Przegląd narzędzi do monitorowania pozycji słów kluczowych

Robert Gąsior
Robert Gąsior
Archiwum 10.2017

Przegląd narzędzi do monitorowania


pozycji słów kluczowych

Dynamiczne zmiany zachodzące w algorytmach wyszukiwarki Google, zmiany w wyglądzie wyników wyszukiwania, stale zwiększająca się liczba osób korzystających z Internetu na urządzeniach mobilnych, a także coraz szybszy rozwój branży SEO sprawiają, że korzystanie z odpowiednich narzędzi znacznie poprawia nie tylko jakość pracy, ale także pozwala na bardziej precyzyjne odczytywanie różnego rodzaju sygnałów, które mogą okazać się bardzo przydatne w późniejszych analizach.

Sprawdźmy zatem czy za dynamicznymi zmianami nadążają również dostępne na rynku narzędzia do monitorowania pozycji fraz kluczowych, czyli tzw. „must have” każdego specjalisty SEO.

Rodzaje monitorów

Ze względu na specyfikę można wyróżnić trzy rodzaje tego typu narzędzi:

– skrypt przeznaczony do instalacji na serwerze

– monitoring w chmurze (SaaS)

– wersja desktopowa czyli program do zainstalowania na komputerze

W tym zestawieniu omówię dwa pierwsze rodzaje czyli skrypty i wersje dostępnych monitoringów w chmurze. Narzędzia typu Semstorm, Ahrefs, Semrush co prawda mają dość rozbudowane możliwości sprawdzania pozycji, ale posiadają także dużo więcej funkcji, dlatego poświęcę im szczególną uwagę w kolejnym artykule.

W DevaGroup korzystamy z autorskiego, dedykowanego rozwiązania, jednak jeśli nie masz zespołu programistów lub odpowiednio wysokiego budżetu aby zlecić stworzenie narzędzia do monitorowania fraz kluczowych, możesz skorzystać z dostępnych na rynku rozwiązań. W tym właśnie przeglądzie postaram się wziąć pod lupę najbardziej interesujące z nich (kolejność przypadkowa).

 

Seostation.pl

seostation

Seostation to polski monitoring pozycji działający w chmurze. W narzędziu możemy monitorować strony dla 37 lokalizacji (wyszukiwarek) i 30 języków. Możemy również określić dokładną lokalizację np. podając nazwę miasta z jakiego monitor ma sprawdzać wyniki.

Monitoring oferuje także funkcję określenia czy system ma zliczać pozycję strony kiedy znajduje się w mapach. Kiedy wyników organicznych na pierwszej stronie wyszukiwania jest mniej niż 10 (np. 7) system będzie zliczał kolejne pozycje jako 2 stronę wyników wyszukiwania czyli od 11 pozycji co może być przydatne kiedy monitorujemy duże ilości fraz i nie zawsze mamy czas na głębsze analizy.

Po zalogowaniu do panelu głównego widzimy estetyczny dashboard z podsumowaniem zmian pozycji, wykresem średniej pozycji dla wszystkich stron oraz ranking stron wg zmian.

Monitoring działa bez problemu w wersji responsywnej, na urządzeniach mobilnych, co według mnie jest dużym plusem. Znajdziemy również dużo ułatwień dla agencji SEO np. monitorowanie przychodów pozycjonowanych stron czy darmowe oddzielne konta do panelu do udostępniania klientom.

W szczegółowym widoku dla monitorowanych fraz kluczowych znajdują się m.in. informacje o zdarzeniach np. zmianie podstrony dla danej frazy.

Ciekawą opcją, którą wyróżnia się monitoring jest sekcja z alertami, która powiadomi nas o spadkach frazy kluczowej z poza TOP3, TOP10, TOP20, TOP30, TOP100, wyindeksowaniu, zawirusowaniu strony czy ataku hakerskim.

System nie oferuje na razie monitoringu dla innych wyszukiwarek niż Google. Można za to monitorować pozycje fraz dla urządzeń mobilnych.

Co ciekawe narzędzie chyba jako jedyne tego typu oferuje aplikację mobilną, którą można pobrać z Google Play lub App Store.

W Seostation znajdziemy następujące pakiety cenowe:

WEBMASTER 50 fraz + dodatkowa 1 za każdy miesiąc – 27 zł/m-c
SPECIALIST 100 fraz + dodatkowe 2 za każdy miesiąc – 47 zł/m-c
PRO 300 fraz + dodatkowe 3 za każdy miesiąc – 97 zł/m-c
ENTERPRISE – 500 fraz + dodatkowe 4 za każdy miesiąc – 127 zł/m-c

Każdy z pakietów możemy wypróbować zupełnie za darmo przez 14 dni. Szczegółowe informacje dotyczące pakietów znajdują się na stronie http://www.seostation.pl/wersje.html.

 

Webpozycja.pl

webpozycja

W Webpozycja możemy monitorować frazy kluczowe nie tylko w wyszukiwarce Google, ale także w Bing, Yahoo, Seznam i YouTube – niestety jedynie w najdroższym pakiecie „Agencja+”. Liczba monitorowanych fraz również jest uzależniona od rodzaju pakietu na który się zdecydujemy, dla przykładu w darmowym koncie możemy monitorować maksymalnie 15 fraz kluczowych dziennie, w premium+ 220 fraz, premium+ 550 fraz, VIP 1100, AGENCJA+ 2200 i więcej.

Monitoring posiada dosyć prosty panel, na pierwszy rzut oka nie wyróżniający się niczym szczególnym. Użytkownicy smartfonów mogą się rozczarować ponieważ Webpozycja nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Słabą oprawę graficzną i brak responsywności może jednak wynagrodzić dosyć bogata oferta jak na przykład badanie konkurencji, możliwość monitorowania wyszukiwań mobilnych (w ograniczonej liczbie). Bardzo ciekawą opcją jest „Index Alert” czyli sprawdzanie wszystkich nowo zaindeksowanych stron w Google na zadaną frazę kluczową.

Znajdziemy również dodatkowe opcje takie jak sprawdzenie czy strona wyświetla się w Google Adwords, pozycja domeny w alexa.com, site domeny, integracja z Google Search Console i wiele innych.

Monitoring posiada również sekcję „Analiza SERP”, w której można śledzić zmiany w wynikach wyszukiwania na podstawie danych zawartych w systemie.

System posiada też wiele przydatnych funkcji dla agencji SEO jak kontrola kosztów pozycjonowania, generowanie raportów do pliku PDF i CSV, zarządzanie kosztami klientów, automatyczne wysyłanie raportów do klientów. Warto sprawdzić szczegółową ofertę pod adresem: https://webpozycja.pl/info.html (sprawdź szczegółowe porównanie wszystkich kont).

 

Asps.pl

asps

Po zalogowaniu do panelu w oczy rzuca się przede wszystkim ładny i estetyczny dashboard z wieloma funkcjami. Przydatną opcją może okazać się możliwość udostępniania statystyk za pomocą zwykłego linka. Po wybraniu opcji „Udostępnij” możemy podzielić się z każdym aktualnymi pozycjami określonej domeny bez konieczności logowania do panelu. System Asps.pl jest w pełni responsywny dzięki czemu możemy bez problemu używać go na wszystkich urządzaniach mobilnych np. smartfonach i tabletach. Sekcja ze wskaźnikami witryny pomoże nam w określeniu wskaźników z moz.com takich jak DA i PA, a także z alexa.com czy PageSpeed Insights.

Osobiście bardzo przypadły mi do gustu mini wykresy słupkowe przedstawiające pozycje domeny za ostatnie 21 dni, dzięki czemu bez konieczności klikania w poszczególne frazy można monitorować zmiany w serpach. Jest to chyba nawet wygodniejsza opcja niż w panelach, w których widać pozycje wszystkich fraz za cały miesiąc. Super zaletą systemu jest możliwość jednoczesnego monitorowania słów kluczowych w wyszukiwarce na desktop oraz mobile, co można zobaczyć na zrzucie ekranu powyżej.

Kolejną ciekawą funkcją, której nie widziałem wcześniej w żadnym innym systemie jest sposób monitorowania konkurencji, gdzie mamy podane na tacy pierwsze 15 wyników z serpów, a można monitorować nawet do TOP25.

Asps posiada także praktyczne opcje filtrowania.

Pełną listę funkcjonalności systemu Asps można znaleźć na stronie https://asps.pl/#features. Moją uwagę zwróciły również bardzo atrakcyjne ceny pakietów. Przykładowo za monitorowanie 200 fraz kluczowych zapłacimy jedynie 38 zł miesięcznie, a funkcje otrzymamy te same co w najdroższych pakietach https://asps.pl/price.html.

 

Web-tools.pl

weeb-tools

Narzędzie Web-tools może kojarzyć wiele osób z branży SEO,  jest to chyba jeden z najstarszych monitoringów pozycji w kraju. Aby móc cieszyć się jego pełną funkcjonalnością należy wykupić skrypt, a następnie zainstalować go na serwerze. Podstawową zaletą wersji serwerowej jest jednorazowy koszt skryptu w wysokości 490,77 PLN brutto.

Sam monitoring jest dosyć prosty w obsłudze. Obsługiwane wyszukiwarki to Google.pl z wyborem lokalizacji wyszukiwania, Google.com, Bing.com, Yahoo.com + ponad 100 innych wersji językowych wyszukiwarki Google. W wersji serwerowej sprawdzimy także wyniki dla urządzeń mobilnych. Narzędzie nie jest za to przystosowane do używania na smartfonach.

Bardzo fajną opcją, która posiada Weeb-tools jest porównywanie wzrostów pozycji dla dowolnego okresu czasu co może okazać się bardzo przydatne np. w przesyłaniu raportów dla klientów. Przykładowe porównanie zaprezentowano na poniższym zrzucie ekranu.

Dodatkowe funkcje o których warto wspomnieć to generowanie raportów pozycji, możliwość udostępniania panelu dla wybranej domeny klientom, czy prosty historyczny podgląd na jaką podstronę dopasowana była dana fraza kluczowa w poszczególnych dniach miesiąca.

Pełna lista funkcji znajduje się na stronie http://www.web-tools.pl/narzedzia.xhtml.

 

Stat4seo.pl

stat4seo

W Stat4seo pozycje można sprawdzać w różnych wersjach językowych wyszukiwarki m.in: Google.pl, Google.com, Google.co.uk, Google.de, Google.no, Google.dk i wiele innych. Jest to wersja serwerowa monitoringu tak więc za wykupienie skryptu należy zapłacić jednorazowo 246 zł brutto. Skrypt pozwala na automatyczne generowanie raportów pozycji dla klientów w PDF i CSV. Odpowiednio skonfigurowane narzędzie przedstawi także kosztorys za usługę pozycjonowania i wyliczy kwotę jaką należny jest klient.

Narzędzie Stat4seo będzie sprawdzało się szczególnie w przypadku kiedy mamy wiele fraz kluczowych do monitorowania ze względu na brak limitów, które nakładane są zazwyczaj w monitorach w chmurze. W wersjach serwerowych należy jednak liczyć się z kosztami obsługi serwera oraz proxy.

Stat4seo.pl posiada również system fakturowania, gdzie w prosty sposób można wystawić fakturę dla klienta na podstawie dowolnego wybranego przedziału czasowego.

Ciekawym rozwiązaniem jest moduł prywatnych wiadomości, za pomocą których klienci mogą kontaktować się z administratorem systemu. Możemy również wysyłać do klientów jednocześnie wiele wiadomości na raz.

Niestety system nie jest przystosowany do urządzeń mobilnych. Więcej informacji znajduje się pod adresem http://www.stat4seo.pl.

 

Serpmonster.pl

serpmonster

Panel w Serpmonster nie przypadł mi do gustu, każda fraza kluczowa ma swoją oddzielną sekcję, w której znajduje się wykres pozycji oraz tabela z wynikami. Tego typu rozwiązanie z pewnością będzie uciążliwe przy monitorowaniu większej liczby fraz kluczowych.

W Serpmonster system rozlicza nas za pozycje tzn. sprawdzenie pozycji jednej frazy kluczowej kosztuje średnio 1 grosz. Trochę taniej jest kiedy używamy własnego proxy. Opłaty dokonujemy w trybie prepaid czyli poprzez zasilenie konta.

System posiada funkcję automatycznego generowania raportów pozycji w formatach PDF i CSV oraz zapisywania raportów do plików PNG / CSV. Dla dowolnej domeny, można również utworzyć subkonto co będzie przydatne szczególnie kiedy chcemy udostępnić dane z pozycjami naszym klientom.

Pozycje w systemie można sprawdzać dla chyba wszystkich wyszukiwarek i lokalizacji począwszy od Google.pl, Google.com, Google.de, Google.nl, Google.fr po Google.ru. Niestety Serpmonster również nie posiada wersji responsywnej co przekłada się na gorszy komfort przeglądania pozycji na urządzeniach mobilnych.

 

Positionly.com / Unamo SEO

unamo seo

Unamo SEO wcześniej znane jako Positionly to pewnego rodzaju kombajn SEO, którego jedną z funkcji jest monitoring pozycji. Skorzystałem z 14-dniowej wersji próbnej ponieważ standardowo najtańsza wersja Basic to koszt 79 dolarów/m-c czyli ok. 285 zł za monitorowanie 100 fraz kluczowych. Wydaje się, że narzędzie skierowane jest bardziej na rynki zagraniczne, być może tam pozyskuje większość swoich klientów.

Panel jest bardzo skromny, wręcz ascetyczny. Nie wyświetla się poprawnie na smartfonie więc test przystosowania do urządzeń mobilnych niezaliczony.

Narzędzie umożliwia monitorowanie fraz kluczowych w dowolnej wyszukiwarce w każdym z języków. Istnieje możliwość generowania raportów CSV oraz filtrowania wyników wyszukiwania w panelu. Monitoring udostępnia również generowanie wykresów pozycji na osi czasu dla każdej z fraz kluczowych. Więcej informacji https://unamo.com/pl/search-engine-optimization.

 

Serpbook.com

serpbook

Serpbook to kanadyjskie narzędzie do monitorowania fraz kluczowych, bardzo intuicyjne oraz proste w obsłudze. Panel główny zawiera najważniejsze informacje dla monitorowanych fraz np. liczbę fraz ze wzrostami, po kliknięciu również liczbę spadków o oraz liczbę fraz bez mian w pozycjach. Znajdziemy również informacje o liczbie słów kluczowych w TOP3, TOP10, TOP20, TOP30 i TOP100.

Narzędzie bez problemu działa na urządzeniach mobilnych i jest w pełni responsywne. Możemy jednocześnie monitorować pozycje fraz kluczowych dla trzech wyszukiwarek Google, Bing i Yahoo. Obok fraz kluczowych w tabeli widoczne jest aktualne dopasowanie adresów URL monitorowanej witryny. Narzędzie oferuje również możliwość monitorowania fraz kluczowych dla urządzeń mobilnych.

Mamy również możliwość podejrzenia aktualnych pozycji na wykresie dla różnych przedziałów czasowych 60, 90, 180, 376 dni i całość.

Najtańszy pakiet w Serbook to koszt 16 dolarów/m-c czyli ok. 60 zł. W tej cenie będziemy mogli monitorować maksymalnie 50 fraz kluczowych. Pełny cennik znajduje się na oficjalnej stronie https://serpbook.com/signup.

 

Accuranker.com

accuranker

AccuRanker to monitoring pozycji z Danii. Część osób może go kojarzyć z narzędziem AccuRanker’s Grump Rating używanym do monitorowania wstrząsów w serpach.

W narzędziu mamy możliwość monitorowania fraz kluczowych we wszystkich dostępnych wersjach językowych wyszukiwarki Google zarówno na urządzeniach desktopowych jak i mobilnych. Wyszukiwanie lokalne również nie jest mu obce. Poza Google możemy też sprawdzać pozycje w Bing.

AccuRanker oferuje możliwość śledzenia zarówno wersji podstawowej domeny jak i jej subdomen. Ciekawą opcją są również podpowiedzi słów kluczowych podczas dodawania nowych fraz.

Jest to chyba jedyny znany mi monitoring, który sprawdza pozycje fraz kluczowych w serpach z dokładnością do TOP500. Kolejną zaletą jest możliwość odświeżania pozycji fraz kluczowych dowolną ilość razy dziennie – funkcja ta działa bardzo szybko i bez opóźnień.

Dasboard jest bardzo przejrzysty i intuicyjny. W podstawowym ekranie oprócz standardowych wskaźników mamy widoczny aktualnie dopasowany adres URL do frazy kluczowej, a także miesięczną liczbę wyszukiwań danej frazy. Dane zgadzają się 1:1 z danymi z Keyword Plannera, na zrzucie ekranu widoczna jest 14-dniowa wersja testowa z tego względu dane są niedokładne tak jak w przypadku niepłaconej kampanii AdWords. Po wykupieniu jednego z pakietów monitor pokazuje dokładne wartości.

Monitor pozycji posiada jeszcze wiele ciekawych funkcji np. wysuwane wykresy zmian pozycji pod każdą frazą kluczową.

Wysuwany panel z aktualnymi pozycjami i adresami pozostałych podstron wyszukanych w serpach na daną frazę kluczową.

Monitoring ma także możliwość tworzenia prostych raportów PDF i CSV. Wadą AccuRanker będzie na pewno brak prawidłowo działającej responsywnej wersji monitoringu co mocno utrudnia przeglądanie pozycji fraz na smartfonie. Warto jednak przetestować darmową 14-dniową wersję trial.

Regularne ceny są dość wysokie, najmniejszy pakiet przeznaczmy do monitorowania 600 słów kluczowych to wydatek rzędu 44,95 dolarów/m-c czyli ok. 162 zł. Więcej informacji odnośnie pakietów znajduje się pod tym adresem https://www.accuranker.com/pricing/.

 

Bonus

Senuto.com – Monitoring

senuto monitoring

Senuto pracuje nad stworzeniem monitoringu pozycji, który prawdopodobnie będzie działał jako niezależne narzędzie. Mam przyjemność testować wersję beta i dzielę się z wami zrzutem ekranu z panelu. Na chwilę obecną mogę powiedzieć, że projekt jest bardzo obiecujący i bez wątpienia będzie jednym z najbardziej zaawansowanych monitorów pozycji na polskim rynku.

 

Podsumowanie

Warto przetestować większość rozwiązań przedstawionych w powyższym zestawieniu i dostosować je do naszych potrzeb, w zależności od tego czy jesteśmy właścicielami dużej agencji SEO, freelancerem świadczącym usługi dla kilku klientów, czy zwyczajnie chcemy mieć możliwość monitorowania własnych serwisów.

 

Robert Gąsior
SEO Specialist. W DevaGroup zajmuje się tworzeniem audytów SEO, optymalizacją stron Klientów, a także realizacją strategii link buildingu.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (4 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads
(AdWords), aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991