Social media, czyli czym są media społecznościowe

Patrycja Kozioł
Patrycja Kozioł
Archiwum 01.2024
 
Social media, czyli czym są media społecznościowe

Social media,
czyli czym są media społecznościowe

Media społecznościowe to platformy, bez których trudno wyobrazić sobie współczesny internet. Gromadzą miliony użytkowników online, pozwalają zachować im ciągły kontakt, wymieniać się informacjami. To też miejsca komunikacji firm z klientami. Pozwalają budować rozpoznawalność, a także sprzedawać produkty i usługi. Korzystamy z nich na co dzień, ale czy znamy ich definicję?

Spis treści:

Co to są social media?

Social media to platformy i aplikacje internetowe, które umożliwiają tworzenie i wymianę treści pomiędzy użytkownikami w czasie rzeczywistym. Media społecznościowe pozwalają na dużą interaktywność poprzez komentowanie, udostępnianie i reagowanie na publikacje innych osób. Dzięki tym serwisom łatwo zawierać nowe znajomości z osobami o podobnych zainteresowaniach oraz utrzymywać kontakty ze znajomymi. Pełnią też funkcję informacyjną – newsy dotyczący ważnych wydarzeń bardzo szybko docierają tą drogą do zainteresowanych.

Użytkownicy zazwyczaj mają możliwość personalizacji swojego profilu poprzez dodanie zdjęcia, umieszczenie opisu czy wybranie wyświetlanej nazwy (imienia, nazwiska, pseudonimu).

W mediach społecznościowych często znajdziemy też firmy, które chcą tym kanałem pozyskać nowych klientów na usługi i produkty.

Jakie są rodzaje social media?

Mnogość serwisów powoduje, że w zależności od celów i typów umieszczanych treści możemy podzielić je na kilka kategorii. Wyróżniamy następujące rodzaje mediów społecznościowych:

  • tradycyjne serwisy społecznościowe – ich głównym celem jest networking, wymiana informacji, utrzymywanie kontaktów. Zaliczymy do nich Facebooka czy LinkedIna;
  • wizualne serwisy – dzielimy się tam zdjęciami, wideo, grafikami czy animacjami. Najlepszymi przykładami będą tu Instagram, TikTok, YouTube, ale też Snapchat czy Pinterest;
  • serwisy dyskusyjne – wszelkiego rodzaju fora, często też tematyczne. Do najpopularniejszych należą Reddit i Quora;
  • mikroblogi – dzienniki internetowe, których użytkownicy dzielą się krótkimi wiadomościami tekstowymi. Czasem towarzyszą im zdjęcia czy wideo. Zaliczymy do nich X (Twittera) i Wykop.

Można by tworzyć i wyliczać kolejne typy mediów społecznościowych, jednak skupmy się na tych najważniejszych i najczęściej wykorzystywanych. Przybliżmy serwisy, które biją rekordy popularności pod względem liczby aktywnych użytkowników miesięcznie w Polsce i na świecie.

Jakie są najpopularniejsze social media?

Social media dają możliwość łączenia użytkowników ze wszystkich zakątków świata. Oprócz tematycznych forów skupionych wokół jednej dziedziny mamy kilka portali, z których korzystają miliardy osób. Poniżej znajdziesz krótką charakterystykę najpopularniejszych mediów społecznościowych.

Facebook – najpopularniejsze medium społecznościowe

Zacznijmy od giganta, który ma już niemal 3 miliardy użytkowników na świecie. Facebook istnieje od 20 lat i przez ten czas nieustannie się zmienia i rozwija funkcje istotne nie tylko z punktu widzenia użytkowników indywidualnych, ale też firm.

Na Facebooku możemy udostępniać wpisy na tzw. tablicy, komentować posty innych użytkowników, wchodzić w interakcje z markami, zostawiać opinie o usługach czy dołączać do grup dyskusyjnych. Serwis oferuje też marketplace, na którym użytkownicy mogą sprzedawać różne przedmioty.

Z Facebookiem powiązany jest komunikator, który w raporcie Digital 2023 jest wyróżniany jako osobne medium społecznościowe. Mowa oczywiście o Messengerze – aplikacji pozwalającej na wymianę prywatnych wiadomości, udostępnianie zdjęć, filmów, GIF-ów czy przesyłanie wiadomości głosowych. W Polsce to najpopularniejszy komunikator, jednak w skali globalnej dopiero zamyka TOP3.

Marketing na Instagramie

Na Instagramie najważniejszy jest obraz. Użytkownicy platformy dzielą się na swoich profilach zdjęciami i filmami w formie tzw. rolek. Publikowane treści nie muszą być profesjonalne – dla wielu osób serwis stanowi rodzaj pamiętnika internetowego, w którym dzielą się wspomnieniami z bliskimi. Znajdziemy też dużo treści na wysokim poziomie, tworzonych przez influencerów czy marki, które często wybierają Instagram jako pierwsze narzędzie do działań marketingowych.

Profile na Instagramie możemy podzielić na kilka rodzajów:

  • osobisty publiczny – domyślnie zakładamy właśnie to konto. Możemy udostępniać treści, a pozostali użytkownicy platformy mogą je znaleźć, a także zaobserwować nas;
  • osobisty prywatny – pozwala na większą kontrolę nad tym, kto widzi udostępniane treści. Jeśli użytkownik chce mieć do nich dostęp, musi wysłać prośbę o obserwowanie i dopiero po akceptacji przez nas może reagować na zdjęcia i filmy;
  • twórcy – skierowany do osób prowadzących niewielkie, często jednoosobowe działalności. Umożliwia dostęp do szczegółowych statystyk i filtrowania wiadomości;
  • firmowy – stworzony dla tradycyjnych biznesów. Pozwala na tworzenie reklam, przeglądanie statystyk czy podłączenie sklepu.

WhatsApp – największy globalny komunikator

Popularności WhatsAppa nie sposób zaprzeczyć – na całym świecie korzystają z niego 2 mld ludzi. W Polsce korzysta z niego ponad 50% internautów, znacznie mniej niż z Messengera. Aplikacja pozwala na wysyłanie szyfrowanych wiadomości, dbając o prywatność użytkowników na różnych urządzeniach – to jej główny wyróżnik.

TikTok – serwis nie tylko dla tancerzy

TikTok początkowo kojarzył się z amatorskimi filmikami tanecznymi i popularnością szczególnie wśród młodszych użytkowników internetu. Obecnie znajdziemy tam szeroki przekrój treści – od rozrywkowych i satyrycznych po edukacyjne i informacyjne.

Na platformie króluje pionowe, dynamiczne wideo, z nieodłącznym pokładem muzycznym albo głosowym. Niewątpliwą zaletą TikToka jest to, że każdy użytkownik znajdzie tam treści, które go interesują, choć początkowo może to wymagać „przescrollowania się” przez filmiki, które zupełnie nie trafiają w nasz gust. Algorytm działa jednak bardzo dobrze i po kilku dniach użytkowania możemy mieć problem ze zbyt długim korzystaniem z aplikacji.

X (Twitter) ma problem z dezinformacją

W ostatnim czasie Twitter przechodzi wiele zmian ze względu na wykupienie platformy przez Elona Muska. Nie zmienił się jednak cel mikrobloga. Znajdziemy tam głównie treści polityczne i informacyjne w formie krótkich komunikatów, ale też rozrywkowe. X to miejsce gorących dyskusji na najbardziej aktualne tematy – również te, które umierają w ciągu 24 godzin.

Duża liczba informacji staje się problemem – coraz trudniej powiedzieć, które stwierdzenia są prawdą, a które manipulacją. Użytkownicy mogą jednak zgłaszać posty, które podają fałszywe informacje, oraz je weryfikować.

Platformy mediów społecznościowych w innych regionach świata

Wymienione portale społecznościowe zyskały globalną popularność, a używają ich miliardy osób. Warto jednak wspomnieć, że niektóre kraje stworzyły własne social media i to one są numerem jeden w tych regionach.

Chiny ograniczają dostęp do znanych nam portali – żeby z nich korzystać, niezbędny jest VPN. Państwo Środka zadbało jednak o stworzenie własnych serwisów, które bywają odpowiednikami znanych nam kanałów. Znajdziemy wśród nich WeChat (który jest znacznie bardziej rozbudowany, m.in. o funkcję płatności kodami QR), Douyin (chiński TikTok) czy Kuaishou. W Korei Południowej królują KakaoTalk i Naver, a w Rosji VKontakte i Telegram.

Jak wykorzystać social media do promocji biznesu?

Jeśli prowadzisz firmę, koniecznie zadbaj o jej obecność w mediach społecznościowych. Rozważnie wybierz jednak kanały komunikacji. Nie wszędzie znajdziesz swoją grupę docelową. Kierujesz swoje usługi do klientów biznesowych? Na pewno znajdziesz ich na LinkedInie. Jesteś fotografem ślubnym? Wybierz Instagram i pokazuj swoje realizacje.

Użytkownicy internetu, chcąc lepiej poznać firmę, często szukają jej w mediach społecznościowych. Widząc, że regularnie dodaje wpisy i odpowiada na komentarze, chętniej i szybciej jej zaufają. Jeśli natomiast jej nie znajdą albo zobaczą, że ostatnie posty pojawiły się kilka lat temu, mogą uznać firmę za niewiarygodną i zacząć poszukiwania innej, która jest aktywna i odpowiada na ich potrzeby.

Dzięki umiejętnemu prowadzeniu komunikacji dotrzesz do użytkowników mediów społecznościowych, którzy staną się Twoimi klientami, a także utrzymasz kontakt z tymi, którzy dokonali już zakupu w Twoim e-commerce. Co jeszcze możesz zrobić, żeby promować swój biznes w popularnych mediach społecznościowych?

Płatne reklamy

Największe media społecznościowe udostępniają panele reklamowe, które pozwolą dotrzeć do nowych odbiorców, pozyskać leady czy sprzedać produkty. Korzystanie z Facebook Ads czy TikTok Ads jest opłacalne, a firmy każdego roku przeznaczają nawet spore budżety na obecność w tych kanałach. Social media pozwalają na dotarcie do milionów konsumentów stosunkowo niskim kosztem, a umiejętnie prowadzone kampanie znacznie zwiększają zyski i pozwalają na dynamiczny rozwój nawet niewielkich firm.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Twoja firma jest na Facebooku?

Pomożemy Ci stworzyć skuteczne kampanie

Influencer marketing

Obecność influencerów w social mediach przeszła do porządku dziennego. To osoby, które gromadzą wokół siebie zaangażowane społeczności, rozmawiają z fanami, pokazują swoje życie – a przy tym budują wiarygodność. Produkty i usługi, które polecają, spotykają się z dużym zainteresowaniem odbiorców, którzy chcą naśladować swoich idoli, zatem decydują się na korzystanie z tych samych produktów, co oni.

Skuteczna kampania z influencerami nie polega jednak na nachalnej reklamie. Konsumenci są coraz bardziej wymagający i nawet reklamowanie czegoś przez znane osoby nie sprawi od razu, że podejmą decyzję zakupową. Dodanie odpowiedniej fabuły i przede wszystkim promowanie tego, co pasuje do wizerunku influencera, jest kluczem do sukcesu. Często można natknąć się na profile, które składają się wyłącznie z płatnych współprac. W tym wypadku trudno mówić o zaufaniu do twórcy.

Podsumowanie

Media społecznościowe stały się nieodłączną częścią życia wszystkich aktywnie korzystających z internetu. Sprzyjają nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z innymi użytkownikami, a także umożliwiają błyskawiczną wymianę informacji. W przypadku firm pozwalają na zwiększenie świadomości marki niskim kosztem, a działania marketingowe w social mediach to podstawa – szczególnie w przypadku niewielkich biznesów. Platformy społecznościowe opierają się o interakcje społeczne – pozostawianie opinii czy komentarzy jest ich nieodłączną częścią. Warto jak najlepiej wykorzystywać te kanały, szczególnie w biznesie – zadowoleni klienci chętniej wejdą w interakcję z marką, a tym samym skłonią innych do lepszego poznania firmy i skorzystania z jej usług.

Patrycja Kozioł
Marketing Specialist. Przeszła drogę od amatorskiego marketingu eventów do profesjonalnego prowadzenia social mediów. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na czytaniu kryminałów, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (4 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry