Planując kampanię SEO w sieci, jednym z pierwszych etapów rekomendowanych przez specjalistów odpowiedzialnych za promocję Twojej strony www, jest z reguły przeprowadzenie dokładnej analizy SEO. Wielu właścicieli stron czy sklepów online często zadaje sobie pytanie – czy audyt strony internetowej jest konieczny? Zdarza się, że etap ten jest pomijany, np. ze względów finansowych lub po prostu przez nie zrozumienie istoty audytu. W poniższym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czym właściwie jest taki audyt, co zawiera i czy rzeczywiście każdy serwis wymaga audytu SEO?
Czym jest audyt stron internetowych?
Audyt SEO strony jest to kompleksowa analiza serwisu internetowego, która obejmuje jej dokładne sprawdzenie pod kątem wielu czynników wpływających na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach. Zastanawiasz się co zawiera dokument audytowy? Gotowy plik powstały po przeprowadzonym audycie zawiera szereg wskazówek i zaleceń technicznych pod kątem struktury strony, szybkości wczytywania, obsługi, nasycenia słów kluczowych, a także ilości treści. W zależności od stopnia rozbudowy audytu, może on zawierać także informacje na temat obecnej widoczności strony w wyszukiwarkach, analizę słów kluczowych, porównanie wyników z konkurencją tudzież wskazówki pod kątem użyteczności strony. Ostateczna forma i rozmiar audytu SEO zależny jest od wielkości analizowanej strony oraz przede wszystkim od naszego budżetu.
Czy każda strona wymaga audytu SEO?
Z pewnością jest to z jedno z pierwszych pytań jakie przychodzą do głowy po usłyszeniu rekomendacji przeprowadzenia audytu SEO. Czy nasza strona faktycznie wymaga tego typu analizy? Zdecydowanie tak. Niezależnie od rodzaju strony, jej wielkości tudzież obecnej widoczności w wynikach wyszukiwania, kampanię SEO Twojej strony www zawsze warto poprzedzić audytem SEO (przynajmniej podstawowym). Przeprowadzenie takiej analizy pozwala wyłapać, a następnie wyeliminować wszelkie ewentualne problemy i błędy w strukturze strony lub jej zawartości. Wiele z nich może być na pierwszy rzut oka niewidoczna, a często zdarza się, że z pozoru drobne niedociągnięcia w rzeczywistości mają ogromny wpływ na przebieg, a przede wszystkim skuteczność procesu pozycjonowania strony.
Audyt SEO – po co przeprowadzać taką analizę?
Wielu klientów powątpiewa w konieczność przeprowadzenia audytu, twierdząc, że jest to niepotrzebna inwestycja, która się nie zwraca i nie przynosi żadnych efektów, co oczywiście jest stwierdzeniem błędnym. Dokładnie i sumiennie wykonany audyt SEO strony internetowej stanowi źródło wielu cennych informacji na temat naszej strony i pozwala dostrzec wszelkie jej niedociągnięcia pod kątem SEO. Audyt strony ma na celu zweryfikowanie czy Twoja strona internetowa spełnia obecne kryteria, wymagania i standardy SEO, bez których osiągnięcie zadowalających wyników może być bardzo trudne lub nawet nie możliwe.
Pamiętaj jednak, że wykonanie audytu strony to jedno, zupełnie odrębną sprawą jest natomiast odpowiednia interpretacja zebranych danych oraz informacji, a następnie wdrożenie poszczególnych zaleceń na stronie. Audyt SEO jest to swego rodzaju fundament w drodze do wysokich pozycji w Google, ale to dopiero odpowiednia optymalizacja strony, na podstawie wyciągniętych wniosków, pozwala poprawić dotychczasowe wyniki, zwiększyć widoczność domeny, poprawić pozycje fraz kluczowych oraz zyskać ruch na zupełnie nowe zapytania.
Czy moja strona potrzebuje audytu SEO?
Tak jak wspomnieliśmy na początku, każdy serwis internetowy warto poddać audytowi SEO. Istnieją jednak sytuacje, w których tego typu weryfikację strony warto wykonać ze szczególnym uwzględnieniem, a mianowicie:
- Twoja strona internetowa służy Ci jako źródło przychodu lub Twoja branża jest bardzo konkurencyjna – warto upewnić się, że strona jest prawidłowo przygotowana do promocji w Internecie. Koszt wykonania audytu SEO może wynosić od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, co z pewnością nie jest małą kwotą, lecz myśląc długofalowo, tego typu inwestycja może zwrócić się w postaci większego ruchu na stronie, a co za tym idzie, większej sprzedaży Twoich produktów lub usług.
- dopiero zaczynasz tworzyć stronę www lub pracujesz nad jej nową odsłoną – już na tym etapie warto pomyśleć o optymalizacji SEO. Odpowiednie przygotowanie strony przed jej wgraniem online sprawi, że będziesz o krok przed konkurencją, która być może dopiero pracuje nad optymalizacją serwisu.
- widoczność Twojej domeny spadła, a razem z nią ruch na stronie – jeśli odnotowujesz spadki ruchu i nie do końca wiesz dlaczego, warto wykonać choćby szybką checklistę i sprawdzić czy Twoja strona nie wymaga dokładniejszego audytu SEO, który pozwoli odzyskać utracony ruch.
- zaczynasz współpracę z agencją lub specjalistą SEO – taką współpracę warto zawsze zacząć od przeprowadzenia audytu SEO, który pozwoli rozeznać się obu stronom w obecnej sytuacji. Przygotowując taki dokument będziecie mogli także zweryfikować dotychczasowe działania, lepiej ustalić odpowiednią strategię na najbliższe miesiące oraz wyznaczyć cele, do których będziecie razem dążyć.
- planujesz większe zmiany techniczne na stronie – poprzez „większe zmiany” mamy tutaj na myśli zmianę systemu CMS, zmianę w strukturze adresów URL, usunięcie części obecnych podstron, rozbudowę strony o nową sekcję, zmiany w kodzie HTML serwisu.
- aktualne działania nie przynoszą spodziewanych efektów – często nawet w przypadku prowadzenia rozbudowanej kampanii SEO czy Google Ads, efekty naszych działań nie są zbyt zadowalające. W takiej sytuacji warto dokładnie przyglądnąć się stronie i sprawdzić czy nie wystąpiła jakaś awaria lub jakieś kluczowe elementy nie wymagają lepszej optymalizacji.
Oczywiście nie oznacza to, że w pozostałych przypadkach audyt SEO nie ma sensu. To samo, jeśli Twoja strona internetowa przeszła już tego typu analizę, raz na jakiś czas audyt strony warto powtórzyć. Algorytmy Google są nieustannie aktualizowane, dochodzą nowe funkcjonalności i możliwości promocji. Może się także okazać, że zalecone w poprzednim audycie rozwiązania nie przyniosły spodziewanego rezultatu. Często również coś co działało jeszcze kilka miesięcy temu, dziś nie ma już tak dużego wpływu na SEO. W takiej sytuacji również warto wrócić do tematu, zweryfikować poszczególne działania i być może podejść do tematu z innej strony.
Jak wygląda audyt SEO?
Standardowy audyt SEO jest to zbiór zaleceń i wytycznych, podpartych wiedzą oraz wieloletnim doświadczeniem. Dostajesz opisowy, szczegółowy raport z obecnej sytuacji, w którym punkt po punkcie analizowane są poszczególne elementy strony oraz przedstawiane konkretne zalecenia optymalizacyjne dla każdego z nich. Razem z głównym dokumentem otrzymujesz także szereg plików uzupełniających, które zawierają dodatkowe, najczęściej surowe dane, wspierające informacje, o których mowa we właściwej części audytu.
Co faktycznie daje audyt SEO?
Rzetelnie wykonany audyt SEO jest to prawdziwa kopalnia wiedzy na temat Twojej strony. Przeprowadzenie, a następnie wdrożenie poszczególnych zaleceń na stronie to szansa na:
- wzrost widoczności domeny
- wzrost pozycji na wybrane słowa kluczowe
- zyskanie ruchu na nowe frazy
- wzrost ruchu na stronie
- wzrost konwersji
Podejmij współpracę
z profesjonalną agencją
Podsumowanie
Przeprowadzając audyt SEO sprawdzisz jaka jest aktualna widoczność Twojej strony w sieci oraz czego i w jaki sposób szukają Twoi potencjalni klienci, dzięki czemu będziesz w stanie odpowiednio przygotować zawartość strony pod aktualne trendy i wymagania konsumenta. W oparciu o wytyczne i wskazówki z audytu, zbudujesz serwis spełniający wymogi Google pod kątem struktury, użyteczności, szybkości oraz zawartości. Audyt SEO to także świetna okazja na podstawową analizę konkurencji, porównanie naszych wyników oraz podglądnięcie nowych funkcjonalności i rozwiązań, które będziesz mógł wdrożyć na swojej stronie. Przeprowadzając audyt strony przede wszystkim zweryfikujesz czy Twój serwis działa poprawnie, jest prawidłowo indeksowany przez Google oraz przygotujesz lub dostosujesz aktualną kampanię marketingową, która pozwoli Ci dotrzeć ze swoją ofertą do większego grona klientów.