Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji? Narzędzia do analizy SEO konkurencji

Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji? Narzędzia do analizy SEO konkurencji

Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji?
Narzędzia do analizy SEO konkurencji

Analiza słów kluczowych, na które pozycjonuje się konkurencja, powinna być czymś więcej, niż inspiracją w tworzeniu własnej strategii SEO.

Analiza słów kluczowych konkurencji – jaki jest cel takiego działania?

Powodów, dla których warto co jakiś czas przeprowadzić analizę fraz konkurencji, jest sporo.

  • U konkurencji, która w wynikach wyszukiwania jest wyżej od nas lub której chcielibyśmy dorównać, możemy w ten sposób przeanalizować sposoby, dzięki którym została osiągnięta wysoka pozycja w SERP-ach. Tym bardziej, że nowoczesne narzędzia pozwalają nam chociażby na prześledzenie nie tylko fraz, lecz także źródeł linkowania.
  • Z kolei analiza fraz na konkurencyjnych stronach, które regularnie notują gorsze rezultaty, niż nasza, wskaże nam, jakich błędów w doborze słów kluczowych nie powinniśmy popełniać. Czyli w tym przypadku odpowie nam na pytanie, jakie frazy na tę chwilę nie przynoszą żadnych korzyści, a tylko generują koszty.
  • Być może konkurencja zmieniła nagle strategię pozycjonowania i skupiła się na obszarach, których dotychczas unikała? Dobrze jest trzymać rękę na pulsie i wiedzieć, co się dzieje w branży, jeszcze zanim wszystkie nowinki trafią do nas oficjalnymi kanałami.
  • Rozpoczynamy kampanię SEO i nie mamy pomysłu, na jakich frazach skupić się na pierwszym miejscu? Szybka analiza konkurencji może nam pomóc podjąć pierwsze wiążące decyzje w związku z doborem słów kluczowych.
  • Poza tym prześledzenie fraz może nam wskazać, których z nich należy unikać, bo są zdecydowanie zbyt konkurencyjne. Niekiedy jest to jedyny sposób, aby przekonać klienta lub osobę przełożoną do modyfikacji fraz, na które chce się pozycjonować.

Poniżej przedstawimy kilka najpopularniejszych sposobów na weryfikację fraz kluczowych u konkurencji. Znajdziecie tu zarówno proste, darmowe rozwiązania, jak i te płatne, zdecydowanie bardziej zaawansowane.

Sekcja tło

Potrzebujesz profesjonalnej analizy działań konkurencji?

Proste sposoby na analizę konkurencji pod kątem fraz kluczowych

Sprawdzenie zawartości strony konkurenta

Rozwiązanie bardzo proste, ale idealne na początek. Wchodzimy na witrynę konkurencji i przyglądamy się tekstom znajdującym się na stronie głównej oraz w najważniejszych zakładkach. Sprawdzamy także kilka tekstów blogowych. Oto, czego poszukujemy:

  • W artykule na stronie głównej sprawdzamy tytuł oraz śródtytuły. Podobnie w artykułach na zakładkach. To właśnie tam najczęściej znajdują się frazy kluczowe.
  • W tekstach blogowych interesują nas przede wszystkim linki wewnętrzne, a ściślej rzecz ujmując, ich anchory. To w nich znaleźć możemy interesujące nas frazy i long taile. I jeżeli wewnętrzne linkowanie jest przeprowadzone prawidłowo, w linkach z bloga powinniśmy znaleźć kilka śladów pozycjonowanych zakładek, a tym samym słów kluczowych.

Poza tym warto co jakiś tak po prostu zajrzeć na witrynę konkurencji. Być może coś zmieniło od naszej ostatniej wizyty? I to nie tylko w warstwie contentowo-tekstowej, lecz także na poziomie interfejsu czy wręcz całego layoutu strony? Może się okazać, że któraś z ewentualnych zmian będzie na tyle inspirująca, że na swojej witrynie także postanowimy dokonać tego rodzaju modyfikacji.

Sprawdzenie kodu źródłowego strony

Pod tą groźnie brzmiącą nazwą kryje się banalna operacja. Polega ona na tym, że na stronie lub podstronie, którą chcemy sprawdzić, klikamy prawym przyciskiem myszy i z menu rozwijanego wybieramy opcję „wyświetl źródło strony„, „pokaż źródło strony” lub coś podobnie brzmiącego. Ważne, żeby nie kliknąć na grafice, linku, oknie z miniaturą filmu itp. Naszym oczom powinien ukazać się kod źródłowy strony. Interesują nas następujące linijki kodu znajdujące się w nagłówku, czyli sekcji <head>:

  • zawartość tagu <title>;
  • zawartość meta tagu <meta name=”description” content=”…” />
  • ewentualna zawartość meta tagu <meta name=”keywords” content=”fraza_1, fraza_2, fraza_3″ />

Możemy je znaleźć za pomocą systemowej wyszukiwarki: Ctrl + F na komputerze z Windowsem lub Command + F na MacBooku. Dlaczego akurat ta część kodu interesuje nas najbardziej?

  • Zawartość meta tagu title powinna zawierać frazę, na którą dana podstrona jest optymalizowana.
  • Meta desrciption, czyli opis strony, to swego rodzaju rozwinięcie tytułu. W nim również powinny się wyświetlać słowa kluczowe.
  • Meta keywords z definicji zawiera frazy kluczowe, przy czym ten meta tag jest coraz rzadziej spotykany w kodzie źródłowym, ponieważ obecnie algorytmy większości wyszukiwarek ignorują jego zawartość. Tym niemniej w kodzie niektórych stron wciąż można spotkać meta keywords. Jeżeli tak się stanie – prześledźmy jego zawartość.

Skorzystanie z bezpłatnej aplikacji Ubersuggest

Ubersuggest to bezpłatne narzędzie do uproszczonej analizy SEO, w tym także fraz, na które dana witryna się pozycjonuje. I chociaż w tej kwestii Ubersuggest nie należy do najdokładniejszych rozwiązań, ma mnóstwo innych ciekawych zalet. Wystarczy wpisać adres URL strony internetowej, która nas interesuje, aby móc sprawdzić źródła najcenniejszych linków, które do niej prowadzą. Dzięki tej webowej aplikacji mamy także dostęp do informacji dotyczących tego, które podstrony z witryny konkurencji generują największy ruch.

Co więcej, sekcja SEO Analyzer pozwala nam na wykonanie bardzo prostego audytu strony. Możemy z jego pomocą sprawdzić chociażby czasy ładowania, zarówno wersji desktopowej, jak i mobilnej. Ponadto Ubersuggest pozwala nam na znalezienie błędów na stronie, w tym nawet tak prostych, jak brak nagłówków H1, duplicate content w opisie, brak opisu czy zbyt długi tytuł strony. To naprawdę ciekawa alternatywa dla płatnych aplikacji, chociaż oczywiście nie tak dokładna w swoich analizach.

Poza tym nie ma żadnych przeciwwskazań przed tym, aby z pomocą tego narzędzia sprawdzić stan własnej strony. Niekiedy może się okazać, że znajdziemy na niej zdecydowanie więcej błędów, niż u konkurencji. Co w konsekwencji może oznaczać, że to nie źle dobrane frazy odpowiadają za niezbyt dobre pozycje, ale na przykład podstawowe błędy w meta tagach.

Analiza słów kluczowych konkurencji z pomocą płatnych narzędzi

Teraz przyjrzyjmy się kilku płatnym narzędziom, dzięki którym można prześledzić ilość i rodzaj słów kluczowych na stronie konkurencji.

Planer słów kluczowych

Planer słów kluczowych jest bardzo pomocny w prowadzeniu kampanii Google Ads i żeby móc korzystać z jego wszystkich funkcjonalności, należy aktywować taką kampanię. I chociaż jego podstawową rolą nie jest śledzenie ruchu na stronie konkurencji, to jest to w pewnym stopniu możliwe. Wystarczy wprowadzić istniejący adres strony, a planer automatycznie zaproponuje nam frazy, na które dany URL może być pozycjonowany. Nie jest to najbardziej dokładne rozwiązanie, tym niemniej jeżeli tylko mamy taką możliwość, warto z niego skorzystać.

Senuto

Jedno z najpopularniejszych narzędzi do optymalizacji stron i szeroko rozumianego marketingu w wyszukiwarkach. Senuto posiada osobny moduł zwany „Analizą widoczności„, dzięki któremu możemy prześledzić domenę – tak własną, jak i konkurencji – pod kątem jej obecności w wyszukiwarce. Co więcej, dzięki tej funkcjonalności mamy także możliwość sprawdzenia, na którym miejscu w wynikach wyszukiwania Google znajduje się dana strona, jakie frazy z nią dzielimy, a nawet jak kształtowała się jej pozycja w ujęciu czasowym. I oczywiście najważniejsze – analiza widoczności daje nam możliwość monitorowania, pod które słowa kluczowe dana domena jest optymalizowana. Dzięki temu modułowi możemy także poznać, jakie strony pozycjonują się na takie same słowa kluczowe, jak my. A to zaledwie kilka opcji.

Senuto to bardzo intuicyjne narzędzie pozycjonerskie, z którego mogą korzystać zarówno duże agencje, jak i indywidualni przedsiębiorcy planujący ekspansję w internecie.

Semstorm

Kompleksowe narzędzie pozycjonerskie, którego jedną z ważniejszych i bardziej znanych funkcjonalności jest pogłębiona analiza konkurencji. Dzięki niej możemy dowiedzieć się, jak wypadamy na tle swoich bezpośrednich rywali, jakie frazy mamy wspólne, a także które z nich przynoszą więcej korzyści nam, a które innym stronom o tej samej tematyce. Co więcej, można tę opcję rozszerzyć także na wyniki płatne. Polega to na ustaleniu fraz, dzięki którym nasza strona rankuje w wynikach wyszukiwania, a które są wykorzystywane przez konkurencję w kampanii Google Ads. Poza tym dzięki Semstorm możemy sprawdzić, które frazy mają największy potencjał, a z których lepiej jest zrezygnować.

Semstorm jest raczej narzędziem dedykowanym profesjonalistom i ekspertom zajmującym się szeroko rozumianym SEO.

Ahrefs

Najdroższe i najbardziej zaawansowane narzędzie ze wszystkich wymienionych w tym tekście. Pozwala nie tylko na monitorowanie fraz, ale także na kompleksowe zarządzanie linkami czy pomoc w planowaniu szeroko rozumianych strategii content marketingowych. Jego raporty dotyczące fraz obejmują zarówno Google, jak i YouTube, Bing czy wszystkie inne liczące się wyszukiwarki. I jak łatwo się domyślić, Ahrefs również umożliwia śledzenie fraz konkurencji, uwzględniając przy tym tematykę tekstów oraz zakładek związanych z tymi frazami. I chociaż podstawową funkcją tego narzędzia jest wcześniej wspomniane zarządzanie linkami, tak jego ciągłe usprawnienia sprawiają, że zaczyna ono być powoli traktowane jako swego rodzaju „kombajn do SEO” – system nieomal kompletny, bez którego obecnie trudno wyobrazić sobie pozycjonowanie największych marek czy pracę największych agencji interaktywnych.

Czy analiza konkurencji pod kątem wykorzystywanych fraz jest rzeczywiście taka ważna?

Zdecydowanie tak. Przynajmniej raz na pół roku warto poświęcić te kilka godzin, aby prześledzić, jak nasi bezpośredni rywale radzą sobie w Internecie. Jakie nowe rozwiązania stosują na swoich stronach, z czego rezygnują, czy i jak optymalizują treść, linki itp. Może się okazać, że nasza konkurencja wpadła na doskonały pomysł, ale wdrożyła go bardzo nieumiejętnie. Może się też okazać, że to my mieliśmy świetny pomysł, ale zupełnie nie poradziliśmy sobie z jego realizacją. Taka wiedza jest bezcenna, chociażby ze względu na fakt, że posiadając ją, trudniej nam będzie kolejny raz popełnić te same błędy.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (6 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry