W marketingu internetowym jeden z najważniejszych i najczęściej używanych wskaźników, który pomaga badać skuteczność danego narzędzia (może to być reklama Google Ads, reklama Facebook Ads, newsletter i wiele innych). Mowa oczywiście o CTR, czyli Click Through Rate, co po polsku oznacza współczynnik klikalności. Jeśli więc pracujesz w branży marketingu online, a jeszcze nie jesteś biegły w korzystaniu z tego parametru, albo chcesz odświeżyć swoją wiedzę, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.
Co to jest wskaźnik CTR?
CTR to współczynnik klikalności. Określa on jak często po wyświetleniu reklamy jest ona klikana przez użytkowników. Parametr ten jest wykorzystywany do określenia skuteczności reklamy jak i słów kluczowych, wpływa on także na Wynik Jakości. Aby sprawdzić, jak wysoki CTR mają Twoje reklamy przejdź na konto Ads i wybierz zakładkę Reklamy. Jeśli CTR ma wysoką wartość oznacza to, że reklama jest często klikana przez użytkowników. CTR ma również wpływ, jak już wcześniej było wspomniane, na Wynik Jakości słowa kluczowego. Im wyższa wartość CTR, tym tańsze będą Twoje reklamy.
Musisz wiedzieć, że wysokość współczynnika CTR w przypadku płatnych reklam zależy także od rodzaju produktów, jakie reklamujesz oraz od typu kampanii. Dla przykładu kampanie w sieci wyszukiwania będą miały stosunkowo wyższy parametr niż te kierowane na sieć reklamową. Z kolei produkty znanych marek będą miały wyższy wskaźnik klikalności niż te, których Klienci nie znają. Dlatego w przypadku działań marketingowych zawsze warto jest podkreślać w reklamie markę produktu. Wartości tego wskaźnika pokazują jak skuteczne są Twoje reklamy i słowa kluczowe. Im lepiej podzielone będą Twoje słowa kluczowe i dopasowane do nich reklamy, tym wyższy będzie click-through rate. Kontrolując CTR możesz wyłączać reklamy nieskuteczne i na ich miejsce dodać nowe, bardziej dopasowane do oczekiwań Klientów, co pomoże wypracować reklamę przyciągającą uwagę.
Jak obliczyć współczynnik CTR?
Współczynnik CTR jest liczony w następujący sposób:
CTR= Kliknięcia / Wyświetlenia
Clickthrough rate wyrażany jest w procentach, dlatego każdy wynik należy pomnożyć przez 100, by otrzymać prawidłową wartość.
Jak zwiększyć CTR reklam?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jest kilka sposobów na podniesienie współczynnika klikalności – zasadność zastosowania każdego z nich będzie zależała od tego, w jakim kontekście chcesz podnieść parametr. Inaczej sprawa będzie wyglądać, gdy poprawy wymaga kampania reklamowa w sieci Google, a nieco inną technikę trzeba będzie zastosować, jeśli chcemy żeby wzrosła liczba kliknięć w mailingu.
Jaki współczynnik kliknięć CTR jest dobry?
To podstawowe pytanie, jakie zadaje sobie każdy specjalista marketingu internetowego. W końcu ów parametr wpływa na współczynnik konwersji oraz ogólny wynik sprzedażowy Twojej firmy. Warto pamiętać, że wartość CTR jest względna. To, jaka wartość może być uważana za odpowiednią, przede wszystkim zależy od rodzaju działań marketingowych, jakie mierzymy. Dla niektórych kampanii CTR jest wysoki już na poziomie 0,5%, a dla innych będzie to wartość powyżej 10%. Poniżej przedstawiamy średnie wartości wskaźnika CTR z podziałem na poszczególne kanały:
- kampania Google Ads: 0,2%-2%
- newslettery: 2%-5,5%
- social media: 0,3%-1,5%
Konkretne wyniki zależne są od branży, dlatego pamiętajmy, że to, że dana reklama sprawdza się u firmy X, nie oznacza, że będzie skuteczna również w naszym wypadku. Na liczbę jej wyświetleń wpływa ogrom czynników, a to, co możecie zrobić, by je poprawić opisaliśmy poniżej.
Click through rate a kampania reklamowa Google Ads
W przypadku kampanii linków sponsorowanych, jednym ze sposobów na to, aby wskaźnik CTR był wyższy jest poprawa reklam, tj. zastępowanie nieskutecznych reklam nowymi, które mają szansę konwertować. Można również w bardziej precyzyjny sposób dobierać strony docelowe, na które użytkownik ma być przekierowany po kliknięciu w reklamę.
Wśród sposobów na poprawę współczynnika klikalności, bardzo często wymienia się także zwiększenie stawek reklamowych, jako, że Google Ads to system aukcyjny. Najwyżej będzie się wyświetlała ta reklama, za którą ktoś jest w stanie zapłacić najwięcej. Minus takiego rozwiązania jest oczywisty – gdy tylko zdecydujesz się na takie rozwiązanie, to szybko odczujesz, że Twoje kieszenie staną się lżejsze, gdyż kampania reklamowa okaże się bardziej kosztowna niż dotychczas. Zastanawiasz się, jak możesz nieco obniżyć wydatki na reklamę? Popraw wynik jakości.
Kolejną możliwością poprawy CTR jest dodanie rozszerzeń reklamy, które optycznie ją zwiększą, przez co będzie większa szansa, że użytkownik chcąc zdobyć więcej informacji o Twoich produktach, będzie nią zainteresowany. Ilość kliknięć reklamy wzrośnie, co prawdopodobnie przełoży się na wyższą konwersję. Pamiętaj również o języku tekstu reklamowego. Dostosuj go do swojej grupy docelowej. Innym językiem posługują się przecież ludzie młodzi, a innym osoby starsze, a przecież Twoi potencjalni Klienci to zazwyczaj osoby z różnego przedziału wiekowego. W inny sposób będziesz też kształtować przekaz reklamowy w odniesieniu do oferty sklepu internetowego z zabawkami dla dzieci, a inaczej, gdy oferujesz specjalistyczne kursy podnoszące kwalifikacje zawodowe. Każda branża ma swoją charakterystykę i odpowiednie dostosowanie treści reklamy ma tutaj kluczowe znaczenie.
Tworząc teksty reklamowe, nie zapomnij o tym, aby przykuć uwagę odbiorcy, zainteresować go swoją ofertą, a także skłonić go do określonego działania. W tym celu używaj CTA, czyli call to action – wezwania do wykonania konkretnej czynności. Na stałe włącz do swojego słowniczka reklamowego takie wyrażenia jak – “kliknij”, “wejdź”, “zobacz’, “sprawdź”. W ten sposób masz większą szansę przekonać użytkownika do przejścia na Twoją stronę. Należy analizować konkretne wyniki z call to action, by w pełni ocenić skuteczność działań. Dokładnie sprawdź również listę słów kluczowych, na które wyświetlają się Twoje reklamy. Skoncentruj się nie tylko na pożądanych słowach kluczowych, lecz także na tych frazach, które ze swojej kampanii reklamowej powinieneś czym prędzej wykluczyć. Dzięki takim ulepszeniom jest duże prawdopodobieństwo tego, że współczynnik ilości kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń będzie znacznie wyższy niż do tej pory. Wysoki wskaźnik CTR wpływa także w dużym stopniu na koszt reklam – warto więc zadbać o niego, bo przecież kampania generuje koszty.
Chętnie pomożemy Ci podnieść współczynnik kilkalności CTR
Współczynnik klikalności w e-mail marketingu
Jeżeli chcesz, aby kampanie e-mail marketingu przynosiły znacznie lepszy efekt niż dotychczas, to pomyśl, co możesz zrobić, aby CTR zaczął kształtować się na nieco wyższym poziomie. Masz kilka możliwości działania. W pierwszej kolejności zastanów się nad tym, jak wygląda Twoja lista mailingowa i czy na pewno są na niej wyłącznie aktywne adresy. Jeżeli w tej kwestii wszystko jest w porządku, to współczynnik klikalności możesz podnieść stosując np. bardziej chwytliwe tytuły. Żeby użytkownik mógł się w ogóle zapoznać z treścią maila, a w konsekwencji by trafił na Twoją stronę internetową, to wpierw musi otworzyć wiadomość. Nic bardziej nie zniechęca do zajrzenia w odebraną wiadomość niż sztampowy i nudny tytuł, zwłaszcza w przypadku obecnej ilości maili, które dostajemy na nasze skrzynki. Zadbaj też o czytelność, przejrzystość układu, język korzyści. Podobnie, jak w przypadku reklam w kampanii linków sponsorowanych, nie zapomnij w mailu umieścić call to action! Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat skutecznej strategii email marketingu, możesz sprawdzić nasze porady w tym wpisie.
CTR a naturalne wyniki wyszukiwania Google
Kampanie linków sponsorowanych i kampanie e-mail marketingu to nie jedyne obszary, w których warto zwracać uwagę na to, jak kształtuje się CTR. Jeżeli chcesz, by współczynnik klikalności był wyższy w przypadku organicznych wyników wyszukiwania, to skoncentruj się na tym, aby zoptymalizować tytuł strony, meta description oraz zadbaj o dane strukturalne. Takie działanie będzie miało również pozytywny wpływ na pozycjonowanie witryny, więc będzie to obopólna korzyść, a szanse, że użytkownik wejdzie na stronę będą jeszcze większe.
Click-through rate a natężenie ruchu
Cele kampanii mogą być różne. Może zależeć ci np. na sprzedaży produktów, budowaniu świadomości lub przyciągnięciu użytkowników do Twojej witryny. Jeśli zależy Ci na tym, żeby więcej użytkowników wchodziło na Twoją stronę powinieneś zwrócić szczególną uwagę na wysokość współczynnika CTR.
Aby współczynnik klikalności był wysoki przygotowując kampanię podziel słowa kluczowe w taki sposób, żeby odpowiadały sobie tematycznie. Następnie napisz do nich reklamy. Użytkownicy chętniej klikają w reklamy, które zawierają hasła, wpisane przez nich w wyszukiwarkę. Możesz również wykonać testy a/b reklamy. CTR często zależy też (przynajmniej pośrednio) od rozszerzenia reklam, które dostarczają dodatkowych informacji o Twojej firmie użytkownikom. Sprawiają one także, że Twoja reklama jest większa, przez co są większe szanse, że internauta kliknie właśnie w nią, ponieważ często użytkownicy skupiają wzrok tylko na kawałku tego, co wyświetla się na ich ekranie.
Podsumowanie – co musisz wiedzieć o CTR
Współczynnik klikalności CTR jest niezwykle istotny. Należy on do głównych miar, jakie podlegają analizie przed optymalizacją kampanii. Trzeba dbać o to, żeby współczynnik ten był możliwie jak najwyższy. Oczywiście do wysokości CTR nie należy podchodzić bezkrytycznie warto porównywać go ze współczynnikiem odrzuceń, ponieważ może się okazać, że mimo przyciągnięcia użytkowników do witryny nie znajdują oni na stronie tego, czego szukali. Kampania w tym wypadku będzie przynosiła straty, ponieważ ruch na stronie nie będzie wartościowy dla Twojego interesu. Dlatego zawsze, niezależnie od pojedynczych wskaźników, należy analizować ruch i najważniejsze dane strony w narzędziach takich jak Google Analytics i Google Search Console.
Artykuł zaktualizowany przez zespół Content Marketingu, w oryginale autorstwa Natalii Chrobak.