UX – czym jest user experience?

 
UX a SEO

UX


Czym jest user experience?

User experience to pojęcie, które w ostatnich latach jest szczególnie często używane, m.in. w odniesieniu do stron internetowych. Ta dziedzina nie jest czymś nowym, jednak obecnie zyskuje ona na znaczeniu, a na rynku pojawia się coraz większe zapotrzebowanie na specjalistów user experience. Co warto wiedzieć o tym terminie? Czy ma on jakikolwiek związek z SEO?

Co to jest user experience?

Coraz większa konkurencja na rynku powoduje, że firmy muszą dokładać jeszcze większych starań, żeby spełniać oczekiwania klientów. Z drugiej strony nabywcy otrzymują coraz lepsze produkty, świetnie dopasowane do swoich oczekiwań i z czasem mają jeszcze większe wymagania. User experience w odniesieniu do stron internetowych czy aplikacji polega na projektowaniu zorientowanym na użytkownika, czyli takim, które uwzględnia potrzeby odbiorcy, jego doświadczenia, obawy, wrażliwość i inne kwestie. To dzięki projektowaniu UX powstają strony WWW, którymi łatwo możemy się posługiwać, przeszukiwać i pod ręką mamy wszystkie istotne dla nas funkcje. To, że wygodnie nam się korzysta z danej aplikacji, chętnie do niej wracamy, nie irytuje nas ona, jest efektem pracy specjalisty UX.

Uczestniczy on nie tylko przy tworzeniu najbardziej zaawansowanych aplikacji dla banków czy instytucji, ale również stron firmowych, sklepów czy serwisów informacyjnych. W sieci często można się spotkać z pytaniami stawianymi przez właścicieli sklepów WWW, którym wydaje się, że wszystko zrobili jak należy, a mimo to ich sklep nie przynosi oczekiwanych przychodów. Dlaczego? Bardzo prawdopodobne, że problem tkwi w nieodpowiednim zaprojektowaniu strony, co może dotyczyć różnych jej aspektów.

Sekcja tło

Zamów audyt UX i SEO

Tak naprawdę każdego dnia mamy do czynienia z rozwiązaniami, które są efektem pracy UX designerów. Przykładem mogą być paczkomaty. Problem, który pojawił się w związku z nimi polegał na tym, że przed tymi urządzeniami zaczynały się tworzyć kolejki, szczególnie jeśli akurat jedna z osób nadawała wiele paczek. Problem ten rozwiązano poprzez wprowadzenie możliwości otwarcia paczkomatu przez aplikację. Zatem użytkownik nie musi już czekać w kolejce.

W UX znaczenie ma niemal wszystko. Na doświadczenie użytkownika strony WWW wpływa wiele kwestii. Ważne są m.in. dopracowany interfejs, zrozumiały content, odpowiednia architektura informacji. Efektem pracy specjalisty UX są takie cechy strony jak funkcjonalność, użyteczność, wyższa konwersja, dłuższy czas przebywania użytkownika na stronie, większa skuteczność prowadzonych działań marketingowych czy spełnianie potrzeb użytkowników.

Projektant UX musi mieć szeroką wiedzę. Nie musi to być programista, ale powinien znać języki HTML i CSS, mieć silne kompetencje analityczne, umiejętność projektowania layoutów graficznych, tworzenia makiety i prowadzenia badań użyteczności.

Czym jest user interface?

UX a projektowanie

User interface to pojęcie, które często błędnie jest używane zamiennie z user experience. Co to oznacza? Otóż UI design to inny termin. Obowiązki UI designera są odmienne niż specjalisty UX. Należą do nich: tworzenie stylu przewodniego, dbanie o branding wizualny czy dobór grafiki, obrazów i elementów wizualnych. UX i UI uzupełniają się i tylko dzięki współpracy specjalistów z tych dziedzin możemy uzyskać stronę WWW, która jednocześnie będzie atrakcyjna wizualnie i funkcjonalna. Witryna może wyglądać znakomicie, ale może być trudna w użytkowaniu. Oznacza to dobrze wykonane UI, ale nieodpowiednie wdrożenie UX.

Dobre praktyki user experience

Wiemy już czym jest UX. Jakie są dobre praktyki, jeśli chodzi o user experience stron WWW? Należy zwrócić uwagę na wiele elementów:

  • Sprawna wyszukiwarka – po pierwsze należy ją umieścić w bardzo dobrze widocznym miejscu. Po drugie, powinna radzić sobie z błędami ortograficznymi, tzn. prezentować wyniki, mimo że internauta popełnił błąd w zapytaniu. Warto również wdrożyć autouzupełnianie, tj. proponowanie wspomnianego zapytania na podstawie pierwszych znaków wpisanych przez użytkownika.
  • Filtrowanie wyników – dzięki temu użytkownik może uściślić, jakiego produktu szuka, co jest bardzo istotne w przypadku sklepów. Może ustalić, ile ma wynosić maksymalna cena czy jakie parametry ma mieć dana rzecz. Ważna jest również możliwość sortowania wyników np. od najniższej ceny.
  • Funkcjonalne menu – użytkownik powinien bez najmniejszych problemów dotrzeć do treści, których szuka. Dlatego ważne jest, żeby menu składało się z takich kategorii i podkategorii, które mu to ułatwią nawet wtedy, gdy nie ma on pewności, czego szuka.
  • Optymalizacja koszyka – to od tego w dużej mierze zależy, czy użytkownik zamówi produkty. Metod jego optymalizacji jest wiele, a wśród nich umożliwienie zakupów bez zakładania konta czy skrócenie do minimum kroków przed dokonaniem zakupu.
  • Formularze na stronie – należy ograniczyć liczbę pól do wypełnienia do minimum, a każde z nich opisać tak, żeby użytkownik nie miał żadnych wątpliwości odnośnie do tego, co należy wpisać. Jeśli internauta popełni błąd, to powinna się pojawić informacja, gdzie do tego doszło i co należy zrobić, żeby prawidłowo wypełnić dane pole.
  • Rejestracja i logowanie – warto zminimalizować liczbę pól do wypełnienia, a także dać możliwość zalogowania się zainteresowanemu za pomocą serwisów społecznościowych. To duże ułatwienie dla korzystających ze strony.

Są to jedynie wybrane, godne polecenia praktyki w zakresie UX. Elementów strony, na które należy zwrócić uwagę jest zdecydowanie więcej, a każdy z nich może mieć wpływ na to, jak nasz serwis zostanie odebrany przez internautę.

Związek między UX a SEO

Znaczenie UX rośnie z roku na rok i jest to trend nieodwracalny. Czy jednak UX wpływa na efekty pozycjonowania stron? Na pewno w obu przypadkach celem jest uzyskanie jak najwyższej konwersji – w tym zakresie SEO i UX się uzupełniają. SEO spowoduje, że użytkownik wyszukiwarki trafi na daną stronę WWW, a dobre UX doprowadzi do tego, że nie opuści on jej, a przeciwnie – zamówi produkt czy usługę. Kolejna kwestia dotyczy contentu – SEO nie polega na upychaniu dziesiątek słów kluczowych w tekście, lecz na przygotowaniu treści, która będzie jednocześnie atrakcyjna dla robota Google i dla użytkownika. W przypadku UX najważniejsze są doświadczenia użytkownika.

Sekcja tło

Poszukujesz audytu UX lub SEO?

Wielu specjalistów SEO uważa, że jednym z czynników rankingowych Google jest bounce rate, czyli wskaźnik odrzuceń. Z odrzuceniem mamy do czynienia wtedy, kiedy użytkownik odwiedzi daną stronę WWW, ale skończy wizytę na zobaczeniu jednej podstrony. Dzięki właściwemu UX można spowodować, że wskaźnik ten będzie niższy, a internauta spędzi na stronie więcej czasu.

Istotę UX można omawiać też w kontekście meta title, które jest czynnikiem rankingowym oraz meta description, które nie ma większego wpływu na widoczność strony, ale za to ma znaczenie, jeśli chodzi o CTR, który jest kolejnym czynnikiem rankingowym. Celem UX jest m.in. odpowiednie zaprojektowanie treści meta tagów.

Na widoczność strony w wynikach organicznych Google ma również wpływ odpowiednio zrealizowane menu. Musi ono być intuicyjne i jednocześnie zawierać słowa, które jasno będą sugerować użytkownikowi, co zobaczy, kiedy kliknie dany odnośnik.

Obecnie trudno sobie wyobrazić stronę WWW, która przynosi właścicielowi oczekiwane przychody, a nie jest stworzona z uwzględnieniem oczekiwań użytkowników. User experience ma w tym kontekście duże znaczenie, a prawdopodobnie z biegiem czasu będzie ono jeszcze rosło. Pod wieloma względami UX łączy się z SEO, a przede wszystkim powoduje, że ruch pozyskiwany z wyszukiwarki może przynosić wyższą konwersję.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991