Od pewnego czasu zastanawiasz się nad pozycjonowaniem swojej strony internetowej, jednak nie masz pewności, czym dokładnie jest SEO? Zależy Ci na tym, aby Twoja witryna wyświetlała się w Google na kluczowe dla Twojej branży frazy, ponieważ – jak na razie – wyprzedza Cię konkurencja? Nasz poradnik jest dla Ciebie! Dowiedz się, czym jest SEO i co wpływa na widoczność Twojej strony w Google.
Spis treści
- 1 Co to jest SEO?
- 2 Na czym polega SEO?
- 3 Co sprawia, że SEO jest ważne?
- 4 Podstawy SEO, czyli on-site i off-site SEO
- 5 Odpowiednia strategia SEO ma kluczowe znaczenie dla pozycjonowania stron
- 6 Techniki w SEO
- 7 SEO vs. SEM – co zagwarantuje lepszą pozycję w Google?
- 8 Audyt SEO – czym jest analiza SEO strony?
- 9 Czy warto zainwestować w SEO?
- 10 Optymalizacja SEO ma kluczowy wpływ na wyniki wyszukiwania
Co to jest SEO?
SEO (ang. Search Engine Optimization) oznacza działania zmierzające do optymalizacji witryny pod algorytmy wyszukiwarek internetowych. Celem takich modyfikacji jest osiągnięcie wysokich pozycji na dane frazy w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania.
W Polsce strony optymalizuje się przede wszystkim pod wyszukiwarkę Google, która ma w naszym kraju ponad 90 proc. udziału w rynku. Doprowadzenie do tego, żeby Twoja witryna osiągnęła wysokie pozycje, wymaga długofalowych działań, a także optymalizacji strony pod wieloma względami.
Na czym polega SEO?
W sieci bardzo często można znaleźć informację, że SEO jest synonimem pozycjonowania. Opinie na ten temat są jednak podzielone. Jedni twierdzą, że SEO jest jednym z elementów pozycjonowania i obejmuje wyłącznie prace prowadzone na stronie, którą optymalizujesz. W praktyce jednak SEO dotyczy zarówno działań on-page, jak i off-page, dlatego nie popełnisz błędu, jeśli będziesz używać tego pojęcia zamiennie z pozycjonowaniem. Możesz się jednak spotkać również z rozróżnieniem tych terminów.
Aby strona osiągnęła wysokie pozycje na oczekiwane słowa kluczowe, należy przeprowadzić szereg działań. Wpływ na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania Google ma wiele czynników i należy zwrócić uwagę na nie wszystkie. Właśnie dlatego tak duże znaczenie ma odpowiednia strategia. Specjaliści SEO korzystają z różnego typu narzędzi, pozwalających zarówno na przeprowadzenie wnikliwej analizy strony, jak i na stworzenie planu działania, dzięki któremu witryna będzie w stanie osiągnąć możliwie jak najlepsze wyniki w wyszukiwarce Google.
Co sprawia, że SEO jest ważne?
SEO jest obecnie jednym z kilku najważniejszych elementów skutecznego marketingu internetowego. Dla wielu firm ruch pozyskiwany z wyników organicznych Google jest źródłem największej liczby, najlepszych klientów. Inwestycja w SEO jest długoterminowa – warto mieć tę świadomość. Działania z zakresu pozycjonowania należy prowadzić w sposób ciągły. W końcu konkurencja nie śpi – a z pewnością nie chcesz, aby inne firmy wyprzedziły Cię w wynikach Google na kluczowe dla Twojej branży frazy!
Co istotne, działania z zakresu SEO mogą wymagać pewnej cierpliwości – Twoja strona nie osiągnie dużej widoczności po kilku dniach wdrażania zmian. Konieczne jest przeprowadzenie audytu SEO i ciągła praca nad stroną zmierzająca do tego, aby spełniała ona wymagania algorytmu Google, ale także innych wyszukiwarek. Algorytmy Google zmieniają się co pewien czas, co także może wiązać się z koniecznością wprowadzenia modyfikacji na stronie.
W dużej mierze SEO łączy się obecnie z działaniami ukierunkowanymi na to, żeby dostarczać użytkownikom wyniki dobrej jakości. Mowa tu między innymi o użytecznych, wartościowym contencie, czy o szybkim ładowaniu witryny.
Szukasz oferty na pozycjonowanie?
Sprawdź naszą
Podstawy SEO, czyli on-site i off-site SEO
Na widoczność witryny wpływają zarówno czynniki on-page, jak i off-page. Sprawdź, jakich elementów i działań dotyczą te pojęcia. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje na ten temat.
Co to jest on-site (on-page) SEO?
W przypadku działań on-page SEO, nazywanych również on-site SEO, chodzi o wszystkie prace, jakie należy przeprowadzić na stronie, żeby zoptymalizować ją pod wymagania Google. Działania te dotyczą:
- szybkości ładowania strony – jest to czynnik, który nie tylko wpływa na widoczność strony, ale ma on również duże znaczenie dla użytkownika. Bezpośrednio przekłada się na konwersję, czyli w dużej mierze od niego zależna jest sprzedaż. Tego typu techniczne SEO zawsze należy zlecić doświadczonym specjalistom,
- kodu HTML – należy go ograniczyć do niezbędnego minimum, zachowując przy tym wszystkie niezbędne i oczekiwane funkcjonalności,
- Google Search Console – weryfikacja i naprawienie ewentualnych błędów, tak aby przestrzegać zasady seo,
- certyfikatu SSL – witrynę, która korzysta z szyfrowanego połączenia, możesz rozpoznać po tym, że jej adres zaczyna się od https:// zamiast od http://. Strona bez SSL jest oznaczana przez Chrome jako niezabezpieczona. SSL jest ważnym elementem SEO,
- dostępności strony – seo wymaga, aby witryna była dostępna dla robotów wyszukiwarki, które umieszczają ją w indeksie,
- contentu – znaczenie ma długość tekstów SEO, używanie słów kluczowych w odpowiednich miejscach na stronie, np. w tagu <title> czy w nagłówkach (najczęściej od H1 do H3),
- linkowania wewnętrznego – czyli stosowanie odnośników na stronie, które prowadzą do innych podstron twojego serwisu.
Jak widać, czynników wpływających na efektywność działań z zakresu on-site SEO jest wiele. A to nie koniec – w swojej strategii SEO należy także uwzględnić działania off-page.
Co to jest off-page SEO?
Do czynników off-page zaliczamy takie działania, które mają wpływ na pozycje, ale nie powodują modyfikacji na stronie. Do czynników off-page zaliczamy między innymi:
- link building – zdobywanie wartościowych odnośników na stronach,
- wzmianki na temat firmy w Internecie,
- wiek domeny i jej historię – pozycjonowanie stron, które istnieją od dawna, może być łatwiejsze. Oczywiście profesjonalne SEO pozwala też na uzyskanie świetnych wyników w przypadku nowych domen!
Aby przeprowadzić działania SEO, które będą skuteczne, niezbędna jest odpowiednia strategia. Niektóre czynniki z zakresu off-site i on-site SEO mogą mieć większe znaczenie, a inne mniejsze.
Odpowiednia strategia SEO ma kluczowe znaczenie dla pozycjonowania stron
Wymienione wyżej czynniki to nie wszystko. Duży wpływ na SEO mają także inne działania, które powinny zostać uwzględnione w strategii. Wśród nich są takie, które mają duży wpływ na widoczność strony w Google i takie, które są mniej istotne. Specjalista SEO musi się jednak liczyć z tym, że optymalizacja witryn, która dzisiaj przynosi rewelacyjne wyniki, jutro wcale nie musi dawać takiego efektu.
Google wprowadzało już aktualizacje, które skutkowały tym, że witryny, które zdobyły pierwszą pozycję na dane słowa kluczowe, nagle przestały się wyświetlać w TOP100 wyników. Takim updatem był doskonale znany pozycjonerom Pingwin, którego pierwszą wersję wyszukiwarka wprowadziła w 2012 roku. Od tamtej pory pozycjonowanie stron www przeszło wiele modyfikacji i wymaga innych działań.
O pozycji w wynikach w 2024 roku decydują między innymi takie czynniki jak:
- linki tematyczne prowadzące do pozycjonowanej strony z wysokiej jakości witryn – odnośniki te należy odpowiednio różnicować, biorąc pod uwagę ich anchory. Do strony WWW powinny kierować zarówno linki dofollow, jak i nofollow czy z atrybutem UGC (user generated content), gdyż tak wygląda naturalne linkowanie. Istotna jest również jakość serwisu, z którego linki są pozyskiwane (np. portale tematyczne, branżowe, lokalne, strony newsowe, największe portale czy prywatne zaplecze seo),
- szybkość ładowania strony,
- wiek i historia domeny,
- optymalizacja grafik w SEO – m.in. ograniczenie rozmiaru plików, stosowanie słów kluczowych w nazwie, opisywanie obrazka w tagu alt,
- odpowiednie umiejscowienie i zagęszczenie słów kluczowych – najważniejsze słowa powinny się pojawiać w tytule strony i artykułu, w leadzie, w nagłówkach i w treści tekstu,
- linkowanie wewnętrzne – umieszczanie na stronie odnośników prowadzących do innych podstron serwisu,
- unikatowe treści – zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie. Oznacza to, że nie należy powtarzać tej samej treści na wielu podstronach serwisu ani też kopiować contentu z innych witryn,
- optymalizacja treści pod SEO,
- stosowanie w treści nagłówków – od H1 do H6, ale najczęściej używa się nagłówków od H1 do H3,
- struktura strony – w każdym przypadku powinna zostać dobrze przemyślana,
- długość i budowa adresów URL,
- responsywność strony – internauta powinien mieć możliwość wygodnego korzystania z witryny bez względu na urządzenie, którego używa. Serwis powinien się do niego dopasowywać,
- korzystanie z jednego adresu strony – należy zastosować przekierowanie 301, dzięki czemu, bez względu na to, jaki adres wpisze użytkownik, zostanie on automatycznie przekierowany na np. https://mojastrona.pl,
- szyfrowane połączenie – witryna powinna korzystać z certyfikatu SSL.
Powyższe czynniki można zaliczyć do najważniejszych, jednak optymalizacja stron internetowych to nie tylko takie działania. Ponadto Google może zdecydować, że zmieni ważność poszczególnych elementów, co spowoduje, że to, co dotąd było najważniejsze, przestanie mieć tak duże znaczenie. Każdy, kto zaczyna przygodę z SEO, musi o tym pamiętać.
Techniki w SEO
Strategia SEO może obejmować różne działania, oparte na wielu istniejących technikach. Powinieneś mieć świadomość, że istnieje podział na dwa nurty – white hat SEO i black hat SEO.
White hat SEO
W tym przypadku mamy do czynienia z czynnościami, które są czasochłonne, wymagają wiele pracy i są prowadzone głównie w zgodzie z wytycznymi Google. Autorytet domeny jest budowany w oczach wyszukiwarki stopniowo, krok po kroku i tak samo rośnie widoczność. Największym plusem takich działań jest trwałość uzyskanych wyników.
Wprawdzie dalej jesteśmy narażeni na pogorszenie pozycji po kolejnej aktualizacji Google, ale w przypadku takich technik wahania mogą być niewielkie. Do white hat SEO zaliczamy optymalizację kodu strony, szybkości ładowania witryny oraz usługi będące również częścią Content Marketingu, jak np. tworzenie wysokiej jakości treści.
W tym przypadku nie należy się nastawiać na błyskawiczne efekty działań – widoczność będzie rosnąć stosunkowo wolno, chociaż wiele zależy od tego, jakie jest doświadczenie osoby, która realizuje usługę pozycjonowania. To wszystko sprawia również, że tanie pozycjonowanie strony w niektórych branżach jest niemożliwe. To ważna informacja dla osób, które zastanawiają się, ile kosztuje SEO.
Black hat SEO
Takie prace opierają się na stosowaniu technik, które nie są zgodne z rekomendacjami Google. W ich przypadku właściciele stron nastawieni są na uzyskanie szybkich efektów, ale jednocześnie muszą się liczyć z tym, że będą one krótkotrwałe.
Kolejne aktualizacje algorytmu spowodowały, że black hat SEO jest mniej skuteczne. SEO to proces. Konsekwencje Black hat SEO mogą być różne, ale najczęściej wiąże się to z tym, że witryna znajdzie się na odległych pozycjach w SERP-ach albo zostanie ukarana przez wyszukiwarkę. Każdy powinien indywidualnie wykonać rachunek potencjalnych zysków i strat.
Do technik Black Hat SEO zaliczamy korzystanie z systemów wymiany linków, używanie automatów spamujących, budowanie witryn z treścią pozbawioną wartości dla użytkownika, np. z generatora, ukrywanie treści w kodzie strony, niejawne przekierowania.
Należy tutaj również wspomnieć o skrajnych przypadkach, kiedy dochodzi do włamania na strony WWW po to, żeby zdobyć linki prowadzące do pozycjonowanej witryny. W tym przypadku mamy już do czynienia z przestępstwem.
SEO vs. SEM – co zagwarantuje lepszą pozycję w Google?
Wspomnieliśmy już o kwestii różnego podejścia do używania pojęć SEO i pozycjonowanie stron. Specjaliści pracujący w branży również nie są zgodni odnośnie do tego, jak interpretować terminy SEO i SEM. Oczywiście nie są one synonimami. SEM to skrót od Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych. Polega on na pozyskiwaniu płatnego i bezpłatnego ruchu z wyszukiwarki. Tym bezpłatnym jest SEO, a płatnym PPC.
Dobrym przykładem tego ostatniego są reklamy w Google Ads. Możesz się jednak spotkać również z opinią, że SEO to… SEO, a SEM to PPC. Które działania są bardziej skuteczne? Tak naprawdę nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. W każdym przypadku niezbędna jest analiza, a także to, w jakiej branży działa klient i jakie efekty chce uzyskać. Co prawda działania z zakresu PPC pozwalają na uzyskanie szybkich wyników, jednak wiążą się one ze sporymi (i stałymi) wydatkami. SEO natomiast umożliwia uzyskanie efektów w nieco dłuższej perspektywie.
Bardzo często najlepszym rozwiązaniem jest łączenie różnych działań, w tym SEO i PPC. Płatne reklamy sprawią, że ruch na stronie zwiększy się bardzo szybko, co przełoży się na wyniki finansowe firmy. Z pewnością jednak nie warto rezygnować z SEO, ponieważ to te działania wpłyną na pozycję strony w wynikach organicznych.
Audyt SEO – czym jest analiza SEO strony?
Zanim agencja SEO rozpocznie działania zmierzające do osiągnięcia jak najlepszej widoczności w Google, najpierw powinna przeprowadzić audyt SEO. W zależności od umowy na pozycjonowanie czasami audyt jest zawarty „w pakiecie”, a czasami jest to dodatkowo płatna usługa. Z pewnością jednak nie należy rezygnować z audytu. To dzięki niemu możliwe będzie określenie, jak przeprowadzić działania z zakresu SEO, aby uzyskać jak najlepsze efekty. Bardzo istotne jest, aby audyt taki przeprowadzony był przez doświadczonego specjalistę. Dobra agencja SEO dysponuje odpowiednimi narzędziami, a zespół specjalistów jest w stanie określić, co zrobić, aby pierwsze efekty SEO pojawiły się jak najszybciej.
Na czym właściwie polega audyt SEO? Otóż chodzi tu przede wszystkim o określenie mocnych i słabych stron witryny, a także o przygotowanie szczegółowej listy zmian, które należy przeprowadzić, żeby dostosować stronę do wytycznych Google. Każdy serwis jest inny i wymaga odmiennej strategii. Możliwe, że dostosowanie strony pod kątem SEO zajmie sporo czasu – w zależności od tego, jakie zmiany trzeba przeprowadzić. Jest to jednak niezbędny punkt wyjścia dla dalszych działań, takich jak tworzenie treści pod SEO i publikacje zewnętrzne.
Czy warto zainwestować w SEO?
Dla niektórych SEO to tylko optymalizacja witryny, która nie ma większego znaczenia. Okazuje się jednak, że w praktyce SEO może mieć kluczowy wpływ na wizerunek firmy w sieci, a także na to, ilu użytkowników odwiedzać będzie daną domenę. To z kolei przełoży się na wyniki finansowe firmy. Nie ma wątpliwości co do tego, że strony, które znajdują się na najwyższych pozycjach na kluczowe frazy – na przykład „Warsztat samochodowy Warszawa czy „biżuteria srebrna”, przyciągają o wiele więcej osób niż te strony, które wyświetlają się na trzeciej czy czwartej stronie wyników – o ile ktoś tam zajrzy. A zatem odpowiedź na pytanie, czy warto inwestować w SEO, brzmi: zdecydowanie TAK!
Warto jednak zrobić to w odpowiedni sposób, aby budżet przeznaczony na usługi SEO był wykorzystany w sposób optymalny. Pozycja strony w wyszukiwarce Google zależy od wielu czynników, a sama branża SEO jest dość skomplikowana – między innymi na regularnie aktualizacje algorytmów Google. Właśnie dlatego warto znaleźć doświadczoną agencję, która wie, na czym polega skuteczne SEO. Pozwoli to na uzyskanie najlepszych wyników.
Optymalizacja SEO ma kluczowy wpływ na wyniki wyszukiwania
Wiesz już, co to jest SEO, jakie elementy wpływają na wyniki witryny w wyszukiwarce Google i na co należy zwrócić uwagę, planując działania SEO dla strony. Niestety, SEO w praktyce wymaga odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, a często pracy całego zespołu specjalistów. Wszelkie działania SEO powinny być dobrze zaplanowane, a także na bieżąco monitorowane i modyfikowane. Strona zoptymalizowana pod SEO będzie wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania, co przełoży się na sukces finansowy firmy. Nic dziwnego, że obecnie działania związane z SEO mają kluczowy wpływ na efektywność całego marketingu internetowego.
Tekst aktualizowany. Pierwsza wersja ukazała się na naszym blogu w lutym 2021.