Dzisiejszy artykuł z serii „pozycjonowanie e-commerce” zostanie poświęcony optymalizacji sklepów na systemie, a właściwie „wtyczce” Woocommerce. Artykuł odpowie na pytanie, czym jest Woocommerce i jak prowadzić sklep korzystając z takiego rozwiązania. Pierwszy artykuł z serii, o pozycjonowainu Shoper znajdziesz tutaj.
Woocommerce to plugin do najpopularniejszego CMS na świecie- systemu CMS WordPress, która zamienia go w całkiem rozbudowany system e-commerce. W mojej opinii w przypadku sklepów Woocommerce mamy przewagę, ze względu na ich strukturę, która jest bardzo podobna do struktury WordPress’a. W przypadku sklepów Woocommerce tak samo, jak w przypadku popularnego WordPress’a mamy do dyspozycji wiele gotowych rozwiązań jak gotowe szablony i wtyczki rozszerzające możliwości zoptymalizowania sklepu, które instalujemy bezpośrednio z poziomu panelu.
Spis treści
- 1 Zacznij od instalacji Yoast SEO*
- 2 Przyjazne adresy URL w sklepie Woocommerce
- 3 SEO Woocommerce a tytuły optymalne pod SEO
- 4 Meta description – opis Woocommerce wyświetlany w wyszukiwarce
- 5 Pozycjonowanie Woocommerce – pamiętaj o nagłówkach
- 6 Certyfikat SSL – zabezpieczenie Twojego sklepu Woocommerce
- 7 Wskazówki SEO do pozycjonowania sklepu Woocommerce
- 8 Podsumowanie: pozycjonowanie i optymalizacja Woocommerce
Zacznij od instalacji Yoast SEO*
* lub innej wtyczki dla SEO Woocommerce, która pozwala na rozbudowanie domyślnej konfiguracji SEO w systemie WordPress. Ten akapit znajdować miał się nieco niżej, jednak w mojej opinii instalacja wyżej wymienionej wtyczki Yoast lub podobnej np. All in one SEO Pack, jest absolutną podstawą, która pozwala nam zdefiniować domyślną strukturę tytułów i meta tagów dla poszczególnych rodzajów podstron, jak i modyfikować te elementy dla indywidualnych przypadków co zdecydowanie ułatwia optymalizację SEO i dalsze pozycjonowanie sklepu Woocommerce.
Podstawowa, bezpłatna wersja wtyczki dostępna jest pod adresem: https://pl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/ https://pl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/oraz w katalogu wtyczek po wpisaniu “Yoast SEO”.
Yoast SEO dodatkowo pomoże przy mapie strony w formacie XML, automatycznie doda domyślne tagi kanoniczne w całym serwisie i umożliwi edycję breadcrumbs.
Istnieje płatna wersja Yoast Woocommerce SEO, która rozszerza możliwości darmowej wersji rozwiązaniami dedykowanymi dla Woocommerce – jednak podczas optymalizacji podstawowych elementów nie znalazłem potrzeby by ją wykorzystać.
Przyjazne adresy URL w sklepie Woocommerce
Podstawowe ustawienia struktury adresów URL w sklepie Woocommerce oferuje możliwość zmiany na stronie panelu WordPressa: “Ustawienia>Bezpośrednie odnośniki” (/wp-admin/options-permalink.php). W tym miejscu znajdują się ustawienia zarówno standardowych typów podstron, jak i typów utworzonych przez wtyczkę Woocommerce.
W podstawowej wersji Woocommerce niestety nie ma możliwości wygenerowania adresów bez “katalogów” dla stron sklepowych. Wtyczka wymusza dodanie w adresach URL elementów odpowiadających za typ podstrony, więc adresy wyglądają następująco:
domena.pl/kategoria-produktu/nazwa-kategorii/
domena.pl/tag-produktu/nazwa-tagu/
domena.pl/produkt/nazwa-produktu/
Bez dodatkowych wtyczek lub rozwiązań programistycznych, nie możemy zrezygnować z pogrubionych wyżej elementów. W przypadku gdy nie chcemy instalować zewnętrznych rozwiązań, zalecam skrócić wyżej opisane elementy do minimum.
Zleć pozycjonowanie strony profesjonalistom!
Wybierasz sprawdzony zespół
SEO Woocommerce a tytuły optymalne pod SEO
Tytuł strony jest jednym z najistotniejszych elementów „on-site”, które mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony. Jak już wcześniej wspomniałem, dzięki wtyczce Yoast SEO mamy pełną kontrolę nad tytułami stron na WordPressie, a co za tym idzie, również na stronach sklepowych Woocommerce takich jak produkty, kategorie i tagi produktowe.
Ustawienia te znajdziecie w ustawieniach wtyczki na stronie “Wyszukiwarki” w zakładkach „Wpisy” (produkty) oraz „Archiwa” (kategorie i tagi):
Oczywiście produkty są elementem, który ma wyświetlać się w wynikach wyszukiwania (gdybyśmy zaznaczyli “Nie”, strony produktowe posiadałyby dyrektywę “noindex” w nagłówku <head>). Druga opcja odpowiada za wyświetlanie daty przy wyniku w wyszukiwarce. Trzecia odpowiada za włączenie indywidualnych ustawień meta dla poszczególnych produktów, które mogą zastąpić ustawienia domyślne. Analogicznie prezentują się ustawienia odnośnie tytułów kategorii i tagów produktowych, przy czym w przypadku tych ostatnich należy indywidualnie rozpatrzeć potrzebę indeksowania tagów przez wyszukiwarkę, jeżeli nie jesteśmy pewni, najlepiej tę kwestię skonsultować ze specjalistą SEO.
Indywidualne tytuły dla kategorii i produktów ustawić można rozwijając zakładkę Yoast SEO na stronie edycji (konkretnej kategorii/produktu). W przypadku produktów należy kliknąć na “podgląd wyniku w Google”, w tym miejscu pojawią się pola, które możemy edytować:
Meta description – opis Woocommerce wyświetlany w wyszukiwarce
Opisy meta można uzupełnić w sposób analogiczny do tytułów, domyślne opisy znajdziecie w ustawieniach Yoast (zobacz pierwsze zdjęcie w rozdziale o tytułach), natomiast indywidualne, dopasowane do poszczególnych stron w ich panelu edycji w zakładce Yoast SEO. Uzupełnienie meta opisów pozwala na zwiększenie widoczności w wynikach organicznych oraz poprawę współczynnika CTR.
Pozycjonowanie Woocommerce – pamiętaj o nagłówkach
W przypadku większości szablonów dostosowanych do Woocommerce nagłówki H1 są odpowiednio domyślnie ustawione w szablonie, czyli w taki sposób, że na stronie kategorii produktowej w treści nagłówka H1 znajduje się nazwa kategorii, a na stronie produktowej treścią H1 jest nazwa produktu. Jednak nie jest to w 100% regułą i spotkałem się z szablonem, który ze względu na “zamysł estetyczny” twórców, wycinał nagłówek H1 dostępny domyślnie nad listą produktów na stronach kategorii. Nie został on przeniesiony w inne miejsce. Ten i wiele podobnych przypadków utwierdza mnie w przekonaniu, że chcąc posiadać sklep internetowy i skutecznie go pozycjonować bezwzględnie powinniśmy zacząć od audytu SEO, a najlepiej od konsultacji ze specjalistami już na etapie tworzenia/projektowania sklepu.
W przypadku WordPressa, który pozwala na wiele modyfikacji, warto razem z programistą zadbać o dodatkowe pole tekstowe w panelu administracyjnym, które odpowiadać będzie za “niestandardowy” nagłówek H1 w przypadku kategorii lub produktu, dzięki czemu w przyszłości będzie można manipulować tym elementem na potrzeby pozycjonowania, nie zmieniając jednocześnie samej nazwy strony.
Nagłówki H2-H6
Aby produkty i kategorie osiągały sukcesy w kampanii pozycjonowania sklepu internetowego Woocommerce, należy zadbać również o prawidłowe wypełnienie nagłówków “niższych poziomów”, czyli nagłówków H2-H6 (im wyższa cyferka tym mniejsze znaczenia nagłówka).
Nagłówki te można wypełniać automatycznie w szablonie wykorzystując pewnego rodzaju schemat (np. “nazwa produktu + opinie”) lub wykorzystać je, jako śródtytuły w opisach kategorii czy produktów.
Certyfikat SSL – zabezpieczenie Twojego sklepu Woocommerce
Jak przystało na nowoczesny silnik e-commerce, Woocommerce pozwala na obsługę certyfikatu SSL, który ma znaczenie przy pozycjonowaniu sklepu i przy zapewnieniu bezpieczeństwa danych klientów. Podstawową kwestią jest instalacja certyfikatu SSL dla domeny na serwerze, który obsługuje Twój sklep Woocommerce – jeżeli jeszcze tego nie robiłeś, zapytaj o tę kwestię obsługę klienta w firmie świadczącej Ci usługi hostingowe, nie powinna to być skomplikowana operacja.
Kolejnym krokiem będzie edycja ustawień WordPressa “Ustawienia>Ogólne”, gdzie należy zdefiniować podstawowy adres URL WordPress’a i witryny:
Oba adresy powinny zostać ustawione z protokołem https:// zamiast niezabezpieczonego http://. W najnowszej wersji Woocommerce nie ma już potrzeby dokonywania zmian w ustawieniach samej wtyczki – jeżeli główna konfiguracja WordPressa wykorzystuje https://, to cały sklep na Woocommerce również będzie wymuszał użycie bezpiecznego połączenia.
UWAGA: Pamiętaj, aby przeglądarki nie informowały o błędach połączenia z Twoją witryną, wszystkie linki wewnętrzne oraz linki do wyświetlanych na Twojej witrynie zasobów (obrazki, video, fonty, style itd) powinny być ustawione z adresem https://.
O tym dlaczego warto wprowadzić SSL pisał nasz CEO – warto zapoznać się z tym wpisem.
Więcej informacji o konfiguracji i rozwiązaniach problemów Woocommerce z SSL znajdziesz na stronie dokumentacji wtyczki.
<h2=id”spis7″>Mapa strony w sklepie Woocommerce
Istnieje wiele wtyczek do WordPressa oferujących tworzenie i obsługę mapy w formacie XML, jednak w zalecanej w poprzednich rozdziałach wtyczce Yoast SEO również istnieje ta funkcja i w mojej opinii jest jak najbardziej odpowiednia do pozycjonowania i optymalizacji sklepu Woocommerce. Mapę włączyć można przechodząc do strony Yoast SEO>Ogólne, zakładka Funkcje:
Po kliknięciu w pytajnik ukaże nam się opis oraz link do naszej mapy, a dokładnie indeksu map, który zalecamy dodać do usługi Google Search Console. Bardzo dobrym rozwiązaniem, na które należy zwrócić uwagę w przypadku Yoast SEO, jest automatyczne pomijanie zarówno typów stron, jak i konkretnych podstron, dla których wybraliśmy nieindeksowanie przez wyszukiwarki.
Wskazówki SEO do pozycjonowania sklepu Woocommerce
- Przemyśl użycie tagów dla produktów – nie duplikuj nimi kategorii produktowych. Jest to bardzo częsty błąd, najczęściej przeze mnie spotykany właśnie w WordPress i Woocommerce. W wielu przypadkach zalecam całkowitą rezygnację z używania tagów.
- Pamiętaj o szybkości strony – przetestuj dostępne wtyczki optymalizujące działanie WordPressa (np. optymalizacja obrazów, minifikacja css, js, wykorzystanie pamięci podręcznej). Na różnych serwerach różny zestaw wtyczek może okazać się tym idealnym.
- Przy wysyłaniu zdjęć na serwer pamiętaj o uzupełnieniu opisów alternatywnych.
- Minimalizuj liczbę wtyczek. Proste zmiany programistyczne wykonuj bez wtyczek.
Wiele prostych rozwiązań lepiej wprowadzić bezpośrednio w szablonie przy współpracy z programistą – dzięki temu unikamy obciążenia systemu dodatkowymi, zbędnymi elementami. - Pamiętaj o treściach i o tym, że unikalne opisy są lepsze niż te skopiowane od producenta towaru przez większość konkurencji.
Podsumowanie: pozycjonowanie i optymalizacja Woocommerce
Czy Woocommerce jest idealną platformą e-commerce do pozycjonowania? “To zależy” – najprawdopodobniej nie istnieje taka, która spełni potrzeby wszystkich właścicieli sklepów i pozycjonerów. Woocommerce wydaje mi się dobrym wyborem ze względu na duży dostęp wtyczek oraz specjalistów (programistów, webdeveloperów itd.), w sieci istnieje mnóstwo opisanych problemów i gotowych rozwiązań dla Woocommerce, jak i dla podstawy WordPress, na Facebooku znajdziecie kilkadziesiąt grup polskojęzycznych i “naście” razy więcej zagranicznych dotyczących WordPress lub Woocommerce. W porównaniu do systemów SaaS warto decydować się na takie rozwiązanie jak Woocommerce, Prestashop lub Magento, gdy mamy w miarę stały dostęp do programisty, który zna wybrany system. Rozwiązania te dają jednak zdecydowanie większe możliwości nieszablonowych rozwiązań dostosowanych do konkretnej branży i potrzeb konkretnego klienta, co często ma kluczowe znaczenie również przy skutecznym pozycjonowaniu sklepu.
Kilka podstawowych aspektów optymalizacji Twojego sklepu internetowego zostało opisanych w tym artykule i niewątpliwie ich prawidłowe przeprowadzenie pozwoli osiągać lepsze pozycje słów kluczowych i poprawić swoją stronę pod kątem SEO. Należy jednak pamiętać, że to tylko ogólny fragment, dotyczący zagadnień mocno podstawowych, a dopiero pełny audyt SEO dostosowany do branży klienta oraz wdrożenie wykonane przez specjalistów będzie solidną podstawą do skutecznej kampanii pozycjonowania sklepu na Woocommerce.
Klienci wybierający naszą agencję do współpracy w zakresie SEO sklepu Woocommerce wybierają:
- doświadczonych specjalistów od lat pracujących ze sklepami Woocommerce oraz stronami internetowymi utworzonymi na systemie WordPress,
- indywidualne zalecenia dla poszczególnych elementów sklepu, dostosowane do Twoich potrzeb, konkurencji i oficjalnych wytycznych wyszukiwarki,
- agencję skutecznie działająca dla klientów od 2005 roku,
- wiedzę ekspertów w zakresie strategii SEO, audytów SEO i skutecznego link buildingu.
Artykuł zaktualizowany w lutym 2024 r. Pierwotna wersja artykułu została opublikowana na naszym blogu w grudniu 2019 roku.