Przedsiębiorcy, którzy swoje firmy prowadzą już od dłuższego czasu, doskonale wiedzą, że w biznesie, podobnie jak w życiu, zmiany są nieuchronne. Niekiedy przyjmują postać ewolucji – wprowadzane są stopniowo w życie. Innym razem, aby uchronić firmę przed negatywnymi konsekwencjami, trzeba wdrożyć totalną rewolucję. W przypadku sytuacji kryzysowych, a także gdy np. decydujesz się na zmianę asortymentu lub (jeszcze szerzej) profilu prowadzonej działalności gospodarczej, to nieodzowny może okazać się rebranding, czyli zmiana (całościowa lub częściowa) wizerunku Twojej marki. Z naszego tekstu dowiesz się m.in. tego, czym jest rebranding, kiedy warto się na niego zdecydować oraz jakie działania powinny się na niego składać. Przekonasz się także o tym, jakie korzyści może przynieść zmiana wizerunku firmy.
Rebranding – co to takiego?
Nad pytaniem czym jest rebranding zastanawia się wiele osób prowadzących firmy. Warto wskazać na dwa podobnie brzmiące pojęcia – branding oraz rebranding. Branding polega na budowaniu świadomości marki, podczas gdy rebranding marki to proces zmiany tego wizerunku, swoisty lifting wizualny, odświeżenie marki, na który składają się różnorodne działania. Można do wyjaśnienia tego terminu podejść od strony celu, jaki ma zostać osiągnięty poprzez nowy wizerunek (np. zmiana odczuć u odbiorców, zmiana sposobu odbioru wizualnego) lub też poprzez wskazanie konkretnych obszarów w identyfikacji wizualnej marki, które wymagają odświeżenie lub całkowitej zmiany.
Sposób, w jaki postrzegana jest identyfikacja wizualna Twojej marki, możesz zmienić częściowo (np. zamawiając u grafika nowe logo) lub całkowicie – w zależności od tego, jaki efekt chcesz osiągnąć. Zmiana logo, przeprojektowanie układu graficznego na stronie internetowej, wizytówkach czy nowe opakowania na Twoje towary, to będzie częściowy rebranding. O całkowitej zmianie wizerunku marki można mówić w sytuacji, gdy na nowo kształtujesz to, w jaki sposób odbierają Twoją markę nowi i obecni klienci. Nie zawsze zmieniasz tylko wizerunek graficzny. Często, aby osiągnąć wymarzony sukces, musisz także drastycznie zmienić sposób podejścia do komunikacji z odbiorcami.
W jakich sytuacjach rebranding jest dobrym pomysłem?
Przedsiębiorcy decydują się na rebranding z rozmaitych powodów. Niekiedy impulsem do działania jest zmiana charakteru działalności, jaką prowadzą. Czasami do takiej decyzji popycha chęć wybicia się ponad konkurencję, która coraz bardziej zaczyna deptać po piętach. Niestety jednak wciąż bardzo często, zmiana wizerunku marki traktowana jest jako przysłowiowa ostatnia deska ratunku, która ma uchronić firmę przed totalną katastrofą.
Bardzo często wśród powodów rebrandingu wymienia się między innymi:
● lecącą na łeb (lub na szyję) sprzedaż,
● drastyczny odpływ klientów (w sytuacji, gdy konkurencja wciąż ma się całkiem nieźle),
● zmiana właściciela firmy,
● otwarcie się przedsiębiorstwa na nowe obszary gospodarcze,
● chęć odświeżenia i pogłębienia relacji z klientami,
● renowacja leciwej szaty graficznej.
Jeżeli planujesz rewolucyjne zmiany w sposobie postrzegania Twojej marki przez klientów i partnerów biznesowych, musisz pamiętać o jednym – rebranding to proces marketingowy, który jest dosyć kosztowny. Wszelkie działania związane z odświeżaniem marki, powinny zostać dokładnie przemyślane i zaplanowane. W przeciwnym wypadku niepowodzenie może okazać się niezwykle kosztowne, a jego skutki nieodwracalne. Konsument zaskoczony tym, jak zmienił się Twój brand, może go nie rozpoznać jako markę, z którą do tej pory był związany i zdecyduje się na ofertę konkurencji.
Rebranding – pomoc specjalistów
Zastanawiasz się nad zmianą wizerunku swojej marki? Zdaj się na specjalistów! Oczywiście, możesz samodzielnie opracować całą strategię, a następnie wdrażać ją krok po kroku, jednak jest to proces, który wymaga zarówno wiedzy, jak i doświadczenia. Marketing internetowy to tylko z pozoru proste działania. Samodzielnie podejmowane próby w obszarze zmiany wizerunku marki mogą zakończyć się fiaskiem, a wówczas szybko okaże się, że cały trud, jaki włożyłeś w rebranding, pójdzie na marne.
Jak już wiesz, rebranding to szalenie skomplikowany proces, w którym niebagatelną rolę odgrywa nie tylko jakość podejmowanych działań, ale także ich kolejność. Chcesz odnieść sukces? Zależy Ci na tym, aby wyjść w stronę klientów (tych obecnych, jak i potencjalnych) z odświeżonym wizerunkiem marki? Skontaktuj się ze specjalistami – dobrym rozwiązaniem będzie doświadczona agencja SEO, a cały proces zostanie przeprowadzony w sposób maksymalnie efektywny – o Twojej marce i jej nowym wizerunku usłyszy jeszcze więcej potencjalnych klientów!
Oddaj swoją stronę w ręce ekspertów
Rebranding – co zrobić, aby odświeżyć markę?
Rebranding służy stworzeniu nowej identyfikacji wizualnej. Celem jest zmiana wizerunku firmy. Jak zaplanować rebranding? Co koniecznie trzeba uwzględnić w planie zmiany wizerunku marki i na jakie aspekty z całą pewnością trzeba zwrócić uwagę? O tym, co zrobić krok po kroku, przeczytasz poniżej. Mamy nadzieję, że garść naszych porad przyczyni się do tego, że lepiej przygotujesz się do niezwykle skomplikowanego procesu, jakim jest zmiana wizerunku marki. Nowa identyfikacja może okazać się początkiem intensywnego rozwoju Twojej firmy.
Rebranding – zmiana całego wizerunku marki, czy tylko jego części?
To pierwsze pytanie (spośród wielu), na które musisz znaleźć odpowiedź jeszcze zanim rozpoczniesz planowanie konkretnych działań. Musisz się zdecydować, czy zajmiesz się odświeżaniem wszystkich elementów składających się na wizerunek Twojej marki, czy jedynie na jego wybranych aspektach. Od podjętych działań zależeć będzie czy tożsamość marki zmieni się drastycznie, czy wprowadzone zmiany będą kosmetyczne, acz zauważalne.
Jaki cel ma przynieść rebranding?
To kolejna niezmiernie istotna kwestia. To, jakie działania zostaną podjęte w procesie rebrandingu zależeć będzie od powodów, które wpłynęły na podjęcie decyzji, a także od tego, jakie ma przynieść efekty. Jest to istotne zwłaszcza wówczas, gdy zmieniasz koncepcję wizualną marki, bo zależy Ci na tym, aby ze swoimi produktami trafić do zupełnie nowej grupy odbiorców lub wówczas, gdy próbujesz podnieść firmę po kryzysie wizerunkowym. Przy projektowaniu strategii warto uwzględnić to, jakie oczekiwania odnośnie marki ma grupa docelowa.
Ile będzie kosztować zmiana wizerunku marki?
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, rebranding to proces zarówno rozciągnięty w czasie, jak i dosyć kosztowny. Zanim zaczniesz jakiekolwiek działania, upewnij się, że będziesz w stanie spiąć budżet. Gdy w połowie działań braknie Ci środków finansowych na to, aby dokończyć inwestycje, to zostaniesz w martwym punkcie – bez pieniędzy i bez rewolucji, jeżeli chodzi o zmianę wizerunku marki.
Kiedy najlepiej przeprowadzić rebranding?
Gdy już wstępnie zdecydujesz się na zakres prowadzonych działań oraz upewnisz się, że masz wystarczający budżet na przeprowadzenie takiej inwestycji, to pora wyznaczyć termin działań. Tylko z pozoru może się to wydawać łatwą decyzją, w rzeczywistości wcale taką nie jest. Wyznacz termin w taki sposób, aby przeprowadzenie odświeżenia wizerunku marki nie kolidowało z innymi działaniami promocyjnymi. Jeżeli zbyt wiele rzeczy będzie się na siebie nakładać w jednym czasie, to mogą one się wzajemnie przyćmić i żadne z wdrażanych działań nie zakończy się spodziewanym sukcesem.
Jak szybko wprowadzać zmiany?
Oceny specjalistów w tym względzie są różne. Sporo zależy od wielkości Twojej firmy, liczby klientów czy rozpoznawalności marki. Im większa firma, tym zmiany warto wprowadzać wolniej, stopniowo przyzwyczajając klientów. Pamiętaj, aby poinformować odbiorców Twoich towarów i usług o tym, że planujesz tak gruntowne zmiany. Jeżeli rebranding zostanie przeprowadzony zbyt gwałtownie, to może się okazać, że przypadkowo zerwiesz wiele wartościowych więzi ze swoimi dotychczasowymi klientami.
Po czym poznać, że rebranding się udał?
Gdy już wszystkie działania zmierzające do gruntownej renowacji wizerunku marki będziesz mieć za sobą, to nadejdzie pora żniw (a przynajmniej będzie tak, jeżeli cały proces rebrandingu zostanie przeprowadzony prawidłowo). Oceń to, czy wprowadzone zmiany odniosły taki skutek, jak pierwotnie planowałeś. Nie oczekuje efektów z dnia na dzień – na wprowadzone zmiany musisz spojrzeć z nieco większej perspektywy czasowej. Po kilku tygodniach możesz zacząć porównywać statystyki – sprzedaż produktów zaczęła rosnąć? Masz więcej zapytań od klientów? Takie wskaźniki mogą świadczyć o tym, że cały proces zakończył się sukcesem.
Podejmij współpracę z ekspertami