Działania marketingowe pochłaniają ogromną część budżetu niemal każdej firmy. Nie ma w tym nic dziwnego, wszak tylko aktywne pozyskiwanie klientów może zwiększyć szansę na rozwój przedsiębiorstwa i wizerunek marki. Bierna postawa i oczekiwanie, że potencjalni odbiorcy sami znajdą nasze produkty czy usługi, jest strategią nietrafioną. Wydatki ponoszone na marketing powinny jednak cechować się odpowiednią stopą zwrotu. W przeciwnym razie będą to pieniądze wyrzucone w przysłowiowe błoto, a efektywność takich działań można będzie porównać do wspomnianej wcześniej postawy biernej. Co zatem zrobić, aby zaintrygować odbiorcę i przyciągnąć jego uwagę? Warto zwrócić uwagę na storytelling – trend, który zyskuje coraz większą popularność w marketingu.
Jak na przestrzeni czasu zmieniały się działania marketingowe?
Świat wciąż ewoluuje, a wraz z nim zmieniają się wszelkie aspekty naszej codzienności. Podobnie jest w marketingu. Obecny sposób aktywnego pozyskiwania nowych klientów i promowania kluczowych z punktu widzenia rozwoju firmy produktów czy usług różni się od działań marketingowych podejmowanych na szeroką skalę jeszcze dziesięć, czy dwadzieścia lat temu. Kiedyś liczyło się przede wszystkim to, aby promować markę – to ona stała w centrum zainteresowania całego procesu promocyjnego. Współczesne działania reklamowe są jednak o wiele bardziej skupione na kliencie. Przedsiębiorcy coraz bardziej zdają sobie sprawę z tego, że klient nie jest przysłowiowym barankiem prowadzonym na rzeź. To on podejmuje w ostatecznym rozrachunku decyzje zakupowe i chcąc, aby wybrał konkretną markę, trzeba go utwierdzić w przekonaniu, że to będzie wyłącznie jego, dobra decyzja. Pomocny może okazać się w tym przypadku storytelling. Kreowanie i opowiadanie angażujących historii może przyczynić się do pozyskania szerszego zainteresowania wśród odbiorców, a ich decyzje zakupowe przełożą się na rozwój firmy.
Definicja storytelling – co to takiego?
Storytelling w biznesie to strategia marketingowa, po którą coraz chętniej sięgają małe i duże firmy. W największym skrócie można określić to jako proces polegający na budowaniu żywej i dynamicznej relacji z klientem przy pomocy angażującej opowieści. Opowiadana historia musi być ciekawa i wciągająca, w przeciwnym razie nawet najbardziej zmotywowany odbiorca straci zapał do angażowania się. Dlaczego dobry storytelling jest taki skuteczny? Odpowiedź na to pytanie tkwi w naturze ludzkiej – my po prostu kochamy historie! Gdy akcja nas wciągnie, z niecierpliwością czekamy na to, co się stanie za chwilę. Reklamy poprowadzone w taki sposób przyciągają odbiorców. Dochodzi do sytuacji, w której potencjalni klienci nie mogą się doczekać tego, kiedy zostanie wyświetlona kolejna reklama. To trochę tak, jakbyśmy wciąż byli dziećmi czekającymi na to, jak zakończy się bajka. W takim sposobie prowadzenia marketingu drzemie ogromny potencjał. Problem polega jednak na tym, że nie każdy umie go wykorzystać. Skuteczna kampania storytellingowa musi być autentyczna, przemyślana i wartościowa contentowo – tylko w ten sposób będziemy w stanie zdobyć serce klienta.
Reklama nie może być natrętna – jak odpowiednio wykorzystać storytelling
Przekazem reklamowym jesteśmy otoczeni niemal z każdej strony. Reklamy atakują nas na ulicy, w telewizji i w sieci. Przed działem marketingowym stoi zatem nie lada wyzwanie polegające na tym, aby stworzyć taki przekaz, który nie tylko nie odrzuci potencjalnego odbiorcy, lecz wręcz przeciwnie – sprawi, że będzie on zainteresowany i w pełni zaangażowany w historię marki. Chcąc osiągnąć taki efekt, należy zapomnieć o ego własnej firmy. Marka nie może stać w samym centrum, bo wówczas będzie to typowa reklama. Szansą na odniesienie sukcesu jest porzucenie utartych schematów i wejście na zupełnie nową drogę, w której pierwsze skrzypce będzie grała ciekawa opowieść, a markę klient będzie mógł poznać tylko przy okazji. Taką historię trzeba umieć opowiedzieć, jednocześnie pamiętając o tym, że powinna być wiarygodna, a jej kontekst odpowiedni. Jeżeli odbiorca będzie mógł się utożsamić z bohaterem reklamy, to jej przekaz bardziej do niego trafi i wywoła pożądany skutek emocjonalny.
Czym storytelling wyróżnia się od typowej reklamy?
Inna nazwa, jaką nosi storytelling, to marketing narracyjny. Narracja oscyluje wokół konkretnego produktu lub usługi, lecz jest zaplanowana w taki sposób, aby przekaz reklamowy nie był nachalny. Słuchacz ma chłonąć opowiadanie wszystkimi zmysłami. Im bardziej się zaangażuje, tym większa szansa na to, że ostatecznie zdecyduje się na konkretny krok zakupowy, ponieważ reklama będzie subtelnym, ale jednak – wezwaniem do działania. Opowiadanie może być nastawione na to, aby wywołać u odbiorcy określoną reakcję emocjonalną. Czasem zdarza się też, że storytelling zakończony jest jakimś morałem lub ma przekaz motywacyjny.
Co ciekawe, przyzwyczailiśmy się do tego, że storytelling może być wykorzystywany w spotach telewizyjnych. I owszem, w tym miejscu można często spotkać się z taką formą przekazu, jednak nie można zapominać o tym, że również marketing internetowy jest doskonałym gruntem do tego, aby zasiać na nim ziarenko narracji, dzięki której promocja danej marki stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna!

Szukasz agencji marketingu internetowego?
Jakimi prawami rządzi się opowiadanie historii reklamowych? Najważniejsze zasady
Tworząc content reklamowy, w którym wykorzystuje się ciekawe i angażujące historie, warto pamiętać o kilku zasadach. Jednym z najważniejszych filarów storytellingu jest to, że to potencjalny klient oraz jego emocje mają stać się centrum reklamy. Sama marka musi zejść na dalszy plan, a najważniejsze jest angażowanie odbiorców.
Postaw na autentyczność
Jeżeli odbiorca będzie w stanie utożsamić się z bohaterem opowiadanej historii, to prędzej zaufa takiej reklamie. Gdy opowiadana historia zostanie jeszcze nasycona emocjami, wówczas szansa na odniesienie sukcesu biznesowego znacznie wzrasta. Wykorzystuj więc historie z życia oraz skup się na zbudowaniu pozytywnych skojarzeń.
Wybierz prosty język
Tworząc reklamę w digitalu, opowiadając historię, musisz komunikować się z odbiorcą takim językiem, jaki rozumie. To nie wykład profesorski – używaj języka prostego, takiego, który łatwo zapada w pamięć. Twórz swojski klimat, a łatwiej przekonasz odbiorców do swojej marki i w ten sposób będziesz sprzedawać.
Postaw na kreatywność
Jeżeli chcesz pozyskać nowych klientów i wzbudzić wśród odbiorców zainteresowanie Twoją historią, to poza tym, że musisz postawić na wiarygodność i autentyczność przekazu, to postaraj się także o to, aby opowiadana przez Ciebie historia była innowacyjna. Odgrzewanie starych kotletów może skończyć się niestrawnością. Storytelling to sztuka, a najbardziej docenia się taką, która jest dla nas czymś nowym i świeżym.
Storytelling – przykłady korzyści, jakie pozwoli osiągnąć w biznesie
Każda strategia, podobnie storytelling, ma szansę na odniesienie sukcesu i przysporzenie przedsiębiorcy określonych korzyści jedynie wówczas, gdy zostanie dopracowana w najdrobniejszym szczególe. Sam pomysł opowiadania ciekawych historii może okazać się na tyle wciągający, że będziesz chciał go stosować od razu – i do tego wszędzie gdzie się da. Działanie impulsywne w tym przypadku nie będzie dobrym rozwiązaniem. Sztuka opowiadania historii to część content marketingu, i jak każde działanie z tego zakresu wymaga odpowiedniego przygotowania i przemyślanego planu.
Jednak, gdy wszystko odpowiednio zaplanujesz, to możesz liczyć na to, że storytelling pozwoli Ci na to, aby:
- wyróżnić się na tle konkurencji – jeżeli Twoja konkurencja stosuje typowe, znane od dawna strategie marketingowy, to Ty, sięgając po innowacyjne rozwiązania, masz szansę przejąć znudzonych klientów,
- zbudować trwałą i angażującą relację z klientem – relacje, to właśnie na nich opiera się świat biznesu – klient, który przyjdzie do Ciebie raz, zostawi trochę pieniędzy, lecz klient, który będzie do Ciebie wracał, cegiełka za cegiełką będzie budował potęgę Twojej firmy,
- zwiększyć motywację do zakupów – czasem klient jest niezdecydowany i nie wie, czy faktycznie chce coś kupić – możesz wykorzystać niezdecydowanie i dzięki atrakcyjnemu przekazowi opowiadanej historii przekonać klienta do określonych wyborów zakupowych,
- zainteresować szersze grono odbiorców swoimi produktami lub usługami – jeżeli opowiadana przez Ciebie historia okaże się inspirująca i angażująca, to nie będziesz musiał martwić się o dalszą promocję. Ludzie lubią przekazywać sobie ciekawe rzeczy, a wciągające historie zapadają w pamięć na długo – przecież każdy kojarzy historię, w której główną rolę odgrywali Serce i Rozum, która swego czasu podbiła rynek reklamowy, podobnie zresztą jak doskonale pamiętamy historię Świstaka, choć od czasu, gdy zawijał sreberka, minęło już trochę lat.
Jak widzisz, storytelling ma szansę korzystnie wpłynąć na rozwój Twojego biznesu. Im bardziej urozmaicona jest strategia marketingowa, tym większa jest szansa na to, że z przekazem uda się trafić do różnorodnej grupy klientów, niezależnie od wykorzystanego formatu reklamowego.
Dlaczego w procesie marketingowym warto wykorzystać elementy opowiadania historii?
Nie zawsze jest tak, że opowiadanie historii od razu przełoży się na ogromny skok wartości sprzedaży. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób wykreujesz przekaz. Czy w takim razie warto angażować się w taką strategię marketingową? Z pewnością tak! Budowanie trwałej relacji z klientem to proces rozciągnięty w czasie. Nawet jeżeli nie da on efektów tu i teraz, to z pewnością zaowocuje w przyszłości.