Z anchor textami (lub też krócej, anchorami albo kotwicami) mamy do czynienia w zasadzie za każdym razem, gdy korzystamy z internetu w przeglądarce. Dla zwykłego użytkownika są one jednym z najważniejszych, jeżeli nie najważniejszym elementem nawigacji po zasobach Internetu. Z kolei dla specjalisty SEO anchor text to jedno z narzędzi pozycjonowania. W dzisiejszym tekście postaramy się przybliżyć Wam kilka ciekawych faktów dotyczących tego, czym jest anchor, jakie są jego rodzaje i jak go wykorzystać w szeroko rozumianym marketingu internetowym.
Istotę anchora najłatwiej wytłumaczyć na tym prostym przykładzie. Weźmy następujące zdanie:
Jeżeli chcesz wypromować swoją witrynę w sieci, skorzystaj z pomocy najlepszej agencji SEO w Krakowie.
Oto jak będzie ono wyglądało w HTML-u (pomijamy ewentualną obecność atrybutów typu „rel”, „target” itp.):
<strong>Jeżeli chcesz wypromować swoją witrynę w sieci, skorzystaj z pomocy <a href=”https://www.devagroup.pl/”>najlepszej agencji SEO w Krakowie</a>.</strong>
Interesuje nas ta część zdania, która znajduje się pomiędzy znacznikami <a> oraz </a>. I tak:
Łatwo zatem zauważyć, że anchor text jest po prostu nazwą odnośnika, która wyświetla się użytkownikowi na ekranie urządzenia. Można go też określić tekstem, który wyświetla się jako link i który po kliknięciu otworzy się w przeglądarce jako nowa strona. Oczywiście jego rola nie ogranicza się wyłącznie do funkcji informacyjnej czy do ułatwienia w nawigacji po zasobach Internetu, ponieważ można w nim umieścić frazę kluczową, na którą chcemy pozycjonować docelową stronę. Ale o tym piszemy w dalszej części tekstu.
Generalnie anchory dzielimy na te, które zawierają frazę i takie, które tej frazy nie zawierają. Niech interesującym nas słowem kluczowym będzie „Audyt SEO„. Spójrzmy na konkretne przykłady.
Nietrudno się domyślić, że anchory są bardzo ważne w skutecznym linkowaniu – zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym. W wewnętrznym link buildingu często służą jako ułatwienie w nawigacji zarówno dla zwykłych użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki. Warto jednak pamiętać, że zarówno zakotwiczanie linków wewnętrznych jak i zewnętrznych ma spore znaczenie w budowaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jeżeli anchor jest w jakikolwiek sposób związany z pozycjonowaną frazą, jest to ważna informacja dla algorytmu, który będzie pozycjonował podlinkowaną stronę właśnie na słowa kluczowe znajdujące się w anchorze. Jest to w gruncie rzeczy dość prosty mechanizm, niestety – bardzo często nadużywany. Co ostatecznie wcale nie przynosi oczekiwanych rezultatów w postaci wysokich pozycji w SERP-ach. Jeżeli nie masz doświadczenia w pozycjonowaniu stron radzimy uważać z używaniem anchorów zawierających frazy w linkach pozyskiwanych z zewnątrz.
Aby zewnętrzne anchory można było uznać za zoptymalizowane, muszą one spełnić kilka warunków.
Tak naprawdę w optymalizowaniu anchorów liczy się przede wszystkim to, żeby były różnorodne i tematycznie związane z treścią, do której się odnoszą. Warto jednak pamiętać, że nawet 100 doskonale zoptymalizowanych zakotwiczeń nie spełni swojej roli w sytuacji, gdy będą pochodzić z mało wiarygodnych, spamerskich domen. Jeden anchor, nawet niezbyt udany, ale znajdujący się na wartościowej, popularnej domenie, może przynieść w tym przypadku zdecydowanie więcej korzyści.