Większość z nas kojarzy jedną z najpopularniejszych aplikacji randkowych na świecie. Niektórzy jej używali, niektórzy nie, jednak popularności mogą jej zazdrościć inne popularne aplikacje nie tylko takie, które służą do szukania swojej drugiej połówki. Tinder bowiem w 2017 roku zdeklasował rywali i był najczęściej pobieraną aplikacją w App Store[1]. Kierując się statystykami oraz jej popularnością można wydedukować, że jest to łakomy kąsek dla marketerów internetowych oraz ich klientów, który może być bardzo przydatnym narzędziem w opracowaniu ciekawych, kreatywnych i niesztampowych kampanii, pozwalających dotrzeć do użytkowników opornych na zwykłe typy reklam. Z pomocą przychodzi nam Reklama na Tinderze.
Czym tak naprawdę jest Tinder?
Zjawisko społeczne jakim jest Tinder to osobny temat na prace magisterską dla przyszłych socjologów. Od strony praktycznej jest to aplikacja, która w uproszczeniu działa jak swatka lub swat dla pełnoletnich kobiet i mężczyzn. Swatanie polega na tym, że jeśli dwie osoby wpadną sobie w oko i wykonają magiczny ruch w prawo czyli tzw. swipe right to wybrankowie zostaną połączeni czego następstwem jest możliwość prowadzenia rozmowy co może doprowadzić do konwersji w prawdziwym życiu czyli umówieniu się na randkę, spacer, kolacje czy kino. Tinder łączy się z profilem Facebookowym i zaciąga zdjęcia oraz polubione strony. Możemy też połączyć aplikację ze swoim Spotify lub Instagramem. Tracimy wtedy na anonimowości lecz zyskujemy na atrakcyjności oraz dostarczamy przeciwnej stronie bardziej jakościowy feed w postaci swojej sylwetki w internecie. Aplikacja jednak nie służy tylko do randkowania. Jest też platformą, w której szybko możemy poznać interesujących ludzi niekoniecznie patrząc na nich przez pryzmat randkowania.
Sposoby reklamy na Tinderze
Podstawowym typem reklamy w Tinderze jest reklama graficzna, która wyświetlana jest podczas przeglądania potencjalnych drugich połówek i to w jej obrębie należy wykorzystać naszą kreatywność oraz wyczucie. Aby umieścić reklamy w aplikacji możemy skorzystać też z Facebook Audience Network czyli sieci witryn internetowych oraz aplikacji, które oferują swoje miejsca reklamowe poza Popularnym Facebookiem czy Instagramem oraz posiadają status partnerski.
Do kogo skierowania jest reklama na Tinderze?
Jak w przypadku większości aplikacji internetowych opartych o mechanizm portali społecznościowych łączących w sobie komunikacje oraz budowę swojego profilu reklamy w większości przypadków będą skierowane do młodszej części społeczeństwa. Największym beneficjentem tejże aplikacji będą ludzie w przedziale wiekowym 18-24 lata[2] czyli mieszczą się w definicji Millenialsów, którzy jak wiadomo żyją za pan brat ze światem wirtualnym oraz osiągnęli już pełnoletność co jest warunkiem koniecznym do korzystania z aplikacji. Są oni jednak tylko większym kawałkiem tortu zwanego Tinderem. Rozpiętość wiekowa mieści się w przedziale 18-55+ czyli nie musimy ograniczać kierowania swoich reklam tylko do pokolenia Y, świetnie sprawdzi się także w przypadku X oraz starszym reprezentantom pokolenia Z. Kierować reklamy możemy również wg płci.
Przykłady reklam na Tinderze
- Reklama na Tinderze marki Porshe skierowana raczej do męskiej części:
- Poniżej przykład kampanii edukacyjnej dla płci pięknej jak i mężczyzn
Przykładowa kampania na Tinderze
Reklamy w Tinderze możemy umieszczać za pomocą technologii programmatic. Czyli przed tym musimy na pewno założyć konto na jednej z platform RTB, która oferuje możliwość dotarcia do użytkowników tej aplikacji. Tinder jest też w sieci partnerskiej Facebook Audience Network co pozwala nam na tworzenie reklam z poziomu panelu Facebook Business. Nie mamy jednak niestety możliwości bezpośredniego kierowania reklam tylko na Tinderze, jednak dzięki pewnym działaniom można ograniczyć wyświetlanie reklam do aplikacji. W tym przypadku reklamy muszą spełniać wymogi społecznościowego giganta, które dostępne są na stronie. Możemy też bezpośrednio skontaktować się z działem Tindera odpowiedzialnym za reklamy w serwisie.
Jak widać możemy wykorzystać przestrzeń reklamową Tindera w naprawdę ciekawy sposób przez co możemy w pozytywny sposób zwrócić na siebie uwagę. Przykładowo:
Posiadamy restaurację z nietypowym jedzeniem w Krakowie i chcielibyśmy ściągnąć do niej nowych klientów. Wykorzystaliśmy już praktycznie wszystkie dostępne kanały marketingowe i naszym celem są obecnie pary lub randkowicze. Umieszczamy atrakcyjne zdjęcie naszego dania z opisem w stylu: „Kolejny raz pizza? Bądź o krok przed innymi i zaskocz ją/jego czymś nietuzinkowym!” Użytkownik będzie mógł się wykazać kreatywnością a Ty zyskasz nowego klienta. Wszyscy odnoszą korzyści.
[1] Źródło: http://www.businessinsider.com/tinder-number-1-grossing-app-app-store-2017-9?IR=T
[2] Źródło: https://www.wikihow.com/Adjust-Your-Tinder-Age-Range
[3] Źródło: http://guerrillablog.com/2014/02/porsche-valentine-guerilla-ad-on-tinder/
[4] Źródło: http://www.gestalterhuette.de/2014/08/22/amnesty-international-nutzt-tinder/