Google Tag Manager – w jakim celu wdrażać i czy warto?

Agnieszka Maciuk
Agnieszka Maciuk
15 marca 2019
google-tag-manager-czy-warto

Czy warto wdrażać


Google Tag Manager?

Możesz być przedsiębiorcą, managerem, specjalistą ds. marketingu czy też studentem na specjalizacji związanej z marketingiem internetowym. Jeżeli jesteś w jakimkolwiek stopniu związany z tematyką marketingu internetowego to GTM (Google Tag Manager) jest narzędziem, o którym już najprawdopodobniej kiedyś słyszałeś. Kiedy pojawiła się pierwsza wersja Managera Tagów i została ogłoszona przez Google w 2012 roku, pojawiało się wiele pytań na temat tego narzędzia. Jedną z ważniejszych kwestii były pytania na temat różnic między zdarzeniami Google Analytics i Google Tag Manager. W tym artykule odpowiem na to oraz na inne pytania nurtujące użytkowników.

Co to jest Google Tag Manager?

Menedżer tagów Google przede wszystkim umożliwia posiadanie zespołom marketingowym większej kontroli nad różnymi kodami śledzenia, które są umieszczane na określonej stronie www. Używając tego narzędzia, marketerzy mają możliwość dodawania kodów śledzenia do kodu HTML strony oraz zarządzania nimi, bez pomocy programistów.

Co warto wiedzieć przed szkoleniem z Google Tag Managera?

W optymalizowaniu działań kampanii kluczowe znaczenie ma analiza danych. To dzięki takiej analizie wiemy, na co zwrócić szczególną uwagę. To dane ukazują nam anomalie w systemie i wskazują, w jakie działania powinniśmy zainwestować budżet, aby kampania była rentowna. Danych dostarcza nam m.in. Google Analytics. Większość elementów, które chcielibyśmy zbadać w witrynach, możemy zliczać dzięki odpowiedniej implementacji kodów zdarzeń Analytics. To jednak wymaga wsparcia programistów. Dodatkowo też duże ilości kodów na stronie mogą wpłynąć na szybkość jej ładowania a oczywiście chcemy uniknąć spowolnienia ładowania strony. Na ratunek przybywa Google Tag Manager – sprawdźmy, co powinniśmy wiedzieć przed szkoleniem z tego narzędzia. Bez przejścia przez kilka/kilkanaście przypadków, nie będziesz perfekcyjnie używał GTM.

Jak skonfigurować konto w GTM?

Na początku dodam, że zakładanie konta na GTM jest całkowicie darmowe. Wystarczy przejść przez poszczególne kroki opisane poniżej:

1) Przejdź na stronę: https://marketingplatform.google.com/about/tag-manager/ tam znajdź niebieski button „Start for free”, kliknij w button, a następnie zaloguj się na swoje dane (pamiętaj, że na te dane będzie stworzone konto w GTM).

2) Teraz należy wpisać/zaznaczyć informacje o które prosi GTM, czyli:

  • Nazwa Konta (zazwyczaj = nazwa firmy)
  • Kraj
  • Adres URL witryny
  • Miejsce, w którym chcesz korzystać z tego narzędzia

Gdy uzupełnisz wszystkie pola, kliknij „Create”.

dodaj-nowe-konto-google-tag-manager

3) Na koniec otrzymasz kody, które należy zaimplementować na Twojej witrynie, tak, aby system mógł czytać dane. Postępuj zgodnie z wyświetlonym opisem – jeden kod umieść wysoko w sekcji <head> strony a drugi (odpowiedni) po tagu otwierającym <body>

Uwaga! Nie musisz robić tego od razu – nie bój się, że kod zniknie bezpowrotnie. Do tych kodów możesz wrócić w każdym momencie, są one dostępne w panelu.

Czy potrzebuję Google Tag Managera?

W tym momencie moim celem zdecydowanie nie jest przekonanie Cię, że to narzędzie jest niezbędne akurat w Twojej firmie. Jedynie właściciel firmy jest w stanie rzetelnie ocenić i wykalkulować, czy używanie tego narzędzia będzie dla niego opłacalne. Poniżej znajdziesz kilka głównych punktów, które warto rozważyć, decydując się na używanie tego narzędzia.

Z czym wiąże się posiadanie GTM?

• Zajmowanie się kwestiami technicznymi związanymi z tym narzędziem – możesz to robić samodzielnie albo zlecić specjaliście.
• Posiadanie odpowiedniej wiedzy lub zatrudnienie pracowników, którzy będą zajmować się obsługą tego narzędzia.
• Zlecenie prac na zewnątrz specjalistom będzie dla Ciebie dodatkowym kosztem. Programista dzięki modyfikacji kodu źródłowego strony, umożliwi Ci mierzenie istotnych konwersji. Wymagana znajomość https://developers.google.com/

Konsekwencje: Pomyśl o sytuacji, w której nie chcesz samodzielnie zajmować się obsługą tego narzędzia, nie masz odpowiednich pracowników oraz nie czujesz potrzeby płacenia za tę usługę firmie z zewnątrz. Czy nie dojdzie do sytuacji, że zachowania użytkowników na Twojej stronie nie będą w żaden sposób mierzone? Ile budżetu możesz tracić w ten sposób?

Dlaczego Ty albo agencja, z którą współpracujesz, powinna używać GTM?

• Twój zespół od marketingu chce monitorować wiele niestandardowych zachowań użytkowników na stronie WWW i wie, jak wnioski z analizy tych działań przełożyć na zmiany i na większy zysk z biznesu.
• Twój zespół programistów ma bardzo dużo pracy i nie ma czasu na implementowanie kodów śledzenia na stronie/stronach.
• Agencja, z którą pracujesz proponuje użycie tego rozwiązania i pokazuje realne elementy, które warto mierzyć na stronie WWW. Dodajmy, że użycie tego narzędzia będzie w danym przypadku stanowiło oszczędność czasu programisty w Twojej firmie, a co za tym idzie oszczędność pieniędzy.

Konsekwencje: Oczywiście praca z tym narzędziem czasami może wymagać pomocy programisty. Nie każdy marketingowiec będzie znał zasady HTML, SSL i JavaScript tak, aby tworzyć skomplikowane operacje w GTM. Nie mniej na pewno będzie wymagał tej pomocy w mniejszym stopniu i też będzie miał możliwość samodzielnego zarządzania tagami.

Podsumowując…

Sam powinieneś ocenić, czy warto używać GTM. W jakim celu chcesz używać tego narzędzia? Czy chcesz monitorować pewne zachowania na swojej stronie WWW? W takim razie pomyśl, kto miałby tą obsługą się zająć, czy masz jakieś alternatywy i ile to będzie kosztować.

Z drugiej strony możesz po prostu chcieć nauczyć się obsługi tego narzędzia – ten artykuł jest dobry na start, żeby zrozumieć czym jest to narzędzie i jakie daje korzyści. Teraz możesz skorzystać ze szkoleń lub poradników, filmów instruktażowych i metodą prób i błędów zobaczyć, jak działa ten mechanizm.

Agnieszka Maciuk
SEM Specialist. Certyfikowany specjalista Google Ads (AdWords). Kończąc studia na specjalności Reklama i PR od zawsze stara się łączyć kreatywne podejście z analityką i pracą na konkretnych danych. Uważa, że to najlepszy sposób na stworzenie szeroko rozumianej formy reklamy, która będzie skuteczna. Zdobywając doświadczenie w warszawskich i krakowskich agencjach zafascynowała się tematyką SEM oraz Facebook Ads.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (12 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991