Czym jest CTR? Poznaj podstawy optymalizacji

duzy_szablon v5 CTR

CTR to współczynnik klikalności. Określa on jak często po wyświetleniu reklamy jest ona klikana przez użytkowników. Współczynnik ten jest wykorzystywany do określenia skuteczności reklamy jak i słów kluczowych, wpływa on także na Wynik Jakości. Współczynnik CTR jest liczony w następujący sposób:

CTR= Kliknięcia / Wyświetlenia

Aby sprawdzić, jaki współczynnik klikalności mają twoje reklamy przejdź na konto Ads, wybierz zakładkę Reklamy. Jeśli CTR ma wysoką wartość oznacza to, że reklama jest często klikana przez użytkowników. CTR ma również wpływ, jak już wcześniej było wspomniane, na Wynik Jakości słowa kluczowego. Im wyższy będzie współczynnik klikalności, tym tańsze będą twoje reklamy.

Wysokość współczynnika CTR zależy także od rodzaju produktów, jakie reklamujesz oraz od typu kampanii. Dla przykładu kampanie w sieci wyszukiwania będą miały stosunkowo wyższy CTR niż te kierowane na sieć reklamową. Z kolei produkty znanych marek będą miały wyższy wskaźnik klikalności niż te, których klienci nie znają. Dlatego warto jest podkreślać w reklamie markę produktu.

Dzięki temu współczynnikowi możesz sprawdzić, jak skuteczne są twoje reklamy i słowa kluczowe. Im lepiej podzielone będą twoje słowa kluczowe i dopasowane do nich reklamy, tym wyższy będzie współczynnik klikalności. Kontrolując CTR możesz wyłączać reklamy nieskuteczne i na ich miejsce dodać nowe, bardziej dopasowane do oczekiwań klientów.

Warto zwrócić uwagę także na to, że CTR istotny jest nie tylko w przypadku kampanii linków sponsorowanych prowadzonych w sieci wyszukiwania Google. Powinna nas także zainteresować liczba kliknięć z mailingu, czy z naturalnych wyników wyszukiwania. Dobra informacja jest taka, że nawet wówczas, gdy współczynnik klikalności kształtuje się na niezbyt zadowalającym poziomie, to CTR możesz poprawić. Wystarczy wdrożyć plan naprawczy. Jak to zrobić? O tym przeczytasz w kolejnej części artykułu.

Jak podnieść współczynnik klikalności?

Jest kilka sposobów na podniesienie współczynnika klikalności – zasadność zastosowania każdego z nich będzie zależała od tego, gdzie chcemy podnieść CTR. Inaczej sprawa będzie wyglądać, gdy poprawy wymaga kampania reklamowa w sieci Google, a nieco inną technikę trzeba będzie zastosować, jeśli chcemy żeby wzrosła liczba kliknięć w mailingu.

Sekcja tło

Chętnie pomożemy Ci podnieść współczynnik kilkalności CTR

Click troug rate a kampania reklamowa

W przypadku kampanii linków sponsorowanych, jednym ze sposobów na to, aby wskaźnik CTR był wyższy jest poprawa reklam, tj. zastępowanie nieskutecznych reklam nowymi. Można również w bardziej precyzyjny sposób dobierać strony docelowe, na które użytkownik ma być przekierowany po kliknięciu w reklamę.

Wśród sposobów na poprawę współczynnika klikalności (CTR), bardzo często wymienia się także zwiększenie stawek reklamowych. Google Ads to system aukcyjny. Najwyżej będzie się wyświetlała ta reklama, za którą ktoś jest w stanie zapłacić najwięcej. Minus takiego rozwiązania jest oczywisty – gdy tylko zdecydujesz się na takie rozwiązanie, to szybko odczujesz, że Twoje kieszenie staną się lżejsze, gdyż kampania reklamowa okaże się bardziej kosztowna niż dotychczas. Zastanawiasz się, jak możesz nieco obniżyć wydatki na reklamę? Popraw wynik jakości.

Kolejną możliwością poprawy CTR jest dodanie rozszerzeń reklamy, które optycznie zwiększą reklamę, przez to będzie większa szansa, że użytkownik chcąc zdobyć więcej informacji o twoich produktach, kliknie właśnie w nią.

Pamiętaj również o języku tekstu reklamowego. Dostosuj go do swojej grupy docelowej. Innym językiem posługują się przecież ludzie młodzi, a innym osoby starsze.

W inny sposób będziesz też kształtować przekaz reklamowy w odniesieniu do oferty sklepu internetowego z zabawkami dla dzieci, a inaczej, gdy oferujesz specjalistyczne kursy podnoszące kwalifikacje zawodowe.

Tworząc teksty reklamowe, nie zapomnij o tym, aby przykuć uwagę odbiorcy, zainteresować go swoją ofertą, a także skłonić go do określonego działania. W tym celu używaj call to action – wezwania do wykonania konkretnej czynności. Na stałe włącz do swojego słowniczka reklamowego takie wyrażenia jak – “kliknij”, “wejdź”, “zobacz’, “sprawdź”.

Dokładnie sprawdź również listę słów kluczowych, na które wyświetlają się Twoje reklamy. Skoncentruj się nie tylko na pożądanych słowach kluczowych, lecz także na tych, które ze swojej kampanii reklamowej powinieneś czym prędzej wykluczyć. Dzięki takim ulepszeniom jest duże prawdopodobieństwo tego, że współczynnik klikalności będzie znacznie wyższy niż do tej pory. CTR wpływa także w dużym stopniu na koszt reklam – warto więc zadbać o niego.

współczynnik klikalności CTR

CTR a newsletter

Jeżeli chcesz, aby kampanie e-mail marketingu przynosiły znacznie lepszy efekt niż dotychczas, to pomyśl, co możesz zrobić, aby CTR zaczął kształtować się na nieco wyższym poziomie. Masz kilka możliwości działania. W pierwszej kolejności zastanów się nad tym, jak wygląda Twoja lista mailingowa i czy na pewno są na niej wyłącznie aktywne adresy. Jeżeli w tej kwestii wszystko jest w porządku, to współczynnik klikalności możesz podnieść stosując np. bardziej chwytliwe tytuły. Żeby użytkownik mógł się w ogóle zapoznać z treścią maila, a w konsekwencji by trafił na Twoją stronę internetową, to wpierw musi otworzyć wiadomość. Nic bardziej nie zniechęca do zajrzenia w odebraną wiadomość niż sztampowy i nudny tytuł. Zadbaj też o czytelność, przejrzystość układu, język korzyści. Podobnie, jak w przypadku reklam w kampanii linków sponsorowanych, nie zapomnij w mailu umieścić call to action!

CTR a naturalne wyniki wyszukiwania

Kampanie linków sponsorowanych i kampanie e-mail marketingu to nie jedyne obszary, w których warto zwracać uwagę na to, jak kształtuje się CTR. Jeżeli chcesz, by współczynnik klikalności był wyższy w przypadku organicznych wyników wyszukiwania, to skoncentruj się na tym, aby zoptymalizować tytuł strony, meta description oraz zadbaj o dane strukturalne.

CTR a natężenie ruchu

Cele kampanii mogą być różne. Może zależeć ci np. na sprzedaży produktów, budowaniu świadomości lub przyciągnięciu użytkowników do witryny. Jeśli zależy ci na tym, żeby więcej użytkowników wchodziło na twoją stronę powinieneś zwrócić szczególną uwagę na wysokość współczynnika CTR.

Aby współczynnik klikalności był wysoki przygotowując kampanię podziel słowa kluczowe w taki sposób, żeby odpowiadały sobie tematycznie. Następnie napisz do nich reklamy. Użytkownicy chętniej klikają w reklamy, które zawierają hasła, wpisane przez nich w wyszukiwarkę.

Na CTR wpływać mogą także pośrednio rozszerzenia reklam, które dostarczają dodatkowych informacji o twojej firmie użytkownikom. Sprawiają one także, że twoja reklama jest większa, przez co są większe szanse, że internauta właśnie w nią kliknie.

Współczynnik klikalności CTR jest niezwykle istotny. Należy on do głównych miar, jakie podlegają analizie przed optymalizacją kampanii. Trzeba dbać o to, żeby współczynnik ten był możliwie jak najwyższy. Oczywiście do wysokości CTR nie należy podchodzić bezkrytycznie warto porównywać go ze współczynnikiem odrzuceń, ponieważ może się okazać, że mimo przyciągnięcia użytkowników do witryny nie znajdują oni na stronie tego, czego szukali. Kampania w tym wypadku będzie przynosiła straty, ponieważ ruch na stronie nie będzie wartościowy dla twojego interesu.

Artykuł zaktualizowany przez zespół Content Marketingu, w oryginale autorstwa Natalii Chrobak.

Sekcja tło

Podejmij współpracę z profesjonalną agencją

Natalia Chrobak
Były pracownik na stanowisku SEM Specialist. Związana z SEM od niedawna, ale pełna pasji. Wcześniej dziennikarka i szalony grafik. Gotowa podbić świat.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (10 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991