Wiadomości Google News to agregator newsów z kraju i ze świata, jak i wiadomości lokalnych, z którego można korzystać także wtedy, gdy nie posiadamy konta Google. Jeżeli jednak chcemy odkryć pełnię możliwości Google News, o wiele lepszym pomysłem jest korzystanie z tego rozwiązania będąc zalogowanym na konto Google. Ewentualnie z pomocą dedykowanej aplikacji, jeśli jesteśmy wierni wersji mobile.
Gdy otworzymy przeglądarkę i w polu wyszukiwania wpiszemy interesującą nas frazę, pojawi nam się kilka kategorii wyników wyszukiwania. Są to m.in. karty Wszystko, Grafika, Mapy itd. Jedną z opcji są także Wiadomości. Jest to podstawowa forma tej funkcjonalności, do której każdy ma dostęp. Informacje, które tutaj znajdziemy, bezpośrednio dotyczą wyszukiwanej frazy.
Natomiast gdy użyjemy adresu https://news.google.com, znajdziemy rozszerzoną, wielotematyczną wersję Wiadomości. Łatwo zauważyć, że z bocznego menu możemy wybierać kilka kategorii, o których chcemy przeczytać.
Możemy także wskazać, jakie tematy interesują nas najbardziej, aby ograniczyć tematykę proponowanych artykułów do tej, na której realnie nam zależy. Innymi słowy, funkcja Wiadomości w Google to coś na kształt spersonalizowanej wyszukiwarki, służącej wynajdywaniu tych informacji i ich źródeł, które rzeczywiście nas interesują. Natomiast aplikacja Wiadomości Google to po prostu najnowsza, mobilna wersja tej funkcjonalności na Androida lub iOS.
Niekiedy można się spotkać z opinią, że Google News ograniczają się w zasadzie wyłącznie do komunikatów prasowych oraz aktualnych wiadomości. Jest to jednak nieprawda. Wystarczy prosty test. Jeżeli wpiszemy w polu wyszukiwarki nazwę ulubionej potrawy, to w sekcji „Wiadomości” wyświetlą nam się także przepisy kulinarne. Jeśli zainteresują nas informacje o jakiejś chorobie, zobaczymy artykuły, w których opisywane są sposoby jej leczenia. Widać zatem, że sekcja „Google wiadomości” zawiera nie tylko komunikaty i newsy, lecz także wartościowy content. A nawet opinie i komentarze – jeśli tylko takie treści nas interesują.
Sprawienie, żeby tekst miał szansę trafić do Google News, jest zaskakująco złożonym zadaniem. Szczególnie w sytuacji, gdy musimy konkurować z dużymi stronami lub serwisami, które są dłużej na rynku i którym Google ufa.
Powyższe wytyczne są tak naprawdę kroplą w morzu wymagań stawianych przed tekstami, które trafiają do Google News. Nie wspomnieliśmy chociażby o mapie witryny, znacznikach strukturalnych czy wytycznych odnośnie certyfikatu SSL. Sprawienie, żeby artykuły pochodzące z naszej domeny na stałe zagościły w Wiadomościach Google może być równie złożoną operacją, co sprawienie, żeby dana strona regularnie znajdowała się w TOP 5 w SERP.
O czym jeszcze pamiętać, by zwiększyć prawdopodobieństwo pojawienia się w agregatorze wiadomości wyszukiwarki?
Pamiętajmy, że jednym z większych trudności w dostaniu się na news.google.com jest panująca tam konkurencja. Wiadomości śledzi ogrom użytkowników, a więc wiele bardzo popularnych, różnych serwisów informacyjnych również chce się tam dostać. Napotkamy tam artykuły spod redakcji m.in. Interii, Onetu czy TVP.
Dodać nie, ale zgłosić do rozpatrzenia – jak najbardziej. W tym celu należy stworzyć organizację w Centrum Wydawców Google (https://publishercenter.google.com), dodać publikację wybierając „Treść„, a następnie funkcję „Nowa sekcja” i przesłać daną treść jako kanał lub adres URL. Oczywiście nie możemy wskazać dowolnej publikacji z Internetu – będziemy musieli potwierdzić jej własność w Search Console.
To naprawdę nie jest trudne, poza tym w Centrum Pomocy (https://support.google.com/news/publisher-center) można znaleźć wszystkie konieczne informacje. Jeżeli jednak czujecie się przytłoczeni taką ilością wiedzy, po prostu warto zwrócić się po pomoc do specjalistów od pozycjonowania i marketingu w sieci.
Obecnosć naszej strony wśród newsów z całego świata niesie za sobą szereg korzyści. Przede wszystkim trafia do nas ogromna ilość użytkowników, a więc generujemy ruch, który pozwala na lepszą identyfikację naszej i zbudowanie świadomości marki. Pojawienie się w zakładce „news” buduje również nasz wizerunek jako eksperta i rzetelnego dostawcy informacji, w końcu poleca nas największy Internetowy gigant. Dodatkowo, zyskujemy punkty we wskaźniku Domain Authority i ogólny autorytet naszej strony rośnie. Z pewnością warto postarać się wygenerować przydatne treści i najświeższy content, który może stać się częścią tak ważnej sekcji Google.
Jeśli udało Ci się pokonać wymagania techniczne, dostarczyć rzetelny content i dostać do zakładki z newsami online, to warto również weryfikować swoją wydajność. Na szczęście ze śledzeniem danych i ich filtrowaniem nie ma najmniejszego problemu, a z pomocą przychodzi możliwość generowania raportów skuteczności. W wersji domyślnej widzimy kliknięcia, wyświetlenia i średni CTR, natomiast możemy je filtrować według wybranej daty czy strony, pogrupować do tabeli, a także porównać z inną grupą danych. Wszelkie informacje na temat raportów, ich tworzenia, grupowania i porównywania danych znajdziecie tutaj.
Jeśli zainteresowała Cię ta tematyka, zapraszamy do naszego kolejnego artykułu, w którym krok po kroku omawiamy, jak budować zaufanie Google’a do naszych treści, czyli jak trafić do Google News.