Kampanie SEM cieszą się rosnącą popularnością wśród firm zlecających reklamę. Nic dziwnego – cechują się skutecznością i elastycznością. Czym dokładnie są działania Search Engine Marketing? Co sprawia, że są lepsze niż tradycyjne kampanie reklamowe?
Czym jest SEM?
SEM (z ang. Search Engine Marketing – marketing w wyszukiwarkach) to segment marketingu internetowego związany z wyszukiwarkami internetowymi. Obejmuje różne działania, których celem jest osiągnięcie jak najlepszej widoczności danej witryny w wynikach wyszukiwania. Kampanie SEM stanowią konkurencyjną formę promocji dla każdej firmy, ponieważ są mierzalne, elastyczne finansowo i przede wszystkim skuteczne.
Z czego składa się Search Engine Marketing?
Kampanie SEM składają się zasadniczo z dwóch głównych elementów:
- SEO (ang. Search Engine Optimization, czyli pozycjonowanie strony)
- oraz PPC (ang. Pay Per Click), czyli płatnych kliknięć w link prowadzący do serwisu.
Niektórzy niepoprawnie utożsamiają SEM z SEO. SEM jest jednak pojęciem szerszym, obejmującym SEO oraz inne działania.
Kampania SEM = SEO + PPC
SEO to strategia mająca na celu poprawę widoczności witryny w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania Google. To długofalowy proces, który przynosi jednak długotrwałe rezultaty oraz wzrost darmowego ruchu na stronie. Decydując się na działania SEO, należy liczyć się więc z przesunięciem efektów wdrożenia strategii w czasie. Od momentu wprowadzenia na stronie zmian optymalizacyjnych, do osiągnięcia wymiernych wyników może minąć nawet kilka miesięcy.
Polecanym rozwiązaniem dla „niecierpliwych” jest prowadzenie kampanii PPC, które pozwalają na wyświetlanie reklam od razu po uruchomieniu. Ich celem jest zwiększenie ruchu w serwisie poprzez promowanie odnośników do strony w wyszukiwarce (w tzw. nieorganicznych, płatnych wynikach wyszukiwania) albo na innych stronach w internecie. Odnośniki te występują zazwyczaj w postaci linków sponsorowanych Google Ads (dawniej Google AdWords) lub w formie banerów graficznych Google Ads(dawniej Google AdWords).
Zaletą tej formy promocji jest możliwość uzyskania szybkich rezultatów – wyświetleń reklam, co przekłada się na widoczność domeny, a także kliknięć w reklamy prowadzące do serwisu, co wiąże się ze wzrostem ruchu, sprzedaży produktów i usług.
PPC to skrót z ang. Pay Per Click i oznacza dosłownie „płatność za kliknięcie”. Właściciel promowanej strony płaci za reklamę Google Ads w przypadku, gdy internauta ją kliknie i zostanie przekierowany na witrynę docelową. Kampanie PPC wyróżniają się elastycznością finansową. Pozwalają na m.in. określenie maksymalnej stawki, którą właściciel jest w stanie zapłacić za kliknięcie lub ustawienie budżetu reklamowego miesięcznego bądź dziennego, po którego przekroczeniu kampania Google Ads ( dawniej Google AdWords) zostaje wstrzymana, aż do czasu uruchomienia kolejnej puli środków. To pozwala na pełną kontrolę budżetu reklamowego. Ponadto reklamy PPC można wstrzymać i powtórnie uruchomić dosłownie jednym kliknięciem, co daje duże możliwości w zakresie zarządzania reklamami.
Należy przy tym podkreślić, że najlepsze efekty zapewniają równolegle prowadzone działania SEO oraz PPC. Nie zaleca się rezygnowania z żadnego z nich. SEO pozwoli względnie małym kosztem osiągnąć długoterminowe rezultaty, natomiast kampanie płatne umożliwiają szybkie wypromowanie serwisu i wzrost ruchu na stronie w bardzo krótkim czasie.
Zalety działań SEM
Marketingowi w wyszukiwarkach przypisuje się wiele zalet. Do najważniejszych korzyści, jakie przynosi SEM, należą:
- targetowanie – kampanie SEM są nastawione na określone frazy i słowa kluczowe, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę Google. Dzięki temu istnieje większe prawdopodobieństwo, że reklama dotrze do osób realnie zainteresowanych konkretnymi produktami lub usługami, które następnie dokonają ich zakupu. Również w przypadku kampanii w sieci reklamowej możliwe jest kierowanie banerów do konkretnych grup odbiorców, wyróżnionych pod względem np. płci, wieku, zainteresowań, miejsca zamieszkania oraz wielu innych kryteriów;
- wysoka skuteczność – działania SEM cechują się korzystniejszą relacją uzyskanych wyników do poniesionych kosztów niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych działań marketingowych;
- szybkie korzyści – SEM pozwala na osiągnięcie pożądanych wyników i korzyści zarówno w relatywnie krótkim czasie, jak i w dłuższym okresie. Z tej przyczyny możliwe jest sterowanie poziomem intensywności działań promocyjnych, aby osiągnąć najwyższą efektywność;
- przyjazny odbiór reklamy – według badań użytkownicy oceniają reklamę w wynikach wyszukiwania jako przyjemną i akceptowaną formę promocji. Tak dobra opinia wynika z faktu, że reklama wyświetla się użytkownikom poszukującym informacji o konkretnym produkcie albo usłudze. Reklama tego rodzaju nie narzuca się odbiorcom, co również wpływa na jej przyjazny odbiór.
SEM a reklama tradycyjna
Tradycyjne kampanie reklamowe są kosztowne. Poza pomysłem i wykonaniem reklamy niezbędne jest też poniesienie kosztów jej nośnika – billboardów, ulotek, bloków reklamowych w prasie, czasu antenowego w telewizji i radiu itp. Ponadto tradycyjna forma reklamy zazwyczaj trafia do bardzo szerokiej, a przez to często niewłaściwej grupy docelowej. Kontakt z potencjalnym klientem jest też jednostronny – firma pokazuje swój produkt lub usługę, zazwyczaj w bardzo ograniczonym zakresie i każdemu z potencjalnych klientów w ten sam sposób. Tradycyjne formy reklamy umożliwiają natomiast skuteczne kształtowanie wizerunku i wzmacnianie percepcji marki.
W porównaniu z tradycyjnymi formami reklamowymi SEM wyróżnia się wyższą efektywnością i możliwością dotarcia z przekazem do sprecyzowanych grup odbiorców. Atutem SEM jest też niski próg wejścia, który pozwala na uruchomienie profesjonalnej kampanii nawet w sytuacji dysponowania ograniczonymi środkami. Szeroka baza reklamodawców: portali, serwisów, sklepów internetowych czy blogów o rozmaitej tematyce, a także najpopularniejszych wyszukiwarek pozwala na dywersyfikację kanałów reklamowych i dotarcie do odbiorcy za pomocą różnych mediów.
Działania SEM zapewniają ponadto dwustronny, interaktywny kontakt z klientem – to użytkownik poszukuje informacji o produkcie, usłudze czy marce, więc przedsiębiorca może dotrzeć do niego ze swą ofertą właśnie w chwili, gdy potencjalny klient jej poszukuje.
Kampanie SEM kryją w sobie ogromny potencjał marketingowy. Każdego dnia internauci wpisują tysiące haseł do wyszukiwarek i przeglądają miliony stron internetowych. Warto to wykorzystać, prowadząc starannie zaplanowane i profesjonalnie realizowane działania SEM.