Kampanie SEM cieszą się rosnącą popularnością wśród firm zlecających reklamę, a dla wielu z nich pełnią kluczową rolę w planach strategicznych. Nic dziwnego – cechują się skutecznością i elastycznością. Czym dokładnie są działania Search Engine Marketing? Co sprawia, że są lepsze niż tradycyjne kampanie reklamowe?
Spis treści
Czym jest SEM?
SEM (z ang. Search Engine Marketing – marketing w wyszukiwarkach) to segment marketingu internetowego związany z wyszukiwarkami internetowymi. Obejmuje różne działania, których celem jest osiągnięcie jak najlepszej widoczności danej witryny w wynikach wyszukiwania. Kampanie SEM stanowią konkurencyjną formę promocji dla każdej firmy, ponieważ są mierzalne, elastyczne finansowo i przede wszystkim skuteczne.
Z czego składa się Search Engine Marketing?
Działania SEM składają się zasadniczo z dwóch głównych elementów – PPC i SEO:
- PPC (ang. Pay Per Click), czyli płatnych kliknięć w link prowadzący do serwisu,
- SEO (ang. Search Engine Optimization, czyli pozycjonowanie strony).
Niektórzy niepoprawnie utożsamiają SEM i SEO. SEM jest jednak pojęciem szerszym, obejmującym SEO oraz inne działania.
Kampania SEM = SEO + PPC
SEO to strategia mająca na celu poprawę widoczności witryny w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania Google. To długofalowy proces, który przynosi jednak długotrwałe rezultaty oraz wzrost organicznego ruchu na stronie. Decydując się na kampanie SEO, należy liczyć się więc z przesunięciem efektów wdrożenia strategii w czasie. Od momentu wprowadzenia na stronie zmian optymalizacyjnych do osiągnięcia wymiernych wyników może minąć nawet kilka miesięcy.
Więcej o SEO przeczytasz tutaj: Co to jest SEO?
Polecanym rozwiązaniem dla „niecierpliwych” jest prowadzenie kampanii PPC, np. reklam w Google Ads (dawniej Google AdWords), które pozwalają na wyświetlanie reklam od razu po uruchomieniu. Ich celem jest zwiększenie ruchu w serwisie poprzez promowanie odnośników do strony w wyszukiwarce (w tzw. nieorganicznych, płatnych wynikach wyszukiwania) albo na innych stronach w Internecie. Odnośniki te występują zazwyczaj w postaci linków sponsorowanych Google Ads, w formie banerów wyświetlanych w sieci reklamowej Google Ads lub kreacji wideo reklamowanych również na YouTube.
Zaletą tej formy promocji jest możliwość uzyskania szybkich rezultatów – wyświetleń płatnych reklam, co przekłada się na widoczność domeny, a także kliknięć w reklamy prowadzących do serwisu, co wiąże się ze wzrostem ruchu, sprzedaży produktów i usług.
PPC to skrót z ang. Pay Per Click i oznacza dosłownie „płatność za kliknięcie”. Właściciel promowanej strony płaci za reklamę Google Ads w przypadku, gdy użytkownik w nią kliknie i zostanie przekierowany na witrynę docelową. Kampanie te wyróżniają się elastycznością finansową. Pozwalają na m.in. określenie maksymalnej stawki, którą właściciel jest w stanie zapłacić za kliknięcie lub ustawienie budżetu reklamowego miesięcznego bądź dziennego. Ponadto reklamy PPC można wstrzymać i powtórnie uruchomić dosłownie jednym kliknięciem, co daje duże możliwości w zakresie zarządzania reklamami i dostosowywana kampanii do trendów lub sezonowości w branży.
Zobacz, jak wygląda to w praktyce. Po wpisaniu w wyszukiwarkę Google hasła „meble ogrodowe” dwa pierwsze wyniki to reklamy sponsorowane, za które odpowiada kampania Google Ads. Zaś pod nimi widoczne są wyniki bezpłatne.
Należy przy tym podkreślić, że najlepsze efekty zapewniają równolegle prowadzone działania SEO oraz PPC, które pozwalają realizować cele długo- i krótkofalowe.
Zalety działań SEM
Marketingowi w wyszukiwarkach przypisuje się wiele zalet. Do najważniejszych korzyści, jakie przynosi skuteczna kampania SEM, należą:
- targetowanie – kampanie SEM są nastawione na określone frazy i słowa kluczowe, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę Google. Dzięki temu istnieje większe prawdopodobieństwo, że reklama dotrze do osób realnie zainteresowanych konkretnymi produktami lub usługami, które następnie dokonają ich zakupu. Również w przypadku kampanii w sieci reklamowej możliwe jest kierowanie reklam do konkretnych grup odbiorców, wyróżnionych pod względem np. płci, wieku, zainteresowań, miejsca zamieszkania oraz wielu innych kryteriów;
- wysoka skuteczność i mierzalność – działania SEM cechują się korzystniejszą relacją uzyskanych wyników do poniesionych kosztów, niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych działań marketingowych. Ponadto dzięki wdrożonym tagom umożliwiają bieżącą analizę wydatków, zwrotów z reklamy i ocenę wyników bezpośrednio w panelu reklamowym i narzędziach dodatkowych takich jak Google Analytics;
- szybkie korzyści – skuteczne prowadzenie kampanii SEM pozwala na osiągnięcie pożądanych wyników i korzyści zarówno w relatywnie krótkim czasie, jak i w dłuższym okresie. Z tej przyczyny możliwe jest sterowanie poziomem intensywności działań promocyjnych, aby osiągnąć najwyższą efektywność;
- umiejscowienie reklamy i trafność – reklama w sieci wyszukiwania wyświetla się użytkownikom w konkretnym miejscu i czasie podczas gdy poszukują informacji o konkretnym produkcie lub usłudze. Możemy więc odpowiadać na konkretną potrzebę użytkownika, co wpływa na skuteczność i potencjalny przyjazny odbiór reklam, a jednocześnie spełnia nasz cel biznesowy.
SEM a reklama tradycyjna
Tradycyjne kampanie reklamowe są kosztowne. Poza pomysłem i wykonaniem reklamy niezbędne jest też poniesienie kosztów jej nośnika – billboardów, ulotek, bloków reklamowych w prasie, czasu antenowego w telewizji i radiu itp. Ponadto tradycyjna forma reklamy zazwyczaj trafia do bardzo szerokiej, a przez to często niewłaściwej grupy docelowej. Kontakt z klientem jest też jednostronny – firma pokazuje swój produkt lub usługę zazwyczaj w bardzo ograniczonym zakresie i każdemu z potencjalnych klientów w ten sam sposób. Tradycyjne formy reklamy umożliwiają natomiast skuteczne kształtowanie wizerunku i wzmocnienie percepcji marki.
W porównaniu z tradycyjnymi formatami reklamy w kampanii SEM wyróżniają się wyższą efektywnością i możliwością dotarcia z przekazem do sprecyzowanych grup odbiorców. Atutem SEM jest też niski próg wejścia, który pozwala na uruchomienie profesjonalnej płatnej kampanii nawet w sytuacji dysponowania ograniczonymi środkami. Szeroka baza reklamodawców: portali, serwisów, sklepów internetowych czy blogów o rozmaitej tematyce, a także najpopularniejszych wyszukiwarek, pozwala na dywersyfikację kanałów reklamowych i dotarcie do odbiorcy za pomocą różnych mediów. Działania SEM zapewniają ponadto dwustronny, interaktywny kontakt z klientem – to użytkownik poszukuje informacji o produkcie, usłudze czy marce, więc przedsiębiorca może dotrzeć do niego ze swą ofertą właśnie w chwili, gdy potencjalny klient jej poszukuje.
Podsumowanie
Kampanie SEM to dynamicznie rozwijający się obszar marketingu z ugruntowaną pozycją w świecie cyfrowej promocji. Każdego dnia internauci wpisują tysiące haseł do wyszukiwarek i przeglądają miliony stron internetowych. Warto to wykorzystać, prowadząc starannie zaplanowane i profesjonalnie realizowane działania SEM. Wykorzystaj kryjący się w tym ogromny potencjał i uwzględnij działania SEM w swojej firmie.
Wpis aktualizowany. Pierwsza wersja ukazała się na naszym blogu w marcu 2021.