Każdy specjalista SEO, jak i właściciele serwisów internetowych nie przepadają za aktualizacjami Google. No chyba, że dotknęły one bezpośrednią konkurencję a nie ich samych 🙂 Zmiany w działaniu wyszukiwarki Google są czymś naturalnym i wynikają z ciągłego udoskonalania poprawności dobierania wyników do zapytania. W tym artykule postaram się na bieżąco dodawać wszystkie większe i oficjalne aktualizacje Google. Jeśli widzisz duże zmiany widoczności i szukasz informacji, czy może to być wynikiem zmian w algorytmie – właśnie tutaj znajdziesz te informacje.
Ostatnia aktualizacja artykułu: 06 października 2023.
June 2024 Spam Update20 czerwca 2024
March 2024 core & spam update5 marca 2024
November 2023 core update2 listopada 2023
October 2023 core update5 października 2023
October 2023 spam update4 października 2023
September 2023 helpful content update14 września 2023
August 2023 core update28 sierpnia 2023
April 2023 reviews update12 kwietnia 2023
March 2023 core update13 marca 2023
February 2023 product reviews update21 lutego 2023
December 2022 link spam update14 grudnia 2022
Helpful Content Update 6 grudnia 2022
Google Spam Update19 października 2022
Google Product Reviews Update20 września 2022
August 2022 Helpful Content Update 25 sierpnia 2022
May 2022 Core Update25 maja 2022
Aktualizacja Google Page Experience - dla wyników desktopowych22 lutego 2022
Google Product Reviews Update1 grudnia 2021
Zakończenie November 2021 Core Update30 listopada 2021
November 2021 Core Update17 listopada 2021
Zakończenie Google Spam Update11 listopada 2021
Google Spam Update3 listopada 2021
Zakończenie Google Page Experience Update2 września 2021
Zakończenie Google Link Spam Algorithm Update24 sierpnia 2021
Aktualizacja sposobu generowania title w SERP24 sierpnia 2021
Google Link Spam Algorithm Update26 lipca 2021
July 2021 Core Update1 lipca 2021
Part two of Google Search Spam Update28 czerwca 2021
Google Search Releases Spam Update23 czerwca 2021
Google Page Experience Update15 czerwca 2021
June 2021 Core Update2 czerwca 2021
Google Product Reviews Update8 kwietnia 2021
June 2024 spam update
W dniu 20/06 Google poinformowało, że wypuściło aktualizację „spam update”, czyli aktualizację związaną z wykrywaniem spamu na stronach internetowych. Aktualizacja zakończyła się 27/06.
March 2024 core & spam update
W dniu 05/03 Google poinformowało, że wypuściło aktualizację „core update” oraz „spam update”, czyli aktualizację dla rdzenia wyszukiwarki połączoną z aktualizacją dot. praktyk uznawanych przez Google za spam. Aktualizacja „core update” potrwa około miesiąca, a ta związana ze spamem potrwa ok. 2 tygodni.
November 2023 core update
W dniu 02/11 Google poinformowało, że wypuściło aktualizację „core update”, czyli, kolejna w ostatnim czasie, aktualizację dla rdzenia wyszukiwarki. Potrwa ona do 2 tygodni.
October 2023 core update
W dniu 05/10 Google poinformowało, że wypuściło aktualizację „core update”, czyli aktualizację dla rdzenia wyszukiwarki. Trwała ona do 19 października.
October 2023 spam update
W dniu 04/10 Google poinformowało, że wypuściło aktualizację „spam update”, które ma zastosowanie globalne i poprawia dostępność Google w wielu językach, w tym m. in. w języku tureckim, wietnamskim, indonezyjskim, hindi, chińskim. Aktualizacja zakończyła się 20 października.
September 2023 helpful content update
W dniu 14/09 Google poinformowało, została wypuszczona aktualizacja „helpful content update”, czyli kolejna aktualizacja algorytmów związanych z treściami znajdującymi się na stronie. Aktualizacja zakończyła się 28/09.
August 2023 core update
W dniu 22/08 Google poinformowało, że wypuściło aktualizację „core update”, czyli swoją główną aktualizację dla wyszukiwarki. Zakończyła się ona 7/09.
April 2023 reviews update
W dniu 12/04 Google poinformowało, że wypuściło aktualizację rdzenia algorytmu „reviews update”, która obejmuje teraz recenzje produktów, usług i rzeczy. Aktualizacja zakończyła się 25/04.
March 2023 core update
W dniu 15/03 Google poinformowało, że wypuściło aktualizację rdzenia algorytmu „core update”, która potrwa około dwóch tygodniu i znacząco wpłynąć na pozycje w wynikach wyszukiwania.
February 2023 product reviews update
W dniu 21/02 Google poinformowało, że wypuściło aktualizację algorytmu „product reviews update”, obejmującą języki na całym świecie, w tym także język polski. Aktualizacja ma potrwać do 7/03.
December 2022 link spam update
W dniu 14/12 Google poinformowało, że wypuściło aktualizację algorytmu „link spam update”, której zadaniem będzie neutralizacja wpływu nienaturalnych linków na wyniki wyszukiwania. Aktualizacja ma porwać około dwóch tygodni.
Więcej informacji: https://developers.google.com/search/blog/2022/12/december-22-link-spam-update
December 2022 helpful content update
W dniu 06/12 Google poinformowało, że 5 grudnia ruszy aktualizacja „helpful content update”, czyli kolejna aktualizacja algorytmów związanych z treściami znajdującymi się na stronie. Aktualizacja ma porwać około dwóch tygodni.
Więcej informacji: https://developers.google.com/search/updates/helpful-content-update
October 2022 spam update
W dniu 19/10 Google poinformowało, że została wypuszczona aktualizacja „spam update”, która została zakończona 21/10. Jej celem, jak poprzednich tego typu aktualizacji, jest wykrywanie stron ze spamem, które nie mają wartości dla użytkowników czy też mogą być dla nich niebezpieczne.
Więcej informacji: https://developers.google.com/search/updates/spam-updates
September 2022 product reviews update
W dniu 20/09 Google poinformowało, że została wypuszczona aktualizacja „product reviews update for English-language product reviews”. Jej zadaniem będzie nagradzanie rozbudowanych opinii o produktach.
Więcej informacji: https://developers.google.com/search/updates/product-reviews-update
August 2022 Helpful Content Update
W dniu 18/08 Google poinformowało, że ruszy aktualizacja „helpful content update”, która będzie wyświetlać użytkownikom oryginalny, lepiej odpowiadające ich potrzebom wyniki. Aktualizacja wystartowała 25 sierpnia i ma potrwać około dwóch tygodni.
Więcej na ten temat: https://developers.google.com/search/blog/2022/08/helpful-content-update
May 2022 Core Update
W dniu 25/05 Google poinformowało o rozpoczęciu wdrażania aktualizacji kolejnego Core Update wyszukiwarki:
Więcej informacji znajdziemy na blogu Google: https://developers.google.com/search/blog/2022/05/may-2022-core-update
Zgodnie z informacjami oficjalnymi aktualizacja powinna potrwać 1-2 tygodnie.
Aktualizacja Google Page Experience – dla wyników desktopowych
W dniu 22/02 Google poinformowało o rozpoczęciu wdrażania aktualizacji dt. wyników na komputerach stacjonarnych – w kontekście dopasowania do Page Experience:
Google zapowiada, iż aktualizacja powinna zakończyć się do końca marca 2022.
Product Reviews Update
W dniu 1/12 Google poinformowało o rozpoczęciu wdrażania aktualizacji mechanizmu opinii o produktach (dla stron w języku angielskim):
Zakończenie November 2021 Core Update
W dniu 30/11 Google poinformowało o zakończeniu wdrażania zmian wynikających z November 2021 Core Update:
November 2021 Core Update
W dniu 17/11 Google dodało na Twitterze informację o rozpoczęciu wdrożenia kolejnego już w tym roku Core Update:
Zakończenie Google Spam Update
W dniu 11/11 Google dodało na Twitterze informację o zakończeniu aktualizacji dt. spamu, którą komunikowało 3 listopada 2021:
Aktualizacja trwała tydzień (zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią)
Google Spam Update
W środę 3/11 Google dodało na Twitterze informację o wdrożeniu aktualizacji dt. spamu:
Zapowiedziano czas zakończenia wdrażania aktualizacji – do około tygodnia.
Zakończenie Google Page Experience Update
Google rozpoczęło wdrażanie aktualizację Page Experience update 15/06. Planowane było zakończenie aktualizacji z końcem sierpnia 2021. Koniec aktualizacji nastąpił później – został zakomunikowany w dniu 2 września:
Oprócz zakończenia wdrożenia aktualizacji, zmieniono mechanizm generowania karuzeli Top Stories – na urządzeniach mobilnych.
Zakończenie Google Link Spam Algorithm Update
W dniu 24/08 Google dodało na swoim koncie Twitter informację o zakończeniu rozpoczętej 26/07 aktualizacji spam linków.
Aktualizacja sposobu generowania title w SERP
W dniu 24/08 Google dodało na swoim blogu informację o wdrożeniu w ostatnim okresie czasu aktualizacji, która ma na celu zmianę sposobu wyświetlania tytułów stron w wynikach wyszukiwania – https://developers.google.com/search/blog/2021/08/update-to-generating-page-titles .
Google podjęło decyzję o zmianie, tłumacząc obecność niedopasowanych prawidłowo meta tytułów. Najczęściej powodowanym powodem były:
- zbyt długie meta tytuły
- meta tytuły, gdzie dodano zbyt dużo słów kluczowych (przesadnie nimi „wypchane”)
- brak tytułów stron, lub umieszczanie dla każdej podstrony jeden meta tytuł np. brand
Google uspokoja również, że nadal około 80% meta tytułów w wynikach, to te doprecyzowane przez tag w HTMLu:
Google Link Spam Algorithm Update
W poniedziałek 26/07 Google dodało na swoim blogu informację o wdrożeniu aktualizacji algorytmu, która ma na celu poprawę umiejętności oceniania spam linków – https://developers.google.com/search/blog/2021/07/link-tagging-and-link-spam-update .
Aktualizacja ta – według informacji od Google – ma przez około 2 tygodnie zmieniać wyniki wyszukiwania, biorąc pod uwagę już nowy sposób oceniania linków prowadzących do serwisów www.
July 2021 Core Update
1 lipca Google rozpoczęło wdrażanie drugiej części Core Update, która jest kontynuacją lub korektą zmian z czerwcowej aktualizacji. Poniżej oficjalny komunikat Google:
Google zapowiadało, że okres tzw. rollowania wyników to około 1-2 tygodnie. Aktualizacja ta zakończyła się 12/07 :
Part two of Google Search Spam Update on June 28
28 czerwca Google wdrożyło zapowiedzianą 5 dni temu drugą cześć aktualziacji dt. wykrywaniu spamu na stronach internetowych. Podobnie jak w przypadku pierwszej aktualizacji z 23 czerwca, tak i teraz – aktualizacja była jednodniowa.

Szukasz doświadczonej agencji SEO?
Google Search Releases Spam Update on June 23
W dniu 23 czerwca 2021 roku Google ogłosiło aktualizację wyników – w kontekście obecności spamu wewnątrz domeny internetowej. Aktualizacja ta dotyczy tylko wykrywania spamowych treści i trwała wyłącznie jeden dzień.
Przy okazji oficjalnego komunikatu, Google zapowiedziało wdrożenie drugiej takiej aktualizacji w najbliższym czasie. Po raz kolejny nawiązano do wytycznych Google https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/webmaster-guidelines :
Google Page Experience Update
Google po wielu przesunięciach terminu wdrożenia aktualizacji dotyczącej użyteczności strony (Core Web Vitals – ostatecznie rozpoczęło wdrażanie page experience update 15/06. Alogytm wyszukiwarki ma stopniowo zacząć brać pod uwagę czynniki takie, jak np. czas oczekiwania na wczytanie największego elementu strony, Cumulative Layout Shift (przesunięcie się strony podczas wczytywania jej zasobów) czy też First Input Delay (czas oczekiwania na możliwość pierwszej interakcji użytkownika ze stroną).
Według informacji z konta twitterowego Google – aktualizacja algorytmu Google nie wpłynie jednorazowo na serwisy internetowe i ich wyniki w SERP a planowany koniec wdrażania aktualizacji to koniec sierpnia 2021.
Więcej o tym, czym są podstawowe wskaźniki internetowe Core Web Vitals można przeczytać bezpośrednio w dokumentacji Google – https://web.dev/vitals/
June 2021 Core Update
2 czerwca Google poinformowało o wdrożeniu aktulizacji rdzenia wyszukiwarki.
Google wraz z przekazaniem informacji o wdrożeniu Core Update – poinformował nas o planowanej miesiąc później kolejnej aktualizacji. Ma ona być kontynuacją, a w niektórych przypadkach korektą poprzednich zmian. Jak podczas każdej innej aktualizacji Google przypomniało wpis na swoim blogu https://developers.google.com/search/blog/2019/08/core-updates , gdzie możemy przeczytać, że jeśli stronę dotknęła aktualizacja, na poprawę zazwyczaj możemy liczyć dopiero po innej dużej aktualizacji rdzenia:
Aktualizacja ta trwała niecałe 2 tygodnie i zakończyła się 15/06:
Google Product Reviews Update
8 kwietnia 2021 Google poinformowało na swoim blogu ( https://developers.google.com/search/blog/2021/04/product-reviews-update ) o wdrożeniu aktualizacji związanej tylko ze stronami posiadającymi recenzję. Początkowo zmiany te powinny być widoczne tylko i wyłacznie w wynikach w jezyku angielskim.