API konwersji gromadzi dane odnoszące się do zachowania użytkowników na stronie. Obecnie jest uzupełnieniem dla Piksela Facebooka, jednak wiemy już, że w przyszłości API konwersji zastąpi go całkowicie. Jeżeli więc poszukujesz gotowych rozwiązań do przesyłania danych i raportowania konwersji, koniecznie sprawdź, czym jest i jak działa to narzędzie. Dowiedz się, jak je skonfigurować i dlaczego w ogóle warto to zrobić.
Czym jest API konwersji na Facebooku?
API konwersji Facebooka to narzędzie, które gromadzi dane odnośnie do aktywności użytkowników na twojej witrynie, a następnie przekazuje je do Facebooka. Dzięki przesyłaniu informacji możliwa jest chociażby optymalizacja reklam. Sam cel działania API konwersji (ang. application programming interface) jest więc takim sam jak w przypadku Piksela – oba narzędzie służą integracji naszej strony internetowej i Facebooka. Różnią się jednak sposobem działania. Pixel bowiem gromadzi informacje z poziomu przeglądarki, korzystając z plików cookie, w przeciwieństwie do API, którego zadaniem jest pozyskiwanie danych z serwera naszej strony internetowej.
Facebook Pixel vs. Facebook Conversion Api
Czym różni się działanie API konwersji od działania Piksela?
Działanie Piksela
Facebook Pixel to fragment kodu, który aktywuje się w przeglądarce zawsze, gdy użytkownik wchodzi na stronę. Automatycznie w jego przeglądarce następuje instalacja pliku cookie, którego zadaniem jest śledzenie jego aktywności i wysyłanie pozyskanych danych do Facebooka. Oznacza to, że serwis społecznościowy zostaje poinformowany nie tylko o samej konwersji, lecz o każdym działaniu na stronie. Wszystko jednak wskazuje na to, że narzędzia takie jak Pixel w nieodległej przyszłości nie będą miały prawa bytu. Związane jest to ze zmianami w prawie odnoszącym się do prywatności użytkownika. Co więcej, wybrane przeglądarki, m.in. Safari czy Firefox, obecnie dają już możliwość wyłączenia monitorowania naszej aktywności przez Piksel Facebooka, a zgodnie z zapowiedziami Apple, aktualizacja IOS 14, przeznaczona dla reklamodawców, ma całkowicie zablokować możliwość wykorzystywania ciasteczek.
Działanie API
API, nazywane czasami też CAPI, od angielskiego terminu „Conversions API”, jest alternatywą, za sprawą której integracja Facebooka i naszego serwisu będzie nadal możliwa, z pominięciem jednak danych informatycznych, takich jak pliki cookie. Z pomocą API wciąż możesz monitorować poczynania użytkowników na twojej stronie, by poprawić wyniki twoich kampanii i optymalizować reklamy w ads managerze. API pozwala śledzić te same działania co Pixel, a więc ContentViews, PageViews, AddToCart czy Purchase. Narzędzie to jednak do tego celu wykorzystuje serwer naszej witryny.
Zarówno API, jak i Piksel rejestrują aktywność poszczególnych internautów korzystających z twojej strony, nadając im unikalne ID. Piksel Facebooka robi to przy pomocy ciasteczek. API rozróżnia użytkowników, wykorzystując analogiczny mechanizm – także przypisuje im niepowtarzalny identyfikator. Następnie jednak to serwer bada i rejestruje zachowania użytkownika na stronie, bazując właśnie na identyfikatorze.
Kompleksowa obsługa kampanii Facebook Ads
Konfiguracja Facebook conversion API
Facebook proponuje kilka opcji wdrożenia API konwersji:
- Przy pomocy partnerskich platform handlowych, takich jak: WooCommerce, WordPress, Zapier czy Shopify,
- Brama API konwersji – jest to wariant umożliwiający samodzielną konfigurację, która jednak nie wymaga pisania kodu. Udostępniana jest w Menadżerze zdarzeń Meta,
- Inne integracje partnerskie – konfiguracja możliwa jest również za pośrednictwem platform partnerskich firmy Meta, takich jak: Tealium lub Google Tag Manager, o ile twoja witryna korzysta z którejś z nich,
- Integracja bezpośrednia przy pomocy kodu.
Pamiętajmy jednak, że przy konfiguracji ręcznej niezbędna może się okazać pomoc developera. Dużo łatwiej zatem skorzystać z integracji z platformą partnerską – ta jednak wymaga wygenerowania tokena w Menadżeże Reklam.
API konwersji Facebooka – dlaczego warto korzystać?
Wykorzystanie API do monitorowania zachowań internautów i śledzenia konwersji bezpośrednio z serwera, bez wykorzystania ciasteczek, może przynieść sporo korzyści. Poznaj najważniejsze zalety stosowania API.
- Lepsza łączność – na dane API znacznie mniejszy wpływ mają problemy z łącznością czy też błędy występujące przy ładowaniu w przeglądarce, a nawet blokowanie reklam, dzięki czemu połączenie zyskuje na niezawodności. To z kolei oznacza niższe koszty działania.
- Brak możliwości zablokowania narzędzia – przetwarzanie danych osobowych to wrażliwa kwestia, na którą świadomi użytkownicy coraz częściej zwracają uwagę. Dlatego też korzystają z programów wspomagających ochronę prywatności. Ponieważ jednak operacje przeprowadzane przez API mają miejsce po stronie serwera, a nie, jak w przypadku Pixela, na urządzeniu internauty, pobieranie danych odbywa się bez jego świadomości. Co więcej to ty jesteś właścicielem zebranych danych i masz do nich pełen dostęp (w Pixelu dane te trafiają na serwer Facebooka).
- Większa dokładność – Piksel daje odbiorcy stosunkowo łatwą możliwość manipulowania danymi końcowymi, w API problem ten został wyeliminowany,
- Precyzyjniejsza segmentacja odbiorców poprzez dostęp do danych osobowych – API umożliwia przekazywanie szczegółowych danych o odbiorcach, jak np. kod pocztowy, adres e-mail czy numer telefonu oraz wewnętrzny identyfikator użytkownika, co – w połączeniu z brakiem możliwości zablokowania narzędzia i dokonywania jakichkolwiek manipulacji – ułatwia podzielenie odbiorców,.
- Możliwość śledzenia ruchu mobilnego – API ułatwia śledzenie ruchu użytkowników na twojej stronie pochodzącego z urządzeń mobilnych,
- Możliwość mierzenia aktywności na każdym etapie lejka marketingowego – niektóre konwersje mogą zachodzić poza stroną (ma to miejsce np. kiedy dokonywane są w aplikacji mobilnej, telefonicznie albo za pośrednictwem narzędzia firmy zewnętrznej). W przypadku gdy wykorzystujesz systemy CRM, konwersje te, za pośrednictwem API, możesz przesyłać do Facebooka, podnosząc w ten sposób efektywność pomiarów.
- Wzmocnienie działań marketingowych – precyzyjniejsze pomiary stanowią bazę do dokładniejszego targetowania, to z kolei przekłada się na niższe koszty i umożliwia stworzenie skuteczniejszych kampanii reklamowych.