Marketing internetowy – definicja i narzędzia do e-marketingu

 
marketing internetowy

Marketing internetowy


- definicja i narzędzia do e-marketingu

Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z marketingiem internetowy, to napotkasz na wiele pojęć, które prawdopodobnie nie będą Ci nic mówić. Nic w tym dziwnego – istnieje wiele sposobów na reklamę i promocję usług w sieci. Każda z nich umożliwia dotarcie do innej grupy potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą. Czy tak naprawdę jest marketing internetowy i co warto o nim wiedzieć?

Marketing internetowy – definicja

Marketing internetowy to ogół działań, jakie można przeprowadzić w sieci w celu wprowadzania produktu lub marki na rynek i ich najszerszej promocji w internecie, wszędzie tam, gdzie można dotrzeć do potencjalnego klienta. Celem prowadzonych działań z zakresu marketingu internetowego jest najczęściej zdobywanie klientów, jednak w zależności od tego, na którym etapie istnienia firmy te prace są prowadzone, mogą one wyglądać inaczej. Jeśli wprowadzasz markę na rynek, to początkowo zależeć Ci będzie zapewne na tym, by zwiększyć świadomość jej istnienia wśród użytkowników sieci. Jest to istotne, ponieważ w momencie, kiedy internauta będzie już kojarzyć daną firmę, szybciej przekona się do zakupu produktu czy usługi.

Do marketingu internetowego zaliczamy szereg przeróżnych działań, które pozwalają dotrzeć do użytkowników sieci. Z roku na rok firmy coraz więcej wydają na marketing w sieci, a rezygnują z działań, które są obecnie nieskuteczne. Wynika to z wielu powodów. Przede wszystkim liczba internautów w Polsce zbliża się do 30 mln. W sieci kupują nie tylko młodzi, ale tak naprawdę prawie każdy, kto potrafi posługiwać się urządzeniami takimi jak komputer czy smartfon.

Z badania przeprowadzonego w 2018 roku przez Whitepress wynika, że polskie firmy średnio przeznaczały aż 60 proc. budżetu marketingowego na działania w sieci. Popularność internetu to jedno, ale swoje robi również to, że monitorowanie efektów kampanii online jest stosunkowo łatwe i możesz za pomocą wielu narzędzi można ocenić, czy opłaca Ci się inwestować w dane działania. Mierzalność jest ważną cechą marketingu online.

Oczywiście przez lata marketing internetowy diametralnie się zmieniał, chociaż wiele działań od dawna charakteryzuje się wysoką skutecznością. Lata temu reklama online opierała się głównie na banerach, których było w sieci bardzo dużo. Popularne były również pop-upy, czyli wyskakujące okienka, ale w formie zdecydowanie bardziej utrudniającej korzystanie z sieci niż obecnie.

Czym różni się marketing tradycyjny od internetowego?

Pomiędzy marketingiem internetowym i tradycyjnym można wskazać wiele różnic. Do tych najważniejszych należy zaliczyć:

·       Ograniczona wiedza o kliencie w przypadku marketingu tradycyjnego i szeroka w sieci – w internecie masz do dyspozycji narzędzia analityczne, dzięki którym możesz bardzo precyzyjnie kierować działaniami marketingowymi.

·       Kontakt – w modelu tradycyjnym jest on jednostronny, a online dochodzi do wymiany informacji z internautami.

·       Możliwość personalizacji komunikatów – w ramach marketingu internetowego można je dokładnie dopasować do danej grupy docelowej.

·       Mierzalność – w działaniach online jest ona nieporównywalnie wyższa.

W sieci możesz sprawdzić skuteczność danych działań marketingowych, wykorzystując na ten cel stosunkowo mały budżet, chociaż wszystko zależy też od tego, na jaką promocję postawisz. Zanim rozpoczniesz działania marketingowe dla swojej marki czy produktu, powinieneś je najpierw odpowiednio zaplanować. Ważna jest analiza poszczególnych wdrożeń, żeby ocenić, które z nich mogą okazać się skuteczne w danej branży. Nie jest tak, że każda forma reklamy przyniesie efekty w dowolnym biznesie. Jeśli założyłeś np. stronę firmową czy sklep, to pierwsze miesiące mogą upłynąć Ci pod znakiem testowania różnych działań z zakresu marketingu internetowego. Po pewnym czasie będziesz w stanie już stwierdzić, które narzędzia sprawdzają się w przypadku Twojej firmy i warto zainwestować w nie więcej środków.

marketing internetowy

Rodzaj działań z zakresu marketingu internetowego

Kiedyś marketing internetowy mógł się kojarzyć wyłącznie z banerami czy e-mailami reklamowymi, które trafiały na Twoją skrzynkę pocztową. Obecnie masz do dyspozycji ogrom możliwości i każdy rodzaj działań może okazać się skuteczny. Przedstawiamy Ci zatem rodzaje marketingu internetowego, które warto przetestować do promocji Twojego biznesu.

Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie stron (SEO) to działania zmierzające do uzyskania wysokich pozycji na najważniejsze dla Twojego biznesu słowa kluczowe w organicznych wynikach wyszukiwania.. Prowadzi się je przede wszystkim po to, żeby osiągnąć jak największą widoczność w Google, czyli w wyszukiwarce, które ma w Polsce ponad 95 proc. udziału w rynku. Polacy szukają w sieci już prawie wszystkiego, dlatego możesz mieć pewność, że mogą się zainteresować również i Twoimi usługami. Pozycjonowanie polega na prowadzeniu działań zmierzających do tego, żeby strona spełniała wymagania algorytmu i osiągała coraz wyższą pozycję na frazy, dzięki którym internauci trafią na Twoją ofertę. Wpływ na widoczność strony w naturalnych wynikach wyszukiwania ma kilkaset czynników, a w tym odnośniki prowadzące do Twojej strony, optymalizacja contentu, kodu HTML witryny, odpowiednie wykorzystanie słów kluczowych, wiek Twojej domeny, korzystanie z szyfrowanego połączenia, szybkość ładowania strony i wiele innych. Charakterystyczne dla SEO jest to, że efekty działań nie są widoczne natychmiast. Najczęściej zwrot z inwestycji zaczyna pojawiać się po kilku miesiącach, a wraz z kolejnymi tygodniami możesz pozyskiwać coraz większy ruch i większą liczbę klientów spośród użytkownikom Google.

Reklamy Google Ads

Po wpisaniu popularnej frazy w wyszukiwarce Google nad wynikami naturalnymi prawdopodobnie zobaczysz płatne reklamy. Najczęściej pojawią się tam odnośniki do 4 stron, które oznaczone są jako reklama. Witryny, które tam widzisz, korzystają z reklamy w ramach programu Google Ads, który kiedyś nosił nazwę Google Adwords. Jeśli zdecydujesz się na ten system, to będziesz mógł reklamować się nie tylko w wynikach Google, ale również na stronach, które należą do programu Google Adsense. Tym sposobem Twoja kampania marketingowa może trafić na wiele mniej i bardziej popularnych witryn WWW. W Ads możesz płacić za kliknięcie, za wyświetlenie, za akcję i za obejrzenie. Na rozliczenie za odsłonę reklamy decydują się głównie Ci, którzy chcą wzmocnić rozpoznawalność marki.  Dużym plusem kampanii w ramach Google Ads jest to, że możesz odnosić korzyści niemal natychmiast po rozpoczęciu działań. Kolejną zaletę stanowi to, że możesz łatwo przetestować skuteczność kampanii, z tym, że wymaga ona systematycznej analizy i podejmowania decyzji, np. odnośnie do słów kluczowych, po wpisaniu których ma się wyświetlać Twoja reklama w wynikach wyszukiwania.

Sekcja tło

Szukasz agencji SEO i SEM?

Social media

Konto w portalu Facebook posiada około 16 mln Polaków, a to przecież tylko jeden serwis społecznościowy. Do tego mamy Instagram, TikTok i inne. Takie strony umożliwiają nam dotrzeć do ogromnej liczby internautów i zaoferować im produktów. Jednym ze sposobów na to jest założenie fanpage’a, czyli strony fanów, na Facebooku. Możesz na niej informować użytkowników o promocjach, wydarzeniach branżowych i nie tylko. Kolejną formą reklamy na tej stronie jest Facebook Ads, czyli płatne kampanie, dzięki którym możesz dotrzeć do bardzo precyzyjnie wybranej grupy docelowej. Takie kampanie reklamowe są skuteczne i tę kwestię możesz bardzo łatwo monitorować. Tak naprawdę wszystkie media społecznościowe dają możliwość prowadzenia pewnych działań marketingowych – powinieneś przeanalizować, który z tych portali jest najskuteczniejszy w Twoim przypadku. Np. dobrym sposobem na dotarcie do młodych internautów jest TikTok, a do zainteresowanych modą – Instagram.

Google Maps

Jeśli prowadzisz biznes w sieci, to warto, żebyś założył wizytówkę firmy w usłudze Google Moja Firma. Dzięki temu użytkownicy wyszukiwarki Google będą mogli trafić na Twoją ofertę po wpisaniu zapytań lokalnych, np. skup aut Bydgoszcz. W przypadku takich fraz, najczęściej pod wynikami sponsorowanymi, pojawią się w ramce 3 wyniki lokalne z Google Maps, atrakcyjne wyglądające, a obok nich zdjęcia. Dzięki dodaniu wizytówki Twoja oferta będzie widoczna w mapach Google – dotrze ona do użytkowników, którzy korzystają z tego rozwiązania. Jeśli założysz taki profil, to uzupełniaj go, dodawaj zdjęcia, wpisy i staraj się zdobywać opinie klientów – to wszystko wpływa pozytywnie na widoczność Twojej wizytówki w wynikach wyszukiwania. Taka forma promocji firmy w internecie jest polecana nie tylko wtedy, jeśli kierujesz ofertę do mieszkańców danego miasta i okolic. Możesz tak skutecznie docierać do klientów.

Content marketing

Content marketing jest nazywany inaczej marketingiem treści. To działania polegające na tworzeniu i promocji wartościowego contentu skierowanego do danej grupy docelowej, a także na budowaniu zaangażowania zainteresowanych i ich lojalności. Takie materiały nie muszą mieć wyłącznie formy tekstowej – może to być prezentacja multimedialna, filmik czy grafika, a najważniejsze, żeby były one wartościowe. Kiedy masz już taki content, musisz rozpocząć jego dystrybucję, np. korzystając z serwisów społecznościowych czy newslettera. Content marketing działa podobnie jak marketing wirusowy. Jego celem jest m.in. to, żeby internauci udostępniali Twój materiał w serwisach społecznościowych czy wysyłali go swoim znajomym. Dzięki temu, stosunkowo niskim kosztem, jesteś w stanie dotrzeć do wielu internautów, którzy mogą się stać Twoimi klientami.

Marketing szeptany

Ta forma marketingu jest wykorzystywana w sieci niemal od początku jej istnienia. Takie działania prowadzić możesz na forach internetowych, grupach portalu Facebook i wszędzie tam, gdzie dyskutują internauci. Polegają one na doprowadzeniu do tego, żeby użytkownicy zaczęli dyskutować o produkcie czy usłudze, co pozwoli Ci budować większą rozpoznawalność marki i zainteresowanie nią. Kiedyś takie działania prowadzone były przede wszystkim na forach internetowych, ale obecnie najczęściej wykorzystuje się do tego grupy tematyczne. Kolejnym miejscem są serwisy tematyczne, na których artykuły może czytać Twój potencjalny odbiorca. Na takich stronach możesz się promować w komentarzach. Marketing szeptany jest często wykorzystywany również w kampaniach SEO w celu pozyskania linków prowadzących do Twojej strony WWW, co ma wpływ na jej widoczność w sieci. Ta forma reklamy w internecie zwiększa świadomość marki, a jej dużym plusem jest również to, że wzmianki o Twojej firmie pozostaną w internecie do momentu, do kiedy dany serwis będzie istnieć, chyba że treść zostanie usunięta przez moderatora.

Influencer marketing

Ten rodzaj działań zaliczany jest do najbardziej rozwijających się. Influencer to osoba, która prowadzi pewną działalność w sieci, np. blog czy profil na Instagramie i cieszy się ona dużą popularnością. Ma szerokie grono obserwatorów, którzy czytają jej treści czy zapoznają się z materiałami video. Ma ona spory wpływ na opinie, poglądy i decyzje swoich odbiorców. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia oraz Dentsu Aegis Network Polska dla osób mających od 15 do 25 lat influencerzy są bardziej poważani niż znani z telewizji celebryci. Influencer marketing daje możliwość dotarcia do grupy docelowej i skorzystania z oryginalnego, nienachalnego przekazu reklamowego. Będzie on wiarygodny, o ile oczywiście kampania zostanie dobrze zaplanowana i wybierzesz odpowiednich influencerów.

E-mail marketing

Wydawać by się mogło, że ilość wiadomości reklamowych, które dostajemy na nasze skrzynki pocztowe powoduje, iż e-mail marketing po prostu nie może być skuteczny. Tymczasem z danych firmy Custor wynika, że odpowiada on za około 20 proc. wszystkich transakcji w sklepach internetowych. Taka inicjatywa może przynosić znakomite wyniki, ale tylko wówczas, gdy będzie właściwie prowadzona. Wysyłanie wiadomości do przypadkowej bazy adresatów nie tylko nie będzie skuteczne, ale również zostanie potraktowane jako SPAM. Jak zatem działać? Jeśli zamierzasz rozesłać e-maile reklamowe, to niech one trafią do użytkowników serwisu, który jest powiązany tematycznie z Twoją ofertą. Np. sprzęt ogrodowy możesz zaoferować społeczności serwisu poświęconego ogrodnictwu. Ważnym narzędziem e-mail marketingu jest newsletter. Staraj się zachęcać użytkowników do tego, żeby dodawali się do Twojej bazy. Możesz to osiągnąć, jeśli np. zaproponujesz im rabat na pierwsze zakupy. Następnie informuj ich o promocjach dotyczących produktów i usług, które ich interesują.

Sekcja tło

Podejmij współpracę z profesjonalną agencją

Aukcje internetowe

Wiele biznesów swoją działalność opiera na oferowaniu produktów i usług przez serwisy aukcyjne. Przede wszystkim korzystają oni z najbardziej popularnego w Polsce portalu – Allegro.pl. Ten serwis internetowy odwiedza średnio 20 mln Polaków, co oznacza, że teoretycznie możesz dotrzeć do ponad połowy mieszkańców naszego kraju. Ile kosztuje korzystanie z tej strony? Cennik jest w tym przypadku bardzo rozbudowany. Pobierane są opłaty za wystawienie aukcji, za opcje dodatkowe czy prowizja od sprzedaży. Dla wielu firm Allegro stanowi najważniejsze źródło klientów. Zwróć uwagę na to, że wiele marek, które znasz z reklam telewizyjnych, mimo tego, że są bardzo popularne, to i tak wystawia produkty w tym serwisie. 14 grudnia 2020 roku padł rekord sprzedaży na tym portalu – jednego dnia kupiono 4,6 mln przedmiotów! Jest to serwis, dzięki któremu można nie tylko budować sprzedaż, ale również rozpoznawalność marki. Ta metoda promocji ma zastosowanie zarówno w przypadku znanych, jak i nieznanych firm.

Porównywarki cen

Polacy bardzo chętnie używają porównywarek cen. Z najpopularniejszego serwisu tego typu, czyli z Ceneo.pl, korzysta miesięcznie około 15 mln użytkowników. Lubimy takie strony ze względu na możliwość porównania wielu ofert w jednym miejscu, zapoznania się z opiniami, sprawdzenia tego, kto ma dany produkt na stanie. Czy jednak miejsce, w którym klient szuka najtańszego rozwiązania jest atrakcyjne jako powierzchnia reklamowa? I tak, i nie. Jeśli oferujesz te same produkty zdecydowanie drożej niż konkurencja, to nie osiągniesz dużej sprzedaży dzięki porównywarkom. Natomiast, jeśli Twoje rozwiązania są dostępne na korzystnych warunkach, to warto. Pamiętaj również, że nie zawsze cena musi decydować o zakupie. Możliwe, że klient, mając kilka podobnych propozycji, wybierze ofertę droższą, od bardziej znanej marki lub takiej, która ma lepsze opinie. Ile kosztują działania promocyjne na takiej stronie? Płacisz za każde przekierowanie do Twojej oferty bez względu na to, czy dojdzie do sprzedaży.

Narzędzia przydatne w marketingu internetowym

W sieci korzystać możesz z wielu narzędzi, które mogą stanowić nieocenione wsparcie w działaniach. Niektóre są płatne, innych możesz używać całkowicie za darmo. Oto przykłady takich rozwiązań:

· Google Analytics – najpopularniejsze narzędzie analityczne. Za jego pomocą możesz mierzyć skuteczność prowadzonych działań marketingowych, analizować zachowania użytkowników Twojej strony i pozyskiwać mnóstwo przydatnych informacji o witrynie.

· Senuto – narzędzie do analizowania konkurencji. Bardzo przydatne w przypadku pozycjonowania stron, Google Ads, content marketingu i nie tylko.

· Brand24 – rozwiązanie, dzięki któremu dowiesz i będziesz mógł zareagować, jeśli ktoś wypowie się w sieci na temat Twojej marki.

Prowadzenie kampanii w internecie wymaga obserwowania, reagowania i podejmowania szybkich decyzji, gdyż często dzięki tym działaniom, możesz osiągać znakomite efekty.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991