Kolejny poniedziałek, kolejna dawka wiedzy! Za nami stopierwsze (101!) spotkanie z cyklu Crash Mondays. Wydarzenie tym razem skupiło się na temacie, bez którego trudno wyobrazić sobie nowoczesny i efektywny marketing, czyli automatyzacji. W erze, gdy liczy się każda sekunda, a personalizacja stała się standardem, umiejętne wdrożenie narzędzi marketing automation to już nie luksus, a konieczność. Poza ciekawymi prelekcjami podczas spotkania nie zabrakło przestrzeni na networking i wymianę doświadczeń w kuluarach.
Spis treści
Cmentarzysko wdrożeń Marketing Automation
Jako pierwszy tego wieczoru wystąpił Jakub Wyciślik. Podczas swojego wystąpienia skupił się na identyfikacji i omówieniu 13 najczęstszych błędów, które prowadzą do niepowodzenia działań związanych z Marketing Automation (MA). Prelegent podkreślił, że aż 80% firm popełnia te same błędy, na najważniejszym z nich jest brak przygotowanej strategii. Firmy często decydują się na wdrażanie MA, ponieważ „konkurencja ma”, przez co system staje się drogim gadżetem, który generuje koszty, a nie wyniki. Równie nagminne okazały się kwestie wewnętrznych procedur, które często są pomijane. Mowa tutaj w szczególności o jakości danych (zasada GIGO: „Garbage In, Garbage Out”) oraz braku komunikacji między działami marketingu, sprzedaży i obsługi klienta. Należy pamiętać, że MA jest grą zespołową, a wymiana informacji między działami jest tutaj kluczowa. Ostatnie istotne rady dotyczyły zachowania równowagi: należy dbać o optymalizację, ale unikać syndromu „Set & Forget”, a także stawiać na konkretną personalizację, kiedy decydujemy się na rozwiązania marketing automation.

Ostatni dzwonek przed Black Friday
Drugim prelegentem tego wieczoru był Jarosław Pawlik, który podczas swojej prelekcji skupił się na automatyzacji marketingu w e-commerce. Wystąpienie skupiało się na działaniach, które zdążymy podjąć jeszcze przed nadchodzącym Black Friday. Na podstawie pracy z klientami, prelegent podzielił się danymi, które pokazują, że sprzedaż podczas Black Friday znacząco przewyższa wyniki generowane w przeciętny piątek (odnotowując wzrost wartości zamówień o +129,44% i liczby zamówień o +139,49%). W obliczu działań w mocno konkurencyjnym środowisku, wrażliwości cenowej konsumentów oraz rosnących oczekiwań co do personalizacji, kluczowe staje się zastosowanie automatyzacji podczas okresu takiego jak Black Friday do maksymalizacji wyników sprzedażowych w sklepach internetowych. Do najważniejszych strategii MA Jarek zalicza: powitanie nowych subskrybentów, ratowanie porzuconych koszyków, wyświetlanie przeglądanych produktów, rekomendacje (po przeglądaniu lub po zakupie), komunikację po zakupie oraz przywracanie klientów. Wdrożenie tych strategii wymaga segmentacji i personalizacji komunikacji (nie tylko po imieniu, ale też wykonanej akcji czy przeglądanych produktach), a także odpowiedniego timingu. Podczas okresu Black Friday, w przypadku ratowania porzuconych koszyków zalecane jest skrócenie standardowego czasu reakcji (np. pierwszy e-mail po 1 godzinie zamiast po 3 godzinach). Skuteczność automatyzacji została potwierdzona na podstawie konkretnych sklepów internetowych.

Marketing Automation B2B w dobie AI: co działa, a co jest tylko hype’em?
Po przerwie na scenie zagościł duet: Dawid Kubis i Paweł Wilczurak, z prezentacją dotyczącą hype’ów w automatyzacji marketingu w B2B. Osoby działające w branżach B2B doskonale wiedzą, że marketerzy w tym sektorze stają dziś przed wyzwaniem zwiększenia wydajności. Aż 80% z nich uważa, że analiza kampanii zajmuje zbyt wiele czasu. Z tego powodu kluczowe jest odróżnienie realnej wartości, jaką niesie ze sobą wykorzystanie narzędzi AI od rynkowego szumu. Prezentacja jasno wskazuje, że podczas gdy wizje autonomicznych agentów sprzedażowych B2B czy hiperpersonalizacji w czasie rzeczywistym są obecnie jedynie „hypem” (często zawodząc z powodu braku kontekstu w generowanych leadach i niekompletnych danych B2B), tak Asystent Kampanii AI stanowi natychmiastową i wymierną korzyść, wspierając analizę wyników i generując rekomendacje. To przekłada się na oszczędność 2-4 godzin tygodniowo na ręcznym tworzeniu raportów. Wnioski z prezentacji są następujące: sukces nie leży w wykorzystaniu narzędzi AI, lecz w posiadaniu działających procesów, które sztuczna inteligencja może wzmocnić. Aby mądrze wdrożyć narzędzia AI, należy zacząć od gruntownego uporządkowania danych, budowania małych scenariuszy (use-case’ów), a przede wszystkim zachowania człowieka w pętli decyzyjnej. Zadaniem AI jest wspieranie ludzkiej intuicji i strategii, a nie ich całkowite zastąpienie.

Podsumowanie
Całe spotkanie Crash Monday #101 poświęcone Automatyzacji Marketingu (MA) skupiło się na odróżnieniu realnej wartości od marketingowych buzzwordów. Prelegenci podkreślili, że kluczem do sukcesu jest strategia, jakość danych i zgrana komunikacja. Zaplanowane jest już kolejne spotkanie, ostatnie w tym roku. Będzie miało miejsce 15 grudnia, a temat będzie dotyczył optymalizacji pracy z pomocą AI.







![Jak zwiększyć sprzedaż w Black Friday? [Poradnik]](https://www.devagroup.pl/blog/wp-content/uploads/2024/10/black-friday-2024-1-1-150x150.jpg)












