Umowa o pozycjonowanie strony internetowej – co powinna zawierać?

 
umowa seo - co powinna zawierać na co uważać

Umowy a SEO


Co warto wiedzieć?

Zanim zdecydujesz się na zawarcie umowy z agencją SEO (search engine optimization), powinieneś zapoznać się bardzo dokładnie z treścią tego dokumentu. Ważna jest również świadomość, jakie zapisy powinny się w niej znaleźć, żeby nie okazało się, że jest ona dla Ciebie niekorzystna. W dalszej części tekstu dowiesz się, na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy o pozycjonowanie.

Umowa o pozycjonowanie – na co warto zwrócić uwagę:

  1. Czas obowiązywania umowy
  2. Zasady rozliczenia
  3. Raportowanie
  4. Okres wypowiedzenia
  5. Optymalizacja strony
  6. Krótki czas na akceptację raportu lub reklamację
  7. Kary umowne

Klient, który podpisze umowę bez odpowiedniego przygotowania, może zdecydować się na współpracę, która będzie go wiele kosztować, ale nie przyniesie oczekiwanych efektów. Umowa o wykonanie usługi pozycjonowania może być skonstruowana tak, żeby chronić interesy wykonawcy działań, a niekoniecznie klienta. Powinieneś mieć świadomość, co jest standardem w branży, co powinna zawierać umowa, a jakie zapisy nie powinny się pojawić. Warto, żeby warunki umowy sprawdził prawnik, ale duże znaczenie ma też świadomość tego, na jakie zasady możesz się zgodzić.

umowa o pozycjonowanie

Istotne kwestie umowy o pozycjonowanie:

Czas obowiązywania umowy

Agencja SEO, która profesjonalnie wykonuje swoją pracę, nie będzie wymagać od Ciebie zawarcia umowy na kilka lat. Nie powinno być dla niej problemem rozpoczęcie współpracy na czas nieokreślony z krótkim terminem wypowiedzenia. Dzięki temu możesz zrezygnować z działań, jeśli nie będziesz zadowolony z efektów. Znane są przypadki klientów, którzy zdecydowali się na kilkuletnią umowę bez okresu wypowiedzenia. To zły wybór!

Zasady rozliczenia

W dalszym ciągu możesz trafić na umowy o pozycjonowanie, w których zleceniobiorca otrzymuje wynagrodzenie w zależności od uzyskanych pozycji. Problem tkwi jednak w tym, że wykonawca może ustalić z firmą frazy, które cieszą się bardzo małą popularnością – są one wyszukiwane przez użytkowników Google zaledwie kilka czy kilkadziesiąt razy na miesiąc. Prawdopodobnie zdobycie wysokich pozycji w takim przypadku nie będzie trudne dla agencji SEO. Problem tkwi jednak w tym, że nie odniesiesz żadnych korzyści z takich działań, a będziesz płacić za wysokie pozycje na słowa kluczowe, które nie spowodują, że zdobędziesz klientów. Najlepszą i praktykowaną obecnie formą rozliczenia jest miesięczny abonament z ewentualną premią za uzyskany wynik (np. ruch na stronie czy sprzedaż, ale nie pozycje). Algorytm Google wymaga działań, których nie da się wykonać bez odpowiedniego budżetu, dlatego pozycjoner musi mieć środki na ich prace. Jednocześnie nie wystarczą działania jednorazowe – muszą być one prowadzone stale.

Raportowanie

W umowie musi się znaleźć zapis, jak często będą przesyłane raporty i co się w nich znajdzie. Agencja SEO powinna opisać, jakie działania wykonała w ramach umowy w danym okresie. Nie może się zasłaniać tym, że np. tajemnicą pozostają źródła pozyskanych linków. W treści raportu powinna się znaleźć również informacja o przygotowanych na stronę klienta artykułach, opisach usług i produktów czy wykonanej optymalizacji. Oczywiście w każdym przypadku zakres ustalonych działań może być trochę inny. W raporcie mogą się znajdować m.in. wykresy z popularnych narzędzi, np. Senuto czy Semstorm, prezentujących, jak zmienia się widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Mogą to być również dane z Google Analytics, ale najlepiej, żeby agencja SEO dawała możliwość takiego skonstruowania umowy, żeby raport zawierał wszystko, czego oczekujesz jako klient.

Okres wypowiedzenia

Dobrym wyborem jest umowa na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia. Takie zasady chronią Twoje interesy i są dla Ciebie bezpieczne. Jeśli firma pozycjonująca serwis wykonuje swoją pracę profesjonalnie, to nie będzie mieć problemów z zawarciem takiej umowy.

Optymalizacja strony

Agencja SEO powinna wymagać od Ciebie wdrażania pewnych zmian optymalizacyjnych w witrynie – to, czy zlecisz te prace Agencji, czy na podstawie ich wyznaczników wdrożysz je samodzielnie lub przez swojego webmastera nie ma już takiego znaczenia. Chodzi o optymalizację kodu serwisu, wprowadzenie odpowiednich tagów <title> czy <description>, nagłówków i nie tylko. Nawet jeśli Twój serwis internetowy był już pozycjonowany, to nie oznacza, że nie wymaga kolejnych modyfikacji ponieważ algorytm Google stale się zmienia i często zwraca uwagę na elementy strony, które wcześniej nie miały znaczenia dla pozycjonowania. Optymalizacja jest niezbędna dla uzyskania wysokich pozycji w wyszukiwarce. Twoje obawy powinno raczej wzbudzić to, że agencja nie proponuje przygotowania audytu i opracowania wyznaczników optymalizacyjnych.

Krótki czas na akceptację raportu lub reklamację

W umowie może się znaleźć zapis, że brak odpowiedzi np. po 3 dniach jest jednoznaczny z brakiem uwag z Twojej strony. Nie powinieneś się na to godzić. Najlepiej, żebyś miał na odpowiedź przynajmniej 2 tygodnie, a idealnie – nawet trochę więcej czasu.

Kary umowne

Firma świadcząca usługi SEO może zdecydować się na wskazanie w umowie przypadków, w których klient powinien zapłacić karę umowną. Najczęściej takie kary dotyczą zerwanych wcześniej umów terminowych czy wprowadzania przez właściciela strony zmian na niej bez konsultacji. Takie modyfikacje rzeczywiście mogą wywołać wiele szkód i być przyczyną spadku widoczności. Kara może również pojawić się w przypadku ujawnienia informacji poufnych. Czy zawierać umowę z takimi zapisami? Niektóre z nich są standardem. Przede wszystkim wybierz firmę, którą dokładnie zweryfikowałeś – znasz ją z polecenia innych przedsiębiorców – i współpracuj zgodnie z ustalonymi zasadami. Profesjonalne firmy nakładają kary raczej tylko w ostateczności.

Umowa pozycjonowania stron – sprawdź zanim podpiszesz!

Zwrócenie uwagi na wymienione kwestie ułatwi Ci zawarcie umowy, która będzie chronić Twoje interesy. Wzór takiego dokumentu przed podpisem powinieneś przekazać do wglądu prawnikowi. W razie jakichkolwiek wątpliwości poproś o wyjaśnienie poszczególnych zapisów. Nie zawieraj umowy, której nie rozumiesz.

Standardem w naszej agencji DevaGroup są umowy abonamentowe na czas nieokreślony, z krótkim okresem wypowiedzenia. Nie wiążemy się kontraktami na lata, stawiamy na komunikację z klientem i dostosowanie usługi do jego potrzeb. Chcemy zapracować na Państwa zaufanie, a współpracę oprzeć na relacjach partnerskich. W razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących umowy nasi specjaliści omówią z Państwem szczegóły współpracy i wyjaśnią wszelkie wątpliwości.

Sekcja tło

Szukasz sprawdzonej i godnej zaufania agencji?

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (6 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991