Relacja z Crash Monday 101: Automatyzacja w marketingu

Relacja z Crash Monday 101: Automatyzacja w marketingu

Relacja z Crash Monday 101:
Automatyzacja w marketingu

Kolejny poniedziałek, kolejna dawka wiedzy! Za nami stopierwsze (101!) spotkanie z cyklu Crash Mondays. Wydarzenie tym razem skupiło się na temacie, bez którego trudno wyobrazić sobie nowoczesny i efektywny marketing, czyli automatyzacji. W erze, gdy liczy się każda sekunda, a personalizacja stała się standardem, umiejętne wdrożenie narzędzi marketing automation to już nie luksus, a konieczność. Poza ciekawymi prelekcjami podczas spotkania nie zabrakło przestrzeni na networking i wymianę doświadczeń w kuluarach.

 

Cmentarzysko wdrożeń Marketing Automation

Jako pierwszy tego wieczoru wystąpił Jakub Wyciślik. Podczas swojego wystąpienia skupił się na identyfikacji i omówieniu 13 najczęstszych błędów, które prowadzą do niepowodzenia działań związanych z Marketing Automation (MA). Prelegent podkreślił, że aż 80% firm popełnia te same błędy, na najważniejszym z nich jest brak przygotowanej strategii. Firmy często decydują się na wdrażanie MA, ponieważ „konkurencja ma”, przez co system staje się drogim gadżetem, który generuje koszty, a nie wyniki. Równie nagminne okazały się kwestie wewnętrznych procedur, które często są pomijane. Mowa tutaj w szczególności o jakości danych (zasada GIGO: „Garbage In, Garbage Out”) oraz braku komunikacji między działami marketingu, sprzedaży i obsługi klienta. Należy pamiętać, że MA jest grą zespołową, a wymiana informacji między działami jest tutaj kluczowa. Ostatnie istotne rady dotyczyły zachowania równowagi: należy dbać o optymalizację, ale unikać syndromu „Set & Forget”, a także stawiać na konkretną personalizację, kiedy decydujemy się na rozwiązania marketing automation.

Źródło: materiały własne

Ostatni dzwonek przed Black Friday

Drugim prelegentem tego wieczoru był Jarosław Pawlik, który podczas swojej prelekcji skupił się na automatyzacji marketingu w e-commerce. Wystąpienie skupiało się na działaniach, które zdążymy podjąć jeszcze przed nadchodzącym Black Friday. Na podstawie pracy z klientami, prelegent podzielił się danymi, które pokazują, że sprzedaż podczas Black Friday znacząco przewyższa wyniki generowane w przeciętny piątek (odnotowując wzrost wartości zamówień o +129,44% i liczby zamówień o +139,49%). W obliczu działań w mocno konkurencyjnym środowisku, wrażliwości cenowej konsumentów oraz rosnących oczekiwań co do personalizacji, kluczowe staje się zastosowanie automatyzacji podczas okresu takiego jak Black Friday do maksymalizacji wyników sprzedażowych w sklepach internetowych. Do najważniejszych strategii MA Jarek zalicza: powitanie nowych subskrybentów, ratowanie porzuconych koszyków, wyświetlanie przeglądanych produktów, rekomendacje (po przeglądaniu lub po zakupie), komunikację po zakupie oraz przywracanie klientów. Wdrożenie tych strategii wymaga segmentacji i personalizacji komunikacji (nie tylko po imieniu, ale też wykonanej akcji czy przeglądanych produktach), a także odpowiedniego timingu. Podczas okresu Black Friday, w przypadku ratowania porzuconych koszyków zalecane jest skrócenie standardowego czasu reakcji (np. pierwszy e-mail po 1 godzinie zamiast po 3 godzinach). Skuteczność automatyzacji została potwierdzona na podstawie konkretnych sklepów internetowych.

Źródło: materiały własne

Marketing Automation B2B w dobie AI: co działa, a co jest tylko hype’em?

Po przerwie na scenie zagościł duet: Dawid Kubis i Paweł Wilczurak, z prezentacją dotyczącą hype’ów w automatyzacji marketingu w B2B. Osoby działające w branżach B2B doskonale wiedzą, że marketerzy w tym sektorze stają dziś przed wyzwaniem zwiększenia wydajności. Aż 80% z nich uważa, że analiza kampanii zajmuje zbyt wiele czasu. Z tego powodu kluczowe jest odróżnienie realnej wartości, jaką niesie ze sobą wykorzystanie narzędzi AI od rynkowego szumu. Prezentacja jasno wskazuje, że podczas gdy wizje autonomicznych agentów sprzedażowych B2B czy hiperpersonalizacji w czasie rzeczywistym są obecnie jedynie „hypem” (często zawodząc z powodu braku kontekstu w generowanych leadach i niekompletnych danych B2B), tak Asystent Kampanii AI stanowi natychmiastową i wymierną korzyść, wspierając analizę wyników i generując rekomendacje. To przekłada się na oszczędność 2-4 godzin tygodniowo na ręcznym tworzeniu raportów. Wnioski z prezentacji są następujące: sukces nie leży w wykorzystaniu narzędzi AI, lecz w posiadaniu działających procesów, które sztuczna inteligencja może wzmocnić. Aby mądrze wdrożyć narzędzia AI, należy zacząć od gruntownego uporządkowania danych, budowania małych scenariuszy (use-case’ów), a przede wszystkim zachowania człowieka w pętli decyzyjnej. Zadaniem AI jest wspieranie ludzkiej intuicji i strategii, a nie ich całkowite zastąpienie.

Fot. Maniana Studio

Podsumowanie

Całe spotkanie Crash Monday #101 poświęcone Automatyzacji Marketingu (MA) skupiło się na odróżnieniu realnej wartości od marketingowych buzzwordów. Prelegenci podkreślili, że kluczem do sukcesu jest strategia, jakość danych i zgrana komunikacja. Zaplanowane jest już kolejne spotkanie, ostatnie w tym roku. Będzie miało miejsce 15 grudnia, a temat będzie dotyczył optymalizacji pracy z pomocą AI.

Aleksandra Połetek-Pszonak
New Business Expert. Od 2014 roku zajmuje się obsługą klienta i rozwojem biznesów. Magister marketingu i komunikacji rynkowej. Autorka branżowych artykułów. W DevaGroup zajmuje się sprzedażą i kontaktem z klientami. Ceni sobie pracę w dynamicznym środowisku i możliwość picia dużej ilości kawy. Miłośniczka dobrych reklam, podróży i kultury latynoamerykańskiej.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewijanie do góry