Anchor text w HTML – czym jest i jaki ma wpływ na SEO?

 
anchor text link html a

Anchor Text


wpływ na SEO

Z anchor textami (lub też krócej, anchorami albo kotwicami) mamy do czynienia w zasadzie za każdym razem, gdy korzystamy z internetu w przeglądarce. Dla zwykłego użytkownika są one jednym z najważniejszych, jeżeli nie najważniejszym elementem nawigacji po zasobach Internetu. Z kolei dla specjalisty SEO anchor text to jedno z narzędzi pozycjonowania. W dzisiejszym tekście postaramy się przybliżyć Wam kilka ciekawych faktów dotyczących tego, czym jest anchor, jakie są jego rodzaje i jak go wykorzystać w szeroko rozumianym marketingu internetowym.

Sekcja tło

Szukasz skutecznej agencji SEO?

Co to jest anchor text i jak wygląda w kodzie strony?

Istotę anchora najłatwiej wytłumaczyć na tym prostym przykładzie. Weźmy następujące zdanie:

Jeżeli chcesz wypromować swoją witrynę w sieci, skorzystaj z pomocy najlepszej agencji SEO w Krakowie.

Oto jak będzie ono wyglądało w HTML-u (pomijamy ewentualną obecność atrybutów typu „rel”, „target” itp.):

<strong>Jeżeli chcesz wypromować swoją witrynę w sieci, skorzystaj z pomocy <a href=”https://www.devagroup.pl/”>najlepszej agencji SEO w Krakowie</a>.</strong>

Interesuje nas ta część zdania, która znajduje się pomiędzy znacznikami <a> oraz </a>. I tak:

  • Znaczniki <a> oraz </a> oznaczają w kodzie miejsce wstawienia odsyłacza hipertekstowego. Czyli w tym przypadku linku do strony głównej DevaGroup.
  • href=”https://www.devagroup.pl/” – to po prostu adres strony, do której prowadzi odsyłacz.
  • Najlepszej agencji SEO w Krakowie – to jest właśnie anchor text, nazywany także kotwicą, treścią linka, zakotwiczeniem itp.

Łatwo zatem zauważyć, że anchor text jest po prostu nazwą odnośnika, która wyświetla się użytkownikowi na ekranie urządzenia. Można go też określić tekstem, który wyświetla się jako link i który po kliknięciu otworzy się w przeglądarce jako nowa strona. Oczywiście jego rola nie ogranicza się wyłącznie do funkcji informacyjnej czy do ułatwienia w nawigacji po zasobach Internetu, ponieważ można w nim umieścić frazę kluczową, na którą chcemy pozycjonować docelową stronę. Ale o tym piszemy w dalszej części tekstu.

Rodzaje anchor tekstów

Generalnie anchory dzielimy na te, które zawierają frazę i takie, które tej frazy nie zawierają. Niech interesującym nas słowem kluczowym będzie „Audyt SEO„. Spójrzmy na konkretne przykłady.

Anchory z frazą:

  • dopasowane, czyli zawierające frazę w identycznym kształcie, jak ta, na którą pozycjonuje się dana podstrona: Audyt SEO to najlepszy sposób na analizę strony internetowej pod kątem jej widoczności w przeglądarce.
  • częściowo dopasowane, w których jeden z elementów frazy może być synonimem: Analiza strony pod kątem SEO jest fundamentalna dla wyboru odpowiedniej strategii pozycjonowania.
  • z długiego ogona, czyli, jak sama nazwa wskazuje, anchorem jest fraza long tail: Audyt SEO sklepu internetowego pozwoli wskazać te miejsca w witrynie, które wymagają natychmiastowej optymalizacji.

Anchory bez frazy:

  • brandowe, odnoszące się bezpośrednio do marki, niezawierające słów kluczowych: DevaGroup zajmuje się szeroko rozumianym pozycjonowaniem.
  • call to action, czyli nakierowujące użytkownika na działanie: Jeżeli chcesz poznać nasze referencje, kliknij tutaj!
  • URL, czyli zwykły link: Zajmujemy się również marketingiem w social mediach, o czym możesz przeczytać w tym miejscu: https://www.devagroup.pl/social-media.

Anchor text a pozycjonowanie strony

Nietrudno się domyślić, że anchory są bardzo ważne w skutecznym linkowaniu – zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym. W wewnętrznym link buildingu często służą jako ułatwienie w nawigacji zarówno dla zwykłych użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki. Warto jednak pamiętać, że zarówno zakotwiczanie linków wewnętrznych jak i zewnętrznych ma spore znaczenie w budowaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania.  Jeżeli anchor jest w jakikolwiek sposób związany z pozycjonowaną frazą, jest to ważna informacja dla algorytmu, który będzie pozycjonował podlinkowaną stronę właśnie na słowa kluczowe znajdujące się w anchorze. Jest to w gruncie rzeczy dość prosty mechanizm, niestety – bardzo często nadużywany. Co ostatecznie wcale nie przynosi oczekiwanych rezultatów w postaci wysokich pozycji w SERP-ach. Jeżeli nie masz doświadczenia w pozycjonowaniu stron radzimy uważać z używaniem anchorów zawierających frazy w linkach pozyskiwanych z zewnątrz.

Sekcja tło

Odpowiedzialne pozyskiwanie linków

Jak optymalizować anchory?

Aby zewnętrzne anchory można było uznać za zoptymalizowane, muszą one spełnić kilka warunków.

  • Jeżeli tekst powstał w celach SEO (na przykład jest to artykuł sponsorowany, wywiad ze specjalistą, content w postaci artykułu na zewnętrznej witrynie itp.), wówczas powinien zawierać jeden, maksymalnie dwa wychodzące linki z kotwicami.
  • Treści linków nie powinny być zbyt długie. Przyjmuje się, że 4-5 krótkich słów lub 60 znaków w zupełności wystarczy.
  • Powinny być możliwie zróżnicowane. W praktyce oznacza to, że dopasowane zakotwiczenia są równie ważne, co te częściowo dopasowane oraz z długiego ogona. Im większa różnorodność, tym lepiej. Dotyczy to także kotwic w postaci czystych adresów URL, ponieważ dla algorytmów takie linkowanie „wygląda” jak naturalne. Dzieje się tak, ponieważ internauci często w taki właśnie sposób dzielą się ciekawymi treściami, na przykład w social mediach.
  • Tekst zakotwiczenia powinien być związany znaczeniowo ze stroną lub domeną, do której prowadzi. Na przykład jeżeli pozycjonujemy się na frazę „buty zimowe”, to link powinien prowadzić do strony związanej w jakikolwiek sposób z obuwiem na zimę. Jest to ważne zarówno z punktu widzenia algorytmów, jak i zwykłych użytkowników. Generalnie im zawartość strony jest bliższa znaczeniowo kotwicy, tym lepiej.
  • Idealnie, gdy anchor jest naturalnie wpleciony w konkretną treść i nie zawiera żadnych błędów językowych. W praktyce oznacza to, że jeżeli zajdzie taka konieczność, należy go odmienić, a nie zostawiać w nieodmienionej formie tylko po to, żeby wyglądał jak fraza. Wyżej wspomniane „buty zimowe” mogą zatem przyjąć formę „butów zimowych”, „butami zimowymi” itp.

Tak naprawdę w optymalizowaniu anchorów liczy się przede wszystkim to, żeby były różnorodne i tematycznie związane z treścią, do której się odnoszą. Warto jednak pamiętać, że nawet 100 doskonale zoptymalizowanych zakotwiczeń nie spełni swojej roli w sytuacji, gdy będą pochodzić z mało wiarygodnych, spamerskich domen. Jeden anchor, nawet niezbyt udany, ale znajdujący się na wartościowej, popularnej domenie, może przynieść w tym przypadku zdecydowanie więcej korzyści.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991