W obecnych czasach posiadanie biznesu, który nie istnieje w Internecie, wiąże się z silnym ograniczeniem jego rozwoju. W pewnych przypadkach jakikolwiek rozwój może zostać nawet zablokowany. Efektywna promocja w świecie online pozwala na dotarcie do wielu potencjalnych klientów, zwiększając dochody, a tym samym szanse na dalsze przetrwanie i rozwój firmy na rynku. Jednak, jaki sposób promocji byłby najlepszy? Ostatnimi czasy wciąż nieustanną popularnością cieszy się system reklamowy Google Ads. Dlaczego?
Co to jest Google Ads?
Google Ads (poprzednio AdWords) jest obecny na rynku od prawie 19 lat, umożliwiając promowanie usług oraz produktów w wielu miejscach w Internecie. Wyświetlające się linki sponsorowane, mogą przybierać formę tekstową, graficzną lub wideo, które po kliknięciu przez użytkownika prowadzą do promowanej strony docelowej.
Google Ads daje dostęp reklamowy do najbardziej popularnych miejsc w Internecie – wyświetla reklamy w dwóch najbardziej popularnych wyszukiwarkach na świecie Google i YouTube, najpopularniejszej poczcie elektronicznej Gmail i na innych stronach, które należą do programu AdSense, czyli takich, które wynajmują powierzchnie reklamowe na swoich serwisach w ramach współpracy z Google Ads (np. Onet, WP, czy blogi i fora).
Rodzaje kampanii reklamowych w pigułce
- Kampanie w sieci wyszukiwania – reklamy tekstowe, wyświetlają się użytkownikom, którzy poszukują produktów lub usług, które są oferowane przez reklamodawcę.
- Kampanie w sieci reklamowej – reklamy pojawiają się na przestrzeniach reklamowych sieci partnerskiej Ad Sense, czyli na partnerskich stronach internetowych oraz w aplikacjach.
- Kampanie wideo – do dyspozycji są różnego formatu reklamy wideo w postaci filmów na YouTube (przed, po lub w trakcie oglądania filmu), ale także na stronach partnerskich, w grach czy aplikacjach. YouTube to druga najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie, więc może warto to wykorzystać?
- Kampanie produktowe – reklamy przedstawiające produkty oferowane przez reklamodawcę, zawierające zdjęcie produktu, tytuł, nazwę sklepu oraz cenę.
- Kampanie promujące aplikacje – zarówno aplikacje na iOS, jak i na Androida mogą być promowane w wyszukiwarce Google, na YouTubie oraz w sklepie Google Play.
- Kampania w Gmailu (Gmail Sponsored Promotion) – wiadomości sponsorowane pojawiające się na górze zakładki „Oferty”.
Trzy ważne pytania
Niezależnie od tego, na jaki rodzaj kampanii się zdecydujesz, istnieją trzy punkty, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę przed stworzeniem kampanii.
- Jaki jest Twój cel? Chcesz zwiększyć liczbę wizyt w witrynie, rozpoznawalność marki, liczbę telefonów, czy zacząć sprzedawać więcej?
- Gdzie chcesz się reklamować? W danym kraju, regionie, miejscowości czy globalnie?
- Jaka jest Twoja wiadomość dla docelowego użytkownika? Czym go zachęcisz? W jaki sposób spełnisz jego potrzeby? Stwórz przemyślany tekst reklamy, grafikę czy wideo.
Ile pieniędzy musisz wydać?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Samo założenie konta jest darmowe. Natomiast przy tworzeniu kampanii sam decydujesz, ile budżetu chcesz na nią przeznaczyć. Nie zapłacisz więcej niż wyznaczona przez Ciebie kwota. Pamiętaj jednak, że każda branża rządzi się własnymi stawkami. Zasada jest prosta: im większa konkurencja, tym bardziej musisz walczyć o pierwsze pozycje. Twoją bronią staje się wartość stawki oraz jakość reklamy, czyli jej dopasowanie do potrzeb użytkowników. W każdej chwili możesz wprowadzać zmiany, a także wstrzymywać kampanię. Co więcej, płacisz tylko za działania użytkowników. Oznacza to, że za samo wyświetlenie reklamy nie ponosisz kosztów (wyjątek: w sieci reklamowej możesz zdecydować się na koszt za 1000 wyświetleń. Jedno jest pewne przy odpowiedniej pracy nad kampanią – wiesz, na co wydajesz swoje pieniądze i masz większą kontrolę niż w przypadku reklamy telewizyjnej.
Stworzę kampanię i to wszystko?
Ta wizja byłaby piękna i prosta, ale niestety nie jest to takie proste. Samo przygotowanie kampanii powinno być bardzo przemyślane w oparciu o m.in. cele firmy, posiadany budżet czy grupę docelową. Po jej wystartowaniu bardzo ważne jest, aby obserwować to, co się dzieje w kampanii i zmieniać ją w oparciu o pozyskane dane. Dostosowywać treści reklam, kierowania, wysokość budżetu czy stawek. Ciągła optymalizacja efektywności, ale także wydatków jest kluczem do sukcesu. Musisz jednak pamiętać, że system potrzebuje czasu na zebranie odpowiedniej ilości danych.
Dlaczego Google Ads jest popularne?
Jest wiele powodów dla których Google Ads wciąż cieszy się dużą popularnością. Poniżej znajdziesz najważniejsze:
- Różnorodność kierowania reklam. Do wyboru masz: słowa kluczowe, miejsca docelowe, zainteresowania, cechy demograficzne i geograficzne, aplikacje mobilne, maile czy kanały na YouTube.
- Pełna kontrola czasu trwania kampanii. W łatwy sposób możesz dostosować reklamy do Twoich potrzeb, niezależnie od tego, czy Twoja oferta jest sezonowa czy całoroczna. Dostosujesz ją do bardziej gorących okresów i tych mniej popularnych.
- Płacisz za efekty, czyli konkretne działania użytkowników.
- Natychmiastowa widoczność reklam po uruchomieniu kampanii.
- Reklamy są dostosowane na różne urządzenia – komputery, komórki, tablety i telewizory.
Google Ads pozwala na tworzenie zaawansowanych kampanii, które pomogą Ci zaoszczędzić i zarobić. Masz szansę na dotarcie do wcześniej niedostępnych potencjalnych klientów, a dzięki dużej ilości zbieranych danych spojrzysz na swój biznes w nowy sposób, dostrzegając jego najbardziej atrakcyjne strony. Jeśli nie masz czasu albo potrzebujesz pomocy w stworzeniu odpowiedniej dla Ciebie kampanii, zgłoś się do nas. Z przyjemnością pomożemy! 🙂
Autor: Halina Stalmach