Jak poprawić proces zakupowy dzięki mailom transakcyjnym?

Szymon Dyrlaga
Szymon Dyrlaga
Archiwum 04.2020
 
Maile DevaGroup Freshmail

Jak poprawić proces zakupowy


dzięki mailom transakcyjnym?

Prowadząc e-commerce i komunikując się ze swoimi klientami, wysyłasz do nich dwa rodzaje wiadomości. Pierwszy to maile marketingowe, czyli newslettery budujące wizerunek Twojej marki i informujące użytkowników o rozlicznych promocjach. Natomiast drugi to wiadomości transakcyjne, czyli te, które dostarczane są klientowi automatycznie w związku z podejmowanymi przez niego akcjami. O tym, jak wykorzystać newsletter do zwiększenia sprzedaży, pewnie już wiesz. A czy znasz sposoby na poprawienie procesu zakupowego za pomocą maili transakcyjnych? Poznaj ich zalety i dowiedz się, jak w pełni wykorzystać ich potencjał!


Czym dokładnie są maile transakcyjne?

Maile transakcyjne cechują się dość technicznym charakterem. Dlatego wiele e-commerce’ów nie docenia możliwości, jakie ze sobą niosą. Ten rodzaj wiadomości wykorzystywany jest, by zapewnić komunikację zwrotną w przypadku konkretnych działań podjętych przez użytkownika na Twojej stronie. Otrzyma on automatyczny komunikat w sytuacji takiej, jak na przykład:

  • złożenie zamówienia;
  • zmiana lub przypomnienie hasła;
  • porzucony koszyk;
  • zapis do newslettera;
  • udział w wydarzeniu;
  • otrzymanie komentarza;
  • prośba o wystawienie opinii.

Dzięki takim informacjom użytkownik zyska gwarancję, że interesujące go procesy przebiegają po jego myśli i wszystko ma pod kontrolą.

Na tym można by zakończyć opisywanie funkcji wiadomości transakcyjnych. Ich rola daje im jednak ogromną przewagę nad innymi typami maili, choćby w postaci znacznie wyższych open rate’ów i generowania większych zysków. Jak to możliwe?


Zalety maili transakcyjnych

O ogromnym potencjale wiadomości transakcyjnych decyduje fakt, że użytkownicy oczekują takich maili, a więc nie traktują ich jak natrętnych reklam. Ponieważ są to komunikaty związane z konkretnymi akcjami, w skrzynce Twojego klienta jest ich po prostu mniej niż wiadomości promocyjnych. W efekcie maile transakcyjne otwierane są nawet 4 razy częściej (open rate ok. 80 – 85%, podczas gdy w przypadku treści marketingowych jest to ok. 20 – 25%).

Rezultat? Automatyczne, spersonalizowane komunikaty generują 2 – 5 razy wyższą sprzedaż niż masowe wysyłki newsletterów.

Co jeszcze można zaliczyć do zalet maili transakcyjnych? Są wysyłane automatycznie – nie musisz więc pamiętać o ich zaplanowaniu. Użytkownik nie tylko nie nastawia się wobec nich wrogo, ale wręcz z niecierpliwością ich wyczekuje. Innym plusem jest możliwość personalizacji takich wiadomości. Wysyłając je z niektórych systemów, jak np. FreshMail, możesz łatwo przygotować ich szablony i dostosować komunikat pod konkretnego klienta. W efekcie – po podjęciu jakiegoś działania na Twojej stronie – otrzyma on natychmiastowy feedback, skierowany wprost do niego. W rezultacie rośnie jego zaufanie do Twojej marki.

email ze zniżką z okazji urodzin

Jak konstruować maile transakcyjne, aby poprawić proces zakupowy?

Tak olbrzymi potencjał trzeba dobrze wykorzystać. W efekcie możesz zarówno zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym, jak i poprawić customer experience użytkowników na stronie. O czym należy pamiętać, by Twoje maile transakcyjne były skuteczne?

Zacznij od technicznych podstaw. Zadbaj, by Twoje maile transakcyjne były wysyłane z najlepszej infrastruktury. Z służącymi do tego systemami możesz się połączyć zarówno po API, jak i używając intuicyjnego protokołu SMTP. Sam proces integracji przebiega bardzo łatwo, a w dodatku nieraz możesz liczyć na pomoc ekspertów (np. w przypadku FreshMaila). 

Zadbaj o warstwę graficzną oraz intuicyjną treść w wiadomościach. Pomogą Ci w tym dziesiątki gotowych szablonów, a także możliwość stworzenia własnego projektu. Kluczem jest w tym przypadku dostęp do prostego edytora drag&drop. Dzięki niemu bez trudu spersonalizujesz treść maili, zapewnisz im atrakcyjny design, a Twój klient poczuje się wyjątkowo.

Zapewnij sobie możliwość załączania plików do maili transakcyjnych. Są to komunikaty, którym często towarzyszyć muszą na przykład faktury czy inne dokumenty. Klienci niewątpliwie docenią to, że wszystkie istotne pliki mają w jednym miejscu, a proces zakupowy jest maksymalnie uproszczony.

mail transakcyjny z fakturą

Korzystaj z wtyczek, które ułatwią Ci połączenie z dowolnymi aplikacjami i platformami wykorzystywanymi na co dzień. Dzięki nim dodasz do swoich maili transakcyjnych walory marketing automation, ułatwisz sobie budowanie baz odbiorców i zsynchronizujesz system mailingowy z danymi z platformy, na której stoi Twój sklep.

Pamiętaj również o bezpieczeństwie. Dedykowany adres IP zwiększy wiarygodność Twoich maili wśród filtrów antyspamowych. A ostatnie, czego potrzebuje Twój adresat, to poszukiwanie oczekiwanej wiadomości w folderze ze spamem.


Maile transakcyjne – inne dobre praktyki

Kwestie techniczne to w przypadku wiadomości transakcyjnych jeszcze nie wszystko. Należy pamiętać również o stosowaniu dobrych praktyk, które pozwolą zawrzeć w tych mailach dodatkowe komunikaty i zjednają Ci odbiorcę.

Przede wszystkim dopilnuj, by maile transakcyjne wychodziły we właściwym czasie. Powinny być wysyłane natychmiast po dokonaniu konkretnej akcji przez użytkownika, a na pewno nie więcej niż 10 minut później. Poza tym dbaj o „ludzki” język. Automatyczna wiadomość wcale nie powinna brzmieć jak wypowiedź robota. Odbiorca musi czuć, że zwraca się do niego drugi człowiek. Ogranicz treści tak, aby wiadomość była jak najbardziej czytelna. Pamiętaj, że jej najważniejszym celem jest informacja związana z podjętym przez użytkownika działaniem. Dopiero na drugim miejscu może pojawić się dodatkowy komunikat marketingowy – na przykład sugestia zakupu podobnych produktów czy propozycja zapoznania się z tekstem na Twoim blogu. Przede wszystkim odbiorca powinien momentalnie rozeznać się w konstrukcji maila i znaleźć to, co go interesuje (na przykład przycisk do zresetowania hasła albo link potwierdzający rejestrację).

Nie zapominaj o wykorzystaniu zdjęć, które zwiększają click-through rate, a także ikonach odsyłających do Twoich mediów społecznościowych (tu dobrym pomysłem jest wykorzystanie stopki mailowej). Nade wszystko zaś nie bagatelizuj monitoringu efektywności Twoich maili transakcyjnych. Mierzenie ich skuteczności pozwoli Ci konsekwentnie wprowadzać zmiany, które jeszcze bardziej podniosą wskaźniki ich dostarczalności.


Zwykła wiadomość, niezwykłe możliwości

Nie ignoruj potencjału, jaki niosą ze sobą maile transakcyjne. Wykorzystując rozwiązania systemu Freshmail i stosując się do kilku prostych zasad, możesz znacznie usprawnić proces zakupowy w swoim sklepie online.

Szymon Dyrlaga
Marketing Specialist w Freshmail. Dawniej copywriter-freelancer, obecnie autor tekstów i kampanii we FreshMailu. Obszarem jego zawodowych zainteresowań jest szeroko pojęty marketing internetowy oraz tematyka Agile. Prywatnie fan sportu i literatury.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (4 głosów, średnia: 4,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991