Kwestia dotycząca tego, ile kosztuje stworzenie strony internetowej dla firmy, jest wbrew pozorom dosyć złożona. Ostateczna cena za wykonanie strony internetowej może może zależeć od czynników, których początkowo nawet nie weźmiemy pod uwagę, podpisując umowę z web developerem. W poniższym tekście przeczytacie, co konkretnie może mieć wpływ na koszt budowy strony www i jak nie popełnić błędu przy wyborze firmy lub agencji, która wykona dla nas tego rodzaju witrynę.
Uczciwość nakazuje, aby już na początku podkreślić: tworzenie prostych, domowych stron www czy blogów, które nie potrzebują żadnych skomplikowanych funkcjonalności, nie jest wiedzą tajemną. Obecnie, w dobie bardzo łatwego dostępu do internetowych kursów, gotowych szablonów witryn czy fachowej literatury z zakresu web developingu, w zasadzie każdy może postawić swoją prostą stronę internetową w kilkanaście godzin, maksymalnie w kilka dni. Do czego zresztą bardzo serdecznie zachęcamy – to naprawdę nie jest trudne.
Inaczej jest z witryną firmową lub profesjonalną wizytówką internetową. W tym przypadku należy pamiętać chociażby o:
A to tylko kilka naprawdę podstawowych czynników, od których może zależeć ostateczna cena strony internetowej.
W rzeczywistości prace nad profesjonalną stroną mogą być bez porównania bardziej skomplikowane; na przykład sklepy internetowe mogą wymagać częstych iteracji i zmian koncepcyjnych, zanim w ogóle zostaną uruchomione. Nietrudno zatem zauważyć, że cena za stronę internetową, która jest one-page’em, będzie znacznie odbiegała od ceny zrobienia strony internetowej posiadającej dodatkowe funkcjonalności, na przykład koszyka sprzedażowego.
Warto dodatkowo wskazać kilka ważnych kwestii, których obecność (lub ich brak) z pewnością będzie miała wpływ na to, ile zapłacimy za naszą firmową lub prywatną stronę www.
Wyżej wymienione kwestie są tak naprawdę elementarne w kontekście tego, o czym powinniśmy pamiętać, decydując się na zakup gotowej strony www.
Wykonanie najprostszych projektów – blogów, witryn one-page czy internetowych wizytówek – może kosztować od kilkuset do ok. 2000 złotych. Są to jednak projekty nieskomplikowane, zbudowane w oparciu o najprostsze rozwiązania, z niewielkim wsparciem profesjonalnych grafików czy pozycjonerów.
Koszt postawienia strony internetowej dla firmy to wyższa kwota, od 3000 do 5000 złotych. Powyżej tej stawki znajdziemy sklepy internetowe, platformy e-learningowe czy portale informacyjne.
Jeżeli projektowanie i pozycjonowanie stron internetowych nie leży w naszym kręgu zainteresowań, wówczas zwracamy się po pomoc do agencji interaktywnej lub freelancera. Jakie są wady i zalety obydwu tych rozwiązań?
Najważniejszą zaletą jest oczywiście cena. Postawienie strony internetowej przez freelancera będzie zazwyczaj kosztować mniej, niż gdybyśmy zdecydowali się na agencję. Nie jest to jednak regułą – najlepsi web developerzy, którzy pracują na własny rachunek, nie są o wiele tańsi od agencyjnych.
Poza tym współpraca z freelancerami jest często odrobinę bardziej elastyczna, niż z agencją – ostateczny koszt wykonania usługi może być negocjowany. Problem polega na tym, że aby całe przedsięwzięcie przebiegało bez zakłóceń, dobrze jest mieć jakąkolwiek wiedzę o tworzeniu stron i o tym, które rozwiązania są optymalne. Weźmy następującą, hipotetyczną sytuację: planujemy otwarcie własnego sklepu internetowego. Tymczasem jedynym systemem zarządzania treścią, proponowanym przez specjalistę jest WordPress, i to o niego oparty jest cały projekt strony. A to dlatego, że WordPress jest jedynym CMS’em, w którym nasz specjalista czuje się dobrze. To oczywiście nie jest zły system, aczkolwiek niekiedy warto zastosować inne rozwiązania, albo mieć przynajmniej jakikolwiek wybór.
Koszt utworzenia strony internetowej przez agencję jest zazwyczaj wyższy od proponowanego przez freelancera. Tym niemniej istnieją realne powody takiego stanu rzeczy.
Przede wszystkim nad tego rodzaju zleceniem pracuje cały zespół. Ktoś się zajmuje projektowaniem UX, inne osoby robią frontend oraz backend, jeszcze inne zajmują się pozycjonowaniem czy szeroko rozumianym contentem. Łatwo zauważyć, że jest to usługa komplementarna – klient nie musi się w zasadzie o nic martwić. Jeżeli dodatkowo wybieramy agencję z odpowiednim doświadczeniem, bogatym portfolio i dobrymi referencjami, możemy mieć pewność, że nad naszą stroną pracują starannie wyselekcjonowani specjaliści.
Warto także pamiętać, że nad każdą agencją ciąży odpowiedzialność biznesowa, która wręcz wymaga dołożenia wszelkich starań koniecznych do rozwiązania jakichkolwiek problemów na linii agencja-klient. Freelancer może w takim przypadku po prostu zmienić zawód albo przenieść się na etat.
Liczne referencje, bogate portfolio i elastyczna oferta to najważniejsze czynniki, które powinny być brane pod uwagę. W DevaGroup projektujemy i budujemy strony www zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firm. Zajmujemy się również tworzeniem i nadzorowaniem kampanii Ads, szeroko rozumianym pozycjonowaniem, prowadzeniem social mediów, a także szkoleniami z zakresu bardzo szeroko rozumianego marketingu internetowego. Decydując się na naszą ofertę masz pewność, że Twoja strona internetowa będzie doskonale zaprojektowana, świetnie zoptymalizowana i bezpieczna dla wszystkich użytkowników.
Zapraszamy!