Zaawansowany audyt SEO – czego potrzebuje Twoja strona?

Klaudia Hadała
Klaudia Hadała
18 czerwca 2019
Audyt SEO krok po kroku

Zaawansowany Audyt SEO


Czego potrzebuje Twoja strona?

Audyt SEO to najbardziej wartościowy dokument jaki możemy otrzymać od specjalisty SEO. Dobrze przygotowany jest zestawieniem wszystkich ważnych elementów na stronie, które mają wpływ na wyświetlanie się strony w wynikach wyszukiwania. Jego przygotowanie jest zalecane już na samym początku pracy nad poprawą widoczności witryny. Dokładna analiza strony pozwala na przygotowanie spersonalizowanej strategii działań.

Przeprowadzenie audytu wiąże się ze szczegółowym przeglądem strony na co pozwalają narzędzia SEO (między innymi crawlery). Audyt SEO zawiera ocenę aktualnego stanu witryny uwzględniając parametry mające bezpośredni i pośredni wpływ na pozycjonowanie stron, a także elementy techniczne. W przypadku wykrycia błędów w audycie znajduję się również rekomendacje do wdrożenia na stronę w celu jej poprawy.

Czy warto zlecić przygotowanie audytu SEO?

Wykonanie audytu SEO w zależności od rozbudowania jest mniej lub bardziej pracochłonne. Duże znaczenie ma tutaj wielkość audytowanej witryny. Im większa liczba podstron i rozwinięta struktura strony tym więcej czasu należy poświęcić na jej dokładną analizę. Wiąże się to również z dodaniem dodatkowych elementów do audytu. Zastanawiając się nad jego zleceniem możemy natknąć się na pułapkę. Samo jego przygotowanie nie przynosi bowiem wymiernych korzyści. Korzyści pojawiają się dopiero wraz z jego wdrożeniem.

Może się wydawać, że analiza stanu obecnego jest niepotrzebna i należt skupiać się na przyszłości witryny, konkretnym działaniu, a nie na patrzeniu w tył. Wiele osób zastanawia się nad tym czy zlecić specjaliście wykonanie audytu SEO. Pojawiają się pomysły, że lepiej jego czas zainwestować od razu we wprowadzanie zmian na stronie czy też zdobywanie linków do strony. Przed podjęciem decyzji o zleceniu audytu warto dowiedzieć się jakie elementy powinien zawierać prawidłowo wykonany audyt SEO oraz poznać korzyści, które można dzięki niemu uzyskać.

Istnieje wiele agencji SEO i freelancerów, którzy specjalizują się w robieniu audytów. Każdy z audytów jest na swój sposób inny, niektóre są bardziej zaawansowane, niektóre mniej. Jednak wszystkie mają za zadanie wskazanie nam drogi w dalszych działaniach na stronie i powinny skupiać się na analizie wszystkich ważnych elementów pod kątem SEO. Po otrzymaniu audytu warto sprawdzić czy wszystkie najważniejsze kwestie zostały przeanalizowane. Pominięcie jednego ważnego elementu może sprawić, że inne zmiany wprowadzane na stronę nie będą przynosić założonych korzyści.

Audyty SEO to coraz bardziej zaawansowane dokumenty

Z roku na rok można zauważyć, że przygotowywane przez specjalistów audyty SEO są coraz dłuższe, bardziej rozbudowane. Przyczyn tego jest kilka:

audyty SEO zawierają coraz większą ilość elementów związanych np. z użytecznością stron internetowych (UX) – co jest ich wartością dodaną,

– algorytmy Google są cały czas udoskonalane, pod uwagę jest brane coraz więcej elementów, które należy odpowiednio przeanalizować i zaproponować najbardziej optymalne rozwiązania. Często rozwiązań tych jest kilka i audyt uwzględnia rekomendacje sugerowane i alternatywne,

– elementy, które mają wartość rankingową dla Google są coraz częściej elementami, za które odpowiadają web developerzy, w audycie należy więc umieścić dokładne wytyczne dotyczące wdrożenia zmian,

– im większe zaangażowanie właściciela strony lub osób nad nią pracujących tym większa gwarancja odpowiedniego wdrożenia audytu. Jest to możliwe jeśli osoby te będą rozumieć jego sens i widzieć korzyści z poświęconego czasu i pieniędzy na jego realizację. Z tego względu w audytach coraz częściej pojawiają się dokładne opisy każdego elementu, które pozwalają osobom bez wiedzy z zakresu pozycjonowania na pełne zaangażowanie się w ten proces.

Coraz bardziej szczegółowe i zaawansowane audyty SEO zyskują na wartości. Omówmy więc krok po kroku co powinno znaleźć się w audycie od specjalisty SEO, na co zwrócić w nim uwagę i o co warto dopytać.

Najważniejsze elementy audytu SEO

Elementy jakie powinien zawierać audyt SEO

  1. Narzędzia użyte do przeprowadzenia audytu.

Audyt SEO w dużej mierze bazuje na wiedzy specjalisty jednak całkowita i dokładna analiza nie może obyć się bez narzędzi SEO. Do przygotowania audytu potrzebne będą również prawidłowo wdrożone narzędzia analityczne. To dzięki nim autor audytu może dokonać szczegółowej oceny zastanego stanu witryny. Jeżeli w audycie nie znajdują się informacje na temat tego jakich narzędzi użyto do jego przygotowania warto o to zapytać. W przypadku profesjonalnych narzędzi płatnych istnieje możliwość dopytania się specjalisty o pełne raporty, które poszerzają wiedzę o stronie.

  1.       Informacje o domenie i serwerze

W przypadku analizy witryny warto zacząć już od podstaw. W przypadku pozycjonowania bardzo duże znaczenie mają nie tylko informacje zawarte na stronie, ale również te, których nie widać gołym okiem. Takie elementy jak posiadanie certyfikatu HTTPS w serwisie czy też poprawnie utworzone przekierowania z wszystkich wersji strony są niezwykle istotne i mają wpływ na wiele innych wyników analizy np. na duplikację wewnątrz strony. Audyt SEO zawierający sugestie dotyczące optymalizacji serwera może przyczynić się do ogromnego usprawnienia strony natomiast zbagatelizowanie tego punktu może skutkować nieprawidłowym przeprowadzeniem audytu. Jest to aspekt, który koniecznie powinien być uwzględniony.

  1.       Prędkość strony

Nie bez przyczyny coraz częściej w branży mówi się o tym, że specjaliści SEO muszą polubić się z web developerami. Algorytmy Google przywiązują coraz większą wagę do technicznych aspektów strony. Jednym z istotnych czynników (co zostało oficjalnie potwierdzone przez Google) jest szybkość zbierania danych czyli czas wczytywania strony.  W audycie SEO powinny znaleźć się pomiary czasu wczytywania serwisu, a w przypadku niezadowalających wyników wskazówki jak podane wyniki poprawić. Ważne jest w tym aspekcie to, aby analiza została przeprowadzona zarówno dla urządzeń desktopowych jak i mobilnych. W przypadku dużych wyzwań z tym aspektem, warto zainwestować czas w opracowanie dokładnej analizy pod kątem szybkości, która powinna być przygotowana we współpracy z web developerami.

  1.       Błędy 4xx, 5xx i przekierowania wewnętrzne

Prawidłowe funkcjonowanie serwisu to jeden z czynników branych pod uwagę nie tylko przez Googlebota, ale również przez użytkowników. Wewnętrzne przekierowania, linki do stron o statusie 4xx lub błędy serwera 5xx mogą zaburzać płynność nawigacji po stronie, spowalniać lub nawet uniemożliwiać korzystanie ze strony oraz ograniczać jej indeksowanie. Pojawiają się one między innymi przy wprowadzaniu zmian w strukturze adresów URL oraz podczas wprowadzania innych zmian na stronie. Często są one przez właścicieli stron bagatelizowane lub nie posiadają oni na ich temat odpowiednio zaawansowanej wiedzy, przez co działają one niekorzystnie. Jednak należy zdawać sobie sprawę, że działają one niekorzystnie na pozycjonowanie strony. Ich szybkie znalezienie umożliwiają crawlery – narzędzia umożliwiające dotarcie do każdego adresu URL, do którego mają dostęp roboty. To dzięki nim audyt SEO może być precyzyjnie przygotowany na podstawie całościowych danych ze strony. Audyt powinien zawierać szczegółowe informacje na temat analizowanej strony, pobieżne przejrzenie strony w poszukiwaniu błędów 4xx i 5xx nie przyniesie zadowalających wyników. Jeżeli w audycie nie ma takiej informacji, dopytanie o to jakiego crawlera używała osoba audytująca stronę będzie z całą pewnością na miejscu. Pozwala to na weryfikację dokładności przygotowanego audytu.

  1.       Tagi tytułowe, meta opisy

Dla robotów Google liczy się nie tylko to co znajduje się na stronie, ale również to jak prezentuje się ona w wynikach wyszukiwania. Odpowiadają za to tagi tytułowe i meta opisy. Audyt SEO powinien posiadać szczegółową analizę tego jak wyglądają te znaczniki przed optymalizacją strony, ale również rekomendacje odnośnie ich poprawnej konstrukcji. W audycie warto, aby podane były dokładne przykłady tego jak należy tworzyć je w przyszłości oraz jak poprawić strukturę już istniejących. Budowa zarówno tytułów jak i opisów może zostać przeprowadzona automatycznie (możliwości zależne są od panelu CMS). W audycie powinny znaleźć się wskazówki dotyczące tego jak najszybciej pozbyć się nieprawidłowych tytułów i meta opisów.

  1.       Treści na stronie

Zawartość strony jest dokładnie analizowana przez roboty Google. Audyt SEO powinien zawierać podobną analizę i odwzorowywać zachowanie robota indeksującego.

W ostatnich latach wiele słyszy się o „Content is king” i słusznie. Osoba przeprowadzająca audyt SEO strony musi mieć wiedzę na temat tego jak ważne są obecnie treści na stronach. Nie mogą one być jednak byle jakie. Punkt w audycie dotyczący treści na stronie powinien zawierać:

  • Informację o ilości treści na stronie głównej i podstronach oraz jej procentowym stosunku do kodu
  • Analizę treści z wyłączeniem egzekwowania kodu JS
  • Informację o unikalności treści na stronie (ewentualnej duplikacji wewnętrznej i zewnętrznej)
  • Rekomendacje uwzględniające tworzenie nowych treści na stronie
  • Wskazówki dotyczące optymalizacji treści
  1. Struktura i hierarchia treści na stronie

Na stronie ważne jest nie tylko to jak wiele unikalnej treści się na niej znajduje, ale również to jaką treść ma strukturę i w jaki sposób jest przedstawiona użytkownikom. W audycie SEO nie może zatem zabraknąć:

  • przeglądu nagłówków – nagłówków H1 uznawanych za najistotniejsze na stronie z punktu widzenia SEO, nagłówków H2 oraz nagłówków wspomagające H3 i H4
  • analizy wyróżnień tekstu – tagów <strong> i <em>
  • sposobu tworzenia list i tabeli
  • rekomendacji dotyczących umieszczania odnośników do innych podstron (linkowanie wewnętrzne)
  • analizy zagęszczenia słów kluczowych
  1.   Zdjęcia i grafiki

Chociaż w poprzednim punkcie jasno podkreślona została rola treści na poszczególnych stronach witryny to audyt SEO nie powinien pominąć również tak ważnego elementu jakim są zdjęcia na stronie. Zwłaszcza, że jest to element nieoczywisty dla wielu osób dodających zdjęcia np. produktów na stronę.

Ich jakość może wpływać oczywiście na decyzje zakupowe użytkowników, jednak nie na tym skupia się analiza SEO. Natomiast to na co powinien zwrócić uwagę specjalista SEO to z pewnością opisy alternatywne zdjęć i nazwy plików.

Ich odpowiednie zastosowanie pozwala na zwiększenie prawdopodobieństwa pokazywania się zdjęć w Google Grafika i pozyskania dodatkowego ruchu z tego źródła, a także na zwiększanie się ilości słów kluczowych dostępnych w obrębie podstrony.

  1.    Indeksacja serwisu

Wszystkie wyżej wymienione elementy i ich szczegółowa analiza nie będą miały jednak sensu jeśli Google nie zobaczy naszej strony lub zobaczy zbyt wiele niepotrzebnych podstron dlatego tak ważne jest, aby w przeprowadzonym audycie znalazł się punkt opisujący stan zaindeksowania serwisu.

Sprawdzone powinny zostać szczególnie strony, które są ważne, ze względów biznesowych oraz strony, które posiadają unikalne i wartościowe dla użytkownika treści. Wszelkie podstrony serwisu, które zawierają zduplikowane lub wysoce nieprzydatne użytkownikom treści nie powinny być możliwe do indeksowania.

Należy również sprawdzić, czy podstrony z treścią, które chcemy indeksować są w całości widoczne przez roboty indeksujące. Ważne, aby nie zapominać o tym szczególnie w przypadku stron z Java Scriptem.

W audycie powinny zostać podane również możliwości, które umożliwią nam zablokowanie stron przed indeksacją lub ją usprawnią. Dwoma rozwiązaniami, które w tej kwestii sprawdzą się najlepiej i na które zwrócić uwagę powinien każdy specjalista to plik robots.txt oraz mapa strony XML.

  • Plik robots.txt – umożliwiający zablokowanie stron przed indeksacją

Audyt SEO powinien zawierać treść pliku robots.txt oraz jego ocenę. Przeanalizować należy adresy, które zostały zablokowane do indeksacji. Możliwe, że znajdują się w pliku strony, które należy pokazać użytkownikom w wynikach wyszukiwania. Specjalista SEO powinien sprawdzić również poprawność komend, które się w nim znajdują oraz obecność w nim adresu mapy strony, która ułatwi indeksację serwisu.

  • Sitemapa – plik zawierający zestawienie adresów URL do indeksacji

Sitemapa to plik, który powinien zawierać wszystkie adresy URL, które chcemy udostępniać użytkownikom w wynikach wyszukiwania. Plik musi zostać poprawnie wygenerowany i być na bieżąco aktualizowany. Analiza powinna ukazać czy liczba adresów URL w pliku jest zgodna z ich liczbą w indeksie. Jeśli nie, to skąd wynika ta rozbieżność i jakie działania podjąć, aby ją zniwelować.

Specjalista analizujący stronę i posiadający dostęp do Google Search Console witryny powinien dodatkowo sprawdzić czy mapa została wgrana prawidłowo do narzędzia.

  1. Linkowanie wewnętrzne

Dodawanie wewnętrznych odnośników na stronie może przynieść wiele korzyści. Aby tak się stało należy jednak wprowadzić je prawidłowo. W audycie przeanalizowane powinny zostać nie tylko odnośniki znajdujące się w menu głównym, ale również menu okruszkowym (breadcrumbs), linkowanie ze zdjęć i linkowanie wewnętrzne w treści.

  1. Znaczniki danych strukturalnych

Dane strukturalne służą do jeszcze dokładniejszego opisywania danych znajdujących się na stronie – w wyszukiwarce. Dzięki nim istnieje  możliwość wyróżnienia strony w wynikach wyszukiwania. Mogą to być między innymi wyniki głosowania (gwiazdki) lub dodatkowe informacje na temat danego produktu lub usługi np. zakresu cen. Ich wdrożenie nie należy do najłatwiejszych. Specjalista SEO powinien sprawdzić poprawność danych strukturalnych lub dać praktyczne wskazówki odnośnie ich wdrożenia. Można je sprawdzić i wprowadzać za pomocą narzędzi, o które warto dopytać jeśli nie sę wymienione w audycie.

  1. Pozycjonowanie lokalne

W zależności od typu strony w audycie powinny znaleźć się dodatkowe elementy. W przypadku biznesów lokalnych audyt SEO powinien zawierać między innymi analizę i wskazówki do optymalizacji wizytówki Google Moja Firma. Działania SEO nie są więc wykonywane tylko i wyłącznie w obrębie jednej strony. Pozycjonowanie lokalne wymaga wspomagających działań i dodatkowych analiz, które sprawią, że proces SEO będzie przebiegał prawidłowo i strona będzie wyświetlana na zapytania właściwe danemu miejscu.

  1. Analiza linków przychodzących

Tak jak już wspomnieliśmy działania SEO często wychodzą poza obręb witryny. Dla algorytmów Google wciąż znaczenie ma również zaplecze strony i to jak często się o niej wspomina na innych serwisach. Jednak również w tym aspekcie branych jest pod uwagę wiele czynników. W przypadku nowej strony i braku odnośników analiza linków przychodzących będzie zbędna i specjalista powinien przekazać do informacji strategię działania w tym temacie na przyszłość. Natomiast sytuacja, w której wiele odnośników prowadzi już do strony wymaga przeprowadzenia audytu profilu linków jakie prowadzą do witryny. Taka analiza jest koniecznością ponieważ nie wszystkie odnośniki do strony będą mieć na nią pozytywny wpływ. Niektóre wręcz przeciwnie, mogą witrynie zaszkodzić.

Audyt linków przychodzących powinien zawierać analizę:

  • ilości i przyrostu linków
  • ilości, przyrostu i jakości domen, z których pochodzą linki
  • najsłabszych domen i linków
  • chmury anchorów prowadzących do strony
  • dywersyfikacji linków (źródła, nofollow/dofollow, anchor/czysty link)

To jednak nie wszystkie elementy, które znajdziesz w audycie SEO

Wymienione elementy są jednymi z najważniejszych branych pod uwagę przy audytowaniu większości witryn. Otrzymując audyt SEO warto zwrócić uwagę, czy każdy z nich został w nim uwzględniony, a jeśli nie to zapytać dlaczego takiej konieczności specjalista nie zauważył.

Należy pamiętać jednak, że do każdej z nich należy podejść indywidualnie i w audycie może zajść potrzeba umieszczenia analizy większej ilość aspektów, ale też mniejszej. Audyt SEO to dokument, który mocno ewoluuje i oprócz czynników wpływających na pozycjonowanie strony posiada również niejednokrotnie wskazówki UX.

Samo przygotowanie audytu tak jak już zostało napisane na początku nie przynosi wymiernych korzyści. Jednak jego wdrożenie pozwala na osiągnięcie zadowalających wyników. Potwierdzeniem tego są opinie naszych Klientów na temat audytów, które dla nich przeprowadziliśmy w ostatnich tygodniach:

 

Współpraca z DevaGroup przebiegła bardzo pozytywnie. Jesteśmy zadowoleni z terminowego wykonania powierzonych zadań. Co więcej, przeprowadzone zmiany przyniosły oczekiwane rezultaty. Dziękujemy za zaangażowanie w pracę i profesjonalizm.

Zespół Mfind

Realizacja audytów i działań SEO przy współpracy z zespołem DevaGroup to czysta przyjemność. Wiele smaczków, mnóstwo kreatywnych pomysłów oraz wsparcie w każdym zakresie.

Maciej Stypka – CEO Weselezklasa.pl

 

Korzyści z audytu SEO

 

Korzyści z przeprowadzenia audytu SEO:

  • Całościowy ogląd elementów wymagających poprawy na stronie
  • Poznanie mocnych i słabych stron witryny
  • Ocena obecnego stanu witryny, wyciągnięcie wniosków na przyszłość
  • Możliwość rozplanowania działań koniecznych do wdrożenia na stronie

Korzyści z wdrożenia audytu SEO:

  • Wzrost pozycji fraz – po wdrożeniu zaleceń wzrosną pozycje wielu słów kluczowych ujętych w treści strony
  • Wzrostu ruchu na stronie – jeśli audyt zostanie poprawnie wdrożony, nastąpi poprawa jakości ruchu pozyskiwanego z Google
  • Wzrost konwersji na stronie – dobrze dopasowane słowa kluczowe, wyeliminowanie błędów i usprawnienie strony poprawi również użyteczność witryny i docelowo będzie wpływać na wzrost sprzedaży

 

Zagrożenia złęgo audytu seo

Zagrożenia związane z niepoprawnie przeprowadzonym audytem

Wymienione powyżej korzyści można osiągnąć dzięki wdrożeniu audytu. Należy jednak pamiętać, że wdrożenie to powinno być przeprowadzone w odpowiedni sposób. Niepoprawnie przygotowany audyt, bazujący na niedostatecznej wiedzy może wywołać więcej niekorzystnych skutków niż korzystnych. To samo tyczy się wdrożenia rekomendacji zawartych w audycie. Osoba, która się tym zajmie powinna dysponować szeroką wiedzą na temat samej witryny, panelu CMS czy też kodu strony. Nieodpowiednio wdrożony audyt może spowodować odwrotny skutek od zamierzonegodoprowadzić do obniżenia się widoczności strony, obniżenia jej użyteczności czy też nałożenia na nią filtra w Google i zniknięcia z wyników wyszukiwania.

 

Chcesz zlecić wykonanie audytu SEO swojej strony specjalistom? Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.

Klaudia Hadała
SEO Specialist. W DevaGroup prowadzi kampanie SEO dla klientów z różnych branż. Interesuje się marketingiem internetowym i psychologią. W czasie wolnym uwielbia podróżować.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (19 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991