Rozwój biznesu składa się z kilku etapów:
- Dobrego pomysłu,
- Ustalenia, kim jest moja grupa docelowa,
- Przygotowania firmy od strony formalnej, jak i finansowej,
- Rozwoju firmy,
- Długofalowej strategii rozwoju firmy
Zawsze tak było, jest i co ważne, na pewno będzie. W dobie ogólnoświatowej cyfryzacji każda osoba może zostać prosperującym przedsiębiorcą w krótkim czasie. Internet, nieograniczona liczba publikacji, blogi, vlogi, ale i także mobilność, kontakty biznesowe, doświadczenie innych osób w znacznej mierze przyspieszyły ten proces.
Czy jest jednak coś, co spowoduje, że będę mógł się bardziej wyróżnić spośród setek biznesów? Tak, i niewątpliwie jest to strategia, a dokładniej rzecz ujmując przemyślana strategia.
Dlaczego to jest takie ważne? Ponieważ większość osób myśli o tym, co jest tu i teraz tzn. wbić się w szczyt sprzedaży, na szybko sprawdzić krótkotrwały trend, zrobić wyprzedaż, a następnie dokonać analizy przychodów i strat i przejść do kolejnego okresu sezonowego. Czy to jest dobre rozwiązanie? Na krótką chwilę owszem, pod warunkiem, że takie działania spowodują duży zastrzyk gotówki. W przeciwnym razie przysporzą tylko niepotrzebnego stresu, a co gorsza, możemy na tym bardziej stracić niż zyskać, ponieważ konkurencja szybciej i lepiej przygotowała się pod dany sezon.
Niewątpliwie jednym z ważniejszych, jak nie najważniejszym okresem sprzedażowym jest Black Friday (oczywiście chwilę po tym jest Cyber Monday, ale rzeczą tytułu skupmy się na tym pierwszym). Pytanie brzmi: Co zrobić, żeby wyprzedzić konkurencję na Black Friday?
Jeżeli chcesz wyprzedzić konkurencję, najlepiej zacznij wyświetlać pierwsze reklamy (z niskim budżetem) już w połowie października lub wcześniej. Co również ważne, zwróć uwagę na aspekt wizualny strony na telefonach.
Oprócz tych etapów, o których wspomniałem na samym początku (etapy rozwoju biznesu) najważniejsza jest dokładna i przemyślana strategia. Jak to wygląda w przypadku e-commerce’ów? Bardzo prosto! Możemy podzielić ten proces na kilka etapów:
Sprawdzenie trendów oraz liczby wyszukiwań przez użytkowników za pomocą dwóch bezpłatnych narzędzi:
- Google Trends – https://trends.google.pl/ – Umożliwia porównywanie kilku słów kluczowych w danym okresie wyszukiwań wstecz (nawet do kilku lat). Dzięki niemu możemy sprawdzić, czy dana sezonowość jest cykliczna czy nierównomierna.
- Planer Słów Kluczowych – Konieczne jest założenie konta na Google Ads! – https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/tools/keyword-planner/. Dzięki niemu, pod dodaniu naszej listy słów kluczowych, otrzymujemy propozycje – podobne lub zbliżone inne słowa kluczowe wraz z informacją, ile wyszukań miesięcznie mają.
Jak ktoś chce być jeszcze bardziej precyzyjnym, może skorzystać z dodatkowych programów, z których korzystają specjaliści SEO i SEM, między innymi Senuto, Semstorm, Semrush lub Ubersuggest. Jak to wygląda w praktyce?
Google Trends
Powyższe liczby przedstawiają popularność danego hasła kluczowego w podanym okresie. Wartość 100 oznacza najwyższą popularność hasła. W wartościach można zauważyć, że z roku na rok pierwsze znaczne zainteresowania zaczynają się coraz wcześniej. To pokazuje, jak rośnie świadomość klientów oraz jak poważnie sprzedawcy podchodzą do wydarzenia, jakim jest Black Friday. Wyjątkiem od tej reguły jest rok 2020 z powodu pandemii.
Aby się przekonać, o jakich wartościach mówimy, warto podejrzeć konkretną liczbę wyszukiwań w danym miesiącu. Do tego idealnie się nada:
Planer słów kluczowych
To darmowe narzędzie pokazuje istotne statystyki wyszukiwanych przez nas słów, jak i kolejne propozycje nowych słów do naszej kampanii. Co ważne, najwyższe piki związane ze słowami kluczowymi “Black Friday” pokrywają się z pikami Google Trends.
Oprócz ogólnej liczby wyszukiwań pokazuje nam również liczbę wyszukiwań za pomocą smartfonów.
Czy takie “suche” dane możemy do czegoś wykorzystać? Jak najbardziej – w kwestii planowania budżetu. Adekwatnie do wzrostu liczby wyszukiwań zaczynamy stopniowo zwiększać budżet. Zbyt wczesne lub zbyt późne ustawienie wysokiego budżetu może się okazać bardzo zgubne, ponieważ to nie jest czas na “zmasowane” działania promocyjne (które trwają zaledwie kilka dni). Dzięki odpowiednio wcześniejszemu reklamowaniu się możemy zebrać ciekawą bazę remarketingową, a następnie skierować odpowiednie treści reklamowe.
Na pewno każdy sprzedawca zadaje sobie to samo pytanie: “Skąd mam wiedzieć, czy moi klienci będą zainteresowani moim produktem/gamą produktów podczas Black Friday?” Tutaj przydatne są dane z badania PAYBACK Opinion Poll. W badaniu przedstawione są główne kategorie, jak i stosunek wyszukiwań podczas Black Friday, w odniesieniu do całego roku. Warto się im przyjrzeć z tego względu, ponieważ w niektórych kategoriach produktów to święto promocji jest ogromną szansą na duży zysk (lecz nigdy gwarancją!).
Powyższa tabela pokazuje, że najwięcej uwagi wydarzeniu Black Friday powinny poświęcać branże elektroniki, odzieży, architektury wnętrz oraz biżuterii, ponieważ ten okres jest dla nich szczególny, a co ważniejsze – dochodowy.
Jeżeli chcesz wyprzedzić konkurencję, warto przygotować reklamy wyróżniające się pod względem wizualnym (banery i filmy wideo), jak i samej zwięzłej treści.
Dobrze, wiemy już, kiedy i czego szukają (w zależności od kategorii produktów) klienci. Co dalej? Reklamy! Jakie reklamy? Tutaj już mamy duże spektrum możliwości. Tak naprawdę każda forma reklamy, którą oferuje nam Google Ads, sprawdzi się bardzo dobrze, czy to w formie banera, reklamy w sieci wyszukiwania, reklamy na platformie YouTube. Różnica jest taka, że w nagłówku reklamy tekstowej, jak i w banerze powinno pojawić się wyrażenie “Black Friday”.
Najważniejsze informacje, które powinna zawierać reklama przygotowana na Czarny Piątek:
- Hasło reklamowe – “Black Friday”
- Wezwanie do działania (ang. Call to Action) np. “Sprawdź ofertę”
- Tekst reklamowy np. “Do 70% rabatu na wszystko”
- Kolorystyka grafiki powinna wyróżniać się na wyświetlanych stronach
Przykłady grafik, reklam tekstowych oraz YT znajdziemy poniżej:
Baner
Reklama tekstowa na komputery
Reklama tekstowa na telefony
W przypadku reklam tekstowych warto również zadbać o rozszerzenia. Im więcej informacji wyświetlimy użytkownikowi, tym większa szansa, że reklama zwróci jego uwagę.
CIEKAWOSTKA!
Z raportu Google’a (Seasonality readiness, Black Friday, September 2021) wynika, że ok. 20% samych wyszukiwań opiera się na wyszukiwaniach brandowych, z czego ponad 50% samych kliknięć to brandy. To pokazuje, jak oprócz krótkofalowych przygotowań, jakim jest Black Friday, trzeba w długofalowy sposób budować swoją markę na rynku.
Jeżeli chcesz wyprzedzić konkurencję, koniecznie przygotuj stronę pod wyświetlanie na wszystkich urządzeniach. W przeciwnym wypadku klient ucieknie do konkurencji, pomimo Twojej lepszej oferty.
Reklama reklamą, a Landing Page?
Reklama idealna to tylko jedna ze składowych całego procesu. To, że użytkownik kliknie w naszą reklamę w żaden sposób nie gwarantuje, że również zrealizuje nasz cel. Obecnie ścieżka zakupowa klienta jest dużo bardziej złożona niż kiedykolwiek. Każdy z nas chce zrealizować zakupy szybko, tanio, przyjemnie, z konkretnym produktem do naszych oczekiwań. Strona docelowa musi spełniać wszystkie oczekiwania klienta. Proces zakupowy musi być:
- szybki (czas wczytywania strony)
- prosty (najlepiej jedna strona z płatnością)
- przejrzysty (bez zbędnych dodatków)
- przyjemny dla oka
W jaki sposób sprawdzić, czy nasza strona jest przygotowana? Najlepiej, aby stronę/LP przetestowali oraz ocenili sami użytkownicy, ponieważ to od nich zależy, czy od momentu wejścia będą chcieli przejść cały proces zakupowy, czy też nie. Na pewno pomogą lub dadzą wskazówki, co warto dodać, a z czego zrezygnować. Kiedy uwzględnimy poprawki od kupujących, warto sprawdzić stronę pod kątem wskaźników internetowych: LCP, FID, CLS:
- LCP – jak szybko prezentuje się cała zawartość strony (im szybciej tym lepiej)
- FID – czas od pierwszej akcji użytkownika do momentu przetworzenia tej akcji przez stronę,
- CLS – jak stabilna jest strona w odniesieniu do aspektów wizualnych (bez pokazywania reklam, guzików, widżetów itp.)
CIEKAWOSTKA!
Co drugi kupujący przestał kupować z powodu wolnej strony. Najbardziej wrażliwi są konsumenci zainteresowani produktami elektronicznymi. Jeżeli zajmujesz się ich sprzedażą, to w pierwszej kolejności musisz zadbać o aspekt szybkości strony.
Do zbadania szybkości strony może posłużyć narzędzie: https://web.dev/measure/. Dzięki niemu oprócz parametrów dostaniemy też komunikat, jakie rzeczy powodują gorsze działanie strony oraz co należy poprawić. Drugim narzędziem, które sprawdzi szybkość strony, i z którego warto skorzystać jest Google Page Speed Insight https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/. Przedstawia raport, jak bardzo zoptymalizowana jest strona pod kątem szybkości działania zarówno na komputery, jak i pod telefony.
Jeżeli uwzględniliśmy i poprawiliśmy na naszej stronie UX, to zdecydowanie zwiększyliśmy szanse, by klient zakupił u nas produkt. Dokładniejszy wpis mówiący o tym co zrobić, aby konsument nie tylko zrobił zakupy podczas Black Friday możecie przeczytać pod tym linkiem: https://dva.pl/klient-esklep
Podsumowanie
Na pewno nikomu nie trzeba udowadniać, jak ważnym świętem dla sprzedawców i marketerów jest “Black Friday”. Jednakże odpowiadając na pytanie zadane w tytule “Co trzeba zrobić, aby wyprzedzić konkurencję na Black Friday?” należy wymienić kilka najważniejszych aspektów:
- Dobrze zoptymalizowana strona pod kątem UX,
- Sprawdzenie przy użyciu narzędzi okresu oraz liczby wyszukiwań związane z “Black Friday”,
- Przygotowanie odpowiednich reklam,
- Zaplanowanie zwiększonych budżetów reklamowych w szczytowym okresie.
Jeżeli wszystko zostanie należycie wykonane, to jest ogromna szansa, że poniesione wysiłki nie pójdą na marne, a zostaną sowicie wynagrodzone!