WHOIS – jak sprawdzić do kogo należy domena?

WHOIS – jak sprawdzić do kogo należy domena?

WHOIS
Jak sprawdzić do kogo należy domena?

Gdy zakładamy stronę internetową – firmową lub prywatną – warto sprawdzić, czy domena, której chcemy użyć, nie jest już zajęta. Wpisanie jej w pasku adresu w przeglądarce nie zawsze będzie wystarczające. Stanie się tak na przykład wtedy, gdy strona nie będzie działać. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z bazy Whois.

 

Czym jest Whois?

W największym uproszczeniu rejestr Whois jest bazą danych, w której znajdziemy podstawowe informacje dotyczące zarejestrowanych domen internetowych. Działa ona w oparciu o protokół TCP wysyłający odpowiednie zapytanie do baz danych dns. Informacje, które otrzymuje się w zamian, dotyczą m.in. adresu IP serwera, na którym znajduje się strona, daty jej rejestracji, wygaśnięcia itp. Dostęp do Whois możemy uzyskać z poziomu przeglądarki – wystarczy wejść na którąś ze stron umożliwiających wyszukanie tego rodzaju danych. Najpopularniejsze z nich to:

Jak sprawdzić za pomocą Whois, czyja to domena?

Oto, co konkretnie należy zrobić:

  • https://www.dns.pl/whois – w odpowiednim polu wpisujemy nazwę domeny, przechodzimy przez test Captcha i klikamy „Szukaj w bazie WHOIS„.
  • https://eurid.eu/pl/ – klikamy w zakładkę „WHOIS” na górze strony, a następnie w odpowiednim polu wpisujemy adres szukanej domeny.
  • https://who.is/ – wpisujemy adres domeny w widocznym polu i klikamy w lupkę.

Warto pamiętać, że wpisujemy wyłącznie nazwę domeny. Czyli na przykład devagroup.pl, a nie https://www.devagroup.pl/.

 

Gdzie na Whois znajdziemy informację o tym, kto jest właścicielem domeny?

Jeżeli dane o właścicielu domeny nie zostały ukryte, wówczas możemy je znaleźć w następujących miejscach:

  • https://www.dns.pl/whois – rubryka „Abonent„, przy czym jedynie w przypadku, gdy właścicielem danej domeny jest firma. Jeżeli jest nią osoba fizyczna, dane są niedostępne.

 

WHOIS dane abonenta

 

  • https://eurid.eu/pl/ – wyszukiwarka na górze strony „Wyszukiwarka WHOIS„. Tutaj możemy sprawdzić nazwę organizacji, do której należy dana domena, a także znaleźć jej adres kontaktowy, jeżeli zajdzie potrzeba skontaktowania się z nią. Adres znajdziemy po rozwinięciu nazwy właściciela, pole „Kontakt on-site„.

 

WHOIS dane abonenta

 

  • https://who.is/ – w części „Registrar Data” możemy znaleźć dane rejestratora, czyli podmiotu, który zarejestrował daną domenę. Informacje na temat właściciela są zazwyczaj ukryte – ten musi udzielić zgody na ujawnienie swoich danych. Tak naprawdę jedyne, co nam zostaje, to skontaktowanie się poprzez adres e-mail podany w tej sekcji.

 

WHOIS dane abonenta

 

Ze względu na przepisy RODO oraz możliwość ukrycia danych znajdujących się w Whois, kontakt z właścicielem domeny, która nas interesuje, jest bardzo często utrudniony. Szczególnie w sytuacji, gdy jest to domena globalna, czyli .com. Nawet jeśli skorzystamy z innych stron oferujących usługę sprawdzenia domeny pod kątem jej właściciela (na przykład https://domains.google.com/registrar/search), to efekt będzie taki sam. Innymi słowy jeżeli ktoś nie chce zostać znaleziony, to raczej go w ten sposób nie znajdziemy. Możemy mieć jedynie nadzieję, że odpisze nam na wiadomość wysłaną przez kontaktowy adres e-mail. Na przykład w sytuacji, gdy chcemy odkupić daną domenę.

Sekcja tło

Szukasz specjalistów od SEO?

 

Sprawdzanie domeny przed jej zakupem

Odkupywanie domen jest zagadnieniem na osobny wpis, tutaj jedynie zajmiemy się ogólnikowo jednym z aspektów tego działania, czyli poszukiwaniem idealnego adresu dla własnej firmy lub strony internetowej. Łatwo w tym przypadku o błąd, szczególnie w sytuacji, gdy zajmują się tym początkujący. Domenę można odkupić bezpośrednio od jej właściciela lub na giełdzie domen, można ją też przechwycić za darmo, jeżeli mamy szczęście. Generalnie jednak należy uważać, i to przynajmniej z kilku powodów. Pytanie zatem brzmi: jak sprawdzić domenę, żeby nie kupić wybrakowanego towaru?

  • Przede wszystkim najpierw należy sprawdzić stronę, która była na tej domenie. Być może zawierała nielegalne treści lub była zainfekowana przez wirusy. Aby to zrobić, używamy narzędzia https://web.archive.org/ .
  • Sprawdzamy także wiek domeny – generalnie im starsza, tym większa szansa, że łatwiej nam będzie osiągnąć dobre pozycje. Szczególnie w sytuacji, gdy strona na niej była w porządku i nie została ukarana nałożeniem filtra. Wiek domeny możemy sprawdzić chociażby w narzędziach Whois – rubryki „Registered„, „Utworzona„, „Data utworzenia„, „Created” itp., ewentualnie na giełdzie domen w sekcji „Informacje„. Dobrze, aby historia była ciągła, tzn. bez wieloletnich luk w publikacji.
  • Następnie interesuje nas sprawdzenie linków przychodzących, które mogą pochodzić z niezbyt dobrych źródeł. I chociaż oficjalnie Google nie karze już za spamerskie linki przychodzące, tak lepiej nie ryzykować kupna domeny „pozycjonowanej” setkami tysięcy backlinków z podejrzanych tureckich lub brazylijskich adresów. Aby to sprawdzić, używamy narzędzi „Majestic” lub „Ahrefs„. Pamiętajmy także o przekierowaniach przychodzących. Może się zdarzyć, że na domenę, którą jesteśmy zainteresowani, przekierowany jest ruch ze stron o niskiej reputacji.
  • Sprawdzamy także indeks Google – dobrze, gdy domena nie została całkowicie z niego usunięta. Nie jest to jednak aż tak duży problem, ponieważ mogło się zdarzyć, że jej poprzedni właściciel przypadkowo usunął ją z indeksu, na przykład poprzez nieumiejętne stosowanie tagu „noindex” lub błędy w pliku robots.txt.

Najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie zakupu domeny uczciwym specjalistom od SEO. Może się okazać, że nazwa domeny, na której tak bardzo nam zależy, jest po prostu za droga i o wiele lepszym rozwiązaniem jest postawienie strony całkowicie od podstaw na nowym, unikatowym adresie. Tym bardziej, że nawet skorzystanie z baz Whois może być niewystarczające do tego, żeby mieć możliwość skontaktowania się z właścicielem, od którego chcemy daną domenę odkupić.

 

Whois – krótkie podsumowanie

W teorii protokół Whois został stworzony po to, żeby odpowiedzieć na pytanie, czyja domena wzbudziła nasze zainteresowanie i jak się z tą osobą lub organizacją skontaktować. W praktyce sprawdzenie właściciela domeny może być trudniejsze, niż się początkowo wydaje. Szczególnie w sytuacji, gdy właścicielem jest osoba fizyczna. Bardzo często będziemy mieć wyłącznie dostęp do adresu e-mail rejestratora.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry