Responsywna strona internetowa – co musisz wiedzieć

 
Responsywna strona internetowa

Responsywna strona internetowa


- co musisz wiedzieć

W czasach, gdy użytkownicy przeglądają serwisy internetowe zarówno na komputerze stacjonarnym, laptopie, jak i tablecie czy smartfonie, warto stworzyć stronę dostosowującą się automatycznie do wymogów każdego z tych sprzętów, szybko się ładuje i w pełni wczytuje na każdym urządzeniu. Ten aspekt jest ważny, tym bardziej, że coraz więcej użytkowników Internetu korzysta z wyszukiwarki na telefonie lub tablecie. Takie właściwości ma strona responsywna. Z tego artykułu dowiesz się, czym charakteryzuje się witryna RWD oraz dlaczego warto w nią zainwestować.

Co to jest responsywna strona internetowa?

Strona responsywna to witryna, która automatycznie dopasowuje się do rozdzielczości konkretnego urządzenia. Dobrze prezentuje się nie tylko w dużej rozdzielczości na komputerze, ale też na smartfonie czy tablecie z małym ekranem. Responsywność sprawia, że nie ma potrzeby tworzenia osobnych wersji serwisu dla komputerów oraz urządzeń mobilnych. Odpowiedź na pytanie, czym jest responsywność jest więc szalenie prosta, to najzwyklejsza uniwersalność w odniesieniu do witryn internetowych.

 

Sekcja tło

Potrzebujesz konsultacji SEO?

 

Responsywność strony – czym charakteryzuje się strona responsywna?

Responsywna witryna dostosowuje się do sprzętu, ale również do przeglądarki. System pobiera informacje o przeglądarce i urządzeniu, co sprawia, że strona automatycznie dopasowuje elementy konieczne do jej prawidłowego funkcjonowania, a także dodatkowe, takie jak rodzaj czcionki, grafika albo wielkość poszczególnych elementów. Dzięki temu strona wyświetla się ona tak samo dobrze na sprzętach z przeglądarką Firefox, Google Chrome, Opera, Safari czy Internet Explorer, niezależnie od rozdzielczości ekranu. Automatycznie dostosowuje się do wielkości użytkowanego sprzętu.

Przy tego rodzaju stronach elementy klikane na komputerze są zamieniane w przyciski dotykowe dla urządzeń mobilnych. Zmianie zwykle ulegają też wielkości konkretnych punktów i fontów w serwisie, co przekłada się na łatwość nawigacji, zwłaszcza na telefonach wyposażonych w niewielkie ekrany.

Obecne standardy kodowania pozwalają też na wyłączanie niektórych elementów na stronie, w zależności od rozdzielczości i typu urządzenia, na którym jest ona aktualnie wyświetlana. W przypadku stron responsywnych webmaster ma więc możliwość wprowadzenia takich ustawień, aby konkretne przyciski, grafiki, tło lub inne elementy wczytywały się tylko na wybranych sprzętach, np. jedynie na stronie wyświetlanej na komputerze, a nie na smartfonie. Celem takich zmian jest uzyskanie maksymalnej czytelności serwisu. Często się również zdarza, że wersje na urządzenia mobilne posiadają mniej obrazków i elementów ozdobnych, co sprawia, że użytkownik może szybko i bezproblemowo znaleźć interesujące go informacje.

Przy kodowaniu witryny responsywnej należy pamiętać o jednym – dostosowaniu jej rozmiaru w poziomie. Tworzone strony można skalować. W efekcie strona wykorzystuje całą szerokość ekranu (okna przeglądarki) i nie ma potrzeby jej przesuwania na boki, by zobaczyć pełną zawartość. To także istotny czynnik wpływający na czytelność i łatwą obsługę serwisu responsywnego.

 

Dlaczego warto zaprojektować stronę mobilną RWD?

Witryna responsywna to rozwiązanie przynoszące wiele korzyści właścicielowi oraz korzystającym z niej osób. Strona RWD to przede wszystkim wygoda dla użytkowników, dająca możliwość pełnego wykorzystywania możliwości wszystkich urządzeń, z których korzystają oni na co dzień. Dobrze zaprojektowany i wykonany serwis jest tak samo czytelny, intuicyjny w obsłudze i przede wszystkim funkcjonalny na dowolnym sprzęcie. To dziś podstawa, jeśli chcemy myśleć o przyciąganiu potencjalnych klientów, fundament w nowoczesnej architekturze serwisów internetowych.

Korzyści z responsywnej www czerpie też właściciel strony. Nie musi on tworzyć kilku wersji serwisu, dla różnych typów urządzeń i przeglądarek. Adres url na mobile i desktopie jest ten sam. To przekłada się na oszczędność pieniędzy, które może przeznaczyć np. na rozwój albo promocję firmy. Strona RWD jest również lepiej oceniana przez roboty Google, dzięki czemu może się znaleźć wyżej w wynikach organicznych w wyszukiwarce. Responsywność strony wpływa więc pozytywnie na pozycjonowanie.

Warto też mieć na uwadze, że użytkownicy często korzystający z Internetu na urządzeniach mobilnych chętniej powrócą na strony w pełni zoptymalizowanej pod smartfony i tablety, niż na witryny nieresponsywne. Wynika to z faktu, że korzystanie z serwisu RWD jest po prostu znacznie wygodniejsze niż przeglądanie na telefonie klasycznej wersji, na której nie wprowadzono żadnych zmian. Warto przy tym zaznaczyć, ze liczba użytkowników przeglądająca witryny na urządzeniach przenośnych stale rośnie. Komfort korzystania ze stron mobilnych podlega ocenie społecznej i analizie algorytmów. W efekcie im większa wygoda odbiorcy witryny, tym wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania.

 

UX design jest przyszłością stron www

Jak stworzyć responsywną stronę www?

Strona RWD jest tworzona poprzez precyzyjne wskazanie, jakie elementy muszą się ładować dla poszczególnych rozdzielczości. Na przykład, wpisując wyrażenie @media screen and (min-width:992px) and (max-width:1280px), można zaznaczyć, że konkretne elementy będą się wyświetlały tylko dla ekranów o szerokości ekranu mieszczącej się w przedziale między 992 a 1280 px, a przy innych wymiarach będą pomijane. Kod css umożliwia też skorzystanie z funkcji media queries, w której generowany content jest dopasowany do środowiska z uwzględnieniem jego zmiennych takich jak np. wyświetlacz i jego rozdzielczość.

Do projektowania serwisów responsive web design warto użyć specjalnych aplikacji ułatwiających pracę. Umożliwiają one m.in. pobranie gotowych plików typu .css czy .js, na których można bazować, tworząc własne szablony responsywne. Rozwiązanie to jest o wiele szybsze i sprawniejsze niż tworzenie od podstaw nowego szablonu.

Strona responsywna daje możliwość wykonania przyjaznej dla użytkownika, estetycznej wizualnie i funkcjonalnej witryny. Dotyczy to dowolnego rodzaju serwisów www: sklepów internetowych, stron firmowych, blogów, wizytówek, portali oraz innych. Taka witryna dobrze i szybko się wczytuje, nie ważne, czy weźmiemy do ręki różne telefony i tablety, odmienne modele, różne urządzenia – efekt jest ten sam – prawidłowe wyświetlanie się serwisu.

 

Responsive web design – wszystkie plusy i minusy

Podsumujmy więc wszystkie plusy i ewentualne minusy tworzenia stron responsywnych. Zacznijmy od tych pierwszych, ponieważ jest ich zdecydowanie więcej. Po pierwsze responsywność jest mocno związana z mediami społecznościowymi. Z Instagrama, Facebooka, YouTube’a, czy Twittera zwykle korzystamy na urządzeniach mobilnych. Posty, czy reklamy umieszczane w social mediach kierują jednak do witryny. W efekcie, jeżeli nie posiadamy rensposywnego adresu html wszelkie podejmowane działania to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Konwersje wśród korzystających z komórek nie będą zaś rosły, jeśli strona nie będzie się dobrze wyświetlać. Rósł będzie za to nasz bounce rate.

Po drugie responsywna witryna to gwarant wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Na pewno zaś uplasuje się ona przed stronami, które nie dysponują wersjami mobilnymi serwisów. Po trzecie użytkownicy mobilnych urządzeń często działają impulsywnie. Nie chcą przebywać w witrynie, która nie dostosowuj się do wielkości ekranu ich urządzenia, gdy nie mogą szybko znaleźć potrzebnych informacji, wychodzą.

RVD to przyjazny UX. Dzięki temu użytkownicy chętniej je odwiedzają, można więc stwierdzić, że od rozmiaru ekranu i elastyczności webmasterów w projektowaniu stron zależy pośrednio ruch, który generują witryny. Dopasowane do naszych potrzeb rvd posiadają właściwie tylko jeden minus, są droższe niż mobilne wersje serwisów, czy jednak powinno to determinować nasz wybór tańszej i znacznie mniej korzystnej opcji? Śmiemy w to wątpić.

Sekcja tło

Szukasz pomocy przy tworzeniu strony internetowej?

 

Tekst zaktualizowany, pierwotna wersja pochodzi z kwietnia 2021 r.

 

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (3 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991