Działania marketingowe pochłaniają ogromną część budżetu niemal każdej firmy. Nie ma w tym nic dziwnego, wszak tylko aktywne pozyskiwanie klientów może zwiększyć szansę na rozwój przedsiębiorstwa i wizerunek marki. Bierna postawa i oczekiwanie, że potencjalni odbiorcy sami znajdą nasze produkty czy usługi, jest strategią nietrafioną. Wydatki ponoszone na marketing powinny jednak cechować się odpowiednią stopą zwrotu. W przeciwnym razie będą to pieniądze wyrzucone w przysłowiowe błoto, a efektywność takich działań można będzie porównać do wspomnianej wcześniej postawy biernej. Co zatem zrobić, aby zaintrygować odbiorcę i przyciągnąć jego uwagę? Warto zwrócić uwagę na storytelling – trend, który zyskuje coraz większą popularność w marketingu.
Spis treści:
- Jak na przestrzeni czasu zmieniały się działania marketingowe?
- Definicja storytelling – co to takiego?
- Reklama nie może być natrętna – jak odpowiednio wykorzystać storytelling
- Czym storytelling wyróżnia się od typowej reklamy?
- Jakimi prawami rządzi się opowiadanie dobrych historii reklamowych?
- Storytelling w marketingu – przykłady korzyści, jakie pozwoli osiągnąć w biznesie
- Dlaczego w procesie marketingowym warto wykorzystać marketing narracyjny?
Jak na przestrzeni czasu zmieniały się działania marketingowe?
Świat wciąż ewoluuje, a wraz z nim zmieniają się wszelkie aspekty naszej codzienności. Podobnie jest w marketingu. Obecny sposób aktywnego pozyskiwania nowych klientów i promowania kluczowych z punktu widzenia rozwoju firmy produktów czy usług różni się od działań marketingowych podejmowanych na szeroką skalę jeszcze dziesięć, czy dwadzieścia lat temu. Kiedyś liczyło się przede wszystkim to, aby promować markę – to ona stała w centrum zainteresowania całego procesu promocyjnego. Współczesne działania reklamowe są jednak o wiele bardziej skupione na kliencie. W obecnych czasach przedsiębiorcy bardziej zdają sobie sprawę z tego, że klient nie jest przysłowiowym barankiem prowadzonym na rzeź. To on podejmuje w ostatecznym rozrachunku decyzje zakupowe i chcąc, aby wybrał konkretną markę, trzeba go utwierdzić w przekonaniu, że to będzie wyłącznie jego, dobra decyzja. Pomocny może okazać się w tym przypadku storytelling. Kreowanie i przedstawianie angażujących opowieści może przyczynić się do pozyskania szerszego zainteresowania wśród odbiorców, a ich decyzje zakupowe przełożą się na rozwój firmy.
Definicja storytelling – co to takiego?
Czym jest storytelling, o którym tak często słyszy w kontekście promowania marki? Storytelling to sztuka opowiadania historii twojej marki, przy jednoczesnym budowaniu więzi z odbiorcami. Wygłaszanie dobrych opowieści to strategia marketingowa, po którą z roku na rok chętniej sięgają małe i duże firmy. W największym skrócie można określić to jako proces polegający na budowaniu żywej i dynamicznej relacji z klientem przy pomocy angażującej opowieści. Aby storytelling był skuteczny, opowiadana historia musi być ciekawa i wciągająca, w przeciwnym razie nawet najbardziej zmotywowany słuchacz straci zapał do angażowania się. Ważne jest, aby dopasować historię do grupy docelowej, aby naturalnie wpłynąć na jej wyobraźnię i emocje. Dlaczego dobry storytelling jest taki skuteczny? Odpowiedź na to pytanie tkwi w naturze ludzkiej – my po prostu kochamy historie! Gdy akcja nas wciągnie, z niecierpliwością czekamy na to, co się stanie za chwilę.
Reklamy poprowadzone w taki sposób przyciągają słuchaczy. Dochodzi do sytuacji, w której potencjalni klienci nie mogą się doczekać tego, kiedy zostanie wyświetlona kolejna reklama. To trochę tak, jakbyśmy wciąż byli dziećmi czekającymi na to, jak zakończy się bajka. Storytelling jest skutecznym sposobem na rozbudowę własnych kampanii w mediach społecznościowych, ale także przy kontakcie twarzą w twarz z potencjalnymi klientami. W takim sposobie prowadzenia marketingu drzemie ogromny potencjał. Problem polega jednak na tym, że nie każdy umie go wykorzystać. Skuteczna kampania storytellingowa musi być autentyczna, przemyślana i wartościowa contentowo – tylko w ten sposób będziemy w stanie zdobyć serce klienta.
Reklama nie może być natrętna – jak odpowiednio wykorzystać storytelling
Przekazem reklamowym jesteśmy otoczeni niemal z każdej strony. Reklamy atakują nas na ulicy, w telewizji i w sieci. Przed działem marketingowym stoi zatem nie lada wyzwanie polegające na tym, aby stworzyć taki przekaz, który nie tylko nie odrzuci potencjalnego odbiorcy, lecz wręcz przeciwnie – sprawi, że będzie on zainteresowany i w pełni zaangażowany w historię marki. Chcąc osiągnąć taki efekt, należy zapomnieć o ego własnej firmy. Marka nie może stać w samym centrum, bo wówczas będzie to typowa reklama. Szansą na odniesienie sukcesu jest porzucenie utartych schematów i wejście na zupełnie nową drogę, w której pierwsze skrzypce będzie grała ciekawa opowieść, a markę klient będzie mógł poznać tylko przy okazji. Dobry mówca musi opowiedzieć historię, przedstawiając dany produkt, zwracając uwagę na tożsamość marki, jednocześnie zaciekawiając odbiorcę, aby ten nie znudził się w połowie opowieści. Stroytelling pomaga w zwiększeniu lojalności poprzez emocjonalnie nacechowane przykłady korzyści związanych z dana marką lub produktem. Taką historię trzeba umieć opowiedzieć, jednocześnie pamiętając o tym, że powinna być wiarygodna, a jej kontekst odpowiedni. Jeżeli słuchacz będzie mógł się utożsamić z bohaterem reklamy, to jej przekaz bardziej do niego trafi i wywoła pożądany skutek emocjonalny.
Czym storytelling wyróżnia się od typowej reklamy?
Inna nazwa, jaką nosi storytelling, to marketing narracyjny. Narracja oscyluje wokół konkretnego produktu lub usługi, lecz jest zaplanowana w taki sposób, aby przekaz reklamowy nie był nachalny. Słuchacz ma chłonąć opowiadanie wszystkimi zmysłami. Im bardziej się zaangażuje, tym większa szansa na to, że ostatecznie zdecyduje się na konkretny krok zakupowy, ponieważ reklama będzie subtelnym, ale jednak – wezwaniem do działania. Opowiadanie może być nastawione na to, aby wywołać u odbiorcy określoną reakcję emocjonalną. Czasem zdarza się też, że storytelling zakończony jest jakimś morałem lub ma przekaz motywacyjny.
Aktualnie, przyzwyczailiśmy się do tego, że storytelling może być wykorzystywany w spotach telewizyjnych. I owszem, w tym miejscu można często spotkać się z taką formą przekazu, jednak nie można zapominać o tym, że również marketing internetowy jest doskonałym gruntem do tego, aby zasiać na nim ziarenko narracji, dzięki której promocja danej marki stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna!
Jakimi prawami rządzi się opowiadanie historii reklamowych? Najważniejsze zasady
Tworząc content reklamowy, w którym wykorzystuje się ciekawe i angażujące historie, warto pamiętać o kilku zasadach. Jednym z najważniejszych filarów storytellingu jest to, że to potencjalny klient oraz jego emocje mają stać się centrum reklamy. Sama marka musi zejść na dalszy plan, a najważniejsze jest angażowanie odbiorców.
Postaw na autentyczność
Jeżeli słuchacz będzie w stanie utożsamić się z bohaterem opowiadanej historii, to prędzej zaufa takiej reklamie. Gdy opowiadana historia zostanie jeszcze nasycona emocjami, wówczas szansa na odniesienie sukcesu biznesowego znacznie wzrasta. Wykorzystuj więc historie z życia oraz skup się na zbudowaniu pozytywnych skojarzeń. Emocje odbiorcy stawiaj na pierwszym miejscu. Pamiętaj, że po opowiedzeniu historii istotna jest również wymiana doświadczeń ze swoimi słuchaczami, a zachęcenie do dyskusji zwiększa profesjonalizm wystąpienia.
Wybierz prosty język
Tworząc reklamę w digitalu, opowiadając historię, musisz komunikować się z odbiorcą takim językiem, jaki rozumie. To nie wykład profesorski – używaj języka prostego, takiego, który łatwo zapada w pamięć. Twórz swojski klimat, a łatwiej przekonasz odbiorców do swojej marki i w ten sposób będziesz sprzedawać.
Postaw na kreatywność
Jeżeli chcesz pozyskać nowych klientów i wzbudzić wśród odbiorców zainteresowanie Twoją historią, to poza tym, że musisz postawić na wiarygodność i autentyczność przekazu, to postaraj się także o to, aby opowiadana przez Ciebie historia była innowacyjna. Odgrzewanie starych kotletów może skończyć się niestrawnością. Storytelling to sztuka, a najbardziej docenia się taką, która jest dla nas nowym i świeżym doświadczeniem.
Storytelling w marketingu – przykłady korzyści, jakie pozwoli osiągnąć w biznesie
Każda strategia, podobnie storytelling, ma szansę na odniesienie sukcesu i przysporzenie przedsiębiorcy określonych korzyści jedynie wówczas, gdy zostanie dopracowana w najdrobniejszym szczególe. Sam pomysł opowiadania ciekawych historii może okazać się na tyle wciągający, że będziesz chciał go stosować od razu – i do tego wszędzie gdzie się da. Działanie impulsywne w tym przypadku nie będzie dobrym rozwiązaniem. Sztuka opowiadania historii to część content marketingu i jak każde działanie z tego zakresu wymaga odpowiedniego przygotowania i przemyślanego planu. Przy przygotowaniu contentu wystąpienia ważne jest, aby rozpisać jakie chcesz wywołać odczucia i emocje w odbiorcach. Skuteczne historie wymagają prób, dlatego warto wygłosić przygotowaną opowieść w grupie znajomych z pracy, aby dowiedzieć się, co wymaga sprostowania przed oficjalnym wystąpieniem.
Jednak, gdy wszystko odpowiednio zaplanujesz, to możesz liczyć na to, że storytelling pozwoli Ci na to, aby:
- wyróżnić się na tle konkurencji – jeżeli Twoja konkurencja stosuje typowe, znane od dawna strategie marketingowe, to Ty, sięgając po innowacyjne rozwiązania, masz szansę przejąć znudzonych klientów,
- zbudować trwałą i angażującą relację z klientem – relacje, to właśnie na nich opiera się świat biznesu – klient, który przyjdzie do Ciebie raz, zostawi trochę pieniędzy, lecz klient, który będzie do Ciebie wracał, cegiełka za cegiełką będzie budował potęgę Twojej firmy,
- zwiększyć motywację do zakupów – czasem klient jest niezdecydowany i nie wie, czy faktycznie chce coś kupić – możesz wykorzystać niezdecydowanie i dzięki atrakcyjnemu przekazowi opowiadanej historii przekonać klienta do określonych wyborów zakupowych,
- zainteresować szersze grono odbiorców swoimi produktami lub usługami – jeżeli opowiadana przez Ciebie historia okaże się inspirująca, to nie będziesz musiał martwić się o dalszą promocję. Ludzie lubią przekazywać sobie ciekawe rzeczy, a wciągające historie zapadają w pamięć na długo – przecież każdy kojarzy historię, w której główną rolę odgrywali Serce i Rozum, która swego czasu podbiła rynek reklamowy, podobnie zresztą jak doskonale pamiętamy historię Świstaka, choć od czasu, gdy zawijał sreberka, minęło już trochę lat.
Jak widzisz, storytelling ma szansę korzystnie wpłynąć na rozwój Twojego biznesu. Im bardziej urozmaicona jest strategia marketingowa, tym większa jest szansa na to, że z przekazem uda się trafić do różnorodnej grupy klientów, niezależnie od wykorzystanego formatu reklamowego.
Dlaczego w procesie marketingowym warto wykorzystać marketing narracyjny?
Nie zawsze jest tak, że opowiadanie historii od razu przełoży się na ogromny skok wartości sprzedaży. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób wykreujesz przekaz. Czy w takim razie warto wykorzystywać taką strategię marketingową? Z pewnością tak! Budowanie trwałej relacji z klientem to proces rozciągnięty w czasie. Nawet jeżeli nie da on efektów tu i teraz, to z pewnością zaowocuje w przyszłości.
Podsumowując, skutecznie zaplanowany storytelling pomaga w budowaniu relacji marki z potencjalnymi klientami. Opowiadania historia to skuteczne narzędzie marketingu, umożliwiające przedstawienie bohaterów i narracji umożliwiającej przedstawienie misji i wizji danej firmy. Nasycona emocjonalnie historia pomaga zwiększyć lojalność marki i zaufanie klientów, a także zachęcić do skorzystania z usług przez nowe osoby.
Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu w sierpniu 2022 roku.