Google Tag Manager – w jakim celu wdrażać i czy warto?

Google Tag Manager – w jakim celu wdrażać i czy warto?

Google Tag Manager
– w jakim celu wdrażać i czy warto?

Możesz być przedsiębiorcą, managerem, specjalistą ds. marketingu czy też studentem na specjalizacji związanej z marketingiem internetowym. Jeżeli jesteś w jakimkolwiek stopniu związany z tematyką marketingu internetowego to GTM (Google Tag Manager) jest narzędziem, o którym już najprawdopodobniej kiedyś słyszałeś. Kiedy pojawiła się pierwsza wersja Managera Tagów i została ogłoszona przez Google w 2012 roku, pojawiało się wiele pytań na temat tego narzędzia. Jedną z ważniejszych kwestii były pytania na temat różnic między zdarzeniami Google Analytics i Google Tag Manager. W tym artykule odpowiem na to oraz na inne pytania nurtujące użytkowników.

Co to jest Google Tag Manager?

Narzędzie Google Tag Manager przede wszystkim umożliwia posiadanie zespołom marketingowym większej kontroli nad różnymi kodami śledzenia, które są umieszczane na określonej stronie www. Używając tego narzędzia, marketerzy mają możliwość dodawania kodów śledzenia do kodu HTML strony oraz zarządzania nimi, bez pomocy programistów.

Co warto wiedzieć przed szkoleniem z Google Tag Managera?

W optymalizowaniu działań kampanii kluczowe znaczenie ma analiza danych. To dzięki takiej analizie wiemy, na co zwrócić szczególną uwagę. To dane ukazują nam anomalie w systemie i wskazują, w jakie działania powinniśmy zainwestować budżet, aby kampania była rentowna. Danych dostarcza nam m.in. Google Analytics. Większość elementów, które chcielibyśmy zbadać w witrynach, możemy zliczać dzięki odpowiedniej implementacji kodów zdarzeń Analytics. To jednak wymaga wsparcia programistów. Dodatkowo też, duże ilości kodów na stronie mogą wpłynąć na szybkość jej ładowania, a oczywiście chcemy uniknąć spowolnienia ładowania strony. Dzięki Google Tag Manager sprawdzimy, co powinniśmy wiedzieć przed szkoleniem z tego narzędzia. Bez przejścia przez kilka/kilkanaście przypadków, nie będziesz perfekcyjnie używał GTM, który ułatwia śledzenie konwersji.

Jak skonfigurować konto Google Tag Manager?

Na początku dodam, że zakładanie konta na GTM jest całkowicie darmowe. Wystarczy przejść przez poszczególne kroki opisane poniżej:

1) Przejdź na stronę: https://marketingplatform.google.com/about/tag-manager/, tam znajdź niebieski button „Start for free”, kliknij w button, a następnie zaloguj się na swoje dane (pamiętaj, że na te dane będzie stworzone konto w GTM).

2) Teraz należy wpisać/zaznaczyć w formula informacje, o które prosi GTM, czyli:
  • Nazwa Konta (zazwyczaj = nazwa firmy)
  • Kraj
  • Adres URL witryny
  • Miejsce, w którym chcesz korzystać z tego narzędzia

Gdy uzupełnisz wszystkie pola, kliknij „Create”.

dodaj-nowe-konto-google-tag-manager
Widok panelu GTM podczas tworzenia nowego konta

3) Na koniec otrzymasz kody, które należy zaimplementować na Twojej witrynie, tak, aby system mógł czytać dane. Postępuj zgodnie z wyświetlonym opisem – jeden kod umieść wysoko w sekcji <head> strony, a drugi (odpowiedni) po tagu otwierającym <body>

Uwaga! Nie musisz robić tego od razu – nie bój się, że kod zniknie bezpowrotnie. Do tych fragmentów kodów możesz wrócić w każdym momencie, są one dostępne w panelu.

Możliwości i zalety Google Tag Managera

W tym momencie moim celem zdecydowanie nie jest przekonanie Cię, że to narzędzie jest niezbędne akurat w Twojej firmie. Jedynie właściciel firmy jest w stanie rzetelnie ocenić i wykalkulować, czy używanie tego narzędzia będzie dla niego opłacalne. Poniżej znajdziesz kilka głównych punktów, które warto rozważyć, decydując się na używanie tego menadżera tagów Google na swojej stronie internetowej.

Z czym wiąże się posiadanie GTM?

• Zajmowanie się kwestiami technicznymi związanymi z tym narzędziem – możesz to zrobić samodzielnie albo zlecić specjaliście.
• Posiadanie odpowiedniej wiedzy lub zatrudnienie pracowników, którzy będą zajmować się obsługą tego narzędzia.
• Zlecenie prac na zewnątrz specjalistom będzie dla Ciebie dodatkowym kosztem. Programista dzięki modyfikacji kodu źródłowego strony, umożliwi Ci mierzenie istotnych konwersji. Wymagana znajomość https://developers.google.com/
Konsekwencje: Pomyśl o sytuacji, w której nie chcesz samodzielnie zajmować się obsługą tego narzędzia, nie masz odpowiednich pracowników oraz nie czujesz potrzeby płacenia za tę usługę firmie z zewnątrz. Czy nie dojdzie do sytuacji, że zachowania użytkowników na Twojej stronie nie będą w żaden sposób mierzone? Ile budżetu możesz tracić w ten sposób?

Dlaczego Ty albo agencja, z którą współpracujesz, powinna używać GTM?

Jak działa i do czego służy Google Tag Manager?

  • Twój zespół od marketingu chce monitorować wiele niestandardowych zachowań użytkowników na stronie WWW i wie, jak wnioski z analizy tych działań przełożyć na zmiany i na większy zysk z biznesu.
  • Twój zespół programistów ma bardzo dużo pracy i nie ma czasu na implementowanie kodów śledzenia na stronie/stronach. Zainstalowanie Google Tag Managera sprawi, że spece IT zaoszczędzą bardzo dużo czasu
  • Agencja, z którą pracujesz proponuje użycie tego rozwiązania i pokazuje realne elementy, które warto poddać analityce na stronie WWW. Dodajmy, że użycie tego narzędzia będzie w danym przypadku stanowiło oszczędność czasu programisty w Twojej firmie, a co za tym idzie oszczędność pieniędzy.
Konsekwencje: Oczywiście praca z tym narzędziem czasami może wymagać pomocy programisty. Nie każdy marketingowiec będzie znał zasady HTML, SSL i JavaScript tak, aby tworzyć skomplikowane operacje w GTM. Nie mniej na pewno będzie wymagał tej pomocy w mniejszym stopniu i też będzie miał możliwość samodzielnego zarządzania tagami.
Sam powinieneś ocenić, czy warto używać GTM. W jakim celu chcesz używać tego narzędzia? Czy chcesz monitorować pewne zachowania na swojej stronie WWW? W takim razie pomyśl, kto miałby tą obsługą się zająć, czy masz jakieś alternatywy i ile to będzie kosztować. Z drugiej strony, możesz po prostu chcieć nauczyć się obsługi tego narzędzia – ten artykuł jest dobry na start, żeby zrozumieć czym jest to narzędzie i jakie daje korzyści. Teraz możesz skorzystać ze szkoleń lub poradników, filmów instruktażowych i metodą prób i błędów zobaczyć, jak działa ten mechanizm.

Sekcja tło

Podejmij współpracę z profesjonalną agencją

Podstawy korzystania z Google Tag Manager

Wiesz już, że Google Tag Manager to narzędzie, które zdecydowanie może Ci się przydać? Zatem zaloguj się na https://tagmanager.google.com/ i przede wszystkim zacznij od poznania jego struktury. Prawdopodobnie zwrócisz uwagę na nazwy, które nie będą Ci nic mówić. Reguły, zmienne, kontenery, tagi – o co chodzi? Otóż konto GTM składa się z wielu zależnych od siebie elementów. Oto, co oznaczają poszczególne terminy:
  • Kontenery – instaluje się je na stronie, a umożliwiają one połączenie witryny z GTM. Kontenery te przechowują kody marketingowe, czyli tagi.
  • Tagi – dzięki nim dane są przesyłane ze strony, a następnie możesz je analizować. Co ciekawe, za ich pomocą możesz nawet edytować niektóre elementy na stronie.
  • Reguły – czyli warunki, które muszą zostać spełnione, żeby dało się uruchomić tagi.
  • Zmienne – istnieją dwa rodzaje zmiennych: w tagach i w regułach. To one przekazują informacje m.in. do Google Analytics. Zmienne stanowią w GTM składową innych elementów. Służą one do przechowywania wartości, które ulegają zmianie.
W dalszym ciągu nie wszystko jest dla Ciebie do końca jasne? Przejdźmy zatem do instrukcji wedle, której musisz postępować. Po pierwsze na swojej stronie znajdź kontener tagów, czyli wspomniane już kody. Jeden musisz wkleić w sekcji <head> strony, a drugi bezpośrednio po tagu <body>. Ewentualnie, w przypadku WordPressa, możesz dodać te kody, korzystając z wtyczki DuracellTomi’s Google Tag Manager. Kolejne modyfikacje na stronie nie będą już potrzebne. GTM pozwala następne skrypty dodawać korzystając z jego interfejsu, a nie bezpośrednio w kodzie. Po wprowadzeniu kodów możesz przejść do bliższego poznania tagów, reguł i zmiennych, a także ich konfiguracji. Co możesz zrobić? Masz możliwość mierzenia niemal każdej aktywności na stronie, a nawet weryfikować, ilu użytkowników przewinęło witrynę do poziomu np. 80 proc. Dodatkowo, zbiór tagów będzie w jednym miejscu, dzięki czemu ich analiza będzie również szybsza i łatwiejsza.

Dodanie Google Analytics do GTM

Na początek warto dodać do GTM kod śledzenia Google Analytics, żeby wszystkie dane mieć w jednym miejscu. Żeby to zrobić, w menu po lewej stronie kliknij „Tagi”, a następnie po prawej „Nowy”. Dalej „Wybierz typ tagu, aby rozpocząć konfigurację” i z wyświetlonych opcji naciśnij „Google Analytics – Universal Analytics”. Jako typ śledzenia wskaż „Wyświetlenie strony”, a w „Ustawienia Google Analytics” kliknij „Nowa zmienna”. W kolejnym kroku musisz podać kod identyfikacyjny z Google Analytics. Jeśli nie wiesz, gdzie go znajdziesz, to kliknij znak zapytania umieszczony obok pola przy którym jesteś. Wklej identyfikator i „Zapisz”. Następnie naciśnij „Wybierz regułę, aby ten tag był uruchamiany”, dalej „All Pages” i „Zapisz”. Nadaj tagowi wybraną nazwę i gotowe. Teraz musisz jeszcze opublikować zmiany, zatem wybierz w prawym górnym rogu „Prześlij”, a następnie „Opublikuj”.
Jak możesz sprawdzić, czy zrobiłeś wszystko dobrze? W prawym górnym rogu panelu GTM jest opcja „Podgląd”. Wybierz ją, a następnie podaj adres swojej strony. W GTM pojawi się nakładka, w której widać, jakie tagi odpalają się w danym momencie. W tym przypadku powinieneś zobaczyć, że tag Google Analytics jest uruchamiany na stronie.
Czy posługiwanie się GTM jest łatwe? Początek jest trudny, gdyż musisz się nauczyć obsługi tego rozwiązania i zrozumieć, na jakiej zasadzie ono działa. Pierwsze godziny z tym narzędziem mogą być wręcz irytujące, tym bardziej, jeśli nie będziesz widzieć oczekiwanych efektów w postaci danych. Wraz z upływem czasu będziesz w stanie uzyskać dzięki temu systemowi coraz więcej informacji, a korzystając z GTM wdrażanie nowych tagów nie będzie żadnym problemem.

Czym jest dataLayer?

Przy okazji użytkowania GTM spotkasz się również z pojęciem dataLayer, czyli warstwy danych. Jest to obiekt, który służy do przekazywania danych ze strony WWW do kontenera GTM. Do dataLayer możesz dodać zmienne, które następnie zastosujesz w tagach. Jednak GTM nie odczyta wszystkich interesujących Cię danych ze strony. Muszą być one najpierw odpowiednio przekazane do dataLayer, a następnie będziesz mógł je wykorzystać w konfiguracji tagów.

GTM – przydatne wtyczki

Zarówno początkującym, jak i zaawansowanym potrzebne mogą być wtyczki do systemu WordPress, które ułatwiają użytkowanie GTM. Natomiast Tag Manager Injector przyda się tym, którzy są specjalistami i pracują dla wielu klientów. Dla takich użytkowników pomocna będzie też wtyczka GTM Copy & Paste. Natomiast za pomocą DuracellTomi’s Google Tag Manager możesz dodać kod GTM na stronę bez posiadania wiedzy programistycznej.

Artykuł zaktualizowany przez zespół Content Marketingu, w oryginale autorstwa Agnieszki Maciuk.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (31 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry