Demand Gen Google Ads – kampanie generujące popyt

Anna Jenczelewska
Anna Jenczelewska
13 października 2025
 
Demand Gen Google Ads – kampanie generujące popyt

Demand Gen Google Ads –
kampanie generujące popyt

W dynamicznym świecie marketingu cyfrowego nie wystarczy już tylko reagować na istniejący popyt. Kluczem do długoterminowego wzrostu staje się jego aktywne kreowanie. Właśnie na tej filozofii opierają się kampanie Demand Gen (Generowanie Popytu) – innowacyjne rozwiązanie w ekosystemie Google Ads, które pozwala markom docierać do potencjalnych klientów, zanim ci w ogóle zaczną szukać konkretnych produktów. To strategiczne podejście do reklamy, które zamiast czekać na klienta, inspiruje go i wzbudza w nim potrzebę.

W tym artykule kompleksowo omówimy kampanie generujące popyt. Wyjaśnimy, czym dokładnie są i jak działają, skupiając się na ich roli w budowaniu świadomości i zainteresowania na wczesnych etapach lejka sprzedażowego. Przyjrzymy się kluczowym możliwościom, jakie oferują, w tym nowym formatom reklamowym na platformach takich jak YouTube, Discover i Gmail, a także powrotowi segmentów podobnych odbiorców. Wskażemy, w jakich sytuacjach biznesowych warto postawić na ten typ kampanii i jakie konkretne zalety może przynieść Twojej firmie. Na koniec przeprowadzimy Cię krok po kroku przez proces jej uruchomienia w panelu Google Ads i odpowiemy na najczęściej zadawane pytania. Jeśli chcesz zrozumieć, jak inspirować przyszłych klientów i budować trwały popyt na swoje produkty, czytaj dalej.

Czym jest kampania Demand Gen?

Demand Gen to kampania generująca popyt i jej celem jest głównie wzbudzenie zainteresowania, czyli docieranie do użytkowników, którzy jeszcze nie szukają aktywnie konkretnych marek, produktów czy usług. Dzięki nowemu formatowi kampanii możemy docierać do użytkowników na górze i w środku lejka sprzedażowego, zwiększając ich świadomość oraz budując zainteresowanie, a docelowo – prowadząc ich do konwersji.

Badania Ipsos dla Google (źródło: https://support.google.com/google-ads/answer/13695777) wskazują, że aż 91% użytkowników podejmuje działanie bezpośrednio po odkryciu nowej marki lub produktu w kanałach Google – dzięki kampanii Demand Gen oferującej bardziej wizualne platformy takie jak YouTube, Gmail czy karty Discovery możemy docierać do nowych użytkowników i przyciągnąć ich uwagę atrakcyjnymi kreacjami. Powyższe badania pokazały również, że 1 na 3 użytkowników dokonał zakupu w platformach Google pomimo tego, że nie planował – wskazuje to na ogromny potencjał w innych, często niedocenianych, częściach lejka marketingowego. Kampanie generujące popyt wykorzystują AI, aby zidentyfikować użytkownika, który może być zainteresowanym naszymi produktami oraz by jak najlepiej dostosować do niego przekaz reklamy.

Jakie są możliwości Demand Gen?

Demand Gen, podobnie jak kampanie Discovery, pozwala nam docierać do blisko 3 miliardów aktywnych użytkowników przeglądających różne kanały Google miesięcznie. W porównaniu do swojego poprzednika nowy rodzaj kampanii pozwala nam wyświetlać się w dodatkowych formatach, jakimi są YouTube Shorts oraz YouTube in-stream. Dzięki dodaniu nowych placementów są idealnym narzędziem pozwalającym dotrzeć do szerokiego grona odbiorców na wielu punktach styku z potencjalnym klientem.

Kampanie Demand Gen przywracają funkcję segmentów podobnych odbiorców (inaczej lookalike), która zniknęła z panelu Google Ads w zeszłym roku. Opcja ta pozwoli nam na dotarcie do użytkowników o podobnych cechach i zainteresowaniach do osób z przesłanych przez nas własnych list odbiorców. Dzięki temu będziemy mogli targetować szersze grono użytkowników podobnych do tych, którzy już weszli w interakcję z naszą firmą lub dokonali konwersji.

Szczególnie istotną możliwością, dedykowaną głównie branży e-commerce, jest integracja z feedem produktowym z Google Merchant Center. Dzięki tej funkcji kampania zyskuje potężne narzędzie sprzedażowe pozwalające na automatyczne tworzenie dynamicznych reklam w formie angażujących karuzel produktowych. Użytkownicy, przeglądając treści w YouTube, Gmailu czy Discover, mogą zobaczyć konkretne produkty z Twojego sklepu wraz z ich zdjęciami i cenami. W ten sposób kampania Demand Gen przestaje być jedynie narzędziem do budowania świadomości, a staje się interaktywną witryną sklepową, która skutecznie skraca ścieżkę od inspiracji do zakupu.

W kampaniach pojawiła się także dodatkowa strategia ustalania stawek. Poza dobrze nam znanymi z kampanii Performance Max celami Konwersje i Wartość konwersji, możemy teraz skorzystać również ze strategii skupiającej się na maksymalizacji liczby kliknięć. Opcja ta może okazać się skutecznym wyborem dla reklamodawców mających długą lub skomplikowaną ścieżkę do konwersji lub dla tych, których głównym celem jest wygenerowanie ruchu w witrynie.

Warto wiedzieć, że Google testuje obecnie nową funkcję w kampaniach Demand Gen, która daje reklamodawcom jeszcze większą kontrolę nad umiejscowieniem reklam. Na kontach pojawiła się opcja „Samodzielnego wyboru” kanałów. Oznacza to, że zamiast polegać na automatycznym wyświetlaniu we wszystkich kwalifikujących się miejscach, możemy precyzyjnie zdecydować, czy nasze reklamy mają pojawiać się na YouTube (z podziałem na In-Stream, In-Feed i Shorts), w Gmailu, na kartach Discover, a nawet w Sieci reklamowej Google. Taka szczegółowa kontrola pozwala na bardziej strategiczne planowanie kampanii, dopasowanie kreacji do specyfiki danego kanału i optymalizację budżetu w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników.

wybor placementow demand gen
Źródło: Panel Google Ads
Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Interesują Cię reklamy w Google?

Sprawdź szczegóły oferty

Jakie są dostępne rodzaje reklam w kampanii Demand Gen?

W ramach kampanii Demand Gen dostępne są następujące rodzaje reklam:

  • Gmail – reklamy będą pojawiać się w zakładce Promocje i Społeczności w skrzynce odbiorczej użytkowników poczty;
  • Google Discover – spersonalizowany feed wiadomości i nowości mogących zainteresować konkretnego użytkownika. Pozwala dotrzeć do potencjalnego klienta w momencie, kiedy jest on otwarty na poznanie nowych marek i produktów;
  • Youtube in-feed – reklamy będą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania YouTube, na karcie Warte Obejrzenia oraz na stronie głównej aplikacji YT;
  • YouTube in-stream – nasze kreacje pojawią się przed, po lub w trakcie wybranych filmów wideo, co pozwala na dotarcie do określonej grupy docelowej odbiorców danych treści;
  • YouTube Shorts – reklamy pojawią się w sekcji Shorts w YT w formie krótkich, angażujących wideo – format ten od momentu pojawienia się w serwisie cały czas zyskuje na popularności.

Kiedy warto postawić na tę kampanię?

Na Demand Gen, czyli kampanie generująca popyt, warto postawić wtedy, gdy naszym celem jest:

  1. Budowanie rozpoznawalności i świadomości marki – dzięki nastawieniu kampanii na docieranie do nowych odbiorców, którzy mogą być zainteresowani naszymi usługami, kampania ta jest wręcz stworzona do tego celu. Mnogość miejsc i formatów pozwala na skuteczne docieranie do świadomości potencjalnych odbiorców i prezentowanie im w atrakcyjnej formie naszych produktów czy cech, które wyróżniają nas na tle konkurencji.
  2. Zwiększenie popytu w sezonie – nowy typ kampanii pomoże nam w zwiększeniu zasięgu oraz konwersji w okresach wzmożonego zainteresowania zakupami np. w czasie świąt czy okresów wyprzedaży.
  3. Premiera nowych usług i produktów – warto wykorzystać Demand Gen podczas wprowadzania nowości. Atrakcyjny format reklamy zwróci uwagę użytkowników i zainteresuje ich naszym produktem lub usługą.

Zalety kampanii Demand Gen

Decydując się na kampanie Demand Gen, otwieramy drzwi do szeregu strategicznych korzyści, które wykraczają poza tradycyjne modele reklamy. Kluczową zaletą jest możliwość docierania do blisko 3 miliardów użytkowników w momentach, gdy są oni otwarci na odkrywanie nowości – przeglądając inspirujące treści na YouTube, w feedzie Google Discover czy sprawdzając prywatne wiadomości w Gmail. Dzięki temu docieramy do nich w kontekście rozrywki i relaksu, a nie aktywnego poszukiwania.

Zaawansowane algorytmy AI oraz powrót segmentów podobnych odbiorców (lookalike) pozwalają na precyzyjne docieranie do osób o największym potencjale, nawet zanim zaczną one aktywnie szukać podobnych rozwiązań. Szczególną wartość kampanie te pokazują przy wprowadzaniu nowych produktów lub usług na rynek. Kiedy nikt jeszcze nie zna Twojej nowości i nie wyszukuje jej w Google, Demand Gen pozwala „zasiać ziarno” zainteresowania. Za pomocą angażujących formatów wideo czy interaktywnych karuzel możesz zaprezentować produkt w akcji, opowiedzieć jego historię i wzbudzić pragnienie posiadania go u starannie wyselekcjonowanej publiczności.

Dodatkowym atutem jest elastyczność w doborze strategii ustalania stawek, co pozwala dopasować kampanię do konkretnych celów biznesowych – od maksymalizacji kliknięć po dążenie do jak najwyższej wartości konwersji. To wszystko sprawia, że Demand Gen jest nie tylko narzędziem do generowania ruchu, ale przemyślaną strategią budowania długofalowego popytu i świadomości marki w angażujący, wizualny sposób.

Jak uruchomić kampanię generującą popyt?

Zanim przystąpimy do tworzenia kampanii Demand Gen w Google Ads, musimy przygotować zasoby reklamowe, czyli nagłówki, teksty oraz w zależności od wybranego podtypu reklamy – obrazy lub materiały wideo. Warto pamiętać o tym, aby przygotowane przez nas zasoby były innowacyjne, interesujące oraz wyróżniające się, tak aby jak najskuteczniej przyciągnąć uwagę odbiorców.

  1. Kampanię tworzymy poprzez kliknięcie ikony plusa na naszym koncie Google Ads i wybranie opcji Nowa kampania.
  2. Wybieramy cel Zwiększenie świadomości marki i szansy na rozważnie zakupu lub tworzymy reklamę bez podpowiedzi dotyczących celu. Z listy dostępnych kampanii wybieramy Demand Gen oraz określamy cele konwersji do optymalizowania skuteczności kampanii.

    tworzenie kampanii demandgen
    Źródło: Panel Google Ads
  3. W kolejnym kroku wybieramy, czy chcemy do kampanii dodać nasz feed produktowy i ustalamy cel kampanii dla optymalizacji strategii ustalania stawek spośród 4 dostępnych: Konwersje, Kliknięcia, Wartość konwersji i Zaangażowanie w YouTube. Tutaj także określamy budżet dzienny naszej kampanii, okres jej trwania, harmonogram, kierowanie na konkretne urządzenia, języki i lokalizacje (jednak zalecane jest ustawienie tego na poziomie grupy reklam, a nie całej kampanii).

    tworzenie kampanii demandgen opcje kampanii
    Źródło: Panel Google Ads
  4. Po skonfigurowaniu ustawień kampanii przechodzimy do opcji na poziomie grupy reklam, gdzie wybieramy lokalizacje i języki (jeśli nie zrobiliśmy tego wcześniej), kanały w których chcemy wyświetlać reklamy, odbiorców (tutaj możemy skorzystać z nowości, czyli podobnych segmentów) oraz zoptymalizowane kierowanie.

    tworzenie kampanii demandgen grupy reklam
    Źródło: Panel Google Ads
  5. Następnie przechodzimy do przedostatniego kroku, czyli tworzenia naszej reklamy. Tutaj musimy zadecydować, jaki typ chcemy utworzyć. Do wyboru mamy reklamę graficzną, reklamę graficzną w karuzeli oraz reklamę wideo. W zależności od wybranego typu dodajemy odpowiednie przygotowane wcześniej zasoby.

    tworzenie reklamy demandgen
    Źródło: Panel Google Ads

Zyskaj dodatkowe możliwości dzięki kampaniom generującym popyt

Kampanie Demand Gen to kolejne innowacyjne rozwiązanie od Google w świecie marketingu online. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji oraz nowych funkcji kampania odpowiada na najnowsze trendy w szybko zmieniającym się świecie reklamy online i pomaga nam dotrzeć do nowych użytkowników, jeszcze zanim będą szukali naszych produktów czy usług. Zdecydowanie warto postawić na ten typ kampanii, jeśli chcesz pomóc zaistnieć Twojej marce w Internecie.

Tekst aktualizowany, pierwsza wersja ukazała się na naszym blogu w 2024 roku.

Anna Jenczelewska
SEM Associate. W branży marketingu działa od 2023 roku, wcześniej wiele lat pracowała w sprzedaży. W DevaGroup zajmuje się kampaniami Google Ads, Facebook Ads i Microsoft Ads, interesuje się też analityką i planuje rozwijać się w tym kierunku. W wolnym czasie uprawia papryki chilli, rzeźbi łuki, robi gliniane doniczki. Fanka gier komputerowych i książek fantasy.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (3 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewijanie do góry