Outreach marketing może posłużyć nie tylko do budowania rozpoznawalności, lecz także do zdobycia wartościowych linków z zewnętrznych źródeł. Po zoptymalizowaniu strony internetowej pod kątem strategii SEO warto również spróbować tego rodzaju działań promocyjnych.
Spis treści
Czym jest outreach marketing?
W dużym skrócie, w ramach outreach marketingu nawiązuje się trwałe relacje z osobami lub organizacjami działającymi w Twojej branży lub mającymi na nią wpływ. Cele takiej strategii mogą być różne:
- dotarcie do nowych klientów,
- promowanie firmy lub produktu,
- zwiększenie ruchu na stronie,
- polepszenie pozycji strony dzięki pozyskiwaniu linków zwrotnych dobrej jakości.
Najlepiej oczywiście, jeżeli wszystko to można uzyskać jednocześnie.
Łatwo zauważyć, że założenia outreach marketingu dość mocno pokrywają się z założeniami influencer marketingu. Oba skupiają się na obecności online oraz polegają na nawiązywaniu relacji z osobami, które stają się ambasadorami promującymi markę. Należy jednak w tym momencie dokonać kilku ważnych uściśleń.
Termin „influencer marketing” kojarzy się przede wszystkim z promowaniem produktów lub usług przez popularnych użytkowników Instagrama, Facebooka, TikToka, YouTube itp. Im ktoś ma większą rozpoznawalność w danej społeczności, tym większa szansa, że znajdzie się firma lub organizacja skłonna nawiązać kontakt z taką osobą. Jest to oczywiście bardzo duże uproszczenie, ponieważ zbudowanie dużych zasięgów nie gwarantuje sukcesu – ważny jest jeszcze profil członków danej społeczności, ich możliwości finansowe, demografia itp. Powinny one pasować do Twojej grupy docelowej. Skuteczny outreach rozszerza ten termin o otoczenie biznesowe czy ekspertów w danej dziedzinie, którzy pomogą Ci budować zaufanie grona odbiorców.
Innymi słowy, niekiedy posiadanie kilkuset oddanych fanów wystarczy do tego, żeby podjąć współpracę marketingową. Z kolei kilkaset tysięcy nieaktywnych subskrypcji może być niewystarczające, chociaż w teorii tworzy o wiele większy zasięg. Dobrym przykładem takiej sytuacji może być partnerstwo wydawnictw z blogerami książkowymi. Jest to stosunkowo niewielka społeczność, która jednak regularnie czerpie obustronne korzyści, na przykład w postaci darmowych książek otrzymywanych do recenzji. Ze strony wydawnictw koszty prowadzenia tego rodzaju działań marketingowych nie są zbyt wysokie. Z kolei społeczność czytelników aktywnych w internecie, chociaż relatywnie nieliczna, często kupuje polecane w ten sposób publikacje.
Przemyślana strategia outreach marketingu powinna zwiększyć świadomość marki. Widoczność oraz liczba followersów czy subskrypcji jest bez znaczenia, jeżeli fani potencjalnego partnera nie są Twoją grupą docelową. O wiele bardziej liczy się realna, zaangażowana społeczność. W praktyce oznacza to, że działania outreach marketingu koncentrują się nie tylko na współpracy z influencerami, lecz także ekspertami w danej branży, prasą, firmami czy organizacjami.
Outreach marketing – najważniejsze cele
Jak w przypadku innych rodzajów strategii marketingowej, tak i w outreach marketingu chodzi głównie o to, żeby:
- dotrzeć z odpowiednio dobranym komunikatem,
- do wcześniej wyselekcjonowanej grupy potencjalnych klientów,
- w konkretnym przedziale czasowym, na przykład wtedy, kiedy nowy produkt wchodzi na rynek,
- i odnieść z tego tytułu korzyść.
Cele są zatem oczywiste i dość podobne do tych związanych z inbound marketingiem. Różnice tkwią w sposobie ich osiągnięcia. Outreach marketing polega na działaniach proaktywnych, wychodzących do odbiorcy i nastawionych na wywołanie reakcji. Inbound marketing wygląda odrobinę inaczej – tutaj inicjatywa leży po stronie potencjalnego klienta, który w poszukiwaniu potrzebnych informacji sam decyduje, czy jest zainteresowany daną ofertą. Tworzenie wartościowych treści na blog firmowy jest idealnym przykładem takiego działania, ponieważ skorzysta z nich tylko ta osoba, która jest nimi realnie zainteresowana i będzie samodzielnie ich poszukiwać.
Najczęstsze błędy w strategiach outreach marketingu
Dobór odpowiedniego lidera opinii jest kluczowy do tego, aby kampania z zakresu outreach marketingu przyniosła pozytywne efekty, dlatego poświęcimy temu zagadnieniu więcej miejsca.
Przede wszystkim pamiętajmy, że influencer nie jest słupem ogłoszeniowym. Swoją popularność zawdzięcza długotrwałemu budowaniu relacji z odbiorcami. To, że ktoś weźmie pieniądze za promowanie jakiegoś produktu, nie oznacza, że nie może jednocześnie mieć jakichś poglądów politycznych, ekonomicznych czy społecznych. Dlatego, zamiast później wycofywać się ze współpracy i tłumaczyć przed potencjalnymi klientami, zróbmy zawczasu pogłębiony research. Influencerzy z definicji powinni być aktywni w internecie, więc po prostu prześledźmy wypowiedzi takiej osoby w mediach społecznościowych oraz tradycyjnych, na stronach, na YouTube itp. Wszystkiego przewidzieć nie sposób, jednak ogromnej większości kryzysów wizerunkowych związanych z wypowiedziami influencerów można by uniknąć, gdyby zleceniodawcy wcześniej sprawdzili, z kim nawiązują kontakt.
Kolejna kwestia dotyczy formy współpracy, która koniecznie musi być jasno określona. Czy zostawiamy influencerowi swobodę i liczymy na jego inwencję, pozwalając na personalizację? Czy też to my od początku do końca kontrolujemy formę i treść przekazu? Trudna decyzja, jednak podjęta na początku współpracy zaoszczędzi nam mnóstwa problemów.
Błędem, który zdarza się zaskakująco często, jest zwracanie uwagi wyłącznie na zasięgi. Liczby są ważne, ale nie najważniejsze, szczególnie w outreach marketingu. Profil odbiorców komunikatu marketingowego jest w tym przypadku bez porównania ważniejszy. Tak samo jak profil zainteresowań influencera – na przykład reklamowanie ubezpieczeń społecznych przez vlogerkę modową może nie być najlepszym pomysłem.
Przekaz marketingowy warto urozmaicać, na przykład konkursami. Zaleca się także korzystanie z różnych rodzajów mediów – tekstów, animacji, filmików itp. Ciągła agitacja sprzedażowa w wykonaniu influencera może zostać uznana przez jego fanów za niewiarygodną i może negatywnie wpłynąć na ich decyzje zakupowe.
Narzędzia skutecznego outreach marketingu
Komunikaty marketingowe związane z outreach marketingiem publikowane są przede wszystkim w mediach społecznościowych. Nie są to jednak jedyne miejsca, które służą do prowadzenia tego rodzaju działań promocyjnych. Pod uwagę warto także platformy oferujące wartościowe linki przychodzące, jak chociażby:
- YouTube – doskonałe miejsce do zwiększenia rozpoznawalności marki lub produktu. Rozpiętość tematyczna różnych kanałów jest na tyle duża, że nie powinno być problemów ze znalezieniem odpowiedniego influencera.
- Portale tematyczne – artykuł sponsorowany to oczywisty sposób na promocję.
- Strona internetowa influencera lub jego blog – co ciekawe, to wcale nie musi być tekst sponsorowany. Niekiedy wystarczy w zwykłym wpisie umieścić link do naszej strony, na przykład na zasadzie wymiany uprzejmości. Przecież jeden z liderów opinii w danej branży może być naszym znajomym i w zamian możemy sami zaproponować publikację jego artykułu na swojej stronie. Tego rodzaju praktyki spotyka się chociażby w branży marketingowej, w której gościnna wymiana wiedzy nie jest rzadkością.
Poza tym pamiętajmy, żeby każda współpraca, szczególnie płatna, miała ślad w postaci wiadomości e-mail. Może się to wydawać oczywiste, ale zasady tego rodzaju współpracy, chociaż ustalone telefonicznie czy podczas rozmowy na Messengerze, muszą ostatecznie znaleźć się w treści maila wysłanego do influencera. Ostateczna odpowiedź także powinna przyjść na skrzynkę pocztową. Są przynajmniej dwa powody takiego działania.
Wszelkiego rodzaju ustalenia dotyczące płatnej współpracy zawsze muszą zostać potwierdzone w stosownej korespondencji.
W wiadomości można wysłać również rekomendacje co do promowanej oferty, co w kontekście outreach marketingu jest kluczowe z punktu widzenia SEO.
Outreach marketing a SEO
SEO outreach jest jednym ze skutecznych sposobów na pozyskiwanie wartościowych backlinków z różnych źródeł. Dzięki temu możesz znacznie zwiększyć widoczność Twojej marki, a przez to nawiązać relacje z potencjalnymi klientami.
Jednym z nich jest oczywiście strona influencera oraz jego profil w mediach społecznościowych. Jeżeli dodatkowo członkowie społeczności skupionej wokół takiej osoby wejdą na Twoją stronę, to zdecydowanie możesz liczyć na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania.
O wiele bardziej wartościowe jest jednak CTA namawiające członków społeczności do udostępniania linku na swoich profilach w social mediach oraz kopiowania go do ich własnych miejsc w sieci, wpisów lub artykułów. Podejmując współpracę z influencerem, warto zwrócić uwagę na to, aby – jeżeli jest taka możliwość i będzie to wiarygodne – tego rodzaju komunikat pojawił się w przekazie reklamowym. Kopiowanie linku do pozycjonowanej strony i jego udostępnianie z różnych adresów URL to dobry sposób na poprawę pozycji w wyszukiwarce.
Szukasz ekspertów od SEO?
Jesteś w dobrym miejscu!
Outreach marketing – podsumowanie
Przemyślany i dobrze prowadzony outreach marketing może przynieść naprawdę spektakularne efekty, zarówno z wizerunkowego, jak i sprzedażowego punktu widzenia. Jest to jednak działanie wymagające czasu, środków i przede wszystkim sporego doświadczenia w doborze odpowiednich influencerów. Dlatego decydując się na tego rodzaju działania promocyjne, warto korzystać wyłącznie z pomocy sprawdzonych agencji, które mogą udokumentować udaną współpracę związaną z promocją marki.
Tekst aktualizowany, pierwsza wersja ukazała się na naszym blogu w kwietniu 2021.