13 września w Brighton odbyła się kolejna już konferencja Brighton SEO. Jest to jedno z największych wydarzeń SEO w Europie jak i na świecie. Świetna organizacja wydarzenia, wiele ciekawych osób z branży, prezentacje na najwyższym poziomie, jak również urokliwe miejsce, jakim jest Brighton i świetna pogoda sprawiły, że wydarzenie to, chociaż brałam w nim udział po raz pierwszy, mogę z ręką na sercu polecić.
Możliwe, że największym wyzwaniem, z jakim należy się zmierzyć podczas konferencji, jest wybranie bloków tematycznych, w których weźmie się udział. Na Brighton SEO we wrześniu 2019 roku w tym samym czasie odbywały się wystąpienia w 8 salach. Wybrane przeze mnie bloki tematyczne to: Technical, OnSite Technical, Structured Data i OnSite Optimisation.
W każdym z bloków prezentacje skupiały się głównie na tematach związanych z onsitem i aspektami technicznymi, właśnie tego obecnie potrzebowałam 🙂 Poniżej, krótkie podsumowanie z kilku wystąpień, w których wzięłam udział:
How I Learned to stop worrying and love the .htaccess file – Roxana Stingu
Moim zdaniem była to najlepsza prezentacja z tego bloku. Roxana w zwięzły sposób przedstawiła, jak wyglądały jej doświadczenia z htaccess i co zmotywowało ją do podjęcia z nim pracy. Prezentacja miała na celu przekonanie nas, że dział SEO nie powinien bać się tego pliku. Roxana podkreślała, że nie musimy być programistami, aby z niego w pełni korzystać. Jeśli będziemy skrupulatnie pilnować wykonywania backupów, to nic nie grozi ani nam, ani stronie, nad którą pracujemy.
Korzystanie z pliku .htaccess w SEO jest w stanie umożliwić, uprościć i zautomatyzować wiele codziennych zadań, takich jak:
- migracje domen i subdomen
- implementowanie przekierowań
- modyfikacje nagłówków
- dodawanie tagów kanonicznych
- eliminacja zduplikowanego contentu – np: tworzenie przekierowań między wersją z “/” na końcu i bez
Ponadto dobrze zoptymalizowany plik wpływa na:
- lepsze indeksowanie serwisu
- poprawę prędkości ładowania się witryny
Podczas prezentacji przedstawione zostały przykładowe flagi modułu, jakie należy znać do prawidłowego tworzenia przekierowań (i uniknięcia przekierowań 302). Roxana nie zapomniała wspomnieć również o tym, że zbyt długie łańcuchy przekierowań na stronie lub ich zbyt duża liczba w strukturze może mieć negatywny wpływ na SEO. Poruszyła także kwestię znaczenia Cache Control w .htaccess.
Na końcu prezentacji zawarte zostały polecane generatory i testery plików .htaccess.
Prezentacja:
Don’t F*ck Up Your Site Migration – Serena Pearson
Druga prezentacja w tym bloku dotyczyła migracji stron. Serena na podstawie swoich własnych doświadczeń opowiedziała, jak podejść do tego tematu. Na swoim koncie ma już bowiem wiele migracji mniejszych i większych serwisów.
Najważniejsze informacje i wskazówki, jakie pojawiły się podczas prezentacji:
- należy poznać dokładne powody migracji strony od klienta (na ile to jest możliwe),
- musimy przygotować siebie i klienta na spadek ruchu na stronie (jeśli wzrośnie to “amazing”),
- przygotowanie check listy zadań do wykonania przed migracją to must have,
- wszystkie zmiany powinny być sprawdzone przed migracją, nie po niej,
- trudno przewidzieć, ile czasu zajmie migracja i ile błędów może się pojawić,
- przed migracją warto sprawdzić wszystkie wymiary strony, aby móc zrobić później dokładne porównanie,
- Road Map – przygotowana mapa z kalendarzem do pracy z developerami, osobami odpowiedzialnymi za poszczególne elementy i klientem pozwala na kontrolę nad procesem,
- Lepiej nie zakładać, że developerzy wprowadzą wszystko poprawnie, należy dawać wskazówki i sprawdzać,
- URL mapping powinien być wykonany w jak najprostszy sposób,
- audyt SEO to coś, czego zdecydowanie potrzebuje strona po migracji,
- warto ustalać priorytety – niestety nie wszystkie elementy uda się wprowadzić na raz, dlatego warto je określić już na początku i przekazać klientowi,
- najważniejsza cecha podczas migracji strony, jaką należy posiadać, to CIERPLIWOŚĆ
Prezentacja:
Accessibility for people and bots: Compassion-led technical SEO – Ashley Berman Hale
Prezentacja Ashley miała jednoznaczny wydźwięk: na pierwszym miejscu należy stawiać nie boty, lecz ludzi, którzy odwiedzają stronę. Widoczność strony powinna wiązać się z jej użytecznością. Prelegentka szczególną uwagę zwróciła na osoby niepełnosprawne, których wśród użytkowników jest coraz więcej.
Ashley podała konkretne przykłady tego, jak przystosowywać witryny pod osoby niepełnosprawne – mające problemy ze słuchem, wzrokiem lub mową. Przykłady zawierały odpowiednie dopasowanie kontrastów kolorów, najlepsze fonty, napisy na wideo. W prezentacji nie zabrakło najnowszych urządzeń dla niepełnosprawnych, które pomagają im w sprawnym poruszaniu się po Internecie.
Ta prezentacja bardziej nawiązywała więc do UX aniżeli do SEO, jednak są to branże ze sobą mocno powiązane i oddziałujące na siebie wzajemnie.
Wiele cennych wskazówek dotyczących tego, jak dostosować stronę pod użytkowników, znaleźć można w udostępnionej przez Ashley prezentacji.
Prezentacja:
I keep thinking: my website can be faster! – Fili Wiese
Pomimo dosłownie gorącej atmosfery na sali na tę prezentację przyszło wiele osób. Temat optymalizacji strony dla zwiększenia jej prędkość wczytywania się to temat spędzający sen z oczu niejednej osobie zajmującej się SEO jak również UX. Fili już na początku wspomniał, że jest to proces niekończący się, stąd też nazwa prezentacji.
Rok wcześniej na Brighton SEO Fili przedstawił pomysły na optymalizację strony dla jej przyspieszenia. W tym roku postanowił pokazać, jak wyglądała ich implementacja i efekty działań.
Nie należy zapominać o wersji mobilnej strony (podstawa) oraz to, że nie wszystkie pomysły będą odpowiednie dla każdej strony np: AMP.
Przy analizie prędkości strony Fili wziął pod lupę miejsce jej hostowania. To, na czym szczególnie mu zależało to hosting jak najbliżej miejsca, w którym Googlebot indeksuje się w USA. Fili zdecydował, że chce korzystać z połączeń w sieci Google, aby ułatwić dostęp do strony Googlebotowi, hostował ją w chmurze. Prezentacja zawierała porównanie: Compute Engine, Cloud Storage, Cloud SQL i App Engine, z których ostatnia pozwoliła na osiągnięcie najlepszych wyników.
Wyzwaniem, z jakim spotkał się Fili podczas optymalizacji prędkości ładowania strony okazały się między innymi pliki cookie– szybkość ładowania wciąż była niska z powodu ciasteczek, które sprawdzały aktywność użytkownika po stronie serwera bez przechodzenia przez sieć CDN, która opóźniała ładowanie strony. Rozwiązaniem okazało się połączenie plików cookie z JavaScriptem, używając tagu noscript, aby pliki te nie były wyświetlane, jeśli obsługa JavaScript nie jest włączona. Może to spowodować znaczne skrócenie czasu ładowania, jednak należy liczyć się z tym, że skutkuje to pominięciem śledzenia niewielkiej liczby użytkowników.
Na koniec Fili wspomniał również o Flask Cache, które wykorzystują buforowanie do zapisywania elementów strony w pamięci serwera. Dzięki nim pełne ładowanie strony nie jest wymagane przy każdym wejściu na stronę.
Fili w swojej pracy wciąż będzie testował nowe rozwiązania do przyspieszenia swojej strony, do czego zachęca również resztę.
Prezentacja: Brak udostępnionej prezentacji 🙁
What I learned about SEO from building websites with the 10 most used JS frameworks – Jan-Willem Bobbink
Java Script, mimo że niezbyt uwielbiany przez SEO-wców, stosuje większość programistów i nie zmieni się to prawdopodobnie w najbliższej przyszłości. W swojej prezentacji Jan-Willem przedstawił najważniejsze wyzwania związane z JavaScript i renderowaniem, z którymi spotkał się w swojej pracy, sposoby na ich rozwiązanie oraz przydatne narzędzia do testowania Java Script:
- URL Inspection Tool (dla swojej domeny)
- Rich Results Testing Tool
- wtyczka View Rendered Source
- Chrome DevTools
- SEORadar
Prezentacja:
The best kept secrets from robots.txt – Francois Goube
Prezentacja miała na celu wyjaśnienie, czym jest plik robots.txt, ale również do czego nie powinniśmy go używać. Francois wielokrotnie podczas prezentacji powtarzał, że nie możemy opierać na tym pliku strategii oszczędzania crawl budgetu, czy też używać pliku jako jedyną blokadę przed indeksacją podstron.
Podczas wystąpienia zaprezentowane zostały również ostatnie zmiany wprowadzone przez Google – Make robots.txt an official standard, zalety tych zmian, a także niepoprawne i ciekawe zastosowania tego pliku.
Jak podkreślił prelegent plik robots.txt może być naszym najlepszym przyjacielem, ale również zniszczyć to, nad czym pracujemy.
Prezentacja:
What’s new in Structured Data? – Charlie Norledge
Prezentacja Charliego dotyczyła tematu, o którym było ostatnio głośno, czyli danych strukturalnych.
Obecnie istnieje 30 rodzajów danych strukturalnych od Google, które możemy wdrożyć na stronę. Charlie wspomniał o:
- FAQ
- How to
- Breadcrumbs
- Movie
- Medical WebPage
Prezentacja zawierała informacje, dlaczego warto wprowadzać dane strukturalne na stronę oraz konkretne przykłady ich wdrożenia i wpływ na E-A-T
Kluczem do osiągnięcia przewagi nad konkurencją jest podążanie za najnowszymi wytycznymi na https://webmasters.googleblog.com/, przewidywanie kolejnych kroków Google i podglądanie konkurencji.
Na koniec nie zabrakło też wskazówek, jak wprowadzić dane strukturalne oraz przydatnych narzędzi do ich generowania i testowania:
- Google rekomenduje implementację danych w formacie JSON-LD
- narzędzie do generowania: Schema generator
- Google Tag Manager – przy jego użyciu również możemy wdrożyć na stronę dane strukturalne
- narzędzia do testowania danych strukturalnych są ciągle ulepszane – należy więc na bieżąco sprawdzać, czy dane są wciąż poprawnie wdrożone
- warto testować zarówno wersję mobilną, jak i desktopową, co jest możliwe w narzędziu: Rich Results Test
Pełna prezentacja od Charliego z nowościami znajduje się pod linkiem:
Prezentacja:
Improve your Rankings with Internal Links, like these 7 Popular Sites – Christoph C. Cemper
Prezentacja miała na celu ukazanie znaczenia linkowania wewnętrznego na stronie. Chociaż linki zewnętrzne dostarczają moc stronie, to linki wewnętrzne mogą ją rozprowadzać, niestety są one często niedoceniane.
Podczas prezentacji zostało podanych wiele przykładów stron, z których warto lub nie należy brać przykładu. Zostały przeanalizowane dokładnie chmury anchorów i sposoby na zastąpienie fraz brandowych na frazy sprzedażowe. Nie zabrakło też informacji, aby w anchorach znajdowały się słowa kluczowe wyszukiwane przez użytkowników, a nie np. nazwy własne produktów lub ofert
W prezentacji znajduje się wiele inspiracji do tego, gdzie na stronie można umieścić linki wewnętrzne oraz narzędzia umożliwiające ich analizę.
Jako podsumowanie Christoper dodał, że najlepsze linki to te, których nie może zdobyć nasza konkurencja – czyli między innymi linki, jakie umieścić możemy na naszych subdomenach i w obrębie strony.
Wszystkie slajdy z prezentacji znajdują się pod linkiem:
Prezentacja:
Medic update – easy and actionable tips for recovery – Steve Haynes
Jeden z najgłośniejszych updatów w ostatnim czasie, po którym niektórzy wciąż nie mogą się podnieść, to Medic Update. Steve na Brighton SEO postanowił podzielić się spostrzeżeniami dotyczącymi tego, na co Google zwróciło uwagę przy jego okazji, a także praktycznymi wskazówkami, które mogą pomóc w osiąganiu lepszych wyników.
W prezentacji znajdujemy informację dotyczące tego, jakie kroki warto podjąć, aby nasza witryna była zgodna z procesem Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness.
Odpowiedzi na najczęstsze pytania użytkowników, case study, przydatne linkowanie wewnętrzne, linki kierowane do contentu, a nie jedynie do oferowanych produktów bądź usług, uzupełnione zakładki About us, notki biograficzne lekarzy, opinie, oceny, NAPy – to tylko niektóre elementy, na które Stece zwrócił uwagę. Ich pełną listę wraz z dodatkowymi informacjami znaleźć można w jego prezentacji:
Prezentacja:
Wszystkie prezentacje z wrześniowej konferencji Brighton SEO 2019*:
*niektóre prezentacje nie zostały udostępnione
Blok: Future of Search
Beetlejuice’s Guide to Entities and the Future of SEO – Greg Gifford
Rethinking The Fundamentals of Keyword Research With The Insights From Big Data – Tim Soulo
Why AI will be a key part of your team, not a replacement – Sal Mohammed
Blok: Small Budget SEO
Content Marketing for Links: Stretching Smaller Budgets – Stacey MacNaught (brak udostępnionej prezentacji)
The cash-strapped marketer’s guide to SEO – Helen Pollitt
How to create a sexy AF PR pitch to land sexy AF links no matter your budget or brand – Carrie Rose
Blok: Advertising
Data-Driven Remarketing Strategies & Tactics for Every Business – Amy Bishop
Beat The Competition With Gmail Ads: Email-less Email Marketing – Jacob Tibbott
I Don’t Know How to Run Shopping Ads, and at This Point I’m Too Afraid to Ask – Kirk Williams
Blok: Technical
How I learned to stop worrying and love the .htaccess file – Roxana Stingu
Don’t F*ck Up Your Site Migration – Serena Pearson
Accessibility for people and bots: Compassion-led technical SEO – Ashley Berman Hale
Blok: Mobile
Living in a Mobile First (Indexing) World – Frank Vitovitch (brak udostępnionej prezentacji)
Tracking Growth with AMP Analytics – Solenn Boulic (brak udostępnionej prezentacji)
Tips for optimising for Google Discover – Luci Wood
Blok: Amazon
Understanding Amazon’s A9 Algorithm – Katherine Khoo
How to create Amazon Advertising campaigns without targeting any keywords – Prabhat Shah
Amazon PPC – The Science Lab Of Your Amazon Business – Danny McMillan (brak udostępnionej prezentacji)
Blok: International Social
Using LinkedIn Paid Ads to support a lead generation campaign – Jake Potter
How to Drive Global Sales with Social Selling – Anlieka Marconi (brak udostępnionej prezentacji)
Blok: Reporting Showcase
Unified Attribution: Connecting Digital to Offline & How to Optimise TV & Radio for ROI – Ross Paton
How marketers miss up to 60% of their conversions – and how to capture them – Adam Chapman-Ballard
Neadoo’s CRM – a better way to report and communicate – Adrian Kempiak (brak udostępnionej prezentacji)
Blok: Content SEO
Making Captions Beautiful (and Searchable) to Improve Video Experience – Ahmed Khalifa
How to find content gaps when you don’t speak the language – Catherine ‘Pear’ Goulbourne
How to ‘SEO’ forums, communities and UGC – Steph Whatley (brak udostępnionej prezentacji)
Blok: Users First
Digital Marketing to an older audience – Hannah McKie
The future of search is understanding human psychology – Becky Simms
Progressive profiling and engagement triggers – Kenda Macdonald (brak udostępnionej prezentacji)
Blok: Wellbeing and Inclusion
Happiness will make you rich – Allegra Chapman
Keep Up or Give Up: Imposter Syndrome, Burnout and Mental Health in Digital – Amy McManus (Amy udostępniła również nagranie ze swojego wystąpienia)
Age diversity in SEO and why it is important – Tazmin Suleman (brak udostępnionej prezentacji)
Blok: Onsite Technical
I keep thinking: My website can be faster! – Fili Wiese (brak udostępnionej prezentacji)
The best kept secrets from Robots.txt – François Goube
What I learned about SEO from building websites with the 10 most used JS frameworks – Jan-Willem Bobbink
Blok: Ecommerce
A deep dive into the SEO strategy of the UK’s 80 largest e-commerce sites – Kenneth Wernst Christensen (brak udostępnionej prezentacji)
Practical eCommerce Tips to Drive Up ROI and Save Time – Ben Barker
How to build perfect product landing pages – Alexandre Sigoigne
Blok: Fundamentals
Most Important PPC Updates From The Last 12 Months – Jeroen Maljers (brak udostępnionej prezentacji)
Getting the most from Bing Webmaster Tools – Rohit Nargunde (brak udostępnionej prezentacji)
My traffic is gone! Where the heck did it go? – Ciara Serrano Temprado
Blok: International Search
Why translating your keywords and ads is a bad idea in PPC/paid media – Olivia Lofts
How to increase global traffic and rankings with answer box optimisation – Zanna Pupele (brak udostępnionej prezentacji)
Blok: Links and Outreach Showcase
How reactive PR can lead to LINKS – Will Hobson
How to find link building opportunities using Ahrefs – Joshua Hardwick
Something New from Majestic – Re-inventing Backlinks and Outreach Strategy – Dixon Jones (brak udostępnionej prezentacji)
Blok: SERPs
Mining the SERPs: How to make the SERPs a powerful weapon in your SEO armoury – Rory Truesdale
SERP Features Glossary – Paige Hobart
Building a Brand With Local SEO: The Factors That Create Effortless Online-Offline User Journeys – Antony Robinson
Blok: Content Strategy
The new blueprint for content campaign success – Alex Jones
How To Turn Your SEO From Zero To Hero with GAP – Lukasz Zelezny
Cutting Through the Noise: Delivering Profitable Content Strategies in Competitive Markets – Sam Marsden (brak udostępnionej prezentacji)
Blok: Structured Data
What’s new in Structured Data – Charlie Norledge
How to Create Connected Schema Markup and Knowledge Graphs – Martha van Berkel
From Knowledge Graphs to Commonsense Knowledge Graphs – Dateme Tubotamun
Blok: PR & SEO
How to get more from digital PR (without mentioning AVE) – Laura Hampton
How to actually measure the impact of digital PR coverage – Fran Griffin
Let’s take this offline: The power of face-to-face events in digital marketing – Claire Gamble
Blok: Market Analysis
From Market to Insights to Strategy – How SEO & Content really impact Business – Björn Darko né Beth
How Machine Learning Insights Change the Game for Enterprise SEO (A 20x ROI Case Study) – Chris Liversidge
How PageRank Really Works – Dixon Jones (brak udostępnionej prezentacji)
Blok: Ecommerce Advertising
Growing Ecommerce Revenue with Google Ads in a Declining Economy – Pinar Ünsal
E-commerce PPC in an Automated World – Frederik Hyldig (brak udostępnionej prezentacji)
Supercharge your Google Shopping campaigns – Alex Major (brak udostępnionej prezentacji)
Blok: International b2b
Why B2B product marketers must be brave to succeed internationally – Daiana Damacus
Personalisation Brings Success, Speed and Agility to Local Marketers – Chris Green (brak udostępnionej prezentacji)
Blok: SEO Showcase
SEOZoom: A different approach to professional SEO Tools – Ivano Di Biasi (brak udostępnionej prezentacji)
Increase your level cap with the SEO Performance expansion pack – Wesley Maynard
Site Migrations: Getting On Site, Off Site & Technical Right – Chloe Bodard
Blok: Advanced SEO
Think like a bot, rank like a boss: How Googlebot renders – Jamie Alberico
How serverless technologies can help SEOs overcome legacy (and modern) tech obstacles – Dan Taylor
Web Server Logs As Technical SEO Key Data Source – Aysun Akarsu
Blok: Onsite Optimisation
Improve your Rankings with Internal Links, like these 7 Popular Sites – Christoph C. Cemper
How to turn a press release into unique ranking content – Eleni Cashell (brak udostępnionej prezentacji)
Medic update – easy and actionable tips for recovery – Steve Haynes
Blok: Automation
Insights, Not Data: Automated Reporting That Works – Dana DiTomaso
How Basic Programming Skills Can Save You a Ton of Time – Sabine Langmann
Utilizing the power of PowerShell for SEO – Mike Osolinski
Blok: Link Building/Outreach
Email Anatomy: How to Get Top Tier Links – Alex Cassidy
Artificial Relationships: How we used Google’s AI to read the Guardian and befriend journalists – Jack Merlin Bruce & Ross Tavendale (brak udostępnionej prezentacji)
SEO 2.1: How To Own Influencer & Content Campaigns – Shannon Maybury & Sonali Ohrie
Blok: Success
How To Create an Effective Split Testing Matrix – Gary Spagnoli (brak udostępnionej prezentacji)
What makes your SEO fail (and how to fix it) – Aleyda Solis
Persona-Led Reporting: Designing Blinding Reports to Keep Every Stakeholder Happy – Rumble Romagnoli
Blok: Social Media
How we got Brighton to #BeMoreSnail – Hannah Clare
How to get Facebook Groups working for your business – Marie Page
The Relationship Between Pop Culture and Social Media Marketing! – Yumna Kumran (brak udostępnionej prezentacji)