Marketing internetowy – definicja i narzędzia do e-marketingu

Marketing internetowy – definicja i narzędzia do e-marketingu

Marketing internetowy
- definicja i narzędzia do e-marketingu

Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z marketingiem online, to napotkasz wiele pojęć, które prawdopodobnie nie będą Ci wiele mówić. Nic w tym dziwnego – istnieje wiele sposobów na reklamę internetową i promocję usług w sieci. Każda z nich umożliwia dotarcie do innej grupy potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą. Czym jest marketing internetowy i co warto o nim wiedzieć?

Cechy marketingu internetowego – definicja e-marketingu

Online marketing obejmuje wszelkie działania, jakie można przeprowadzić w sieci w celu wprowadzania produktu lub marki na rynek i ich najszerszej promocji w sieci, wszędzie tam, gdzie można dotrzeć do potencjalnego klienta. Celem prowadzonych działań z zakresu marketingu internetowego jest najczęściej zdobywanie klientów, jednak w zależności od tego, na którym etapie istnienia firmy te prace są prowadzone, mogą one wyglądać inaczej, a korzyści marketingu internetowego będą mierzone różnymi sukcesami. Jeśli wprowadzasz markę na rynek, to początkowo zależeć Ci będzie zapewne na budowaniu świadomości marki wśród użytkowników sieci. Jest to istotne, ponieważ w momencie, kiedy internauta będzie już kojarzyć daną firmę, szybciej przekona się do zakupu produktu czy usługi.

E-marketing to szereg przeróżnych działań, które pozwalają dotrzeć do użytkowników sieci. Z roku na rok firmy coraz więcej wydają na marketing w sieci, a rezygnują z działań, które są obecnie nieskuteczne. Wraz ze zmianą czasów i trendów, zmienia się strategia marketingowa. Wynika to z wielu powodów. Przede wszystkim liczba internautów w Polsce zbliża się do 30 mln. W sieci kupują nie tylko młodzi, ale tak naprawdę prawie każdy, kto potrafi posługiwać się urządzeniami takimi jak komputer czy smartfon.
Z badania przeprowadzonego w 2018 roku przez Whitepress wynika, że polskie firmy średnio przeznaczały aż 60 proc. budżetu marketingowego na działania w sieci. Popularność internetu to jedno, ale swoje robi również to, że monitorowanie efektów kampanii online jest stosunkowo łatwe i możesz za pomocą wielu narzędzi można ocenić, czy opłaca Ci się inwestować w dane działania. Mierzalność i osiąganie celów to ważne cechy marketingu internetowego.

Oczywiście przez lata marketing internetowy diametralnie się zmieniał, chociaż wiele działań od dawna charakteryzuje się wysoką skutecznością. Lata temu reklama online opierała się głównie na banerach, których było w sieci bardzo dużo. Popularne były również pop-upy, czyli wyskakujące okienka, ale w formie zdecydowanie bardziej utrudniającej korzystanie z sieci. Obecnie formy marketingu internetowego są różnorakie i obejmują zarówno Google Ads w sieci, social media marketing, e-mail marketing czy marketing afiliacyjny.

Zalety marketingu internetowego – odpowiednia strategia marketingowa

Pomiędzy marketingiem internetowym i tradycyjnym można wskazać wiele różnic. Do tych najważniejszych należy zaliczyć:

  • Ograniczona wiedza o Kliencie w przypadku marketingu tradycyjnego i szeroka w sieci – w Internecie masz do dyspozycji narzędzia analityczne, dzięki którym możesz bardzo precyzyjnie kierować działaniami marketingowymi.
  • Kontakt – w modelu tradycyjnym jest on jednostronny, a online dochodzi do wymiany informacji z internautami.
  • Możliwość personalizacji komunikatów – w ramach marketingu internetowego można je dokładnie dopasować do danej grupy docelowej.
  • Mierzalność – w działaniach online jest ona nieporównywalnie wyższa.

W sieci możesz sprawdzić skuteczność danych działań marketingowych, wykorzystując na ten cel stosunkowo mały budżet, chociaż wszystko zależy też od tego, na jaką promocję postawisz. Zanim rozpoczniesz działania marketingowe dla swojej marki czy produktu, powinieneś je najpierw odpowiednio zaplanować. Ważna jest analiza poszczególnych wdrożeń, żeby ocenić, które z nich mogą okazać się skuteczne w danej branży. Nie jest tak, że każda forma reklamy przyniesie efekty w dowolnym biznesie. Jeśli założyłeś np. stronę firmową czy sklep, to pierwsze miesiące mogą upłynąć Ci pod znakiem testowania różnych działań z zakresu marketingu internetowego. Po pewnym czasie będziesz w stanie już stwierdzić, które narzędzia sprawdzają się w przypadku Twojej firmy i warto zainwestować w nie więcej środków. Marketing w Internecie z pewnością może przynieść wiele korzyści i warto z niego korzystać.

marketing internetowy

Skuteczny marketing – rodzaj działań różnych form marketingu

Kiedyś marketing internetowy mógł się kojarzyć wyłącznie z banerami czy e-mailami reklamowymi, które trafiały na Twoją skrzynkę pocztową. Obecnie masz do dyspozycji ogrom możliwości i każdy rodzaj działań może okazać się skuteczny. Ilość dziedzin marketingu internetowego znacznie się poszerzyła, a skuteczne akcje promocyjne polegają na wykorzystaniu jak największej ilości z nich. Każda forma marketingu wykorzystuje inne formaty, kanały i sposoby komunikacji, które w rezultacie mają na celu poszerzenie świadomości marki i zwiększenie sprzedaży. Przedstawiamy Ci zatem rodzaje marketingu internetowego, które warto przetestować do promocji Twojego biznesu.

Pozycjonowanie stron internetowych – SEO

Pozycjonowanie stron (SEO) to działania zmierzające do uzyskania wysokich pozycji na najważniejsze dla Twojego biznesu słowa kluczowe w organicznych wynikach wyszukiwania.. Prowadzi się je przede wszystkim po to, żeby osiągnąć jak największą widoczność w Google, czyli w wyszukiwarce, które ma w Polsce ponad 95 proc. udziału w rynku. Polacy szukają w sieci już prawie wszystkiego, dlatego możesz mieć pewność, że mogą się zainteresować również i Twoimi usługami. Pozycjonowanie polega na prowadzeniu działań zmierzających do tego, żeby strona spełniała wymagania algorytmu i osiągała coraz wyższą pozycję na frazy, dzięki którym internauci trafią na Twoją ofertę. Wpływ na widoczność strony w naturalnych wynikach wyszukiwania ma kilkaset czynników, a w tym odnośniki prowadzące do Twojej strony, optymalizacja contentu, kodu HTML witryny, odpowiednie wykorzystanie słów kluczowych, wiek Twojej domeny, korzystanie z szyfrowanego połączenia, szybkość ładowania strony i wiele innych. Charakterystyczne dla SEO jest to, że efekty działań nie są widoczne natychmiast. Najczęściej zwrot z inwestycji zaczyna pojawiać się po kilku miesiącach, a wraz z kolejnymi tygodniami możesz pozyskiwać coraz większy ruch i większą liczbę klientów spośród użytkownikom Google.

Reklamy Google Ads – odpowiednia kampania

Po wpisaniu popularnej frazy w wyszukiwarce Google nad wynikami naturalnymi prawdopodobnie zobaczysz płatne reklamy. Najczęściej pojawią się tam odnośniki do 4 stron, które oznaczone są jako reklama. Witryny, które tam widzisz, korzystają z reklamy w ramach programu Google Ads, który kiedyś nosił nazwę Google Adwords. Jeśli zdecydujesz się na ten system, to będziesz mógł reklamować się nie tylko w wynikach Google, ale również na stronach, które należą do programu Google Adsense. Tym sposobem Twoja kampania marketingowa może trafić na wiele mniej i bardziej popularnych witryn WWW. W Ads możesz płacić za kliknięcie, za wyświetlenie, za akcję i za obejrzenie. Na rozliczenie za odsłonę reklamy decydują się głównie Ci, którzy chcą wzmocnić rozpoznawalność marki. Dużym plusem kampanii w ramach Google Ads jest to, że możesz odnosić korzyści niemal natychmiast po rozpoczęciu działań. Kolejną zaletę stanowi to, że możesz łatwo przetestować skuteczność kampanii, z tym, że wymaga ona systematycznej analizy i podejmowania decyzji, np. odnośnie do słów kluczowych, po wpisaniu których ma się wyświetlać Twoja reklama w wynikach wyszukiwania.

Sekcja tło

Szukasz agencji SEO i SEM?

Social media

By prowadzić marketing w mediach społecznościowych, warto nie ograniczać się do tylko jednej platformy. Konto w portalu Facebook posiada około 16 mln Polaków, a to przecież tylko jeden serwis społecznościowy. Do tego mamy Instagram, TikTok i inne. Takie strony umożliwiają nam dotrzeć do ogromnej liczby internautów i zaoferować im produktów. Jednym ze sposobów na to jest założenie fanpage’a, czyli strony fanów, na Facebooku. Możesz na niej informować użytkowników o promocjach, wydarzeniach branżowych i nie tylko. Kolejną formą reklamy na tej stronie jest Facebook Ads, czyli płatne kampanie, dzięki którym możesz dotrzeć do bardzo precyzyjnie wybranej grupy docelowej. Takie kampanie reklamowe są skuteczne i tę kwestię możesz bardzo łatwo monitorować. Tak naprawdę wszystkie media społecznościowe dają możliwość prowadzenia pewnych działań marketingowych – powinieneś przeanalizować, który z tych portali jest najskuteczniejszy w Twoim przypadku. Np. dobrym sposobem na dotarcie do młodych internautów jest TikTok, a do zainteresowanych modą – Instagram. Warto wspomnieć o często pomijanym, a coraz ważniejszym kanale social mediowym w kontekście reklamowania się, jakim jest serwis internetowy YouTube. Obecne trendy pokazują ogromne zainteresowanie video marketingiem, czyli promowaniem swojej marki poprzez formaty filmowe, przedstawiające zalety produktu czy usługi. Takie działania marketingu będą szczególnie skuteczne właśnie na kanałach social mediowych. Marketing w mediach społecznościowych to ważna część działań reklamowych marki, na co wpływa również istotność odpowiedniego social proof.

Google Maps – korzystaj z różnych form marketingu internetowego

Jeśli prowadzisz biznes w sieci, to warto, żebyś założył wizytówkę firmy w usłudze Google Moja Firma. Dzięki temu użytkownicy wyszukiwarki Google będą mogli trafić na Twoją ofertę po wpisaniu zapytań lokalnych, np. skup aut Bydgoszcz. W przypadku takich fraz, najczęściej pod wynikami sponsorowanymi, pojawią się w ramce 3 wyniki lokalne z Google Maps, atrakcyjne wyglądające, a obok nich zdjęcia. Dzięki dodaniu wizytówki Twoja oferta będzie widoczna w mapach Google – dotrze ona do użytkowników, którzy korzystają z tego rozwiązania. Jeśli założysz taki profil, to uzupełniaj go, dodawaj zdjęcia, wpisy i staraj się zdobywać opinie klientów – to wszystko wpływa pozytywnie na widoczność Twojej wizytówki w wynikach wyszukiwania. Taka forma promocji firmy w internecie jest polecana nie tylko wtedy, jeśli kierujesz ofertę do mieszkańców danego miasta i okolic. Możesz tak skutecznie docierać do Klientów.

Content marketing – działania marketingowe

Content marketing jest nazywany inaczej marketingiem treści. To działania polegające na tworzeniu i promocji wartościowego contentu skierowanego do danej grupy docelowej, a także na budowaniu zaangażowania zainteresowanych i ich lojalności. Takie materiały nie muszą mieć wyłącznie formy tekstowej – może to być prezentacja multimedialna, filmik czy grafika, a najważniejsze, żeby były one wartościowe. Kiedy masz już taki content, musisz rozpocząć jego dystrybucję, np. korzystając z serwisów społecznościowych czy newslettera. Content marketing działa podobnie jak marketing wirusowy. Celem content marketingu jest m.in. to, żeby internauci udostępniali Twój materiał w serwisach społecznościowych czy wysyłali go swoim znajomym. Dzięki temu, stosunkowo niskim kosztem, jesteś w stanie dotrzeć do wielu internautów, którzy mogą się stać Twoimi klientami. Ważne, by pamiętać o dostosowaniu komunikacji do grup odbiorców, do których kierujemy nasze komunikaty. Odpowiednimi treściami i zwrotami jesteśmy w stanie realnie zainteresować użytkowników produktami lub usługami, które oferujemy.

Marketing szeptany – e-marketing w innej formie

Ta forma marketingu jest wykorzystywana w sieci niemal od początku jej istnienia. Takie działania prowadzić możesz na forach internetowych, grupach portalu Facebook i wszędzie tam, gdzie dyskutują internauci. Polegają one na doprowadzeniu do tego, żeby użytkownicy zaczęli dyskutować o produkcie czy usłudze, co pozwoli Ci budować większą rozpoznawalność marki i zainteresowanie nią. Kiedyś takie działania prowadzone były przede wszystkim na forach internetowych, ale obecnie najczęściej wykorzystuje się do tego grupy tematyczne. Kolejnym miejscem są serwisy tematyczne, na których artykuły może czytać Twój potencjalny odbiorca. Na takich stronach możesz się promować w komentarzach. Marketing szeptany jest często wykorzystywany również w kampaniach SEO w celu pozyskania linków prowadzących do Twojej strony WWW, co ma wpływ na jej widoczność w sieci. Ta forma reklamy w internecie zwiększa świadomość marki, a jej dużym plusem jest również to, że wzmianki o Twojej firmie pozostaną w internecie do momentu, do kiedy dany serwis będzie istnieć, chyba że treść zostanie usunięta przez moderatora.

Influencer marketing – skuteczna forma reklamy

Zazwyczaj jest częścią instagram marketingu. Ten rodzaj działań zaliczany jest do najbardziej rozwijających się i jest częścią strategii marketingu w social mediach. Influencer to osoba, która prowadzi pewną działalność w sieci, np. blog czy profil na Instagramie i cieszy się ona dużą popularnością. Ma szerokie grono obserwatorów, którzy czytają jej treści czy zapoznają się z materiałami video. Ma ona spory wpływ na opinie, poglądy i decyzje swoich odbiorców. Celem influencer marketingu jest tworzenie filmików czy postów, które przedstawiają atuty danego produktu i zachęcają do kupna. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia oraz Dentsu Aegis Network Polska dla osób mających od 15 do 25 lat influencerzy są bardziej poważani niż znani z telewizji celebryci. Influencer marketing daje możliwość dotarcia do grupy docelowej i skorzystania z oryginalnego, nienachalnego przekazu reklamowego. Będzie on wiarygodny, o ile oczywiście kampania zostanie dobrze zaplanowana i wybierzesz odpowiednich influencerów.

E-mail marketing – komunikacja z Klientem

Wydawać by się mogło, że ilość wiadomości reklamowych, które dostajemy na nasze skrzynki pocztowe powoduje, iż e-mail marketing po prostu nie może być skuteczny. Tymczasem z danych firmy Custor wynika, że odpowiada on za około 20 proc. wszystkich transakcji w sklepach internetowych. Taka inicjatywa może przynosić znakomite wyniki, ale tylko wówczas, gdy będzie właściwie prowadzona. Wysyłanie wiadomości do przypadkowej bazy adresatów nie tylko nie będzie skuteczne, ale również zostanie potraktowane jako SPAM. Jak zatem działać? Jeśli zamierzasz rozesłać e-maile reklamowe, to niech one trafią do użytkowników serwisu, który jest powiązany tematycznie z Twoją ofertą. Np. sprzęt ogrodowy możesz zaoferować społeczności serwisu poświęconego ogrodnictwu. Ważnym narzędziem email marketingu jest newsletter. Staraj się zachęcać użytkowników do tego, żeby dodawali się do Twojej bazy. Możesz to osiągnąć, jeśli np. zaproponujesz im rabat na pierwsze zakupy. Następnie informuj ich o promocjach dotyczących produktów i usług, które ich interesują. Celem tej formy marketingu jest stała komunikacja z Klientami, a także aktywna sprzedaż produktów czy usług.

Sekcja tło

Podejmij współpracę z profesjonalną agencją

Aukcje internetowe – e-commerce marketing i sprzedaż

Wiele biznesów swoją działalność opiera na oferowaniu produktów i usług przez serwisy aukcyjne. Przede wszystkim korzystają oni z najbardziej popularnego w Polsce portalu – Allegro.pl. Korzystając z tego kanału sprzedaży i wystawiając oferty swoich produktów na tym portalu, równiez można korzystać z marketingu internetowego. Ten serwis internetowy odwiedza średnio 20 mln Polaków, co oznacza, że teoretycznie możesz dotrzeć do ponad połowy mieszkańców naszego kraju. Ile kosztuje korzystanie z tej strony? Cennik jest w tym przypadku bardzo rozbudowany. Pobierane są opłaty za wystawienie aukcji, za opcje dodatkowe czy prowizja od sprzedaży. Dla wielu firm Allegro stanowi najważniejsze źródło klientów. Zwróć uwagę na to, że wiele marek, które znasz z reklam telewizyjnych, mimo tego, że są bardzo popularne, to i tak wystawia produkty w tym serwisie. 14 grudnia 2020 roku padł rekord sprzedaży na tym portalu – jednego dnia kupiono 4,6 mln przedmiotów! Jest to serwis, dzięki któremu można nie tylko budować sprzedaż, ale również rozpoznawalność marki. Ta metoda promocji ma zastosowanie zarówno w przypadku znanych, jak i nieznanych firm. Reklamowanie się na portalach aukcyjnych to ważna część e-commerce marketingu.

Porównywarki cen – dodatkowy rodzaj marketingu internetowego

Polacy bardzo chętnie używają porównywarek cen. Z najpopularniejszego serwisu tego typu, czyli z Ceneo.pl, korzysta miesięcznie około 15 mln użytkowników. Lubimy takie strony ze względu na możliwość porównania wielu ofert w jednym miejscu, zapoznania się z opiniami, sprawdzenia tego, kto ma dany produkt na stanie. Czy jednak miejsce, w którym klient szuka najtańszego rozwiązania jest atrakcyjne jako powierzchnia reklamowa? I tak, i nie. Jeśli oferujesz te same produkty zdecydowanie drożej niż konkurencja, to nie osiągniesz dużej sprzedaży dzięki porównywarkom. Natomiast, jeśli Twoje rozwiązania są dostępne na korzystnych warunkach, to warto. Pamiętaj również, że nie zawsze cena musi decydować o zakupie. Możliwe, że klient, mając kilka podobnych propozycji, wybierze ofertę droższą, od bardziej znanej marki lub takiej, która ma lepsze opinie. Ile kosztują działania promocyjne na takiej stronie? Płacisz za każde przekierowanie do Twojej oferty bez względu na to, czy dojdzie do sprzedaży.

Czym jest marketing online – narzędzia marketingu internetowego

W sieci korzystać możesz z wielu narzędzi, które mogą stanowić nieocenione wsparcie w działaniach. Niektóre są płatne, innych możesz używać całkowicie za darmo. Oto przykłady takich rozwiązań:

· Google Analytics – najpopularniejsze narzędzie analityczne. Za jego pomocą możesz mierzyć skuteczność prowadzonych działań marketingowych, analizować zachowania użytkowników Twojej strony i pozyskiwać mnóstwo przydatnych informacji o witrynie.

· Senuto – narzędzie do analizowania konkurencji. Bardzo przydatne w przypadku pozycjonowania stron, Google Ads, content marketingu i nie tylko.

· Brand24 – rozwiązanie, dzięki któremu dowiesz i będziesz mógł zareagować, jeśli ktoś wypowie się w sieci na temat Twojej marki.

Prowadzenie kampanii w internecie wymaga obserwowania, reagowania i podejmowania szybkich decyzji, gdyż często dzięki tym działaniom, możesz osiągać znakomite efekty.

Podsumowanie – korzyści marketingu internetowego

Skuteczny marketing internetowy stał się niezbędny dla praktycznie każdego biznesu działającego zarówno w sieci, jak i lokalnie. Coraz więcej firm decyduje się korzystać z marketingu w Internecie, a korzystając z różnych form marketingu jesteśmy w stanie przedstawić naszą ofertę, komunikować się z odbiorcami, przekazywać brand purpose naszej marki i w końcu – sprzedawać. Pamiętaj, że marketing to wszystkie działania promocyjne, które gdy poprowadzone w sposób spójny i synergiczny, potrafią przynieść ogromn korzyści i umocnić pozycję marki na rynku. Formy i rodzaje Twojej promocji to jedno, ale korzystanie z różnorodnych kanałów to druga, bardzo istotna kwestia, którą powinna wprowadzić każda marka starająca się o wypracowanie ugruntowanej pozycji na rynku.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (7 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry