Outreach marketing może posłużyć nie tylko do zwiększania rozpoznawalności marki, lecz także do zdobycia wartościowych linków z zewnętrznych źródeł. Po tym, jak już zoptymalizujemy stronę internetową pod kątem SEO, warto również spróbować tego rodzaju działań promocyjnych.
W dużym skrócie outreach marketing polega na współpracy z osobami lub organizacjami działającymi w danej branży lub mającymi na nią wpływ. Cele takiego działania mogą być różne:
Najlepiej oczywiście, jeżeli wszystkie te cele można uzyskać jednocześnie.
Nietrudno więc zauważyć, że założenia outreach marketingu dość mocno pokrywają się z założeniami influencer marketingu. Należy jednak w tym momencie dokonać kilku ważnych uściśleń.
Termin „influencer marketing” kojarzy się przede wszystkim z promowaniem produktów lub usług przez popularnych użytkowników Instagrama, Facebooka, TikToka, Youtube’a itp. Im ktoś ma większe zasięgi w danej społeczności, tym większa szansa, że znajdzie się firma lub organizacja skłonna podjąć współpracę z taką osobą. Jest to oczywiście bardzo duże uproszczenie, ponieważ duże zasięgi same w sobie nie są gwarantem sukcesu – ważny jest jeszcze profil członków danej społeczności, ich możliwości finansowe, demografia itp.
Innymi słowy niekiedy posiadanie kilkuset oddanych fanów wystarczy do tego, żeby podjąć współpracę marketingową. Z kolei kilkaset tysięcy nieaktywnych subskrypcji może być niewystarczające, chociaż w teorii tworzy o wiele większy zasięg. Dobrym przykładem takiej sytuacji może być chociażby współpraca wydawnictw z blogerami książkowymi. Jest to stosunkowo niewielka społeczność, która jednak regularnie czerpie korzyści ze współpracy z wydawnictwami, na przykład w postaci darmowych książek otrzymywanych do recenzji. Ze strony wydawnictw koszty prowadzenia tego rodzaju działań marketingowych nie są zbyt wysokie. Z kolei społeczność czytelników aktywnych w internecie, chociaż relatywnie nieliczna, często kupuje polecane w ten sposób publikacje.
Przemyślany outreach marketing powinien brać tego rodzaju czynniki pod uwagę. Spora liczba fanów lub followersów jest w zasadzie bez znaczenia, jeżeli nie są oni naszą grupą docelową. O wiele większe znaczenie ma realna społeczność zgromadzona wokół danej osoby lub organizacji. W praktyce oznacza to, że działania OM obejmują swoim zasięgiem nie tylko influencerów, lecz także ekspertów w danej branży, tytuły prasowe, firmy czy organizacje.
Jak w przypadku innych rodzajów strategii marketingowej, tak i w outreach marketingu chodzi głównie o to, żeby:
Cele są zatem oczywiste i dość podobne do tych związanych z inbound marketingiem. Różnice tkwią w sposobie ich osiągnięcia. OM to działanie proaktywne, wychodzące do odbiorcy i nastawione na wywołanie reakcji u niego. Inbound marketing wygląda odrobinę inaczej – tutaj inicjatywa leży po stronie potencjalnego klienta, który w poszukiwaniu potrzebnych informacji sam decyduje, czy jest zainteresowany daną ofertą. Tworzenie wartościowych treści na blog firmowy jest idealnym przykładem takiego działania, ponieważ skorzysta z nich tylko ta osoba, która jest nimi realnie zainteresowana i będzie samodzielnie ich poszukiwać.
Dobór odpowiedniego lidera opinii jest kluczowy do tego, aby kampania z zakresu outreach marketingu przyniosła pozytywne efekty. Dlatego poświęcimy temu zagadnieniu więcej miejsca.
Komunikaty marketingowe związane z outreach marketingiem publikowane są przede wszystkim w mediach społecznościowych. Nie są to jednak jedyne miejsca, które służą do prowadzenia tego rodzaju działań promocyjnych. Pod uwagę warto także wziąć takie platformy, jak chociażby:
Poza tym pamiętajmy, żeby każda współpraca, szczególnie płatna, miała ślad w postaci wiadomości e-mail. Może się to wydawać oczywiste, ale zasady tego rodzaju współpracy, chociaż ustalone telefonicznie czy podczas rozmowy na Messengerze, muszą ostatecznie znaleźć się w treści maila wysłanego do influencera. Ostateczna odpowiedź także powinna przyjść na e-mail. Są przynajmniej dwa powody takiego działania.
Outreach marketing jest także jednym ze sposobów na pozyskiwanie wartościowych backlinków z różnych źródeł.
Jednym z nich jest oczywiście strona internetowa influencera oraz jego profil w mediach społecznościowych. Jeżeli dodatkowo członkowie społeczności skupionej wokół takiej osoby klikają w ten link, to z punktu widzenia SEO korzyści są oczywiste.
O wiele bardziej wartościowe jest jednak CTA namawiające członków społeczności do udostępniania linku na swoich profilach w social mediach oraz kopiowania go na ich własne strony internetowe, do wpisów lub artykułów. Podejmując współpracę z influencerem warto zwrócić uwagę na to, aby – jeżeli jest taka możliwość i będzie to wiarygodne – tego rodzaju komunikat pojawił się w przekazie reklamowym. Kopiowanie linku do pozycjonowanej strony i jego udostępnianie z różnych adresów URL to dobry sposób na poprawę pozycji w wyszukiwarce.
Przemyślany i dobrze prowadzony outreach marketing może przynieść naprawdę spektakularne efekty, zarówno z wizerunkowego, jak i sprzedażowego punktu widzenia. Jest to jednak działanie wymagające czasu, środków i przede wszystkim sporego doświadczenia w doborze odpowiednich influencerów. Dlatego decydując się na tego rodzaju działania promocyjne, warto korzystać wyłącznie z pomocy sprawdzonych agencji, które mogą udokumentować udaną współpracę z wieloma influencerami.