Niedawno pisaliśmy o podstawach przejścia na Google Analytics 4 – „Jak przejść na GA4 i nie oszaleć? 🙂 „, a teraz wracamy z garścią dodatkowych informacji. Tym razem wpis poświęcony został wdrożeniu GA4 i migracji z Universal Analytics. Jeśli ten temat jest dla Was nowy to świetnie trafiliście – zapraszamy na tutorial migracji z UA na GA4 krok po kroku!
Wdrożenie Google Analytics 4 (w dalszej części poradnika będziemy posługiwać się skrótem GA4), podobnie jak wdrożenie każdego innego narzędzia do zbierania i analizowania statystyk, sprowadza się do umieszczenia na stronie odpowiednich kodów.
Zanim jednak to zrobisz odpowiedz sobie na kilka pytań:
- Czy masz na stronie poprzednią wersję Google Analytics, tj. Universal Analytics?
Jeśli tak, nie zakładaj nowego konta, załóż tylko nową usługę.
Jeśli nie, załóż nowe konto i nową usługę. - Niezależnie od tego, czy masz Universal Analytics i chcesz dokonać migracji, czy chcesz wdrożyć Google Analytics 4 od zera zrób listę zdarzeń (akcji użytkownika, konwersji), które chcesz mierzyć.
- Jeśli chcesz dokonać migracji, zrób listę modyfikacji, jakie zostały wdrożone w Universal Analytics (np. crossdomain tracking, wykluczenia witryn odsyłających, filtry, wyszukiwanie w witrynie, wymiary niestandardowe i inne)
- Jeśli chcesz wdrożyć GA4 od zera, bez migracji, zaplanuj, jakie modyfikacje chcesz wdrożyć. Będzie to wymagać od Ciebie wiedzy, co w ogóle w GA4 da się mierzyć, które pomiary są automatyczne, a które wymagają wdrożenia niestandardowego. Jeśli chciałbyś skorzystać z pomocy specjalistów GA4, zachęcamy do zgłoszenia się do nas.
Masz więcej pytań o wdrożenie GA4?
- Zapoznaj się z zagadnieniem Consent Mode czyli z Trybem uzyskiwania zgody. W niedalekiej przyszłości będzie czekać Cię wdrożenie tego rozwiązania. Dotyczy ono uruchamiania poszczególnych kodów i tagów w zależności od tego, czy użytkownik zgodził się na śledzenie.
Gdy wykonasz powyższe kroki, czeka Cię wdrożenie (lub migracja)! 🙂
Doskonale zdajemy sobie sprawę, że każdy rozpisany tutaj element w pełni zasługuje na osobny artykuł i osobne wytyczne. Dodatkowo, każda strona internetowa jest inna i ma inne cele biznesowe. Dlatego nie da się napisać uniwersalnej dla każdego instrukcji. Postaram się jednak przeprowadzić Cię przez kilka kwestii, nad którymi będziesz musiał pochylić się podczas wdrożenia lub migracji z Universal Analytics do GA4. Dlatego na warsztat weźmiemy wspólnie:
- Jak zaplanować wdrożenie lub migrację z Universal Analytics do Google Analytics 4?
- Jak założyć konto Google Analytics i czy zakładać nowe czy pracować na tym, które już masz?
- Jak umieścić na stronie kod śledzenia GA4?
- Jak wdrożyć zdarzenia w GA4?
1. Jak zaplanować wdrożenie/migrację?
Wdrożenie lub migracja do GA 4 składa się z kilku kroków:
- Założenia konta lub usługi GA4
- Podpięcia kodu śledzenia na stronie poprzez GTM lub w kodzie strony
- Skonfigurowania odpowiednich ustawień w panelu Google Analytics 4
- Wdrożenia kodów zdarzeń GA4 przez GTM lub w kodzie strony
- Wdrożenia kodów ecommerce (zdarzeń zgodnych ze specyfikacją ecommerce dla GA4) przez GTM lub w kodzie strony. Uwaga – metod jest kilka. Zalecam wdrożenie przez Google Tag Manager – w dłuższej perspektywie dzięki temu zachowasz porządek w kodach. Jeśli miałeś wcześniej Universal Analytics, to w GTM możesz wykorzystać dataLayer dla Universal Analytics. Jeśli chcesz wdrożyć ecommerce zgodnie z najnowszą specyfikacją (dla GA4), lub wcześniej go nie miałeś i wdrażasz od zera, najrozsądniej będzie kierować się wytycznymi dla programistów, które przygotował Google w specyfikacji ecommerce dla Google Analytics 4. Jeśli chcesz wdrożyć ecommerce przez GTM to to rozwiązanie wymaga wdrożenia dataLayer według rekomendowanej przez Google struktury. Jeśli nie chcesz przez GTM (co odradzam), jest osobna specyfikacja omawiająca ten temat.
- Oznaczenia wybranych zdarzeń jako konwersji
- Wdrożenia wymiarów i danych niestandardowych. Część z nich będzie wymagać zmian w kodzie śledzenia (jeśli wdrażasz GA nie przez GTM) lub odpowiednich zmian w dataLayer (jeśli wdrażasz przez GTM)
- Przeniesienia rozwiązań, które miałeś w Universal Analytics. Każde takie rozwiązanie może być osobnym “przedsięwzięciem”. Mowa tutaj o ustawieniach filtrów wykluczających nasz własny ruchu lub wdrożenia User ID, czy crossdomain tracking.
Po rozpisaniu tego co chcesz wdrożyć, po prostu wykonuj działania według poniższej listy.
2. Jak założyć konto i usługę GA4
Aby korzystać z narzędzia Google Analytics musisz być zalogowany na swoim koncie Google (np. na adresie na Gmail).
Jeśli masz już Universal Analytics, czyli poprzednią wersję Analyticsa, to masz już konto Google Analytics oraz co najmniej jedną usługę. W takim przypadku nie ma potrzeby zakładać nowego konta. Wystarczy założyć nową usługę dla GA4. Jeśli nie miałeś wcześniej własnego konta lub dostępu do żadnego konta Google Analytics, załóż nowe.
Aby założyć konto wejdź na stronę: https://analytics.google.com/
Jeśli nie miałeś wcześniej dostępu do żadnego innego konta Google Analytics zostaniesz przeprowadzony przez proces zakładania pierwszego konta.
Jeśli miałeś wcześniej dostęp do jakiegoś konta Google Analytics, to aby założyć nowe wejdź w zębatkę w lewym dolnym rogu, a następnie kliknij przycisk “Utwórz konto”.
Dalej proces jest taki sam dla osób, które nie miały wcześniej żadnego konta jak i dla osób, które już mają do jakiegoś dostęp.
Będziesz musiał przebrnąć przez kilka kroków:
- wpisanie nazwy dla swojego konta,
- zaznaczenie zgód na pomoc ze strony Google,
- wpisanie nazwy usługi – uwaga 1, chodzi tu o nazwę strony lub aplikacji do której będziesz podpinać GA4. Uwaga 2 – jeśli twoja strona i aplikacja to jeden “biznes” to powinny być podpięte do jednej usługi jako osobne strumienie danych,
- wybór kraju i strefy czasowej – uwaga, wybór właściwych danych ma duży wpływ na to jaka strefa czasowa będzie używana w raportach. Wybierz swój kraj i odpowiednią strefę,
- wybór waluty – uwaga – waluta ma wpływ na to czy widzisz w raportach odpowiednie dane finansowe. Jeśli prowadzisz sklep w PLN a konto masz ustawione w USD, to spodziewaj się nieścisłości,
- odkrycie ukrytych opcji zaawansowanych i utworzenie usługi Universal Analytics – ten krok możesz odpuścić, ponieważ od lipca 2023 Universal Analyticsa już nie będzie, więc powoli tworzenie tej starej usługi traci sens. Jeśli jednak jesteś ciekawy jak działa stary Analytics, lub widzisz potrzebę jego utworzenia, to go utwórz 🙂
- dodanie informacji statystycznych o twojej firmie – branża, wielkość, do czego chcesz używać GA4
- przedostatni krok to kliknięcie przycisku “Utwórz”. Po jego kliknięciu zostaniesz poproszony o akceptację warunków korzystania z usługi Google Analytics
- po zaakceptowaniu regulaminu konto i usługa zostanie utworzone i wyświetli się okienko, w którym będziesz mógł ustawić, jakie emaile może wysyłać do Ciebie Google.
Założenie konta to jednak nie wszystko. Aby Analytics zaczął zbierać dane musisz utworzyć Strumień danych i umieścić odpowiedni kod na stronie www lub w aplikacji.
Strumień danych założysz w sekcji “Strumienie danych”, który znajdziesz na poziomie usługi. Aby tam się dostać kliknij w ikonę zębatki w lewym dolnym rogu a następnie w “Strumienie danych”:
W kolejnym kroku wybierz platformę, na której chcesz umieścić kod Google Analytics 4. Będzie to albo strona www, albo aplikacja na Android albo aplikacja iOS. Ważna uwaga – jeśli Twoja aplikacja realizuje te same cele co Twoja strona www (tj. po zalogowaniu na stronie użytkownik może zrobić to samo lub prawie to samo co po zalogowaniu w aplikacji), to utwórz dwa (lub trzy) strumienie danych w ramach jednej usługi GA4 – jeden dla strony, jeden dla aplikacji Android i jeden dla aplikacji iOS. Ruch z aplikacji i ze strony będzie widoczny w jednym Analyticsie. Tak właśnie trzeba zrobić, jeśli chcesz mierzyć jednego użytkownika który może korzystać z Twojej strony i aplikacji na różnych urządzeniach.
Po wybraniu strumienia danych, który chcesz utworzyć (w tym poradniku skupiamy się na stronach internetowych) kreator poprosi Cię o podanie adresu URL Twojej strony oraz wpisanie nazwy strumienia danych (który powinien odpowiadać adresowi www Twojej strony):
Po kliknięciu przycisku “Utwórz” Strumień danych zostanie utworzony. Kolejny ekran, który zobaczysz, to Szczegóły strumienia danych. Jeśli go zamkniesz zobaczysz listę swoich strumieni. Aby wrócić do szczegółów kliknij w wybrany strumień danych.
Najważniejszym elementem na tym widoku jest Twój Identyfikator pomiaru.
Aby Google Analytics zaczął działać musisz umieścić na stronie kod z identyfikatorem pomiaru. Dokładna instrukcja znajduje się poniżej.
Jak zauważyłeś w Szczegółach strumienia danych jest jeszcze kilka rzeczy do ustawienia. O tym szerzej w osobnym poście – „Co możesz ustawić w panelu Google Analytics 4.„
3. Jak umieścić na stronie kod śledzenia Google Analytics 4?
Kod GA4 na stronę www można dodać na 3 sposoby. Nie będzie owijania w bawełnę – jeden jest bez sensu, drugi poprawny ale nie polecam, a trzeci najlepszy. Przejdźmy zatem razem przez wszystkie trzy, żeby uargumentować drugie zdanie tego akapitu 🙂
Sposób nazwany przeze mnie roboczo “ten bez sensu” to użycie istniejącego tagu Universal Analytics (który jest już na stronie) i nakazanie Google Analyticsowi 4, aby korzystał właśnie z niego. Robi się to za pomocą “Połączonych tagów witryny” które znajdują się w Ustawieniach Universal Analytics (Administracja > Informacje o śledzeniu > Kod śledzenia.). Tej metody bardzo nie polecam, ponieważ Universal Analytics przestanie zbierać dane w lipcu 2023 i ten koncept może okazać się bezużyteczny.
Drugi, poprawny, ale nie najlepszy, sposób, to umieszczenie w kodzie strony w sekcji <head> całego kodu śledzenia.
Powyższa metoda działa dobrze, jednak bardziej zalecana będzie metoda wstawienia tagu GA4 poprzez Google Tag Manager. To ten trzeci, najbardziej rekomendowany sposób. Dlaczego? Ponieważ ustawianie tagów zdarzeń, które będą Ci i tak potrzebne, będzie zdecydowanie łatwiejsze i szybsze w GTM. Zachowasz również większy porządek w odpalanych tagach.
Jak dodać GA4 w GTM? Zakładam, że kod GTM masz już na swojej stronie. Jeśli nie, to załóż konto Google Tag Manager i w sekcji <head> strony wklej odpowiedni fragment kodu GTM. Drugi fragment kodu wklej w sekcji <body>. Dokładną instrukcję zakładania i wdrażania kodu GTM znajdziesz tutaj.
Wróćmy jednak do GA4. Aby dodać tag GA4 w GTM:
- Skopiuj ze Szczegółów strumienia danych swój identyfikator pomiaru:
- Wejdź do GTM w sekcję Zmienne i utwórz nową Zmienną zdefiniowaną przez użytkownika:
- W Konfiguracji zmiennej wybierz zmienną o typie Stała i wklej w nią swój identyfikator pomiaru. Jako nazwę wpisz coś, dzięki czemu łatwo zidentyfikujesz, że jest to Twój identyfikator GA4. Zapisz zmienną.
- Przejdź do sekcji Tagi i utwórz nowy tag. Wybierz typ tagu “Google Analytics: Konfiguracja GA4”:
- Nadaj nazwę swojemu tagowi. W polu Identyfikator pomiaru wybierz zmienną z Twoim identyfikatorem pomiaru:
- W sekcji Ustawienia zaawansowane masz możliwość ustawienia, czy Twój tag ma być uruchamiany na podstawie zgody użytkownika. Ta część zadziała jeśli masz poprawnie wdrożony Consent Mode czyli Tryb uzyskiwania zgody. W przyszłości i tak będziesz musiał zapoznać się z tym tematem, dlatego zachęcam do researchu już teraz.
- Aby tag uruchomił się, wybierz regułę. Tag ma uruchamiać się na wszystkich podstronach, dlatego odpowiednią regułą będzie All Pages. W tym miejscu możesz ustawić inną regułę, jeśli All Pages nie realizuje Twoich potrzeb (np. chcesz uruchomić tag nieco później, lub dopiero gdy strona wyśle jakieś konkretne zdarzenie do GTM):
- Zapisz tag.
- Opublikuj kontener:
Jeśli powyższe kroki wykonałeś poprawnie, to kod GA4 znajduje się na Twojej stronie!
4. Jak wdrożyć zdarzenia w GA4?
Podpięcie kodu śledzenia i zmiany w ustawieniach na poziomie usługi czy strumienia danych to tylko połowa sukcesu. Jeśli chcesz wykorzystać GA4 w pełni, nie możesz zapomnieć o przesyłaniu do niego zdarzeń (eventów) oraz zrobieniu z nich konwersji. Chodzi o działania użytkownika, które domyślnie nie są śledzone, a które na pewno chcesz śledzić. To one mówią o jakości ruchu na Twojej stronie i o tym, czy użytkownicy robią na niej to, co jest dla Ciebie wartościowe. Chodzi o takie zdarzenia jak wysłanie formularza kontaktowego, zapis na newsletter, kliknięcie w wybrany element strony czy (najważniejsze dla sklepów internetowych) transakcje.
Wdrożenie zdarzeń ecommerce, czyli całego procesu od wyświetlenia produktu, przez kliknięcie go, przez dodanie do koszyka i przejście procesu zakupowego, aż do finalizacji zakupu, to temat na osobny post. Już go dla Was szykujemy.
W jaki sposób jednak przesyłać do Analytics 4 informacje o zdarzeniach? Metody są dwie i zależą od tego, w jaki sposób masz wdrożony podstawowy kod śledzenia.
Te dwie metody to:
- przesłanie zdarzenia za pomocą gtag (w tym przypadku potrzebny będzie Ci programista, który wstawi na stronę odpowiedni kod).
- przesłanie zdarzenia przez GTM
Aby przesłać do Analytics 4 zdarzenie za pomocą kodu gtag należy uruchomić na stronie odpowiedni kod w odpowiednim momencie. Przykładowo, jeśli użytkownik wyśle formularz kontaktowy uruchomiony w momencie wysyłki kod wyglądałby tak:
Jeśli chcesz przekazywać jakieś dodatkowe informacje to przekażesz je jako parametry, np. citi lub value.
W przypadku formularzy kontaktowych zalecaną nazwą zdarzenia jest generate_lead. Jeśli jednak w raportach chciałbyś w jakiś sposób różnicować swoje formularze to możesz to zrobić albo za pomocą dodatkowego parametru:
albo za pomocą różnych nazw zdarzeń:
Jeśli korzystasz z Google Tag Managera (co zalecam) to do przesłania zdarzeń i parametrów użyjesz nowego tagu. Jeden tag, to jedno zdarzenie. Co należy ustawić w GTM aby przesłać zdarzenie do GA4?
- Przejdź do wybranego kontenera GTM.
- Wejdź w sekcję Tagi:
- Utwórz nowy tag o typie Google Analytics: Zdarzenie GA4:
- Wpisz nazwę tagu i wybierz Tag konfiguracji. Będzie to ten tag, który odpowiada za przesyłanie informacji o śledzeniu do GA4.
- Wpisz nazwę zdarzenia jakie chcesz mierzyć. Np. generate_lead w przypadku formularzy, lub inną, która pozwoli Ci rozpoznać to zdarzenie w GA4.
- Opcjonalnie możesz dodać parametry (nazwę oraz wartość), czyli dodatkowe informacje które o zdarzeniu które chcesz przesłać do GA4. Aby to zrobić kliknij Parametry zdarzenia i Dodaj wiersz:
Jakie parametry możesz dodać? Jakie chcesz ;). Cześć z nich znajdziesz w zmiennych wbudowanych. Część będziesz musiał utworzyć jako zmienne definiowane przez użytkownika i przesłać je do GTM poprzez DataLayer lub wyciągnąć ze strony JavaScriptem. Metod jest wiele i zależą one od tego jaki formularz masz na stronie i w jaki sposób on działa.
- Jeśli na stronie masz wdrożone Consent Mode (Tryb uzyskiwania zgody) to w sekcji Ustawienia zaawansowane -> Ustawienia dotyczące wyrażania zgody będziesz mógł ustawić, czy przesyłane dane wymagają zgody użytkownika i jeśli tak, to jakiej. To bardziej zaawansowane zagadnienie i opiszemy je dla Was w kolejnym poście.
- Dodaj regułę, która spowoduje uruchomienie się tagu. Tutaj rozwiązania też będą różne. Regułą może być wyświetlanie strony z podziękowaniem za przesłanie formularza, wyświetlenie na ekranie odpowiedniego powiadomienia, przesłanie formularza standardowym kodem HTML lub przesłanie przez stronę do GTM zdarzenia niestandardowego.
- Zapisz tag.
- Opublikuj kontener:
- Przetestuj korzystając z Podglądu.
Temat wdrażania zdarzeń w GTM może być na początku trudny. Aby biegle posługiwać się narzędziem przyda Ci się obejrzenie kilku tutoriali i przeczytanie kilku artykułów dotyczących GTM. Możesz też skorzystać z pomocy specjalistów ;).
Co zrobić aby Google Analytics 4 widział zdarzenie jako konwersję? Samo przesłanie zdarzenia nie wystarczy. Aby w GA4 ustawić zdarzenie jako konwersję:
- Przejdź w GA4 do sekcji Konfiguracja:
- Wejdź w Zdarzenia i przesuń suwak przy wybranym zdarzeniu, które ma stać się konwersją. Uwaga, swoje zdarzenie na tej liście możesz zobaczyć dopiero po 24h od wdrożenia zdarzenia.
- Jeśli twojego zdarzenia nie ma na liście, a wiesz, że będą się pojawiać, przejdź do sekcji Konwersje:
- Kliknij w Nowe zdarzenie konwersji:
- Nadaj nazwę zdarzeniu – to ta nazwa, którą przesyłasz za pomocą GTM lub za pomocą gtag:
- Zapisz!
Po takich zmianach zdarzenia o wybranych nazwach będą traktowane jako konwersje.
Gratuluję! Jeśli przeszliście wraz ze mną przez wspomniane 4 punkty – oznacza to, że jesteście doskonale przygotowani na nadejście Google Analytics 4. Pora teraz dowiedzieć się, co czeka na nas w panelu, czyli co można (i zdecydowanie powinniśmy) ustawić w GA4. Ale to temat na osobny artykuł, który właśnie dla Was piszemy!