Pozycjonowanie sklepu Woocommerce: jak optymalizować, wtyczki SEO dla WordPress e-commerce

Jakub Barabasz
Jakub Barabasz
Archiwum 02.2024
 
 
Pozycjonowanie sklepu Woocommerce: jak optymalizować, wtyczki SEO dla WordPress e-commerce

Woocommerce SEO
Pozycjonowanie sklepu

Dzisiejszy artykuł z serii „pozycjonowanie e-commerce” zostanie poświęcony optymalizacji sklepów na systemie, a właściwie „wtyczce” Woocommerce. Artykuł odpowie na pytanie, czym jest Woocommerce i jak prowadzić sklep korzystając z takiego rozwiązania. Pierwszy artykuł z serii, o pozycjonowainu Shoper znajdziesz tutaj.

Woocommerce to plugin do najpopularniejszego CMS na świecie- systemu CMS WordPress, która zamienia go w całkiem rozbudowany system e-commerce. W mojej opinii w przypadku sklepów Woocommerce  mamy przewagę, ze względu na ich strukturę, która jest bardzo podobna do struktury WordPress’a. W przypadku sklepów Woocommerce tak samo, jak w przypadku popularnego WordPress’a  mamy do dyspozycji wiele gotowych rozwiązań jak gotowe szablony i wtyczki rozszerzające możliwości zoptymalizowania sklepu, które instalujemy bezpośrednio z poziomu panelu.

Zacznij od instalacji Yoast SEO*

* lub innej wtyczki dla SEO Woocommerce, która pozwala na rozbudowanie domyślnej konfiguracji SEO w systemie WordPress. Ten akapit znajdować miał się nieco niżej, jednak w mojej opinii instalacja wyżej wymienionej wtyczki Yoast lub podobnej np. All in one SEO Pack, jest absolutną podstawą, która pozwala nam zdefiniować domyślną strukturę tytułów i meta tagów dla poszczególnych rodzajów podstron, jak i modyfikować te elementy dla indywidualnych przypadków co zdecydowanie ułatwia optymalizację SEO i dalsze pozycjonowanie sklepu Woocommerce.

Podstawowa, bezpłatna wersja wtyczki dostępna jest pod adresem: https://pl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/ https://pl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/oraz w katalogu wtyczek po wpisaniu “Yoast SEO”.

Yoast SEO dodatkowo pomoże przy mapie strony w formacie XML, automatycznie doda domyślne tagi kanoniczne w całym serwisie i umożliwi edycję breadcrumbs.

Istnieje płatna wersja Yoast Woocommerce SEO, która rozszerza możliwości darmowej wersji rozwiązaniami dedykowanymi dla Woocommerce – jednak podczas optymalizacji podstawowych elementów nie znalazłem potrzeby by ją wykorzystać.

Przyjazne adresy URL w sklepie Woocommerce

Podstawowe ustawienia struktury adresów URL w sklepie Woocommerce oferuje możliwość zmiany na stronie panelu WordPressa: “Ustawienia>Bezpośrednie odnośniki” (/wp-admin/options-permalink.php). W tym miejscu znajdują się ustawienia zarówno standardowych typów podstron, jak i typów utworzonych przez wtyczkę Woocommerce.

W podstawowej wersji Woocommerce niestety nie ma możliwości wygenerowania adresów bez “katalogów” dla stron sklepowych. Wtyczka wymusza dodanie w adresach URL elementów odpowiadających za typ podstrony, więc adresy wyglądają następująco:

domena.pl/kategoria-produktu/nazwa-kategorii/
domena.pl/tag-produktu/nazwa-tagu/
domena.pl/produkt/nazwa-produktu/

Bez dodatkowych wtyczek lub rozwiązań programistycznych, nie możemy zrezygnować z pogrubionych wyżej elementów. W przypadku gdy nie chcemy instalować zewnętrznych rozwiązań, zalecam skrócić wyżej opisane elementy do minimum.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Zleć pozycjonowanie strony profesjonalistom!

Wybierasz sprawdzony zespół

SEO Woocommerce a tytuły optymalne pod SEO

Tytuł strony jest jednym z najistotniejszych elementów „on-site”, które mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony. Jak już wcześniej wspomniałem, dzięki wtyczce Yoast SEO mamy pełną kontrolę nad tytułami stron na WordPressie, a co za tym idzie, również na stronach sklepowych Woocommerce takich jak produkty, kategorie i tagi produktowe.

Ustawienia te znajdziecie w ustawieniach wtyczki na stronie “Wyszukiwarki” w zakładkach „Wpisy” (produkty) oraz „Archiwa” (kategorie i tagi):

Oczywiście produkty są elementem, który ma wyświetlać się w wynikach wyszukiwania (gdybyśmy zaznaczyli “Nie”, strony produktowe posiadałyby dyrektywę “noindex” w nagłówku <head>). Druga opcja odpowiada za wyświetlanie daty przy wyniku w wyszukiwarce. Trzecia odpowiada za włączenie indywidualnych ustawień meta dla poszczególnych produktów, które mogą zastąpić ustawienia domyślne. Analogicznie prezentują się ustawienia odnośnie tytułów kategorii i tagów produktowych, przy czym w przypadku tych ostatnich należy indywidualnie rozpatrzeć potrzebę indeksowania tagów przez wyszukiwarkę, jeżeli nie jesteśmy pewni, najlepiej tę kwestię skonsultować ze specjalistą SEO.

Indywidualne tytuły dla kategorii i produktów ustawić można rozwijając zakładkę Yoast SEO na stronie edycji (konkretnej kategorii/produktu). W przypadku produktów należy kliknąć na “podgląd wyniku w Google”, w tym miejscu pojawią się pola, które możemy edytować:

Meta description – opis Woocommerce wyświetlany w wyszukiwarce

Opisy meta można uzupełnić w sposób analogiczny do tytułów, domyślne opisy znajdziecie w ustawieniach Yoast (zobacz pierwsze zdjęcie w rozdziale o tytułach), natomiast indywidualne, dopasowane do poszczególnych stron w ich panelu edycji w zakładce Yoast SEO. Uzupełnienie meta opisów pozwala na zwiększenie widoczności w wynikach organicznych oraz poprawę współczynnika CTR.

Pozycjonowanie Woocommerce – pamiętaj o nagłówkach

W przypadku większości szablonów dostosowanych do Woocommerce nagłówki H1 są odpowiednio domyślnie ustawione w szablonie, czyli w taki sposób, że na stronie kategorii produktowej w treści nagłówka H1 znajduje się nazwa kategorii, a na stronie produktowej treścią H1 jest nazwa produktu. Jednak nie jest to w 100% regułą i spotkałem się z szablonem, który ze względu na “zamysł estetyczny” twórców, wycinał nagłówek H1 dostępny domyślnie nad listą produktów na stronach kategorii. Nie został on przeniesiony w inne miejsce. Ten i wiele podobnych przypadków utwierdza mnie w przekonaniu, że chcąc posiadać sklep internetowy i skutecznie go pozycjonować bezwzględnie powinniśmy zacząć od audytu SEO, a najlepiej od konsultacji ze specjalistami już na etapie tworzenia/projektowania sklepu.

W przypadku WordPressa, który pozwala na wiele modyfikacji, warto razem z programistą zadbać o dodatkowe pole tekstowe w panelu administracyjnym, które odpowiadać będzie za “niestandardowy” nagłówek H1 w przypadku kategorii lub produktu, dzięki czemu w przyszłości będzie można manipulować tym elementem na potrzeby pozycjonowania, nie zmieniając jednocześnie samej nazwy strony.

Nagłówki H2-H6

Aby produkty i kategorie osiągały sukcesy w kampanii pozycjonowania sklepu internetowego Woocommerce, należy zadbać również o prawidłowe wypełnienie nagłówków “niższych poziomów”, czyli nagłówków H2-H6 (im wyższa cyferka tym mniejsze znaczenia nagłówka).

Nagłówki te można wypełniać automatycznie w szablonie wykorzystując pewnego rodzaju schemat (np. “nazwa produktu + opinie”) lub wykorzystać je, jako śródtytuły w opisach kategorii czy produktów.

Certyfikat SSL – zabezpieczenie Twojego sklepu Woocommerce

Jak przystało na nowoczesny silnik e-commerce, Woocommerce pozwala na obsługę certyfikatu SSL, który ma znaczenie przy pozycjonowaniu sklepu i przy zapewnieniu bezpieczeństwa danych klientów. Podstawową kwestią jest instalacja certyfikatu SSL dla domeny na serwerze, który obsługuje Twój sklep Woocommerce – jeżeli jeszcze tego nie robiłeś, zapytaj o tę kwestię obsługę klienta w firmie świadczącej Ci usługi hostingowe, nie powinna to być skomplikowana operacja.

Kolejnym krokiem będzie edycja ustawień WordPressa “Ustawienia>Ogólne”, gdzie należy zdefiniować podstawowy adres URL WordPress’a i witryny:

Oba adresy powinny zostać ustawione z protokołem https:// zamiast niezabezpieczonego http://. W najnowszej wersji Woocommerce nie ma już potrzeby dokonywania zmian w ustawieniach samej wtyczki – jeżeli główna konfiguracja WordPressa wykorzystuje https://, to cały sklep na Woocommerce również będzie wymuszał użycie bezpiecznego połączenia.

UWAGA: Pamiętaj, aby przeglądarki nie informowały o błędach połączenia z Twoją witryną, wszystkie linki wewnętrzne oraz linki do wyświetlanych na Twojej witrynie zasobów (obrazki, video, fonty, style itd) powinny być ustawione z adresem https://.
O tym dlaczego warto wprowadzić SSL pisał nasz CEO – warto zapoznać się z tym wpisem.

Więcej informacji o konfiguracji i rozwiązaniach problemów Woocommerce z SSL znajdziesz na stronie dokumentacji wtyczki.

<h2=id”spis7″>Mapa strony w sklepie Woocommerce

Istnieje wiele wtyczek do WordPressa oferujących tworzenie i obsługę mapy w formacie XML, jednak w zalecanej w poprzednich rozdziałach wtyczce Yoast SEO również istnieje ta funkcja i w mojej opinii jest jak najbardziej odpowiednia do pozycjonowania i optymalizacji sklepu Woocommerce. Mapę włączyć można przechodząc do strony Yoast SEO>Ogólne, zakładka Funkcje:

Po kliknięciu w pytajnik ukaże nam się opis oraz link do naszej mapy, a dokładnie indeksu map, który zalecamy dodać do usługi Google Search Console. Bardzo dobrym rozwiązaniem, na które należy zwrócić uwagę w przypadku Yoast SEO, jest automatyczne pomijanie zarówno typów stron, jak i konkretnych podstron, dla których wybraliśmy nieindeksowanie przez wyszukiwarki.

Wskazówki SEO do pozycjonowania sklepu Woocommerce

  1. Przemyśl użycie tagów dla produktów – nie duplikuj nimi kategorii produktowych. Jest to bardzo częsty błąd, najczęściej przeze mnie spotykany właśnie w WordPress i Woocommerce. W wielu przypadkach zalecam całkowitą rezygnację z używania tagów.
  2. Pamiętaj o szybkości strony – przetestuj dostępne wtyczki optymalizujące działanie WordPressa (np. optymalizacja obrazów, minifikacja css, js, wykorzystanie pamięci podręcznej). Na różnych serwerach różny zestaw wtyczek może okazać się tym idealnym.
  3. Przy wysyłaniu zdjęć na serwer pamiętaj o uzupełnieniu opisów alternatywnych.
  4. Minimalizuj liczbę wtyczek. Proste zmiany programistyczne wykonuj bez wtyczek.
    Wiele prostych rozwiązań lepiej wprowadzić bezpośrednio w szablonie przy współpracy z programistą – dzięki temu unikamy obciążenia systemu dodatkowymi, zbędnymi elementami.
  5. Pamiętaj o treściach i o tym, że unikalne opisy są lepsze niż te skopiowane od producenta towaru przez większość konkurencji.

Podsumowanie: pozycjonowanie i optymalizacja Woocommerce

Czy Woocommerce jest idealną platformą e-commerce do pozycjonowania? “To zależy” – najprawdopodobniej nie istnieje taka, która spełni potrzeby wszystkich właścicieli sklepów i pozycjonerów. Woocommerce wydaje mi się dobrym wyborem ze względu na duży dostęp wtyczek oraz specjalistów (programistów, webdeveloperów itd.), w sieci istnieje mnóstwo opisanych problemów i gotowych rozwiązań dla Woocommerce, jak i dla podstawy WordPress, na Facebooku znajdziecie kilkadziesiąt grup polskojęzycznych i “naście” razy więcej zagranicznych dotyczących WordPress lub Woocommerce. W porównaniu do systemów SaaS warto decydować się na takie rozwiązanie jak Woocommerce, Prestashop lub Magento, gdy mamy w miarę stały dostęp do programisty, który zna wybrany system. Rozwiązania te dają jednak zdecydowanie większe możliwości nieszablonowych rozwiązań dostosowanych do konkretnej branży i potrzeb konkretnego klienta, co często ma kluczowe znaczenie również przy skutecznym pozycjonowaniu sklepu.

Kilka podstawowych aspektów optymalizacji Twojego sklepu internetowego zostało opisanych w tym artykule i niewątpliwie ich prawidłowe przeprowadzenie pozwoli osiągać lepsze pozycje słów kluczowych i poprawić swoją stronę pod kątem SEO. Należy jednak pamiętać, że to tylko ogólny fragment, dotyczący zagadnień mocno podstawowych, a dopiero pełny audyt SEO dostosowany do branży klienta oraz wdrożenie wykonane przez specjalistów będzie solidną podstawą do skutecznej kampanii pozycjonowania sklepu na Woocommerce.

Klienci wybierający naszą agencję do współpracy w zakresie SEO sklepu Woocommerce wybierają:

  • doświadczonych specjalistów od lat pracujących ze sklepami Woocommerce oraz stronami internetowymi utworzonymi na systemie WordPress,
  • indywidualne zalecenia dla poszczególnych elementów sklepu, dostosowane do Twoich potrzeb, konkurencji i oficjalnych wytycznych wyszukiwarki,
  • agencję skutecznie działająca dla klientów od 2005 roku,
  • wiedzę ekspertów w zakresie strategii SEO, audytów SEO i skutecznego link buildingu.

Artykuł zaktualizowany w lutym 2024 r. Pierwotna wersja artykułu została opublikowana na naszym blogu w grudniu 2019 roku. 

Jakub Barabasz
SEO Specialist. W DevaGroup zajmuje się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych klientów. Lubi zagadnienia związane z linkbuildingiem i optymalizacją procesów SEO. Prywatnie miłośnik szachów i nowych technologii.

Jakub Zeid
Były pracownik na stanowisku SEO Expert w DevaGroup, gdzie odpowiedzialny jest za kompleksowe prowadzenie kampanii SEO, głównie dla klientów z branży e-commerce. Z krakowską agencją związany od 2017 roku, a doświadczenie w branży SEO zbiera nieprzerwanie od roku 2009. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej, opiekun wyróżnionej na Mobile Trends Awards kampanii SEO.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (26 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry