Grafika wektorowa – co to jest i jakie ma zastosowanie?

Grafika wektorowa – co to jest i jakie ma zastosowanie?

Grafika wektorowa
– co to jest i jakie ma zastosowanie?

Grafika wektorowa różni się od standardowej zarówno pod względem efektów wizualnych, które pozwala osiągnąć, jak i sposobu tworzenia. Umożliwia kreowanie wysokiej jakości obrazów przy użyciu wzorów matematycznych. Z tego artykułu dowiesz się, co to jest grafika wektorowa, jakie ma zastosowanie oraz zalety. Wyjaśnimy także najważniejsze różnice pomiędzy grafiką rastrową i wektorową.

Spis treści

Grafika wektorowa – definicja

Pod pojęciem tym kryje się typ grafiki komputerowej, który polega na zapisaniu obrazu za pomocą prymitywów (krzywych, elips i okręgów) – figur geometrycznych wypełnianych kolorami, będących rezultatem zastosowania odpowiednich wzorów matematycznych. Do najważniejszych cech tego rodzaju grafiki należą możliwość skalowania oraz zmiany rozdzielczości bez obawy o utratę jakości. Warto zaznaczyć, że w zdjęciach wektorowych nie chodzi o wierne oddanie realizmu fotografii, ale stworzenie skalowalnych rysunków. Dlatego zdjęcia te cechują się zazwyczaj małą liczbą szczegółów.

Formaty plików grafiki wektorowej

Najczęściej stosowanym, standardowym formatem ilustracji wektorowych jest format svg (scalable vector graphic), często wykorzystywany w projektowaniu stron internetowych. Co istotne, można go bez trudu otworzyć w większości profesjonalnych programów graficznych do obrazów wektorowych, ponieważ nie jest przypisany do żadnego konkretnego narzędzia. Do innych popularnych formatów wektorowych należą: xml, ai, cdr, syg, eps oraz pdf.

Zastosowanie grafiki wektorowej

Wektory znajdują szerokie zastosowanie nie tylko w pracy twórców internetowych. Występują bowiem wszędzie tam, gdzie opisuje się trójwymiarowe obrazy, czyli np. w geometrii. Są dostępne m.in. w grach wideo i komputerowych, animacjach czy opisach czcionek na komputerze. Za pomocą ilustracji wektorowych zostały wykonane loga najpopularniejszych marek, np. firmy Puma. Tworzenie logotypów to zresztą proces, w którym niewykorzystanie wektorowej grafiki wydaje się praktycznie niemożliwe. Dzięki niej bowiem logo marki pozostanie zawsze tak samo wyraźne i ostre zarówno na dużym billboardzie albo reklamie wielkoformatowej, jak i na niewielkiej wizytówce. Ponadto skalowalność ilustracji sprawia, że logotyp firmowy zachowuje swą wyrazistość i ostrość krawędzi, niezależnie od rozmiaru znaku.

Metodą wektorową są też tworzone znaki drogowe, herby miast oraz artystyczne elementy niektórych komiksów. Dzięki niej druk wzorów (na papierze oraz innych materiałach czy dzianinach) jest łatwiejszy i przynosi najlepsze efekty. Forma ta jest także wykorzystywana do opracowywania grafik trójwymiarowych, np. planów i map przez architektów, geodetów czy osoby zajmujące się turystyką.

Grafika wektorowa – zalety i wady

Zastosowanie grafiki wektorowej wiąże się z wieloma korzyściami. Najważniejszą jest z pewnością dobra skalowalność obrazu. Ilustracje wykonane tą metodą są bezstratne, co oznacza, że zarówno ich powiększanie, jak i zmniejszanie odbywa się bez strat szczegółów oraz jakości. Ponadto rysunki wektorowe można swobodnie edytować, wykorzystując punkty na krzywych w układzie współrzędnych.

Inna zaleta grafiki wektorowej to łatwość zmiany parametrów oraz zapisywania ich w razie potrzeby do bitmapy. Obrazy wykonane tym sposobem pozwalają na opisywanie przestrzeni trójwymiarowo, co szczególnie ułatwia pracę osób działających w terenie. Charakteryzują się ponadto prostotą opisu oraz najczęściej małą wagą.

Rysunki wektorowe mają pewne wady, chociaż jest ich niewiele. Wspomnieć tutaj należy o dużej złożoności pamięciowej w przypadku obrazów służących sporządzeniu obrazów fotorealistycznych, a także o niezbyt dobrym odwzorowywaniu przejść tonalnych. Poza tym niekiedy konwersja do rysunków bitmapowych nie jest zalecana ze względu na nieopłacalność obliczeniową konwersji.

Pomimo tych drobnych wad wektory cechują się wysoką użytecznością, co sprawia, że warto zapoznać się z ilustracjami wektorowymi dostępnymi w sieci lub z programami do ich tworzenia.

Skąd pobierać darmowe grafiki wektorowe?

W internecie dostępnych jest wiele stron, z których można w sposób całkowicie legalny pobierać darmowe wektory do użytku komercyjnego. Bardzo popularnym serwisem jest Pixabay.com. To portal zawierający tysiące darmowych grafik wektorowych, który nie wymaga podawania źródła obrazków. Do innych polecanych witryn należą: Freepik.com, Vexels.com, Vecteezy.com oraz Iconfinder.com. Większość autorów prac z tych serwisów wymaga podania źródła wykorzystanych obrazków. Darmowe makiety, ikony i szkice, które można użyć przy projekcie własnego produktu, znajdują się natomiast na stronie Apemockups.com.

Obrazki pobrane z tych portali nadają się do wykorzystywania np. w filmach na YouTube, w reklamach, na blogach czy stronach internetowych.

Programy do tworzenia grafiki wektorowej

Ilustracje wektorowe można kreować, korzystając z profesjonalnych programów do grafiki wektorowej, takich jak Adobe Illustrator, CorelDraw czy Affinity Designer. W internecie można ponadto znaleźć również bezpłatne edytory, np. Inkscape.

Grafika rastrowa czy wektorowa? Porównanie

Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje grafiki: rastrową oraz wektorową. Jak już wspomniano wcześniej, obrazy wektorowe są sporządzane za pomocą obiektów geometrycznych. Ilustracja rastrowa wyświetla z kolei obraz, wykorzystując pionowo-poziomą siatkę pokolorowanych pikseli. Każdy z punktów ma swoje unikalne położenie oraz barwę. Tysiące pikseli tworzą więc obrazy rastrowe, a kształty i linie wykonane z równań kreują pliki wektorowe.

Do najpopularniejszych formatów zapisu plików rastrowych należą: pdf, gif, bmp, png, jpg, jpeg, psd, tif. Do najbardziej znanych i najczęściej stosowanych programów do obróbki takiej grafiki należą natomiast Adobe Photoshop, GIMP oraz Paint, ale ilustracje te można również edytować, korzystając z programów do obróbki fotografii czy też przeglądarek obrazów.

Czym różni się grafika rastrowa i wektorowa? Poznaj ich wady i zalety.

Skalowalność

Grafika rastrowa cechuje się łatwą kompresją, ale – w przeciwieństwie do wektorowej – jest to zazwyczaj kompresja stratna, tzn. obraz traci na jakości przez redukcję pikseli. Co istotne, raz zmniejszony plik graficzny nie wraca do swej pierwotnej wielkości bez straty jakościowej. Bitmapy są też skalowalne, chociaż powiększenie powoduje sztuczne zagęszczenie punktów (tzw. pikselozę), a zmniejszenie często skutkuje utratą szczegółów. W przypadku grafiki rastrowej pliki wykazują znacznie gorsze parametry w tym zakresie.

Obrazy rastrowe znakomicie odwzorowują natomiast przejścia między kolorami znacznie lepiej, niż ma to miejsce w grafice wektorowej.

Obrazy wektorowe są z kolei elastyczne i w pełni skalowalne. To pozwala na łatwą zmianę np. rozmiaru logotypu marki, bez równoczesnej utraty jakości obrazu. Po powiększeniu nawet do bardzo dużych rozmiarów ilustracja jest wyraźna, ostra, a piksele nie są widoczne.

Możliwość konwertowania

Bitmapy trudno przekonwertować na ilustracje wektorowe, natomiast w przypadku grafiki wektorowej jest to znacznie łatwiejsze. To oznacza, że np. można bez trudu przekonwertować plik z Adobe Illustrator do programu Adobe Photoshop.

Oszczędność miejsca na dysku

Pliki z obrazem wektorowym mają zazwyczaj mniejszy rozmiar niż te z rastrowym. Rysunek rastrowy składa się z tysięcy pikseli, co ma duży wpływ na jego końcowy rozmiar. Wektory opierają się natomiast na równaniach matematycznych, dzięki czemu nie wymagają wiele miejsca.

Podsumowanie

Grafika wektorowa jest grafiką, bez której trudno wyobrazić sobie pliki cyfrowe, mimo że na co dzień częściej spotykamy formaty rastrowe. Jednak dzięki niej obraz zachowuje ostrość niezależnie od wielkości ekranu, na którym jest wyświetlany. Daje też gwarancję, że wydruki będą najwyższej jakości. Pamiętaj, żeby główne elementy identyfikacji Twojej firmy były przygotowane w formatach wektorowych – dzięki temu pozostaną wyraźne niezależnie od tego, czy umieszczasz je na plakacie, czy w social mediach.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Reklamuj się nowocześnie

w Google Ads i nie tylko!

Tekst zaktualizowany, pierwsza wersja ukazała się na naszym blogu w kwietniu 2021 roku.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Patrycja Kozioł
Marketing Specialist. Przeszła drogę od amatorskiego marketingu eventów do profesjonalnego prowadzenia social mediów. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na czytaniu kryminałów, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (11 głosów, średnia: 4,82 / 5)
Loading...
Przewiń do góry