Analiza strony www to najbardziej wartościowy dokument jaki możemy otrzymać od specjalisty SEO. Dobrze przygotowany jest zestawieniem wszystkich ważnych elementów na stronie, które mają wpływ na wyświetlanie się strony w wynikach wyszukiwania. Jego przygotowanie jest zalecane już na samym początku prowadzenia działań SEO i pracy nad poprawą widoczności witryny. Dokładna analiza strony pozwala na przygotowanie spersonalizowanej strategii działań, która będzie mieć wpływ na pozycje strony.
Spis treści:
- Co to jest analiza strony internetowej?
- Jak przeprowadzić audyt SEO?
- Rozbudowany dokument rekomendacji
- Narzędzia do analizy strony internetowej
- Jakich dostępów potrzebuje specjalista, aby przeprowadzić audyt?
- Czy warto zlecić przygotowanie analizy strony pod kątem SEO?
- Zagrożenia związane z niepoprawnie przeprowadzoną analizą
Co to jest analiza strony internetowej?
Analiza strony internetowej (audyt SEO) jest to analiza przeprowadzona pod kątem optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych (w Polsce jest to głównie Google). Celem takiej analizy jest przygotowanie finalnego dokumentu zawierającego szereg uwag, poprawek oraz rekomendacji pod względem rozbudowy oraz optymalizacji poszczególnych elementów sprawdzanej witryny. Dobrze wykonany audyt to rozbudowany dokument, będący efektem analiz wszelkich istotnych dla serwisu czynników wpływających na możliwości pozyskania bezpłatnego ruchu z wyników Google.
Często jest on bardzo rozbudowany (nawet na kilkadziesiąt stron), by maksymalnie wyjaśnić ważne zagadnienia oraz zaproponować optymalne sposoby wdrożenia poprawek – tak, by było to zrozumiałe i czytelne dla osoby, która będzie wdrażała zaproponowane zmiany.
Jak przeprowadzić audyt SEO?
Audyt strony internetowej www pod kątem procesu pozycjonowania w wyszukiwarce Google obejmuje szereg zagadnień. Każde zagadnienie jest analizowane indywidualnie, a wyniki pozyskane z wielu narzędzi SEO – interpretowane i oceniane przez doświadczonego specjalistę SEO.
Dobry dokument podsumowujący analizę strony internetowej obejmuje wnioski z oceny i analizy:
- Widoczności serwisu internetowego i obecne pozycje strony
- linków w menu i budowy menu breadcrumbs
- Struktury adresów strony internetowej
- Przekierowań i duplikatów stron
- Sąsiedztwa serwerowego
- Szybkość ładowania się strony i test optymalizacji mobilnej
- Kodów 3xx, 4xx i 5xx
- Unikalności oraz duplikacji treści na stronach docelowych
- Opisów i treści występujących w serwisie
- Badanie tagów tytułowych i opisowych
- Występowania i hierarchii nagłówków
- Eksploracja nasycenia treści słowami kluczowymi
- Konstrukcji i poprawności treści
- Poprawność wdrożenia strony błędu 404
- Analiza z wyłączeniem egzekwowania kodu JS
- Optymalizacja grafik, zdjęć i innych elementów nie tekstowych
- Danych w narzędziu Google Search Console
- Tworzenia i optymalizacji nowych treści
- Wykorzystania obecnych treści w generowaniu ruchu na stronie
- Indeksacji strony w Google, budowy robots.txt oraz mapy strony
- Linkowania wewnętrznego i nieprawidłowości indeksacyjne
- Testu znaczników danych strukturalnych
- Obecności w wynikach Google Rich Snippets oraz rekomendacje wdrożenia mikrodanych odpowiadających strukturze strony
- Poprawności wersji językowych i wdrożenia hreflang
- Linków przychodzących
- Wizytówki w Google Moja Firma.
To co będzie znajdowało się wśród czynników sprawdzanych w ramach audytu – zależy w znacznym stopniu od rodzaju serwisu. Im bardziej rozbudowany serwis internetowy, tym więcej czynników należy zweryfikować. Innej pracy wymaga strona usługowa, a innej sklep internetowy. Część aspektów jest uniwersalnych, niezależnie od rozmiaru i rodzaju serwisu internetowego. Należy między innymi uproszczona analiza stron konkurencji by wskazać, jak na ich tle wygląda analizowana witryna internetowa.
Istotne czynniki – niezależnie od rodzaju serwisu
Treść
Każdy serwis internetowy posiada zawartość contentową i analizujemy jej występowanie, ponieważ ma ona istotny wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania. Sprawdzamy jej wymaganą długość oraz nasycenie odpowiednimi słowami kluczowymi. Do każdej branży i grupy zapytań podchodzić należy indywidualnie – zwracając uwagę na wyniki SERP. Dzięki takim analizom możemy odczytać, jak Google zinterpretowało intencje użytkownika. Jest to ważne przy planowaniu czy to budowy, czy optymalizacji obecnej treści.
Architektura serwisu
Podczas audytowania analizujemy również architekturę danej strony internetowej. Weryfikujemy, czy w jej obrębie znajdują się odpowiednie podstrony i są one zbudowane w odpowiedni sposób. W celu budowania widoczności organicznej na konkretne produkty oraz usługi – musimy budować dedykowane podstrony. Należy pamiętać, że muszą być one odpowiednio umieszczone w strukturze portalu.
Renderowanie strony
Aby Google odczytało treść znajdującą się w obrębie strony internetowej i mogło zaindeksować ją w swoich wynikach – musi najpierw poprawnie załadować (z użyciem GoogleBota) jej zawartość. Na ten proces wpływają m.in. technologie w jakich zbudowano stronę, jej konfiguracja, ustawienia serwera. Wszelkie te aspekty należy przeanalizować. Pomocne w tym jest narzędzie Google Search Console, do którego osoba sprawdzająca serwis musi otrzymać dostęp.
Profil linków
Audytowanie strony internetowej to nie tylko ocena czynników onsite (tych wynikających z jej budowy i konfiguracji). Aby ocenić stronę w kontekście możliwości rozbudowy widoczności strony internetowej – konieczne jest szersze podejście, które obejmuje również linki prowadzące do strony. Ważna jest ilość oraz jakość domen linkujących, profil anchor text oraz dopasowanie ich rodzajów do branży.
Rozbudowany dokument rekomendacji
Dokument z wynikami analiz to nie jest tylko lista błędów, które mają wpływ na ograniczenie widoczności w Google. Jest to swego rodzaju drogowskaz, wskazujący dokładne rozwiązania do wdrożenia w obrębie strony. Każdy z podpunktów składa się z takich elementów, jak:
- opis zagadnienia i jego wpływ na SEO serwisu (część opisowa tematu)
- priorytet wdrożenia (nie wszystkie elementy na stronie mają równy wpływ na SEO)
- wykazanie błędów oraz ich dokładnych miejsc w serwisie (często wzbogacone o listę adresów, gdzie one występują – w pliku xls)
- sposoby na wyeliminowanie błędu (jeśli jest kilka wariantów, to z ukazaniem tych najbardziej rekomendowanych i najłatwiejszych / najtańszych we wdrożeniu).
Narzędzia do analizy strony internetowej
Przygotowanie analizy SEO strony internetowej wiąże się z dużą ilością godzin pracy specjalisty SEO, jednak aby zrobić pełną analizę konieczne są również narzędzia SEO. Narzędzia służą do analizy wielu czynników na stronie. W DevaGroup zwracamy szczególną uwagę na przygotowanie rzetelnego dokumentu ukazującego możliwości eliminacji błędów i optymalizacji strony już na początku współpracy z klientem.
Crawlery – podstawowe narzędzia do audytu
Absolutnie obowiązkowymi narzędziami do wykonywania audytu SEO bez których w DevaGroup nie wyobrażamy sobie pracy to crawlery. Umożliwiają one całościowy przegląd strony internetowej pod kątem wielu czynników poprzez skanowanie, w podobny sposób jak roboty indeksujące wyszukiwarek. Zebrane dane crawlery poddają dokładnej analizie i przedstawiają w przejrzystych dla specjalisty SEO zbiorach danych. Dzięki tym narzędziom mamy możliwość wykonania szybkiego i dokładnego SEO audytu i wykryć:
- zduplikowane tytuły, meta opisy o nagłówki,
- nieprzyjazne adresy URL,
- brak wdrożonych linków kanonicznych i hreflangów,
- niezoptymalizowane pod kątem SEO zdjęcia,
- adresy URL utrudniające crawlowanie i indeksowanie,
- błędy 404, przekierowania wewnętrzne… itd.
W DevaGroup specjaliści SEO korzystają z m.in. z Screaming Frog SEO Spider, SiteBulb czy Deepcrawl.
Narzędzia do wykonania technicznej analizy
Chociaż crawlery dostarczają nam sporej dawki wiedzy o stronie, to nie pokażą nam wszystkiego. Ale tutaj z pomocą przychodzą kolejne narzędzia do sprawdzania strony www pod kątem SEO. Spora część z nich służy do badania warstwy technicznej strony, w tym szybkości ładowania strony. Należą do nich m.in. Page Speed Insights oraz GTmetrix, Mobile Friendly Test, SSL Server Test i SSL Checker, HTTPSTATUS, Redirect Checker, Redirect Path, tester wyników z elementami rozszerzonymi, WWJD, JavaScript Rendering Check, Fetch & Render, Google Tag Assistant.
Narzędzia do sprawdzenia contentu
Oprócz warstwy technicznej na stronie, audyt SEO wykonany w DevaGroup zawiera wstępną analizę umieszczonej na niej treści. Podczas analizy sprawdzamy przede wszystkim duplikację, ale również objętość treści i zagęszczenie słów kluczowych. W aspekcie contentu najczęściej porównujemy stronę z konkurencją, umożliwiają to następujące narzędzia: Siteliner, CopyScape, Contadu czy Surfer SEO.
Narzędzia analityczne – do monitoringu ruchu, widoczności, linków przychodzących
W naszym audycie SEO dokonujemy również szczegółowej analizy strony pod kątem obecnego stanu strony w organicznych wynikach wyszukiwania. W przygotowanym dokumencie przedstawiamy aktualne parametry strony (na które wpływ mają linki przychodzące), analizę ruchu na stronie oraz widoczności. Do analizy wykorzystujemy zarówno narzędzia zewnętrzne jak i prosimy o dostęp do narzędzi analitycznych klienta. Należą do nich: Google Search Console i Google Analytics, Senuto, SemStorm, Semrush, Ahrefs, Majestic.
Jakich dostępów potrzebuje specjalista, aby przeprowadzić audyt?
Aby jednak przeprowadzić dokładny audyt SEO specjalista potrzebuje dostępu do co najmniej dwóch narzędzi – Google Search Console oraz Google Analytics. Screeny nie wystarczą, ponieważ dzięki dostępowi do narzędzi Google Analytics i Google Search Console możemy w skuteczny sposób zapoznać się danymi i przygotować optymalne działania. Brak możliwości zapoznania się z aktualną widocznością serwisu w wyszukiwarce i aktywnością użytkowników na stronie sprawia, że nasza nasza codzienna praca nad strategią jest utrudniona. Niepełne dane z zrzutów ekranowych, mogą nie przedstawiać obecnej sytuacji, a co więcej sprawiać, że ciężko będzie wykryć problematyczne miejsca mogące wpływać na cały serwis i działania reklamowe. Jako agencja zdajemy sobie sprawę z ważności danych naszych klientów, dlatego w szczególny sposób je zabezpieczamy i stosujemy wysoki standard ochrony danych.
Podczas audytu strony zdarza się, że specjalista SEO potrzebuje dostępu do CMS i FTP serwera, ponieważ osoba audytująca może natrafić na nietypowe rozwiązanie w serwisie, które można zweryfikować tylko zaglądając do panelu administracyjnego strony. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest założenie dodatkowego konta w systemie na adres e-mail podany przez agencję. Dzięki temu masz możliwość kontroli nadanych dostępów. Strony, które zostały oparte o autorskie skrypty nie posiadają systemu CMS. W takich przypadkach udzielanie dostępów może przebiegać różnie.
Przede wszystkim nadanie dostępów powinno zostać uzgodnione przed rozpoczęciem audytu, aby ich brak nie opóźniał postępu prac. Są to standardowe działania, a nadawanie dostępów agencji jest zupełnie bezpieczne. Upewnij się jednak, że masz możliwość zarządzania użytkownikami, aby w razie zakończenia współpracy wszystkie dane zostały na twoim koncie.
Czy warto zlecić przygotowanie analizy strony pod kątem SEO?
Wykonanie audytu SEO strony internetowej w zależności od rozbudowania jest mniej lub bardziej pracochłonne. Duże znaczenie ma tutaj wielkość sprawdzanej witryny. Im większa liczba podstron i rozwinięta struktura strony tym więcej czasu należy poświęcić na jej dokładną analizę. Wiąże się to również z dodaniem dodatkowych elementów do całościowej analizy, tak by wszystkie aspekty strony zostały ocenione. Zastanawiając się nad jego zleceniem możemy natknąć się na pułapkę. Samo jego przygotowanie nie przynosi bowiem wymiernych korzyści. Korzyści pojawiają się dopiero wraz z jego wdrożeniem.
Może się wydawać, że analiza stanu obecnego jest niepotrzebna i należy skupiać się na przyszłości witryny, konkretnym działaniu, a nie na patrzeniu w tył. Wiele osób zastanawia się nad tym czy zlecić specjaliście wykonanie takie audytu. Pojawiają się pomysły, że lepiej jego czas zainwestować od razu we wprowadzanie zmian na stronie czy też zdobywanie linków do strony. Przed podjęciem decyzji o zleceniu analizy strony internetowej online warto dowiedzieć się jakie elementy powinien zawierać prawidłowo wykonana analiza oraz poznać korzyści, które można dzięki niemu uzyskać.
Istnieje wiele agencji SEO i freelancerów, którzy specjalizują się w robieniu audytów. Każdy z takich dokumentów jest na swój sposób inny, niektóre są bardziej zaawansowane, niektóre mniej. Jednak wszystkie mają za zadanie wskazanie nam drogi w dalszych działaniach na stronie i powinny skupiać się na analizie wszystkich ważnych elementów pod kątem SEO. Po otrzymaniu wyniku analizy warto sprawdzić czy wszystkie najważniejsze kwestie zostały przeanalizowane. Pominięcie jednego ważnego elementu może sprawić, że inne zmiany wprowadzane na stronę nie będą przynosić założonych korzyści.
Korzyści z przeprowadzenia analizy strony www:
- Całościowy ogląd elementów wymagających poprawy na stronie
- Poznanie mocnych i słabych aspektów
- Ocena obecnego stanu, wyciągnięcie wniosków na przyszłość
- Możliwość rozplanowania działań koniecznych do wdrożenia na stronie
Korzyści z wdrożenia audytu SEO:
- Podstawa do stworzenia strategii pozycjonowania strony internetowej
- Wzrost pozycji fraz – po wdrożeniu zaleceń wzrosną pozycje wielu słów kluczowych ujętych w treści strony
- Zwiększenie ruchu na stronie internetowej – jeśli zalecenia zostaną poprawnie wdrożone, nastąpi poprawa jakości ruchu pozyskiwanego z Google
- Wzrost konwersji na stronie – dobrze dopasowane słowa kluczowe, wyeliminowanie błędów i usprawnienie strony poprawi również użyteczność witryny i docelowo będzie wpływać na wzrost sprzedaży.
Potrzebujesz audytu strony?
Sprawdź naszą ofertę!
Zagrożenia związane z niepoprawnie przeprowadzoną analizą
Wymienione powyżej korzyści można osiągnąć dzięki wdrożeniu audytu. Należy jednak pamiętać, że wdrożenie to powinno być przeprowadzone w odpowiedni sposób. Niepoprawnie przygotowany audyt, bazujący na niedostatecznej wiedzy może wywołać więcej niekorzystnych skutków niż korzystnych. To samo tyczy się wdrożenia rekomendacji zawartych w audycie. Osoba, która się tym zajmie powinna dysponować szeroką wiedzą na temat samej witryny, panelu CMS czy też kodu strony. Nieodpowiednie wdrożenie rekomendacje może spowodować odwrotny skutek od zamierzonego – doprowadzić do obniżenia się widoczności strony w internecie i pozycji w Google, obniżenia jej użyteczności czy też nałożenia na nią ręcznego filtra w Google i zniknięcia z wyników wyszukiwania.
Podsumowanie
Na podstawie powyższych przypadków widzimy, że wykonanie profesjonalnego audytu SEO online wymaga od specjalisty nie tylko dostępu do narzędzi, ale i umiejętności interpretacji tych danych. Z tego też względu wygląda inaczej i jest bardziej złożony niż darmowy audyt SEO twoje strony www. Oprócz tego, dobry dokument po analizie powinien być zakończony podsumowaniem i ustaleniem kolejności wdrożeń, która należy brać pod uwagę podczas planowania prac mających na celu optymalizację SEO i zwiększenia widoczności strony internetowej w wyszukiwarce Google.
Z uwagi, iż tylko wdrożone zalecenia zgodnie z zasadami SEO ma szansę przynieść poprawę oraz zwiększyć widoczność organiczną – dokument musi zawierać kompleksowe wskazówki wdrożeń. Oprócz przygotowania dokumentu, warto po jego otrzymaniu skonsultować go z autorem. Po jego wdrożeniu osoba ta powinna także zweryfikować poprawność tego działania. W przypadku punktów, które są wskazówkami do działań długoterminowych – warto zastosować się do nich i z biegiem czasu zwiększać oraz monetyzować ruch na swojej stronie internetowej.
Tekst zaktualizowany, pierwsza wersja ukazała się na naszym blogu w czerwcu 2019 roku.