Pozycjonowanie sklepu Woocommerce: jak optymalizować, wtyczki SEO dla WordPress e-commerce

Jakub Zeid
Jakub Zeid
Archiwum 12.2019
 
Woocommerce SEO - pozycjonowanie sklepu

Woocommerce SEO


Pozycjonowanie sklepu

Dzisiejszy artykuł z serii „pozycjonowanie e-commerce” zostanie poświęcony optymalizacji sklepów na systemie, a właściwie „wtyczce” Woocommerce. Pierwszy artykuł z serii, o pozycjonowainu Shoper znajdziesz tutaj. Woocommerce to wtyczka do najpopularniejszego CMS na świecie, systemu WordPress, która zamienia go w całkiem rozbudowany system e-commerce. W mojej opinii Woocommerce przewagę buduje tak jak jej “podstawka” WordPress dzięki liczbie gotowych szablonów i wtyczek rozszerzających możliwości sklepu, instalowanych bezpośrednio z poziomu panelu. 

Spis Treści:

Zacznij od instalacji Yoast SEO*

* lub innej wtyczki, która pozwala na rozbudowanie domyślnej konfiguracji SEO w systemie WordPress. Ten akapit znajdować miał się nieco niżej, jednak w mojej opinii instalacja wyżej wymienionej wtyczki Yoast lub podobnej np. All in one SEO Pack, jest absolutną podstawą, która pozwala nam zdefiniować domyślną strukturę tytułów i meta tagów dla poszczególnych rodzajów podstron, jak i modyfikować te elementy dla indywidualnych przypadków co zdecydowanie ułatwia dalsze pozycjonowanie sklepu Woocommerce.

Podstawowa, bezpłatna wersja wtyczki dostępna jest pod adresem:
https://pl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/
oraz w katalogu wtyczek po wpisaniu “Yoast SEO”.

Yoast SEO dodatkowo pomoże przy mapie strony w formacie XML, automatycznie doda domyślne tagi kanoniczne w całym serwisie i umożliwii edycję breadcrumbs.
Istnieje płatna wersja Yoast Woocommerce SEO, która rozszerza możliwości darmowej wersji rozwiązaniami dedykowanymi dla Woocommerce – jednak podczas optymalizacji podstawowych elementów nie znalazłem potrzeby by ją wykorzystać.

Przyjazne adresy URL w sklepie Woocommerce

Podstawowe ustawienia struktury adresów URL w sklepie Woocommerce zmienić możemy na stronie panelu WordPressa: “Ustawienia>Bezpośrednie odnośniki” (/wp-admin/options-permalink.php). W tym miejscu znajdują się ustawienia zarówno standardowych typów podstron jak i typów utworzonych przez wtyczkę Woocommerce. 

W podstawowej wersji Woocommerce niestety nie ma możliwości wygenerowania adresów bez “katalogów” dla stron sklepowych, wtyczka wymusza dodanie w adresach URL elementów odpowiadających za typ podstrony, więc adresy wyglądają następująco:

domena.pl/kategoria-produktu/nazwa-kategorii/
domena.pl/tag-produktu/nazwa-tagu/
domena.pl/produkt/nazwa-produktu/

Bez dodatkowych wtyczek lub rozwiązań programistycznych, nie możemy zrezygnować z pogrubionych wyżej elementów. W przypadku gdy nie chcemy instalować zewnętrznych rozwiązań zalecam skrócić wyżej opisane elementy do minimum.

Woocommerce a tytuły optymalne pod SEO

Tytuł strony jest jednym z najistotniejszych elementów „on-site”, które mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony. Jak już wcześniej wspomniałem, dzięki wtyczce Yoast SEO mamy pełną kontrolę nad tytułami stron na WordPressie, a co za tym idzie, również na stronach sklepowych Woocommerce takich jak produkty, kategorie i tagi produktowe. 

Ustawienia te znajdziecie w ustawieniach wtyczki na stronie “Wyszukiwarki” w zakładkach Wpisy (produkty) oraz Archiwa (kategorie i tagi):

Oczywiście produkty są elementem, który ma wyświetlać się w wynikach wyszukiwania (gdybyśmy zaznaczyli “Nie”, strony produktowe posiadałyby dyrektywę “noindex” w nagłówku <head>). Druga opcja odpowiada za wyświetlanie daty przy wyniku w wyszukiwarce. Trzecia odpowiada za włączenie indywidualnych ustawień meta dla poszczególnych produktów, które mogą zastąpić ustawienia domyślne. Analogicznie prezentują się ustawienia odnośnie tytułów kategorii i tagów produktowych, przy czym w przypadku tych ostatnich należy indywidualnie rozpatrzeć potrzebę indeksowania tagów przez wyszukiwarkę, jeżeli nie jesteśmy pewni, najlepiej tę kwestię skonsultować ze specjalistą SEO.

Indywidualne tytuły dla kategorii i produktów ustawić można rozwijając zakładkę Yoast SEO na stronie edycji (konkretnej kategorii/produktu). W przypadku produktów należy kliknąć na “podgląd wyniku w Google” , pojawią się pola, które możemy edytować:

Meta description – opis Woocommerce wyświetlany w wyszukiwarce

Opisy meta można uzupełnić w sposób analogiczny do tytułów, domyślne opisy znajdziecie w ustawieniach Yoast (zobacz pierwsze zdjęcie w rozdziale o tytułach), natomiast indywidualne, dopasowane do poszczególnych stron w ich panelu edycji w zakładce Yoast SEO.

Pozycjonowanie Woocommerce – pamiętaj o nagłówkach

W przypadku większości szablonów dostosowanych do Woocommerce nagłówki H1 są odpowiednio domyślnie ustawione w szablonie, czyli w taki sposób, że na stronie kategorii produktowej w treści nagłówka H1 znajduje się nazwa kategorii, a na stronie produktowej treścią H1 jest nazwa produktu. Jednak nie jest to w 100% regułą i spotkałem się z szablonem, który ze względu na “zamysł estetyczny” twórców, wycinał nagłówek H1 dostępny domyślnie nad listą produktów na stronach kategorii. Nie został on przeniesiony w inne miejsce. Ten i wiele podobnych przypadków uświadcza mnie w przekonaniu, że chcąc posiadać sklep internetowy i skutecznie go pozycjonować bezwzględnie powinniśmy zacząć od audytu SEO, a najlepiej od konsultacji ze specjalistami już na etapie tworzenia/projektowania sklepu. 

W przypadku WordPressa, który pozwala na wiele modyfikacji (ciekawy wątek tutaj), warto razem z programistą zadbać o dodatkowe pole tekstowe w panelu administracyjnym, które odpowiadać będzie za “niestandardowy” nagłówek H1 w przypadku kategorii lub produktu, dzięki czemu w przyszłości będzie można manipulować tym elementem na potrzeby pozycjonowania, nie zmieniając jednocześnie samej nazwy strony.

Nagłówki H2-H6 

Aby produkty i kategorie osiągały sukcesy w kampanii pozycjonowania sklepu Woocommerce należy zadbać również o prawidłowe wypełnienie nagłówków “niższych poziomów”, czyli nagłówków H2-H6 (im wyższa cyferka tym mniejsze znaczenia nagłówka).

Nagłówki te można wypełniać automatycznie w szablonie wykorzystując pewnego rodzaju schematy (np. “nazwa produktu + opinie”) lub wykorzystać je jako śródtytuły w opisach kategorii czy produktów.

Certyfikat SSL – zabezpiecz swój sklep Woocommerce

Jak przystało na nowoczesny silnik e-commerce, Woocommerce oferuje obsługę certyfikatu SSL, który ma znaczenie przy pozycjonowaniu sklepu i przy zapewnieniu bezpieczeństwa danych klientów. Podstawową kwestią jest instalacja certyfikatu SSL dla domeny na serwerze, który obsługuje sklep Woocommerce – jeżeli jeszcze tego nie robiłeś, zapytaj o tę kwestię obsługę klienta w firmie świadczącej Ci usługi hostingowe, nie powinna to być skomplikowana operacja.

Kolejnym krokiem będzie edycja ustawień WordPressa “Ustawienia>Ogólne”, gdzie należy zdefiniować podstawowy adres URL WordPress’a i witryny:

Oba adresy powinny zostać ustawione z protokołem https:// zamiast niezabezpieczonego http://. W najnowszej wersji Woocommerce nie ma już potrzeby dokonywania zmian w ustawieniach samej wtyczki – jeżeli główna konfiguracja WordPressa wykorzystuje https://, to cały sklep na Woocommerce również będzie wymuszał użycie bezpiecznego połączenia. 

UWAGA: Pamiętaj, aby przeglądarki nie informowały o błędach połączenia z Twoją witryną, wszystkie linki wewnętrzne oraz linki do wyświetlanych na Twojej witrynie zasobów (obrazki, video, fonty, style itd) powinny być ustawione z adresem https://.
O tym dlaczego warto wprowadzić SSL pisał nasz CEO – warto zapoznać się z tym wpisem.

Więcej informacji o konfiguracji i rozwiązaniach problemów Woocommerce z SSL znajdziesz na stronie dokumentacji wtyczki.

Mapa strony w sklepie Woocommerce

Istnieje wiele wtyczek do WordPressa oferujących tworzenie i obsługę mapy w formacie XML, jednak w zalecanej w poprzednich rozdziałach wtyczce Yoast SEO również istnieje ta funkcja i w mojej opinii jest jak najbardziej odpowiednia do pozycjonowania sklepu Woocommerce. Mapę włączyć można przechodząc do strony Yoast SEO>Ogólne, zakładka Funkcje:

Po kliknięciu w pytajnik ukaże nam się opis oraz link do naszej mapy, a dokładnie indeksu map, który zalecamy dodać do usługi Google Search Console. Bardzo dobrym rozwiązaniem, na które należy zwrócić uwagę w przypadku Yoast SEO, jest automatyczne pomijanie zarówno typów stron jak i konkretnych podstron, dla których wybraliśmy nieindeksowanie przez wyszukiwarki.

Wskazówki SEO do pozycjonowania sklepu Woocommerce

  1. Przemyśl użycie tagów dla produktów – nie duplikuj nimi kategorii produktowych. Jest to bardzo częsty błąd, najczęściej przeze mnie spotykany właśnie w WordPress i Woocommerce. W wielu przypadkach zalecam całkowita rezygnację z używania tagów.
  2. Pamiętaj o szybkości strony – przetestuj dostępne wtyczki optymalizujące działanie WordPressa (np. optymalizacja obrazów, minifikacja css, js, wykorzystanie pamięci podręcznej). Na różnych serwerach różny zestaw wtyczek może okazać się tym idealnym.
  3. Przy wysyłaniu zdjęć na serwer pamiętaj o uzupełnieniu opisów alternatywnych.
  4. Minimalizuj liczbę wtyczek. Proste zmiany programistyczne wykonuj bez wtyczek.
    Wiele prostych rozwiązań lepiej wprowadzić bezpośrednio w szablonie przy współpracy z programistą – dzięki temu unikamy obciążenia systemu dodatkowymi, zbędnymi elementami. 
  5. Pamiętaj o treściach i o tym, że unikalne opisy są lepsze niż te skopiowane od producenta towaru przez większość konkurencji.

Podsumowanie: pozycjonowanie i optymalizacja Woocommerce

Czy Woocommerce jest idealną platformą e-commerce do pozycjonowania? “To zależy” – najprawdopodobniej nie istnieje taka, która spełni potrzeby wszystkich właścicieli sklepów i pozycjonerów. Woocommerce wydaje mi się dobrym wyborem ze względu na duży dostęp wtyczek oraz specjalistów (programistów, webdeveloperów itd.), w sieci istnieje mnóstwo opisanych problemów i gotowych rozwiązań dla Woocommerce jak i dla podstawy WordPress, na Facebooku znajdziecie kilkadziesiąt grup polskojęzycznych i “naście” razy więcej zagranicznych dotyczących WordPress lub Woocommerce. W porównaniu do systemów SaaS warto decydować się na takie rozwiązanie jak Woocommerce, Prestashop lub Magento gdy mamy w miarę stały dostęp do programisty, który zna wybrany system. Rozwiązania te dają jednak zdecydowanie większę możliwosci nieszablonowych rozwiązań dostosowanych do konkretnej branży i potrzeb konkretnego klienta, co często ma kluczowe znaczenie również przy pozycjonowaniu sklepu.

Kilka podstawowych aspektów optymalizacji sklepu Woocommerce zostało opisanych w tym artykule i niewątpliwie ich prawidłowe przeprowadzenie pozwoli osiągać lepsze pozycje. Należy jednak pamiętać, że to tylko ogólny fragment, dotyczący zagadnień mocno podstawowych, a dopiero pełny audyt SEO dostosowany do branży klienta oraz wdrożenie wykonane przez specjalistów będzie solidną podstawą do skutecznej kampanii pozycjonowania sklepu na Woocommerce

Klienci wybierający naszą agencję do współpracy w zakresie SEO sklepu Woocommerce wybierają:

  • doświadczonych specjalistów od lat pracujących ze sklepami Woocommerce oraz stronami internetowymi utworzonymi na systemie WordPress,
  • indywidualne zalecenia dla poszczególnych elementów sklepu, dostosowane do Twoich potrzeb, konkurencji i oficjalnych wytycznych wyszukiwarki,
  • agencję skutecznie działająca dla klientów od 2005 roku,
  • wiedzę ekspertów w zakresie audytów SEO i skutecznego link buildingu.
Jakub Zeid
Senior SEO Specialist. W DevaGroup odpowiedzialny za optymalizację stron internetowych, głównie z branży e-commerce. Uważa, że "odpicowanie" sklepu to gwarancja sukcesu w Internecie.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (8 głosów, średnia: 4,50 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991