SEO to skrót od angielskiego Search Engine Optimization i oznacza działania zmierzające do optymalizacji witryny pod algorytmy wyszukiwarek internetowych. Celem takich modyfikacji jest osiągnięcie wysokich pozycji na dane frazy w organicznych wynikach wyszukiwania. W Polsce strony optymalizuje się przede wszystkim pod wyszukiwarkę Google, która ma w naszym kraju ponad 95 proc. udziału w rynku. Doprowadzenie do tego, żeby Twoja witryna osiągnęła wysokie pozycje, wymaga długofalowych działań, a także optymalizacji strony pod wieloma względami.
Często w sieci znajdziesz informacje, że SEO jest synonimem pozycjonowania stron. Opinie na ten temat są jednak podzielone. Jedni twierdzą, że SEO jest jednym z elementów pozycjonowania i obejmuje wyłącznie prace prowadzone na stronie, którą optymalizujesz. W praktyce jednak SEO dotyczy zarówno działań on-page, jak i off-page, dlatego nie popełnisz błędu, jeśli będziesz używać tego pojęcia zamiennie z pozycjonowaniem stron. Możesz się jednak spotkać również z rozróżnieniem tych terminów.
Żeby strona osiągnęła wysokie pozycje na oczekiwane słowa kluczowe, należy prowadzić szereg działań. Wpływ na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania Google ma około 200 czynników i należy zwrócić uwagę na nie wszystkie. SEO jest obecnie ważnym elementem marketingu internetowego, a dla wielu firm ruch pozyskiwany z Google jest źródłem największej liczby klientów. Co istotne, działania SEO nie są jednorazowe – Twoja strona nie osiągnie dużej widoczności po kilku dniach wdrażania zmian. Konieczne jest przeprowadzenie audytu SEO i ciągła praca nad stroną zmierzająca do tego, aby spełniała ona wymagania algorytmu Google, ale także innych wyszukiwarek.
W dużej mierze SEO łączy się obecnie z działaniami ukierunkowanymi na to, żeby dostarczać użytkownikom jak najlepsze strony internetowe, które gwarantują m.in. najwyższej jakości content czy szybkie ładowanie.
Jak już wiesz, na widoczność strony wpływają zarówno czynniki on-page, jak i off-page. Sprawdź, jakich elementów i działań dotyczą te pojęcia.
W przypadku działań on-page SEO, nazywanych również on-site SEO, chodzi o wszystkie prace, jakie należy przeprowadzić na stronie internetowej, żeby zoptymalizować ją pod wymagania Google. Działania te dotyczą:
Natomiast do czynników off-page, zaliczamy takie, które mają wpływ na pozycje, ale nie powodują modyfikacji na stronie. Do czynników off-page zaliczamy m.in:
W obu przypadkach nie są to wszystkie czynniki. Wśród nich są takie, które mają duży wpływ na widoczność strony w Google i takie, które są mniej istotne. Specjalista SEO musi się jednak liczyć z tym, że optymalizacja witryn, która dzisiaj przynosi rewelacyjne wyniki, jutro już wcale nie musi dawać takiego efektu. Google wprowadzało już aktualizacje, które skutkowały tym, że witryny, które zdobyły pierwszą pozycję na dane słowa kluczowe, nagle przestały się wyświetlać w TOP100 wyników. Takim updatem był doskonale znany pozycjonerom Pingwin, którego pierwszą wersję wyszukiwarka wprowadziła w 2012 roku. Od tamtej pory pozycjonowanie stron internetowych przeszło wiele modyfikacji i wymaga innych działań. O pozycji w wynikach w 2021 roku decydują między innymi takie czynniki jak:
Powyższe czynniki można zaliczyć do najważniejszych, jednak optymalizacja stron internetowych to nie tylko takie działania. Ponadto Google może zdecydować, że zmieni ważność poszczególnych elementów, co spowoduje, że to, co dotąd było najważniejsze, przestanie mieć tak duże znaczenie.
Strategia SEO może obejmować różne działania, oparte na różnych technikach. Powinieneś mieć świadomość, że istnieje umowny podział na dwa nurty:
W tym przypadku mamy do czynienia z czynnościami, które są czasochłonne, wymagają wiele pracy i są prowadzone głównie w zgodzie z wytycznymi Google. Autorytet domeny jest budowany w oczach wyszukiwarki stopniowo, krok po kroku i tak samo rośnie widoczność. Największym plusem takich działań jest trwałość uzyskanych wyników. Wprawdzie dalej jesteśmy narażeni na pogorszenie pozycji po kolejnej aktualizacji Google, ale w przypadku takich technik wahania raczej są niewielkie. Do white hat SEO zaliczamy optymalizację kodu strony, szybkości ładowania witryny oraz usługi będące również częścią Content Marketingu: tworzenie wysokiej jakości treści czy gościnne blogowanie. W tym przypadku nie należy się nastawiać na błyskawiczne efekty działań – widoczność będzie rosnąć stosunkowo wolno, chociaż wiele zależy od tego, jakie jest doświadczenie osoby, która realizuje usługę pozycjonowania. To wszystko sprawia również, że tanie pozycjonowanie strony w niektórych branżach jest niemożliwe.
Takie prace opierają się na stosowaniu technik, które nie są zgodne z rekomendacjami Google. W ich przypadku właściciele stron nastawieni są na uzyskanie szybkich efektów, ale jednocześnie muszą się liczyć z tym, że będą one krótkotrwałe. Kolejne aktualizacje algorytmu spowodowały, że black hat SEO jest mniej skuteczne. SEO to proces, którego nie da się już łatwo pokonać takimi działaniami i uzyskać widoczność na konkurencyjne frazy. Konsekwencje Black hat SEO mogą być różne, ale najczęściej wiąże się to z tym, że witryna znajdzie się na odległych pozycjach w SERP-ach albo zostanie zbanowana przez wyszukiwarkę. Do takich technik zaliczamy korzystanie z systemów wymiany linkami, używanie automatów spamujących, budowanie witryn z treścią pozbawioną wartości dla użytkownika, np. z generatora, ukrywanie treści w kodzie strony, niejawne przekierowania. Należy tutaj również wspomnieć o skrajnych przypadkach, kiedy dochodzi do włamania na strony WWW po to, żeby zdobyć linki prowadzące do pozycjonowanej witryny. W tym przypadku mamy już do czynienia z przestępstwem.
Wspomnieliśmy już o kwestii różnego podejścia do używania pojęć SEO i pozycjonowanie stron. Specjaliści pracujący w branży również nie są zgodni odnośnie do tego, jak interpretować terminy SEO i SEM. Oczywiście nie są one synonimami. SEM to skrót od search engine marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych. Polega on na pozyskiwaniu płatnego i bezpłatnego ruchu z wyszukiwarki. Tym bezpłatnym jest SEO, a płatnym PPC. Dobrym przykładem tego ostatniego są reklamy w Google Ads. Możesz się jednak spotkać również z opinią, że SEO to… SEO, a SEM to PPC.
Zanim agencja SEO rozpocznie działania zmierzające do osiągnięcia jak najlepszej widoczności w Google, najpierw powinna przeprowadzić audyt SEO – w zależności od umowy na pozycjonowanie, czasami audyt jest zawarty „w pakiecie”, a czasami jest to dodatkowo płatna usługa. Polega to na ustaleniu mocnych i słabych stron witryny, a także na przygotowaniu listy zmian, które należy przeprowadzić, żeby dostosować ją do wytycznych Google. Każdy serwis jest inny i wymaga odmiennej strategii. Aby pozycjonowanie było skuteczne, nie powinno się pominąć tego kroku. Możliwe, że dostosowanie strony pod kątem SEO zajmie tygodnie, a nawet miesiące – dopiero po takim czasie w ogóle możliwy będzie marsz witryny w górę wyników wyszukiwania.