Jak reklamować i wypromować sklep internetowy?

Jak reklamować i wypromować sklep internetowy?

Jak reklamować i wypromować sklep internetowy?

Rozpoczęcie prowadzenia sklepu internetowego jest stosunkowo łatwe – koszty wejścia w ten biznes są niższe ze względu na choćby brak konieczności zakupu lub wynajmu lokalu w atrakcyjnej części miasta. W przypadku e-commerce to, gdzie mamy siedzibę, nie ma większego znaczenia. Minusem działalności w sieci jest jednak fakt, że Twój biznes startuje, będąc całkowicie anonimowym. Nikt jeszcze nie zna Twojej strony. Jak wypromować sklep WWW w sieci?

Sklepy online popularnym sposobem na biznes

Zainteresowanie sklepami online w Polsce rośnie z roku na rok. Coraz większy odsetek internautów kupuje w sieci, wciąż rośnie również udział handlu internetowego w całej sprzedaży detalicznej, ale jak i przychody osiągane przez branżę. Jak to wygląda obecnie? Z raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że 2020 roku 73 proc. internautów robiło zakupy online, co oznacza wzrost o 11 p.p. w stosunku do poprzedniej edycji badania. Wielu wydaje się, że w sieci kupują wyłącznie młodzi, tymczasem rośnie również odsetek osób 50+, które szukają produktów na odległość. Wartość sprzedaży online w 2020 roku, przed pandemią, szacowano na 70 mld zł. Mając jednak na uwadze nasze zdrowie i obostrzenia, więcej produktów kupowaliśmy przez internet, co spowodowało, że prognozy te wzrosły aż do 100 mld zł. W 2020 roku pojawiła się również ogromna liczba nowych sklepów WWW. Tylko w pierwszym półroczu 2020 roku powstało 5,5 tys. sklepów, a zamknięto 2 tys., co oznacza, że rynek zwiększył się o ponad 3 tysiące tego rodzaju stron. Jeśli jeszcze nie wszedłeś w ten biznes, to najwyższa pora się nim zainteresować. Przewidywania wszystkich analityków wskazują wyłącznie na to, że sprzedaż online w Polsce będzie dalej rosła i zwiększała udział w całości handlu detalicznego. Załóżmy, że posiadasz już sklep WWW. Co dalej? Jak dotrzeć z ofertą do klientów? Jak wypromować sklep internetowy?

Marketing internetowy – na jakie działania postawić?

Niewątpliwym plusem marketingu online jest to, że w zasadzie wszystkie działania reklamowe, z których możesz korzystać są łatwo mierzalne. Tzn. możesz szybko ocenić, czy dana forma promocji jest w przypadku Twojego biznesu skuteczna. Zanim zaczniesz planować budżet reklamowy, powinieneś wiedzieć, że pierwsze miesiące działalności mogą upłynąć pod znakiem testowania form reklamy. Jeden biznes największą sprzedaż osiągnie, promując się na Facebooku czy na Instagramie, w przypadku innego najskuteczniejsze będzie pozycjonowanie w Google, a jeszcze innemu najlepsze rezultaty zagwarantuje porównywarka cen. Zapoznamy Cię z różnymi metodami, opiszmy je, dzięki czemu łatwiej Ci będzie podejmować decyzje odnośnie do wykorzystania środków.

Sekcja tło

Oddaj swoją stronę w ręce ekspertów

Pozycjonowanie w Google

Do najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania ruchu na stronie należy SEO, czyli proces, którego celem jest uzyskanie jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Dużym plusem tych działań jest wysoka konwersja, ale oczywiście nie w każdym przypadku takie działania będą najlepszym rozwiązaniem, chociaż najczęściej stanowią one ważny element ruchu w sklepie. W przypadku SEO kluczowa informacja jest taka, że nie są to realizacje, które z dnia na dzień przyniosą Twojemu biznesowi ruch na stronie. Najczęściej na pierwsze ich efekty trzeba poczekać kilka miesięcy, ale widoczność strony w Google i ruch powinny stale rosnąć. Zaletą SEO jest to, że możesz dotrzeć do internauty, który ma bardzo sprecyzowane oczekiwania. Np. szuka konkretnej części do samochodu. Jeśli na szczycie wyników wyszukiwania znajdzie Twój sklep i ten produkt, którego szuka, to bardzo prawdopodobne, że stanie się on Twoim klientem. Tylko co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w Google, czyli w wyszukiwarce, która ma przeszło 95 proc. udziału w rynku w Polsce? Widoczność zależy od około 200 czynników rankingowych. Do najważniejszych zaliczamy zdobywanie odnośników do Twojej strony WWW, optymalizację treści strony i kodu HTML, i inne które znajdują się w dokumencie: audyt SEO. Jeśli planujesz kampanię marketingową, to pamiętaj, że nie powinieneś skupiać się wyłącznie na SEO – rezultaty takich działań mogą być znakomite, ale musisz poczekać, aż one nadejdą. Powinieneś jednocześnie inwestować w inne formy reklamy.

Google Ads

W przypadku pozycjonowania w Google celem jest uzyskanie wysokich pozycji w wynikach naturalnych, a dzięki Google Ads możesz promować swoją stronę w wynikach sponsorowanych. Kiedy wpiszesz w Google np. odkurzacze, to wtedy nad wynikami organicznymi zobaczysz 4 pozycje oznaczone jako reklama. Żeby znalazła się tam Twoja strona, musisz skorzystać z programu Google Ads, który kiedyś nosił nazwę Adwords. W tym przypadku płacisz za wyświetlenia reklamy czy za efekt, którym może być kliknięcie w nią. Pierwsze rozwiązanie jest wybierane przez tych reklamodawców, którzy chcą budować świadomość marki. W ramach Google Ads możesz się również reklamować na stronach, które należą do systemu Google Adsense, czyli na tysiącach mniej i bardziej znanych witryn. W przypadku Google Ads można bardzo precyzyjnie kierować reklamę np. do internautów, którzy łączą się z siecią tylko z Twojego miasta. Plusem tej formy promocji jest to, że możesz pozyskiwać nowych klientów od samego początku istnienia strony. Nie oznacza to jednak, że jeśli płacisz za reklamę w Google Ads, to powinieneś zrezygnować z pozycjonowania – wielu internautów pomija wyniki sponsorowane, gdyż bardziej ufają wynikom naturalnym. O ile jednak takie działania przynoszą efekty, to warto podejmować je równolegle z SEO.

Sekcja tło

Podejmij współpracę z profesjonalną agencją

Prowadzenie bloga

W sieci standardem stało się już to, że właściciele sklepów internetowych mają blog, który stanowi część ich witryny. Tylko jakie zyski przynosi taki content marketing? Otóż po pierwsze możesz udzielać porad kupującym. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy, w którym sprzedajesz pralki. Internauci mogą szukać informacji o tym, na co zwrócić uwagę, szukając takiego urządzenia. Czytelnik po lekturze wpisu na Twoim blogu może zdecydować, że kupi produkt właśnie u Ciebie. W treści artykułu możesz zamieścić zdjęcia oferty i odnośniki do niej. Dzięki temu wzmocnisz wewnętrzne linkowanie, co ma wpływ na SEO. Kolejnym atutem bloga jest obniżenie wskaźnika odrzuceń – mniej użytkowników zakończy wizytę na jednej podstronie Twojej witryny. Wysokiej jakości content może być też udostępniony przez internautę w serwisie społecznościowym, a może nawet umieści on do tego materiału link na swojej stronie, co przyniesie Ci kolejne korzyści.

Google Moja Firma

Wprawdzie sklepy internetowe najczęściej kierują swoją ofertę do mieszkańców całej Polski i nie tylko, ale warto, żebyś założył dla swojej działalności wizytówkę w usłudze Google Moja Firma. Po weryfikacji może się ona pojawiać na lokalne zapytania jako jeden z 3 rezultatów lokalnych pod mapą, najczęściej zaraz pod stronami sponsorowanymi. Żeby zobaczyć, jak wyglądają takie wyniki, wpisz np. meble kuchenne Częstochowa. Uzyskanie wysokich pozycji na takie zapytania wymaga optymalizacji wizytówki – jej tytułu, opisu, wpisów, zdjęć, a także zbierania opinii. Duże znaczenie mają również wzmianki o firmie na stronach WWW, tzw. NAP-y. Dla wielu firm lokalnych wizytówki są najważniejszym źródłem klientów. Dzięki Google Moja Firma informacja o Twojej działalności pojawi się w wynikach Google Maps.

E-mail marketing

Według badań firmy Custor e-mail marketing odpowiada za około 20 proc. transakcji w sklepach internetowych, zatem nie powinieneś pomijać takich działań. 97 proc. polskich internautów korzysta ze skrzynki e-mail. Może Ci się wydawać, że skoro codziennie dostajesz mnóstwo reklam, to trudno w taki sposób zdobywać klientów. Wszystko jednak zależy od tego, jak prowadzone są działania. Po pierwsze powinieneś dać internautom możliwość zapisania się do newslettera, żeby otrzymywali oni informacje m.in. o promocjach. Jak możesz ich do tego przekonać? Np. proponując w zamian rabat na pierwszy zakup w sklepie. Jeśli zamierzasz rozesłać e-maile z reklamą, to tylko do użytkowników, którzy wyrazili na to zgodę i wyłącznie takich, którzy należą do Twojej grupy docelowej. Wysyłanie SPAM-u nie przyniesie korzyści, wprost przeciwnie – możesz zniechęcić w ten sposób potencjalnego klienta do swojej firmy. Innym sposobem na nakłonienie użytkownika sieci do zapisania się do newslettera jest udostępnianie wartościowych materiałów w zamian za dodanie się do bazy. W takich przypadkach internauta dostanie wiadomość, na której otrzymanie się zgodził, więc może się zainteresować ofertą.

Promowanie sklepu poprzez email marketing

Social media

Liczba użytkowników, którzy korzystają z Facebooka, Instagrama, WhatsAppa lub Messengera wynosi ok. 3 mld, a nie są to przecież wszystkie serwisy społecznościowe. Takie strony umożliwiają dotarcie do ogromnej liczby odbiorców, ale mając swój sklep internetowy, powinieneś dopasować serwis do swojej grupy docelowej. Np. na Facebooku możesz promować niemal każdą działalność – fanpage, czyli stronę fanów, posiadają nawet zakłady pogrzebowe. Po założeniu takiej strony powinieneś aktywnie prowadzić profil i zachęcać internautów do klikania „Lubię to”. Dzięki temu wpisy, które będziesz dodawać będą widoczne dla tych użytkowników. Na Facebooku możesz również korzystać z reklamy sponsorowanej w ramach Facebook Ads. Taka reklama może się pojawiać użytkownikom, którzy należą do ustalonej grupy docelowej. Serwisy społecznościowe dają ogromne możliwości promowania produktów i usług w różnej formie. Pozostaje tylko przetestowanie, czy w przypadku Twojej działalności takie źródło ruchu przyniesie konwersję.

Porównywarki cen

Jeśli robisz zakupy w sieci, to tak jak wielu użytkowników prawdopodobnie sprawdzasz, w którym sklepie kupisz dany produkt najtaniej. Tylko czy jest to forma promocji sklepu przeznaczona dla każdego? Teoretycznie tak, ale musisz porównać swoją ofertę do konkurencji. Jeśli dane produkty proponujesz w bardzo atrakcyjnej cenie, to rzeczywiście możesz bazować na porównywarce, gdyż w ten sposób masz okazję zdobyć wielu klientów. Oczywiście o wyborze produktu nie zawsze decyduje cena – jeśli będzie ona podobna we wszystkich firmach, to klient może wybrać ten sklep, który ma lepsze opinie w serwisie. W przypadku takich działań obowiązuje model rozliczenia za każde przekierowanie z porównywarki – nie ma znaczenia to, czy internauta dokona zakupu. Najpopularniejsze porównywarki na rynku to Ceneo, Nokaut i Skąpiec, ale oczywiście jest ich więcej.

Optymalizacja sklepu pod wymagania użytkownika

Promowanie sklepu internetowego to nie wszystko. Ważne, żebyś stale rozwijał stronę i dostosowywał rozwiązania do oczekiwań użytkowników. Witryna nie może stać w miejscu – w sieci wciąż pojawiają się nowe możliwości, które ułatwiają zakupy. Samo założenie sklepu to dopiero początek drogi. Żeby pozyskać nowych klientów, musisz im zaproponować to, czego oczekują. Jeśli będzie inaczej, to prawdopodobnie nie wrócą oni już na Twoją stronę. Obserwuj konkurencję i analizuj zachowania użytkowników w swojej witrynie, w czym pomoże Ci Google Analytics. Na tej podstawie podejmuj decyzje. To najlepsza droga do zwiększania konwersji.

Sekcja tło

Podejmij współpracę z ekspertami

Marketing szeptany

Żeby wypromować swój sklep, możesz postawić również na marketing szeptany. Dlaczego? Dzięki takim działaniom dotrzesz do internautów, którzy szukają danego produktu i chcą zaczerpnąć na jego temat informacji z sieci. Takie działania możesz podejmować m.in. na forach, grupach tematycznych serwisu Facebook czy w komentarzach pod artykułami w popularnych serwisach. Oczywiście powinieneś prowadzić etyczne działania – nie możesz wprowadzać w błąd internautów. To bardzo dobra metoda, jeśli chodzi o nowe marki, które są w sieci anonimowe. Pozwala ona zwiększyć rozpoznawalność firmy.

Marketind szeptany i promowanie sklepu

Testuj, analizuj wyniki i wykorzystuj sposoby promocji

Przeczytałeś tekst i nadal nie wiesz, jak przyciągnąć klientów? Nie wszystkie działania sprawdzą się w przypadku każdego sklepu internetowego. Należy przygotować plan, testować poszczególne metody i na tej podstawie wyciągać wnioski. Najwięcej zainwestuj w takie działania, które zapewniają najlepsze efekty.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (3 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry