Stworzenie dobrej infografiki wymaga tyle samo czasu i przygotowań, co stworzenie dobrego tekstu. Niedoświadczeni marketerzy zdają się jednak o tym zapominać, wychodząc z założenia, że przecież kompozycja składająca się z kilku wykresów, zdań oraz liczb, nie może być zbyt trudna do wykonania. I owszem, jeżeli chcemy stworzyć coś, co będzie wyglądać jak mem z wykresami, to tak rzeczywiście jest. Jeśli jednak chcemy podejść do tego zagadnienia na poważnie, przygotujmy się na długie godziny intensywnej pracy.
Dlaczego stworzenie infografiki może przysporzyć tak dużo trudności?
Wyobraźmy sobie, że infografika jest obrazkiem znajdującym się na kartce papieru o formacie A4. A my musimy zmieścić na nim treść odpowiadającą tekstowi o długości 10 000 znaków. Całość powinna być czytelna, przejrzysta i łatwa do zapamiętania. A także – co jest najważniejsze – poprawna merytorycznie, najlepiej z podanymi źródłami. Jeżeli temat na to pozwala, możemy także umieścić na takim obrazku jakieś elementy humorystyczne, które ułatwią przyswojenie informacji. Dobrze, gdy nasza praca jest unikatowa – przecież nie chcemy, żeby ktoś nas posądził o plagiat. A na dodatek przygotujmy się na to, że nasz pierwszy projekt może nie spodobać się klientowi i całość trzeba będzie w zasadzie tworzyć od początku.
Wiadomo, że łatwo nie będzie. A przecież wyżej opisana sytuacja nie jest szczególnie rzadkim przypadkiem, co może potwierdzić każdy zawodowy grafik. Dlatego jeżeli potrzebujecie profesjonalnej infografiki, po prostu zlećcie jej wykonanie specjalistom od marketingu. Zaoszczędzicie w ten sposób mnóstwo czasu, pracy i nerwów. Powierzchowna znajomość windowsowego Painta to zdecydowanie za mało, żeby wiedzieć, jak ma wyglądać kompozycja obrazu, które kolory najlepiej łączyć ze sobą i jak dobrać fonty.
Jeśli jednak mimo wszystko chcecie sami spróbować swoich sił w tego rodzaju pracy, poniżej znajdziecie kilka prostych podpowiedzi związanych z tego rodzaju reklamą.
Szukasz Specjalistów od Marketingu Internetowego?
Najważniejsze zasady w tworzeniu infografik
Ustalenie tematyki
Oczywistość, a jednak bardzo łatwo o pomyłkę już w tym momencie. Dokładne określenie tematu infografiki pozwala na udzielenie odpowiedzi na elementarne pytania: co chcę przekazać w swojej pracy? Na jakie zagadnienie położyć największy nacisk? Przecież do dwóch różnych infografik – jednej o niebezpieczeństwie wypadku na danej ulicy, drugiej o natężeniu ruchu na tej samej trasie – można użyć tych samych danych. Co więcej, kompozycja obydwu prac też może być bardzo podobna, także ikonograficznie. A jednak są to zupełnie różne zagadnienia, co oznacza, że wymowa obydwu prac także powinna być inna! Zdecydowanie warto o tym pamiętać.
Brief
Jeżeli jest taka możliwość, naciskajmy na klienta, żeby przesłał nam brief; zalet takiego dokumentu nikomu chyba nie trzeba przedstawiać. Jeżeli jest to niemożliwe – stwórzmy własny. Nawet najbardziej elementarna wizualizacja jest lepsza, niż jej brak, szczególnie w przypadku prac graficznych. Kilka punktów, być może proste rozrysowanie całego projektu, ustalenie jego tematyki i profilu odbiorców – każda taka informacja będzie pomocna.
Profil odbiorcy
Kolejna oczywista kwestia, o której nie powinno się zapominać. Infografika o zalesianiu nieużytków przygotowana na potrzeby wniosku o dofinansowanie z UE będzie wyglądać zupełnie inaczej, niż praca na ten sam temat, ale wykonana na szkolną prezentację. W drugim przypadku można pozwolić sobie na odrobinę więcej swobody, być może wprowadzić jakieś elementy humorystyczne. Pierwszy musi być poważny, wypełniony informacjami i udokumentowany odpowiednimi źródłami.
Research
Wiarygodny research jest podstawą działań informacyjno-marketingowych. Co więcej, jeżeli tylko mamy taką możliwość lub jest to wymagane, na końcu takiej pracy (czyli w tym wypadku w miejscu, w którym zazwyczaj znajdują się przypisy) umieszcza się odnośniki do źródeł. Podnosi to wiarygodność zaprezentowanych treści i jest po prostu dobrą praktyką.
Inspiracje
Wiemy już o czym ma być nasza praca, znamy jej potencjalnego odbiorcę, mamy też ogólny zarys tego, co chcemy przekazać. Siadamy do komputera… i nic się nie dzieje. Pustka w głowie i na ekranie, a jeżeli już coś uda nam się stworzyć, to jest to bardzo dalekie od ideału. Nie ma jednak powodów do paniki, ponieważ zawsze możemy sięgnąć po inspirację pracami osób, które przezwyciężyły swoje tymczasowe kryzysy twórcze. Efekty ich wygranych walk możemy podziwiać na stronach https://www.easel.ly/ oraz https://visual.ly/view. To ogromne bazy gotowych infografik i wzorów do ich stworzenia. Pamiętajmy jedynie o tym, żeby nie inspirować się zanadto. Kopiowanie jest uznawane za najwyższą formę szacunku jedynie przez tych, którzy samodzielnie nie potrafią stworzyć niczego godnego uwagi.
Oryginalność
Infografika powinna być przede wszystkim czytelna i rzetelna. Co jednak z jej oryginalnością? To zależy od kontekstu. Jeżeli jest to praca wykonana na przykład do oficjalnych dokumentów czy raportów, oryginalność nie jest najważniejsza. Gdy jednak tworzymy infografikę na własne potrzeby lub na firmowy blog, wówczas można spróbować czegoś odważniejszego. Nie warto jedynie łamać podstawowych konwencji wizualnych – czytamy od lewej do prawej, od góry do dołu, odruchowo zwracamy uwagę na wyraziste, większe fonty, a nie na mniejsze, nawet jeżeli są wyżej od większych itp.
Tytuł oraz opis
Infografika powinna mieć tytuł oraz opis. Jeżeli podczas jej publikacji na stronie lub w social mediach możemy stworzyć nawet jedno zdanie dotyczące jej zawartości, a także dodać jej alternatywne opisy, zdecydowanie należy to zrobić.
Technikalia
Infografika powinna mieć możliwość łatwego udostępnienia, na przykład za pomocą specjalnego przycisku. Nie powinna zajmować zbyt dużo miejsca – kilkadziesiąt kilobajtów jest wystarczające. Format JPG także jest w porządku, przede wszystkim ze względu na kompatybilność z przeglądarkami czy najpopularniejszymi aplikacjami do oglądania zdjęć.
Nie ma natomiast konkretnych wytycznych odnośnie wielkości takich grafik. Przyjmuje się, że te zorientowane pionowo powinny mieć ok. 600 pikseli szerokości i maksymalnie 1800 pikseli długości, ale nie są to sztywne zasady. Z kolei zorientowane poziomo powinny mieć proporcje przypominające poziomą kartkę papieru, czyli ok. 1200 x 850 pikseli lub proporcjonalnie mniej. W tym przypadku także nie ma żadnych konkretnych wytycznych.
Mamy już teoretyczne podstawy do tego, żeby przynajmniej spróbować zrobić dobrą infografikę. Teraz pora na kilka informacji odnośnie ogólnodostępnych i częściowo darmowych narzędzi do tworzenia infografik.
Darmowe i płatne narzędzia pomocne przy tworzeniu infografik
- Pixlr
Na początek coś prostszego – darmowy edytor zdjęć. Pixlr nie jest programem do tworzenia infografik, przynajmniej nie jest to jego najmocniejszą stroną. Tym niemniej jeżeli w naszej pracy postanowimy umieścić jakiekolwiek zdjęcia i chcemy je szybko oraz łatwo zedytować, ta niewielka webowa aplikacja może być naprawdę pomocna.
- Canva
Chyba najważniejsze i najpopularniejsze obecnie narzędzie graficzne w agencjach marketingowych. Trudno w ogóle wyobrazić sobie dzisiejszy marketing w social mediach bez Canvy. To proste narzędzie, zawierające szablony diagramów, ikon i innych elementów wykorzystywanych do tworzenia infografik. Idealne na początek – bardziej zaawansowani użytkownicy mogą potrzebować większej liczby dostępnych funkcjonalności.
- Piktochart
Tworzenie infografik w Piktocharcie jest bardzo proste; jeżeli brakuje nam doświadczenia, po prostu użyjmy gotowych szablonów. Jest ich tyle, że bez większych problemów powinniśmy znaleźć odpowiednie do tematyki naszej pracy. Niektóre elementy, takie jak wykresy czy grafy, można importować z zewnątrz, na przykład z arkuszy kalkulacyjnych. Aplikacja posiada też wersję płatną, znacznie poszerzającą bibliotekę dostępnych szablonów.
- Easy.ly
Wcześniej wspomniano o Easy.ly jako o miejscu, w którym można szukać inspiracji w tworzeniu infografik. Nie zapominajmy jednak, że jest to całkiem udane narzędzie do tworzenia nieskomplikowanych prac graficznych, przyjazne dla początkujących, z bardzo dużą liczbą gotowych, łatwo edytowalnych szablonów i wzorów.
- Visme
Narzędzie umożliwiające tworzenie infografik mających animowane elementy. Nie są to oczywiście złożone, kilkuminutowe animacje, tym niemniej dla twórcy, który poszukuje dodatkowych opcji, jest to dobre rozwiązanie. Nawet w podstawowej, bezpłatnej wersji, Visme zaskakuje zawartością. Jest to w zasadzie platforma dla profesjonalnych grafików, oferująca swoim użytkownikom chociażby narzędzia analityczne, dzięki którym możemy śledzić, jak nasze prace radzą sobie w internecie.
Infografiki a content marketing
Na koniec warto wspomnieć, że najlepsze infografiki mogą być doskonałym sposobem na wzbogacenie przekazu content marketingowego. Wizualizacja danych może o wiele skuteczniej przekazywać informacje, niż nawet najsprawniej napisany tekst.