Przekierowania 301 – potężne wsparcie w SEO

Dawid Kilian
Dawid Kilian
Archiwum 08.2016

duzy_szablon v5 piksele 301

Internet znany jest powszechnie jako medium bardzo dynamiczne. Każdego dnia w sieci zachodzą miliardy różnych zmian. Bez wątpienia jednym z zadań wyszukiwarek internetowych musi być zauważenie oraz przesłanie do swoich indeksów jak największej ilości tych modyfikacji. Ich zasoby nie są jednak nieograniczone, dlatego też robotom indeksującym warto dawać konkretne wskazówki, do których miejsc w naszym serwisie chcemy, aby dotarły. Takimi wskazówkami mogą być właśnie przekierowania 301, które nadal w dzisiejszych czasach potrafią być bagatelizowane przy większych zmianach zachodzących na stronach internetowych. Dlaczego tak podkreślamy wagę tego zagadnienia?

Czym jest przekierowanie 301?

 

Może na samym wstępie zacznijmy od wyjaśnienia, czym w ogóle są przekierowania 301. Same cyferki 301 w nazwie stanowią tutaj tak zwany kod statusu HTTP. Jest to komunikat, jaki zwraca serwer po wysłaniu przez naszą przeglądarkę żądania o pobranie danego zasobu. Gdy wszystko jest OK, zasób został znaleziony, zostanie zwrócony kod potwierdzenia 200 (OK), a zasób zostanie przesłany do przeglądarki.

Narzędzi do sprawdzania statusów HTTP jest na rynku bardzo wiele. Szczególnie przydatne są takie jak np. Ayima Redirect Path (pokazujące ścieżkę przekierowań, dostępne jako dodatek do Google Chrome), httpstatus.io (bardzo dobrze wizualizuje łańcuchy przekierowań) oraz inne skrypty, których w Internecie jest mnóstwo.

Ze względu na dokładność, kod statusu danego adresu podejrzymy w prostym, darmowym narzędziu web-sniffer.net, którego zadaniem jest pokazywanie technicznej strony połączenia przeglądarka – serwer. Wykorzystamy je, ponieważ uznaliśmy, że to narzędzie, które najlepiej zobrazuje nam techniczny sposób realizowania przekierowań, dzięki czemu będziemy mogli lepiej zrozumieć całe zagadnienie. W Web-Snifferze możemy (po wpisaniu interesującego nas adresu URL i captchy) podejrzeć, jak wygląda żądanie adresowane do serwera, jego odpowiedź oraz surowy kod HTML, który zostaje z niego pobrany. Dla powyższego przykładu (statusu 200), odpowiedź serwera wyglądać będzie następująco:

Obraz_1

Delikatne schodki zaczynają się, kiedy nasza przeglądarka zostanie poinformowana przez serwer, że zasób, do którego się odwołujemy, został przeniesiony. Zwrócony wtedy zostanie kod przekierowania 301 (z odpowiedzią „Moved permanently”). Odpowiedź serwera wówczas wyglądać będzie następująco:

Obraz_2

Ciekawostką będzie tutaj źródło strony, jakie najczęściej pobierane jest przez przeglądarkę przy otrzymaniu statusu przekierowania 301 „Moved Permanently”:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC „-//IETF//DTD HTML 2.0//EN”>

<html><head>

<title>301 Moved Permanently</title>

</head><body>

<h1>Moved Permanently</h1>

<p>The document has moved <a href=”https://www.devagroup.pl/”>here</a>.</p>

</body></html>

 

Jak wygląda przekierowanie 301 z punktu widzenia przeciętnego internauty? Zostanie on po prostu przeniesiony na nowy adres (widoczna jest wtedy zmiana adresu w pasku przeglądarki na prawidłowy), a strona zostanie poprawnie wczytana (bez wyświetlania strony o źródle, które zacytowaliśmy powyżej).

 

Zastosowanie przekierowania 301

Do czego jest nam więc potrzebny kod HTTP 301? Przede wszystkim jego założenie polega na możliwości przekierowania nieaktualnych linków, np. ze stron, na których otrzymujemy kod 404 do odpowiadających im podstron. Przekierowanie 301 Moved Permanently może być wykorzystane również do kierowania między subdomenami, przykładowo z domeny http://www.przykladowa-domena.pl na http://przykladowa-domena.pl, a także między domenami (http://domena1.pl -> http://domena2.pl).  Z pomocą tego kodu możemy także ustawić preferowany protokół dla domeny, na przykład adres http://przykladowa-domena.pl kierujący na https://przykladowa-domena.pl.

 

Przekierowanie HTTP 301 a SEO i Google

Jak wobec tego możemy wykorzystać takie przekierowanie, by wspomóc naszą kampanię SEO? Jest na to kilka sposobów. Należy bez wątpienia zacząć od stwierdzenia, że jak pokazują nasze wielokrotne testy, kod przekierowania http 301 przenosi większość mocy linków, dzięki czemu może być stosowany do rozwiązywania problemów natury SEO.

Z pomocą kodu 301 możemy na przykład odzyskiwać linki, które obecnie prowadzą do stron 404 w obrębie naszego serwisu (z pomocą raportów stron). Wystarczy, że taki adres przekierujemy na podstronę bardzo podobną do tej usuniętej lub jeśli nie ma takiej możliwości – na przykład do kategorii lub na stronę główną naszego serwisu (choć to ostatnie jest najmniej optymalnym rozwiązaniem, stosowanym tylko w szczególnych przypadkach).

Niektóre agencje SEO nadal korzystają z metody przekierowywania całych domen kodem http 301 na inne, by ich profil linków wpłynął docelowo na promowaną domenę (choć nie jest to zalecane, ponieważ narażamy się przy okazji na przeniesienie kary od wyszukiwarki, w przypadku jej wystąpienia). Po dziś dzień możemy spotkać się z takimi przypadkami, o czym wspominał już nasz dyrektor zarządzający Krzysztof Marzec na scenie tegorocznej edycji Festiwalu SEO w Katowicach.

 

Przekierowania HTTP 301 a struktura strony

Pomimo tego, że 301 HTTP przeniesie nam większość mocy danego linka, nie warto stosować go w kompletnie nieuzasadnionych przypadkach, czyli przede wszystkim w strukturze strony.

Przykładowo, jeśli mamy jakieś linki w naszym serwisie, które usuniemy, ale ustawimy przekierowania na nowe adresy, to teoretycznie wszystko wygląda dobrze, ponieważ przekierowania przekazują link juice. Jest to prawda i na pewno jest to lepsze rozwiązanie od zastosowania kodu 302, lecz dla porządku zawsze zalecamy po prostu podmianę linków na te nowe (aby móc zminimalizować wpływ przekierowań na indeksację serwisu).

 

Techniczna strona przekierowania 301 Moved Permanently

Poniżej podajemy kilka przykładów, w jaki spsoób realizuje się przekierowanie 301 HTTP.

bez www -> www

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^devagroup\.pl$ [NC]

RewriteRule ^(.*)$ https://www.devagroup.pl/$1 [R=301,L]

 

www -> bez www

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.devagroup\.pl [NC]

RewriteRule ^(.*)$ http://devagroup.pl/$1 [L,R=301]

 

http -> https

RewriteCond %{SERVER_PORT} !^443$

RewriteCond %{HTTPS} !=on

RewriteRule ^(.*)$ https://www.devagroup.pl/$1 [R=301,L]

 

https -> http

RewriteCond %{SERVER_PORT} ^443$ [OR]

RewriteCond %{HTTPS} =on

RewriteRule (.*) https://www.devagroup.pl [R=301,L]

 

Przekierowanie 301 URL w obrębie strony

RewriteRule ^dzial/adres-podstrony.html https://www.devagroup.pl/nowy-dzial/adres-docelowej-podstrony.html [L,R=301]

 

PHP – przykład przekierowania bez www -> www

 

<?php

if($_SERVER[‚HTTP_HOST’]==’devagroup.pl’){

header(‚HTTP/1.1 301 Moved Permanently’);

header(‚Location: https://www.devagroup.pl’);

}

?>

 

Podsumowanie

Jak już wiemy, przekierowania 301 mogą być naprawdę potężną bronią w rękach doświadczonego specjalisty SEO. Poprawnie wykorzystane mogą znacznie pomóc przy migracji serwisu (co pozwoli nam uniknąć wielkich spadków lub całkiem sprawnie się po nich podnieść), a także stanowić dodatkowe narzędzie wspierające obecnie prowadzone kampanie, na przykład poprzez odzyskiwanie linków do nieistniejących już stron. Należy jednak uważać z przekierowywaniem całych domen oraz dokładnie uprzednio weryfikować je, by nie umożliwić transferu potencjalnej kary. Pamiętajmy też, że w DevaGroup wspieramy swoich Klientów nie tylko w przypadku konwencjonalnych kampanii SEO, ale także pomagamy przy znajdowaniu oraz analizie adresów przeznaczonych do przekierowania, projektujemy i konstruujemy rozbudowane mapy przekierowań, dlatego też bardzo chętnie zainteresujemy się Twoim projektem oraz pomożemy Ci w jego przygotowaniu. Skontaktuj się z nami!

 

Dawid Kilian
SEO Specialist. Z oddaniem zgłębia tajniki optymalizacji on-page i technicznego SEO. Trafne i dogłębne audyty są zawsze jego asem w rękawie. Uwielbia pochłaniać wielkie ilości branżowych niusów, a w pracy z Klientami nie obawia się żadnych czarno-białych zwierzątek.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads
(AdWords), aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991