Wolna strona WWW zabija sprzedaż? 7 rzeczy, o których trzeba pamiętać!

Mateusz Mazurek
Mateusz Mazurek
26 lipca 2021
 

Wolna strona WWW zabija sprzedaż?


7 rzeczy, o których trzeba pamiętać!

Wydaje Ci się, że temat szybkości stron internetowych jest przereklamowany? Nic bardziej mylnego! To właśnie od tego parametru mogą zależeć Twoje wyniki sprzedażowe. Zobacz dlaczego.

Funkcjonalna strona internetowa powinna być nie tylko przejrzysta i wygodna w użytkowaniu – musi ona ładować się tak szybko, jak to tylko możliwe. Projektując stronę internetową, to właśnie jej użytkownik musi być w centrum uwagi. A dzisiejszy użytkownik – gdy strona ładuje się zbyt wolno – traci cierpliwość i szuka możliwości dokonania zakupu gdzie indziej.

Zobacz, dlaczego wolna strona internetowa może zabić Twoją sprzedaż. I dowiedz się, co możesz zrobić, aby tego uniknąć.

 

1.  Szybkość to dobre doświadczenie użytkownika

Strony internetowe powinny być budowane w oparciu o UX (user experience), czyli doświadczenie użytkownika. W największym skrócie chodzi tutaj o to, aby odwiedzający był w stanie jak najszybciej znaleźć na niej wszystkie informacje, których szuka. Aby – odwiedzając sklep – był w stanie błyskawicznie dokonać zakupu. Jeżeli strona tego nie oferuje, to użytkownik się irytuje, traci zainteresowanie i ucieka. W efekcie – ze sprzedaży zostają nici.

Żeby nie być gołosłownym – dzisiejszy użytkownik oczekuje, że strona załaduje się poniżej 2 sekund (na taki wynik wskazywała niemal połowa badanych w ankiecie, którą przeprowadzono… na początku poprzedniej dekady). Czy Twoja strona mu na to pozwala? No cóż… jeżeli Twoja witryna ładuje się nawet kilka razy dłużej od wspomnianych 2 sekund, to właśnie w tym parametrze możesz doszukiwać się problemów z jej efektywnością w generowaniu sprzedaży.

Oczywiście szybkość to tylko jeden z elementów składających się na doświadczenie użytkownika. Oprócz tego istotna jest m.in. mobilność strony, przejrzysta nawigacja itd. Jeżeli chcesz wiedzieć, czego brakuje Twojej stronie – skorzystaj z PageSpeed Insights. Po przeprowadzeniu testu, dostaniesz informację, co możesz poprawić, aby strona wyświetlała się szybciej i była bardziej przyjazna dla odwiedzającego.

 

2.  Szybkość to większa widoczność

Jednak, gdy mowa o szybkiej stronie internetowej, doświadczenie użytkownika to nie wszystko. Od szybkiego ładowania witryny w dużej mierze zależy także pozycja w wyszukiwarce. Jak to możliwe?

Google nie ukrywa, jakie czynniki są brane pod uwagę podczas oceniania jakości strony internetowej. Pozycjonowanie to nie wiedza tajemna – tylko w dużej mierze stosowanie się do zaleceń wyszukiwarki. Dlatego też tak ważne są Core Web Vitals, czyli podstawowe wskaźniki internetowe. Są to:

  • LCP (Largest Contentful Paint) – czas potrzebny na załadowanie największego elementu na stronie;
  • FID (First Input Delay) – czas do osiągnięcia gotowości do interakcji przez stronę;
  • CLS (Cumulative Layout Shift) – współczynnik wizualnej stabilności strony (obliczany na podstawie zmian położenia elementów na stronie odbywających się bez wiedzy i wpływu użytkownika).

 

2 na 3 z Core Web Vitals odnoszą się bezpośrednio do szybkości

Jeżeli strona uzyskuje dobre wyniki w tych obszarach, to dostaje dodatkowe punkty od Google podczas ratingu strony. Oczywiście nie są to jedyne rzeczy, które są brane pod uwagę podczas oceny witryny. Istotny będzie także chociażby zainstalowany SSL, ocena bezpieczeństwa strony czy wreszcie… dopasowanie treści do zapytań użytkownika. Jednak rola szybkości w ocenie witryny jest nie do przecenienia.

Nie muszę chyba przekonywać Cię, że dobra widoczność w wyszukiwarkach ma ogromny wpływ na sprzedaż. To właśnie z tego kanału może trafiać do Ciebie duża część odwiedzających.

Sekcja tło

Szukasz skutecznych sposobów na promocję Twojego biznesu?

 

3.  Szybkość to większa konwersja

No OK, ale przejdźmy do meritum. Czy faktycznie wolna strona WWW oznacza kiepską sprzedaż? Czy jest na to jakieś przeliczenie?

Okazuje się, że tak. Dowodem mogą być tutaj wyliczenia dotyczące największych gigantów:

  • 1 sekunda opóźnienia na stronie Amazon może kosztować 6 miliarda dolarów strat rocznie;
  • na każdą sekundę przyspieszenia działania strony Walmart zanotował wzrost konwersji o 2 procent.

Do tego dochodzi mnóstwo badań, które wskazują, że wolna strona przekłada się na niskie zaufanie czy też niechęć do powrotu do serwisu. Zresztą, nie ma co być gołosłownym. Przyjrzyj się poniższym danym:

  • 37% użytkowników odrzuci stronę, jeżeli będzie ładować się 5 sekund lub więcej;
  • 70% użytkowników przyznaje, że prędkość strony wpływa na ich decyzje zakupowe.

 

Wraz z większym czasem ładowania strony – współczynnik konwersji maleje

Jeżeli zależy Ci na wysokiej konwersji, miej na uwadze, że to właśnie pierwsze 5 sekund ładowania jest kluczowych dla tego współczynnika.

 

4.  Szybkość to stabilność

Warto spojrzeć na szybkość strony także z nieco innej strony. Miej na uwadze, że jeżeli strona jest szybka, to w parze bardzo często idzie także jej stabilność. Jeżeli bowiem strona jest wolna, to przeważnie jest to związane np. z niską przepustowością łącza czy też uciążliwymi limitami serwera, na którym umieszczona jest strona.

Takie parametry to przede wszystkim:

  • limit jednoczesnych procesów PHP – jeżeli hosting ma zbyt “wyśrubowane” limity w tym zakresie, to podczas odwiedzania strony, wiele zapytań musi być zakolejkowanych i oczekiwać na realizację. Jeżeli zapytań pojawi się zbyt dużo, może to doprowadzić do problemów z wyświetleniem się witryny. Żeby strona mogła swobodnie działać, ważne, aby limit ten wynosił przynajmniej 10.
  • limit jednoczesnych połączeń HTTP – to kolejny czynnik mający wpływ na doświadczenie użytkownika. Jeśli limit zostanie przekroczony, użytkownicy nie będą w stanie jednocześnie wyświetlić Twojej strony. Będzie się to wiązać nie tyle z opóźnieniami ładowania, co także z problemami ze zrywaniem połączenia. Unikaj sytuacji, w której limit ten jest niższy niż 100.
  • maksymalna przepustowość łącza – zbyt słabe łącze serwera może okazać się wąskim gardłem blokującym szybkie ładowanie strony (zarówno podczas dużego zainteresowania stroną, jak i przy zbyt dużym zużyciu zasobów serwera przez innych klientów hostingu). Dla komfortu warto zadbać o to, aby było to przynajmniej 200 mb/s.

A gdy mowa o stabilności, trudno nie wspomnieć także o kwestii uptime’u. Pod tym pojęciem kryje się zobowiązanie dostawcy usług hostingowych do świadczenia usług na określonym poziomie. Gdy uptime wynosi 99,9% oznacza to, że w skali miesiąca hosting może mieć przerwy w dostawie usług na poziomie 0,1% (czyli ok. 44 minut). Jeżeli Twoja strona będzie zbyt często niedostępna dla odwiedzających, to ogólne wrażenie o szybkości także na tym ucierpi. Aby tego uniknąć – wybierz serwer o wysokim uptime’ie.

 

5.  Szybka strona ma wpływ na sukcesy w marketingu

Nie każdy ma to na uwadze, ale szybkość strony może mieć też bardzo duży wpływ na skuteczność kampanii marketingowych w Google Ads. Dlaczego?

Otóż z jednej strony Google premiuje strony, które ładują się szybko, a z drugiej – zbyt długie ładowanie witryny może doprowadzić do tego, że użytkownik po kliknięciu w reklamę po prostu straci swoją cierpliwość – i opuści stronę, nim zdąży się załadować

Pamiętaj, że 53% użytkowników odrzuci stronę, która będzie ładować się za długo. Na pewno będzie to mieć wpływ na skuteczność Twoich płatnych kampanii marketingowych.

 

6.  Szybka strona internetowa zależy od szeregu czynników

Wspomniałem już o tym, że na szybkość strony internetową wpływ mają różnego rodzaju limity nakładane przez hostingi. Jednak to nie jedyne czynniki, na jakie musisz zwrócić uwagę podczas wyboru serwera, gdy zależy Ci na szybkiej stronie.

Pamiętaj o tym, że za szybkie ładowanie odpowiadają także m.in.:

  • dysk twardy – w końcu to na nim przechowywane są pliki strony internetowej. SSD NVMe stanowi obecnie najszybszy typ dyskó Dobrym rozwiązaniem są także dyski SATA SSD. Jeżeli Twój hosting wykorzystuje dyski HDD, to zapewnia on znacznie wolniejszy dostęp do plików na serwerze (nawet kilkaset razy wolniejszy od SSD NVme);
  • przydział procesora i pamięci operacyjnej – w ramach hostingu, jeden serwer jest wykorzystywany przez wielu klientó W związku z tym konieczne jest nakładanie różnego rodzaju limitów oraz przydziałów. Jeżeli przydział procesora na jednego klienta wynosi mniej niż 1 Ghz (lub 1 rdzeń), a pamięć operacyjna mniej niż 1 GB RAM – możesz liczyć się z opóźnieniami w momentach większego zainteresowania stroną;
  • lokalizacja serwera – to, gdzie znajduje się serwer, ma wpływ na szybkość ładowania strony. Jeżeli użytkownik z Polski musi skontaktować się z serwerem z Indii, to tak duża fizyczna odległość może generować opóźnienia na poziomie sięgającym kilkudziesięciu milisekund. Jeżeli Twoi użytkownicy pochodzą z Polski – postaw na serwer umieszczony w Polsce. A jeżeli masz odwiedzających z różnych stron świata, wybierz serwer z usługą CDN (Content Delivery Network) – czyli systemem serwerów rozproszonych po całym świecie.

 

Jak widzisz – różnice w szybkości poszczególnych typów dysków są naprawdę istotne (netweaver.uk)

 

Jednak nie ma się co oszukiwać – nawet bardzo szybki serwer nie zrobi cudów, jeżeli strona będzie powolna ze względu np. na:

  • zbyt rozbudowany i niepotrzebny kod źródłowy – nieuporządkowany kod źródłowy, zbyt wiele ważące pliki *.css czy *.js – to wszystko może generować dodatkowe sekundy opóźnienia podczas ładowania strony;
  • zbyt wiele pluginów, widgetów – tego typu rozszerzenia mają pomagać, ale jeżeli są nieaktualizowane lub jest ich zbyt wiele, to sprawiają, że strona działa wolniej. Warto się im dokładnie przyjrzeć i zachować tylko te, z których faktycznie korzystasz;
  • zbyt słabo skompresowane zdjęcia – atrakcyjne grafiki są bardzo istotne dla estetyki strony. Jednak jeżeli zajmują zbyt wiele miejsca, to mogą bardzo mocno opóźniać ładowanie witryny. Stosuj skompresowane formaty takie jak *.webp lub *.jpg, a w przypadku grafiki wektorowej – *.svg.

Pamiętaj o tym, że szybkość strony internetowej to bardzo rozbudowane zagadnienia. Gdy zależy Ci na dobrych wynikach w tym zakresie, musisz dokładnie przyjrzeć się zarówno kwestiom serwera, jak i kodu źródłowego strony.

 

7.  Szybkość, to także bycie na bieżąco

Nie chcesz, by wolna strona zabijała Twoją sprzedaż? W takim wypadku musisz być zawsze na bieżąco. Rozwiązania, które sprawdzają się obecnie, już za 2-3 lata mogą okazać się nieaktualne.

W związku z tym szczególną uwagę zwróć na:

  • aktualność PHP – każda aktualizacja PHP wiąże się ze zwiększeniem szybkości i bezpieczeństwa strony. Warto zawsze korzystać z najnowszej generacji tego języka – jednak, żeby było to możliwe, musi ona być zainstalowana na serwerze. Jeżeli hosting nie obsługuje najnowszej odsłony PHP, to może być to dla Ciebie dużym ograniczeniem.
  • aktualność HTTP – każde uruchomienie strony internetowej przez odwiedzającego wymaga nawiązania połączenia HTTP. Korzystając z najnowszej generacji protokołu HTTP (obecnie jest to HTTP/3) możesz liczyć na połączenie o większej przepustowości oraz mniejszej skłonności do blokowania się. Na pewno szybkość Twojej strony na tym skorzysta. Jednak, żeby było to możliwe, obsługa nowego protokołu musi być włączona na serwerze oraz w przeglądarce użytkownika.
  • oprogramowanie serwerowe – jeśli chcesz zapewnić swojej stronie najlepsze warunki do szybkiej pracy, zadbaj o to, aby serwer korzystał z aktualnych technologii. Silniki pamięci podręcznej Redis i Memcached umożliwiają korzystanie z wstępnie przetworzonych danych, przechowywanych w pamięci podręcznej. Ma to bardzo duży wpływ na szybkość ładowania witryny. Z kolei korzystanie z oprogramowania takiego jak LiteSpeed umożliwia obsłużenie 80 razy większej liczby zapytań w tym samym czasie. To także będzie mieć ogromny wpływ na szybkość ładowania witryny.

Szybkość jest naprawdę ważna – nie możesz mieć co do tego wątpliwości. Oczywiście to tylko jeden z czynników, mających wpływ na Twoją sprzedaż. Szalenie istotne są same treści na stronie, ale także poczucie bezpieczeństwa (zapewniane m.in. przez certyfikat SSL), ale także odpowiednia nawigacja i struktura strony.

Czy strona, która będzie szybka, ale przy tym nie będzie nieść ze sobą żadnych wartości ma szansę na wygenerowanie sprzedaży? Oczywiście nie! Jednak, gdy bardzo dobra strona będzie na tyle wolna, że nie pozwoli na zdobycie potrzebnych informacji, czy też komfortowe przeprowadzenie procesu zakupowego – to na pewno odbije się to na jej skuteczności. Dlatego też podczas analizowania skuteczności swojej strony, miej na uwadze kwestie, na które zwróciłem uwagę w tym artykule.

Mateusz Mazurek
Przedsiębiorca i twórca internetowy. Wydawca i autor blogów oraz założyciel projektu Jakwybrachosting.pl, w którym można znaleźć darmowe poradniki i wskazówki poświęcone wyborowi hostingu dla stron WWW oraz testy, recenzje i ranking najlepszych hostingów.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (8 głosów, średnia: 4,50 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991