Co to jest marketing i jaką strategię marketingową obrać?

 
co to jest marketing

Co to jest marketing


i jaką strategię marketingową obrać?

Jeśli prowadzisz biznes, w którym chcesz osiągać coraz lepsze wyniki, to jednym z Twoich kluczowych zadań jest stworzenie odpowiedniej strategii marketingowej. Na tej podstawie będziesz podejmować decyzje związane z działaniami, a także opracujesz plany krótko‑ i długookresowe. Czym właściwie jest marketing i jaką należy obrać strategię?

 

Strategia marketingowa – na czym to polega?

W biznesie żadne decyzje nie powinny być podejmowane przypadkiem – najlepiej, żeby opierały się na analizach wielu aspektów związanych z działalnością. Jeśli działania marketingowe są odpowiednio zaplanowane, a następnie plan ten jest skrupulatnie realizowany, to zdecydowanie zwiększa to szanse na osiągnięcie zamierzonych celów.

A jaka jest definicja marketingu? Być może kojarzy Ci się on przede wszystkim z reklamą i promocją. Trop jest właściwy, ale to nie wszystko. W praktyce w marketingu chodzi o takie zarządzanie relacjami z klientem, które przynosi zysk. Zatem musisz wytworzyć dla odbiorcy coś, co ma dla niego wartość, a on w zamian nie tylko Ci za to zapłaci, ale również przysłuży się do zdobycia przez Ciebie kolejnych klientów.

Odpowiednia strategia marketingowa zakładać powinna zaspokajanie potrzeb odbiorców, a wszelkie planowane działania muszą mieć uzasadnienie. Przede wszystkim powinieneś wiedzieć, kim są Twoi klienci, jakie są ich oczekiwania i co musisz zrobić, żeby wybrali Twój produkt czy usługę, a nie ofertę konkurencji. Mając te dane, możesz opracować plan zadań, ujmując w nim odpowiednie kampanie marketingowe, które pozwolą Ci zrealizować cele sprzedażowe i nie tylko takie. Żeby stworzyć skuteczną strategię marketingową, zwróć uwagę na:

  • mocne i słabe strony marki, a także produktów lub usług,
  • poznanie grupy docelowej,
  • podział grupy docelowej na segmenty,
  • tworzenie indywidualnej strategii dla poszczególnych segmentów.

Im bardziej szczegółowa będzie Twoja analiza, tym większe są szanse na osiągnięcie przez Twój biznes znakomitych wyników. Nieodpowiednio wybrane działania wiążą się z poniesieniem wysokich kosztów, a także z brakiem efektów. Dobry plan marketingowy zwiększa skuteczność prac i ma istotny wpływ na wyniki firmy.

 

Strategia marketingowa w Internecie

Wiesz już, co oznacza pojęcie marketingu i dlaczego tak ważne jest opracowanie strategii. Jak takie działania powinny przebiegać w Internecie? Jeśli cały proces ma przynieść oczekiwane wyniki, to najlepiej, żeby się składał z następujących etapów:

  • Ustalenie KPI, czyli kluczowych wskaźników efektywności – określenie tego, jakie chcesz zrealizować cele danymi działaniami umożliwi kontrolowanie skuteczności podejmowanych wdrożeń. Przykładowym KPI może być np. zwiększenie w danym okresie sprzedaży o 20 proc.
  • Określenie, kto należy do Twojej grupy docelowej – do kogo masz kierować działania marketingowe?
  • Podzielenie grupy na segmenty – warto to zrobić, jeśli grupa jest zróżnicowana. W przypadku młodzieży cele biznesowe osiągniesz innymi działaniami niż kierując je do seniorów.
  • Wybór działań marketingowych, które będziesz realizować.
  • Przeprowadzenie kampanii.
  • Opracowanie wyników działań i ponowne zdefiniowanie KPI.
Sekcja tło

Szukasz sprawdzonej Agencji Marketingu Internetowego?

Ogromnym plusem promocji w Internecie jest to, że możesz dosyć łatwo weryfikować, czy zrealizowałeś cele marketingowe. Najlepszym i najpopularniejszym narzędziem służącym do analizy wyników osiąganych w sieci jest Google Analytics, czyli rozwiązanie, z którego możesz korzystać za darmo. Pomoże Ci ono ustalić, czy realizacja strategii przynosi efekty. Za jego pomocą ocenisz dotychczasowe działania i, w razie potrzeby, zmienisz plan. To w Google Analytics sprawdzisz, czy zwiększył się ruch na stronie, a także uzyskasz wiele innych informacji związanych ze swoją działalnością, mianowicie zweryfikujesz skuteczność przekazów reklamowych, komunikatów w witrynie i nie tylko. Dzięki tej usłudze dowiesz się między innymi:

  • Jak zmieniała się liczba użytkowników na stronie w czasie kampanii.
  • Jak zmieniał się współczynnik odrzuceń – tzn. procent odbiorców, którzy zakończyli wizytę na stronie po zobaczeniu jednej podstrony. Jeśli wskaźnik ten jest wysoki, to oznacza, że landing page może wymagać dopracowania.
  • Czy skuteczne są hasła reklamowe, a także różne CTA na stronie.
  • Na ile efektywna jest konkretna kampania marketingowa, np. działania przeprowadzone w serwisach społecznościowych.
  • Czego internauci szukają na Twojej stronie – czy masz poszukiwany przez nich content, produkty lub usługi?
  • Jakie są zachowania internautów – na której podstronie najczęściej kończą oni przeglądanie strony, a na jakiej spędzają najwięcej czasu?

Dzięki temu narzędziu możesz łatwo analizować, które działania są najskuteczniejsze. Ewentualna modyfikacja strategii marketingowej może dotyczyć kanałów komunikacji z potencjalnym klientem i wysokości środków przeznaczonych na poszczególne kampanie. Możliwe, że w Twoim biznesie marketing w serwisach społecznościowych przynosi bardzo słabe efekty, a znakomicie sprawdza się Google Ads.

Najważniejsze elementy działań marketingowych w sieci

Są takie inicjatywy, na które powinna się zdecydować każda firma, a przynajmniej każda może je przetestować w swojej kampanii marketingowej. Mając już wyznaczone cele, pamiętaj o:

  • Posiadaniu strony WWW – wprawdzie jest to już standard, ale w dalszym ciągu wiele firm nie ma witryny.
  • Pozycjonowanie w GoogleSEO charakteryzuje się jednym z najwyższych współczynników konwersji, jeśli chodzi o różne działania marketingowe w internecie. Dlaczego? Otóż dzięki temu docierasz do użytkowników wyszukiwarki Google, którzy szukają właśnie tego, co Ty oferujesz.
  • Content marketing – polega na tworzeniu materiałów, które wzbudzą zainteresowanie Twojej grupy docelowej i jednocześnie ją zaktywizują. Content nie oznacza wyłącznie tekstu, ale również grafikę, video, audiobooki i nie tylko. To doskonały sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki i zyskanie przewagi konkurencyjnej.
  • Serwisy społecznościowe – niemal każda strategia marketingowa powinna obejmować działania w serwisach społecznościowych, choćby takie jak założenie fanpage’u na Facebooku.
  • E-mail marketing – czyli m.in. newsletter i docieranie do internautów za pomocą poczty elektronicznej.
  • Kampanie sponsorowane – chodzi m.in. o reklamę w ramach Google Ads czy Facebook Ads, ale nie tylko.
  • Analityka – wspomniane już analizowanie efektów prowadzonych działań.

Przygotowanie strategii marketingowej to jedno, ale tak samo ważna jest umiejętność jej modyfikowania w taki sposób, żeby działania promocyjne i pozostałe wdrożenia przynosiły oczekiwane rezultaty. Dotarcie do potencjalnego klienta może wymagać przeróżnych inicjatyw, a Twoim zadaniem jest wybór takich, które będą najkorzystniejsze.

Sekcja tło

Interesuje Cię pozycjonowanie strony?

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991