kolejnych aktualizacji i zmian w algorytmach Google. Jako, że rok 2019 mamy już za sobą, warto go podsumować i zastanowić się co nas czeka w przyszłości. W poniższym artykule zebraliśmy dla Was najciekawsze, a przede wszystkim najważniejsze zmiany z jakimi przyszło nam się zmierzyć w mijającym roku, a także wstępne prognozy SEO na nadchodzący rok 2020. Zapraszamy do lektury.

SEO podsumowanie roku 2019

Zmiany w Google Styczeń 2019

Na początku 2019 roku raczej nie miały miejsca żadne większe zmiany w algorytmach Google, co jak się później okazało było przysłowiową ciszą przed burzą, ale o tym później 😊 W tym miesiącu Google bardziej skupiał się na dopracowaniu nowej wersji Search Console oraz jego rozbudowie o dodatkowe funkcje i przeniesieniu tych z poprzedniej odsłony.

Ponadto, jak poinformował nas John Mueller, w najbliższych miesiąc Google miał kontynuować przejście pozostałych stron na Mobile-First Index. Jak wiemy, z końcem 2018 roku zmiana ta objęła już połowę stron w sieci i sporo przy tym namieszała w SERPach, w szczególności dla stron, które nie zostały odpowiednio dostosowane do urządzeń mobilnych.

Kolejną nowością, choć nieco mniej związaną stricte z SEO, było dodanie w mobilnej wersji wyszukiwarki nowej funkcji, a mianowicie tzw. kart aktywności. Dzięki niej możliwe jest przeglądanie historii wyszukiwania i szybki powrót do miejsca, w którym przerwaliśmy surfowanie po sieci.

Na przykładzie podanym przez Google, wyszukując „clean eating receipts” lub „clean eating diets” i będąc zalogowanym na koncie Gmail, w górze strony znajdziemy dodatkową kartę aktywności, która pozwoli szybko wrócić do poprzednio przeglądanych stron lub ponownie sprawdzić wyniki dla dokonywanych wyszukiwań.

Poniżej GIF przedstawiający nową funkcjonalność w akcji:

Karty aktywności

Źródło: https://www.blog.google/products/search/activity-cards-now-in-google-search/

Zmiany w Google Luty 2019

Jak wskazywały algorytmy śledzące zmiany w sieci oraz komentarze specjalistów w branży, w tym okresie miała miejsce (niepotwierdzona) aktualizacja Google, tzw. Valentine’s Day Update. Co się rzadko zdarza, przyniosła ona raczej pozytywny odzew i większość właścicieli stron zgłaszała pozytywny feedback.

W lutym mieliśmy także do czynienia z aktualizacją dotyczącą fragmentów rozszerzonych (Featured Snippet Freshness Update), która została oficjalnie potwierdzona przez Google dopiero na początku sierpnia. Jak można wywnioskować z nazwy, miała ona na celu zapewnienie, aby informacje wyświetlane w fragmentach rozszerzonych były jak najświeższe.

W tym miesiącu Google kontynuował również rozwijanie nowej odsłony Search Console, dodając możliwość monitorowania danych strukturalnych dedykowanych dla kart produktowych (schema Product). Była to świetna wiadomość dla właścicieli stron z branży e-commerce, którzy od teraz mogli analizować potencjalne błędy dotyczące mikroformatów używanych na stronie, bez korzystania z zewnętrznych narzędzi Google.

Źródło – https://searchengineland.com/google-search-console-adds-products-to-enhancements-reporting-section-312882

Warto także wspomnieć, że pod koniec lutego na kanale YouTube Google Webmasters ruszył specjalny cykl poświęcony JavaScript SEO, z którego dowiemy się jak Google indeksuje strony oparte o tę technologię, jak JS wpływa na SEO, a także wiele innych ciekawych informacji.

JavaScript SEO

Źródło – https://www.youtube.com/watch?v=LXF8bM4g-J4&list=PLKoqnv2vTMUPOalM1zuWDP9OQl851WMM9

Zmiany w Google Marzec 2019

12 marca miała miejsce pierwsza w 2019 roku, oficjalnie potwierdzona przez Google aktualizacja głównego algorytmu wyszukiwarki. Choć Google pokusił się o podanie oficjalnej nazwy „March 2019 Core Update”, została ona także ochrzczona jako „Florida 2”, w nawiązaniu do pierwszej dużej aktualizacji algorytmu z 2003 roku. Specjaliści w branży zgodnie stwierdzili, że najnowsze zmiany są swego rodzaju kontynuacją i ewolucją Medic Update z sierpnia 2018r.

Na aktualizacji zyskały przede wszystkim renomowane strony rankujące na frazy obejmujące tematykę zdrowia, lecz należy zaznaczyć, że zmiany wpłynęły nie tylko na serwisy z branży medycznej. Sporo stron, które straciły po Medic Update, odrobiły swoje straty z chwilą wdrożenia March 2019 Core Update (i na odwrót). Wzrosty odnotowywały ponadto strony o mocnym brandzie, publikujące wysokiej jakości treści z szerokiego zakresu tematów.

Z drugiej strony „dostało się” serwisom, które nie były przyjazne użytkownikom i miały błędy natury technicznej oraz problemy pod kątem UX. Mowa tutaj o zbyt dużej ilości okienek pop-up, problemach z nawigacją oraz serwisach, które zostały „przeoptymalizowane”. Dosyć mocno oberwało się także stronom YMYL (Your Money Your Life).

W marcu John Mueller wywołał także spore poruszenie w sieci, informując, że powszechnie stosowane oraz zalecane znaczniki rel=”prev” i rel=”next” (do oznaczania kolejnych stron w mechanizmach paginacji) są całkowicie ignorowane przez Google i to już od dłuższego już czasu. Choć realny wpływ tej zmiany na naszą pracę nie był zbyt duży, branża mocno skrytykowała sam sposób przekazania informacji, a przede wszystkim słabą komunikację ze strony Google.

Warto także wspomnieć, że z końcem miesiąca Google zablokował możliwość przeglądania raportów w starej wersji Search Console, ograniczając jej funkcje wyłącznie do tych, które nie zostały przeniesione do nowej odsłony narzędzia. Tym samym ostatni zatwardziali miłośnicy starej wersji Search Console, zostali poniekąd zmuszeni do przejścia do jego nowej wersji.

Zmiany w Google Kwiecień 2019

Choć Kwiecień może wydawać się nieco spokojniejszym okresem pod kątem zmian w algorytmach, dla Google był to jednak okres wyjątkowo gorący i pracowity z uwagi na liczne bugi i problemy z jakimi przyszło mu się zmierzyć.

W pierwszej połowie miesiąca, a konkretnie 5 kwietnia, zaczęły pojawiać się pierwsze sygnały o potencjalnym bugu, który powodował wyindeksowanie losowych stron z wyników Google. Powyższe anomalnie zostały oficjalnie potwierdzone przez Google, a problem został ostatecznie rozwiązany dopiero 11 kwietnia, a więc prawie po tygodniu.

Google Search Liaison

Źródło – https://twitter.com/searchliaison

Zaledwie kilka dni później, a dokładnie 16 kwietnia, bardzo podobny problem dotknął strony wyświetlane w Google News. Tym razem jednak Google poradził sobie znacznie szybciej i już następnego dnia wszystko wróciło do normy.

Nie oznacza to jednak końca problemów Google na ten miesiąc, bowiem 26 kwietnia zostaliśmy poinformowani o kolejnym błędzie, w wyniku którego Google mógł nieprawidłowo dopasowywać adres kanoniczny dla części podstron. Bug ten mógł powodować wyświetlanie nieprawidłowej ścieżki Breadcrumbs w SERPach na urządzeniach mobilnych, a nawet problem z prawidłową indeksacją niektórych podstron.

Jakby tego było mało, na koniec miesiąca dowiedzieliśmy się, że dane w Search Console zebrane pomiędzy 9 a 25 kwietnia są niekompletne (za wyjątkiem raportu skuteczności). Tym samym informacje odnośnie chociażby stanu zindeksowanych stron były bezużyteczne.

Zmiany w Google Maj 2019

Na początku miesiąca, a konkretnie 7 maja odbyła się kolejna już edycja konferencji Google I/O, podczas której ogłoszono, że od teraz Googlebot będzie bazował na silniku Evergreen Chromium. Oznacza to, że będzie on na bieżąco aktualizowany razem z każdą kolejną aktualizacją przeglądarki Chrome.

Google I/O

Źródło – https://events.google.com/io/

Pod koniec maja Google ogłosił, że poczynając od 1 czerwca 2019 roku, Mobile-First zostanie włączony jako domyślny sposób indeksowania dla wszystkich nowych domen. Oczywiście nie jest to nic nowego i choć sama koncepcja została zaprezentowana już w 2016 roku, jej wdrażanie na globalną skalę rozpoczęto dopiero 2 lata później. Pod koniec 2018 roku Google poinformował, że połowa wszystkich domen w sieci jest indeksowana wg nowych zasad.

Na wprowadzeniu Mobile-First Indexing na pewno zyskały strony, które zostały odpowiednio zoptymalizowane pod urządzenia mobilne. Mowa tutaj o takich czynnikach jak szybkość ładowania oraz prawidłowe wyświetlanie strony i jej zawartości (treść, zdjęcia, filmy). Nieco gorsze wyniki odnotowali właściciele stron, którzy do tej pory nie przykładali zbyt dużej wagi do wersji mobilnej swojej strony www.

W maju otrzymaliśmy również dodatkowe raporty nt. danych strukturalnych wyświetlanych w Search Console. Nowe dane obejmują Logo, Sitelinks Searchbox oraz Uporządkowane dane niepodlegające analizie, czyli dane strukturalne zawierające błędy w składni, skutkiem czego Google nie był w stanie ich prawidłowo skategoryzować. Dodano także obsługę 2 nowych mikroformatów – FAQ oraz How-to.

Uporządkowane dane niepodlegające analizie

Źródło – https://webmasters.googleblog.com/2019/05/monitoring-structured-data-with-search-console.html

Nie odbyło się także bez kolejnych bugów, tym razem Google miał problemy z indeksacją nowych treści na stronie, skutkiem czego nowo dodany content przez jakiś czas nie był indeksowany.

Zmiany w Google Czerwiec 2019

3 czerwca miała miejsca kolejna duża aktualizacja głównego algorytmu wyszukiwarki, czyli June 2019 Core Update. Co ciekawe, została ona oficjalnie zapowiedziana dzień wcześniej przez Danny’ego Sullivan’a. Niestety, nie dostaliśmy żadnych konkretów czego dokładnie zmiany będą dotyczyć, poza informacją jaką podzielił się z nami John Mueller mówiąc, że aktualizacja obejmie szerszy zakres czynników rankingowych.

Aktualizacja June 2019 Core Update najbardziej dotknęła strony YMYL, co może wskazywać na swego rodzaju kontynuację zmian rozpoczętych w marcu. Ponadto spadki odnotowały strony, które posiadały wyjątkowo mało backlinków pochodzących z wysokiej jakości zaufanych stron zewnętrznych. Warto także wspomnieć, że najnowsze zmiany „uderzyły” również w tak duże serwisy jak dailymail.co.uk, który zgodnie z udostępnionymi publicznie informacjami stracił aż 50% ruchu.

Zaraz po wprowadzaniu June 2019 Core Update Google wdrożył kolejną, całkowicie odrębną aktualizację, tzw. Site Diversity Update. Jej głównym celem miało być zadbanie o to, aby w wynikach wyszukiwania nie wyświetlało się więcej niż 2 wyniki pochodzące z tej samej domeny. Google jednak od razu poinformował, że mogą wystąpić wyjątki od tej reguły, jeśli algorytm uzna, że dla danego zapytania warto wyświetlić także dodatkowe wyniki.

Zmiany w Google Lipiec 2019

W lipcu dało się zaobserwować kolejne dosyć spore przetasowania w wynikach wyszukiwania i choć Google tym razem milczał na temat ewentualnej aktualizacji, wszelkie znaki i obserwacje zmian potwierdzały nasze przypuszczenia. Najnowsza aktualizacja została nieoficjalnie ochrzczona jako „Maverick”, w związku z wypuszczeniem w tym czasie zwiastuna kontynuacji filmowego klasyka z lat 80’ – „Top Gun: Maverick”.

Końcem miesiąca dostaliśmy również informację, że z początkiem września Google przestanie respektować komendę noindex w pliku txt. Zmiana ta raczej nie była spektakularna, ponieważ komenda ta była raczej rzadko zalecana i stosowana. Tak czy inaczej, od teraz jedynym sposobem na zablokowanie indeksowania danej strony jest dodanie metatagu noindex w jej kodzie HTML lub zwrócenie nagłówka „noindex” w żądaniu HTTP.

Zmiany w Google Sierpień 2019

Sierpień to kolejny miesiąc, w którym Google oficjalnie przyznał, że boryka się z nowymi problemami z indeksowaniem nowych treści w wynikach wyszukiwania. John Mueller ponownie zwrócił także uwagę, że wprowadzając kolejne zmiany w algorytmach Google, ogromną uwagę przywiązują do jak najlepszej weryfikacji jakości stron z obszaru YMYL. Chodzi tutaj głównie o analizę autorytetu autora treści, osób, które ją oceniają oraz ogólną jakość danej domeny.

Zmiany w Google Wrzesień 2019

Wrzesień upłynął pod znakiem kolejnych istotnych zmian w algorytmach Google. Pierwszą z nich była zapowiedziana 24 września przez Danny’ego Sullivan’a duża aktualizacja głównego algorytmu Google. Niestety tradycyjnie już nie otrzymaliśmy żadnych konkretnych informacji i choć wprowadzone zmiany nie były tak dotkliwe jak te w marcu czy czerwcu, zdołały nieco namieszać w wynikach Google.

Druga zmiana w tym miesiącu, dotyczyła stricte elementów rozszerzonych, a konkretnie snippetów w postaci gwiazdek, wyświetlanych przy ocenie w wynikach Google. Update spowodował dosyć drastyczne wyczyszczenie wyników wyszukiwania z gwiazdek, stąd przyjęła się żartobliwa nazwa „Starmageddon”.

Kolejna istotna zmiana w tym miesiącu dotyczyła wprowadzenia zupełnie nowych oznaczeń linków, a mianowicie rel=”sponsored” dla linków sponsorowanych oraz rel=”ugc” dla linków generowanych przez użytkowników. Zmieniło się również znaczenie atrybutu ”nofollow”, który od teraz stanowi wyłącznie sugestię dla robota wyszukiwarki, a nie dyrektywę, jak dotychczas. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym artykule na blogu Semstorm – Nowe atrybuty linków rel=ugc i rel=sponsored – znaczenie i zastosowanie.

Warto również wspomnieć, że we wrześniu ponownie zostały zaktualizowane wytyczne Search Quality Raters Guidelines.

Zmiany w Google Październik 2019

Aktualizacja BERT to z pewnością jedna z największych zmian jakie wprowadził Google od czasu zaprezentowania RankBrain w 2015r. Wdrożone przez wyszukiwarkę tzw. modele BERT mają za zadanie wspomóc algorytmy Google w lepszym zrozumieniu języka naturalnego, dzięki czemu wyszukiwarka będzie w stanie znacznie lepiej interpretować wpisywane hasła i kryjące się za nimi intencje użytkowników. Zmiana dotknęła aż 10% wszystkich słów wpisywanych w Google i ma objąć także fragmenty rozszerzone (Rick Snippets).

Zgodnie z informacją podaną przez Google, aktualizacja miała na celu zmianę sposobu w jaki algorytmy Google rozumieją poszczególne zapytania i intencje użytkowników, tym samym ciężko było tutaj wdrożyć jakikolwiek plan naprawczy.

Jeśli mielibyśmy wskazać strony, które zyskają na wprowadzeniu modeli BERT, to z pewnością będą to serwisy, na których publikowane są treści przygotowywane głównie z myślą o użytkownikach, a nie o robotach Google. Stracić mogą natomiast serwisy, które zawierają przeoptymalizowane treści, sztucznie nasycone słowami kluczowymi, nie niosące żadnej wartości dodatniej dla ich odbiorcy. Więcej na temat aktualizacji BERT przeczytasz w naszym artykule na marketingprzykawie.pl – BERT – nowa aktualizacja Google i jej wpływ na SEO.

Kolejną zmianą w tym miesiącu jest rozbudowa raportów w Search Console o dane dla plików Wideo, co z pewnością zostało pozytywnie przyjęte przez właścicieli serwisów, dla których główne źródło ruchu stanowią właśnie filmy.

Uporządkowane dane niepodlegające analizie

Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2019/10/search-console-video-results-reports.html

Zmiany w Google Listopad 2019

W listopadzie miała miejsca kolejna ważna aktualizacja (potwierdzona przez Google dopiero w grudniu), która dotyczyła wyników lokalnych. Dzięki wykorzystaniu dopasowania neuronowego, algorytm Google może teraz w znacznie lepszy sposób zrozumieć poszczególne zapytania wpisywane w wyszukiwarkę, pod kątem ich kontekstu oraz intencji. Choć aktualizacja nie wstrząsnęła zbytnio SERPami, można było dostrzec lepsze dopasowanie wyników lokalnych i zmniejszenie średniej odległości między lokalizacją użytkownika, a lokalizacją miejsc, które zwrócił nam Google.

W tym miesiącu ponownie pojawiły się także problemy z indeksowaniem nowych stron, a konkretnie serwisów, korzystających z atrybutu „max-image-preview”, gdzie jego wartość była ustawiona na „none”.

Po raz kolejny rozbudowano także Search Console, tym razem o raport na temat szybkości poszczególnych stron w ramach domeny. Choć raport ten wciąż jest w fazie testów, w przyszłości z pewnością okaże się wyjątkowo przydatny podczas optymalizacji strony na urządzeniach mobilnych.

Raport Speed Search Console

Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2019/11/search-console-speed-report.html

Co więcej, warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że Google ogłosił, że w przyszłości zamierza odpowiednio oznaczać w przeglądarce Chrome strony, które mają problemy z szybkością.

Chrome powolne strony

Źródło – https://blog.chromium.org/2019/11/moving-towards-faster-web.html

W listopadzie Gary Illyes ponownie podjął także temat E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), jednoznacznie stwierdzając, że nie istnieje żaden konkretny algorytm dedykowany E-A-T.

Zmiany w Google Grudzień 2019

Koniec roku w branży SEO przebiegł raczej spokojnie, a Google skupiał się na finalizowaniu globalnego wdrożenia BERT-a, o czym poinformował nas 9 grudnia za pośrednictwem Twittera. Od tego dnia modele BERT zostały oficjalnie wdrożone w ponad 70 językach na całym świecie, w tym również w Polsce.

Google BERT Global

Źródło: https://twitter.com/searchliaison

Podsumowanie i trendy SEO na 2020

Jak więc widać rok 2019 był naprawdę pracowitym okresem, który wprowadził szereg bardzo istotnych zmian dla branży SEO. Wdrożono kilka ważnych aktualizacji głównego algorytmu Google (na czele z BERT-em), rozbudowano Search Console o szereg nowych raportów i funkcji, a także wprowadzono nowe oznaczenia linków.

Google kilkukrotnie zwracał również uwagę na jakość publikowanej treści, stawianie użytkownika na pierwszym miejscu i jak najlepsze wyczerpanie danego tematu podczas pisania contentu. Cały czas rośnie także znaczenia odpowiedniego dostosowania strony do urządzeń mobilnych i jej szybkość działania. Widać to chociażby poprzez włączenie domyślnego indeksu mobilnego dla wszystkich stron, znaczną rozbudowę mobilnych SERP-ów, tudzież planowane oznaczanie wolnych stron.

Google systematycznie stara się także udoskonalać wygląd zwracanych wyników wyszukiwania, wprowadzając obsługę nowych mikroformatów. O ich rosnącym znaczeniu w nadchodzącym roku świadczy także rozbudowa raportów dostępnych w Search Console. Sporo czasu Google poświęcił także dla JavaScript SEO oraz stronom z obszaru YMYL.

Warto także wspomnieć temat linków. Jak już od dawna wiemy, masowe linkowanie z for, blogów czy ogłoszeń nie przynosi już takich rezultatów jak kiedyś. Obecnie liczy się przede wszystkim jakość zdobywanych odnośników, a więc moc stron, z których linkujemy do strony docelowej. Zamiast stawiać na ilość linków, warto zainwestować ten sam budżet w mniejszą ilość odnośników, ale na stronach o wysokich autorytecie i widoczności.

Nie wiemy czy rozpoczynający się 2020 rok przyniesie nam następne rewolucyjne zmiany, które wstrząsną branżą, choć nie zdziwię się jeśli tak będzie, a tegoroczne problemy z indeksacją były swego rodzaju beta testami. Możemy być pewni, że zbliżające się miesiące będą stanowić kolejne etapy i dalszy rozwój zmian zapoczątkowanych w 2019 roku. Z pewnością trendami będzie mobile, dane strukturalne oraz JavaScript SEO. Pozostaje nam jedynie czekać i śledzić wszelkie newsy z branży.

Piotr Jacek
Senior SEO Specialist oraz SXO Specialist. Pozycjonowaniem i optymalizacją stron zajmuje się od 2010 r. W DevaGroup odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie kompleksowych audytów oraz weryfikację stron internetowych pod kątem najnowszych trendów. Prywatnie pasjonat szeroko pojętej muzyki i dobrego filmu.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (19 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry