Starannie zaplanowane i realizowane zgodnie z ustaloną strategią działania marketingowe pozwalają firmie osiągnąć konkretne korzyści, np. pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż. Do najważniejszych koncepcji biznesowych należy tzw. marketing MIX. Sprawdź, czym jest MIX marketing i jakie elementy marketingu obejmuje.
Marketing MIX lub tzw. kompozycja marketingowa to obszerna kategoria obejmująca wiele powiązanych ze sobą elementów z dziedziny marketingu i reklamy, które razem wpływają na zjawiska zachodzące na rynku. Najogólniej mówiąc, w jej skład wchodzą wszystkie ważne techniki, metody, procesy i działania, które firma może wykorzystać celem tworzenia zapotrzebowania klientów na oferowane przez nią usługi i produkty. Wspomniane elementy marketingu MIX tworzą wspólnie zintegrowany system oddziaływania na konkurencję, konsumentów oraz inne czynniki otoczenia rynkowego spółki.
Wyróżnia się kilka głównych formuł marketingu MIX, które wspólnie wpływają na działania rynkowe. Najpopularniejszą jest koncepcja 4P, którą wprowadził w 1960 r. Jerome McCarthy. Dużym zainteresowaniem cieszą się również koncepcje 4C oraz 7P.
Narzędzia marketingu MIX służą do sprawniejszego i skuteczniejszego planowania akcji sprzedażowych i promocyjnych w firmie. Stanowią też swego rodzaju wytyczne pozwalające na usystematyzowanie i uporządkowanie prowadzonych działań. Ich zadaniem jest określenie takiego sposobu postępowania przedsiębiorstwa na rynku, który umożliwia uzyskanie możliwie najlepszych efektów w zakresie kształtowania oraz zaspokajania aspiracji i potrzeb klientów. Koncepcje te w rezultacie prowadzą również do zwiększenia sprzedaży i budowania pozytywnego wizerunku marki. Decyzja o wyborze konkretnej formuły powinna zostać zawsze starannie przemyślana oraz odpowiednio dopasowania do wewnętrznych i zewnętrznych warunków funkcjonowania firmy oraz celów biznesowych marki.
Zaproponowana przez Jerome’a McCarthy’ego tradycyjna koncepcja 4P opiera się na idei wytworzenia produktu dostępnego we właściwym czasie i miejscu, opatrzonego stosowną ceną oraz odpowiednio wypromowanego. W skład tej formuły wchodzą 4 główne instrumenty marketingu MIX, stanowiące równocześnie narzędzia pozwalające na tworzenie skutecznych kampanii reklamowych. Należą do nich:
Zmieniające się potrzeby biznesowe firm wymusiły pewne zmiany w zakresie zasady 4P. Tradycyjna formuła, choć nadal skuteczna, często zastępowana jest bardziej nowoczesnym wydaniem. Nowy 4P marketing również składa się z czterech elementów, które w języku angielskim rozpoczynają się na literę „p”:
Marketing MIX 7P stanowi rozszerzenie klasycznej zasady 4P o trzy dodatkowe elementy: ludzi (people), procesy (process) oraz świadectwa materialne (physical evidence). Koncepcja ta uwzględnia więc duże znaczenie zasobów ludzkich, zwłaszcza pracowników których działania wpływają na rozwój marki i przyczyniają się do sprzedaży produktów. Świadectwa materialne dotyczą z kolei czynników wpływających na wizerunek firmy oraz jej odbiór przez klientów. Są to m.in. wystrój siedziby spółki, dress code pracowników, profesjonalna strona internetowa, logo itp. Proces w marketingu 7P to natomiast ogół czynności wpływających na jakość realizowanych usług, co przekłada się na skuteczność przedsiębiorstwa oraz zadowolenie odbiorców.
Marketing MIX 4C to koncepcja przedstawiająca nieco inne spojrzenie niż zasady modelu 4P i 7P. Punktem wyjścia tej formuły jest perspektywa klienta, czyli odbiorcy usług i produktów firmy. Marketing 4C opracowany w 1990 roku przez Roberta Lauterborna obejmuje 4 czynniki:
Zasada ta bazuje na korzyściach, które zyska odbiorca, nabywając produkt. Opiera się na takim ukierunkowaniu działań promocyjnych, aby służyły one zaspokojeniu potrzeb konsumenta w wielu aspektach związanych ze sprzedażą. Dzięki temu klient jest bardziej skłonny dokonać zakupu.
Przedstawione koncepcje i reguły określają metodę funkcjonowania firmy na rynku w sposób pozwalający na uzyskanie najlepszych efektów zarówno dla przedsiębiorcy, jak i klienta. Wybór konkretnej koncepcji powinien być poprzedzony dokładną analizą zewnętrznych i wewnętrznych warunków działania spółki. Do najkorzystniejszych rozwiązań należą te, które mieszczą się w ustalonych przez firmę granicach możliwych do zaakceptowania nakładów materialnych i niematerialnych, a także w najmniejszym stopniu odchylają się od idealnej, „książkowej” zasady MIX marketingu.