Outreach marketing – czym jest i jaki ma wpływ na SEO?

Outreach marketing – czym jest i jaki ma wpływ na SEO?

Outreach marketing
- czym jest i jaki ma wpływ na SEO?

Outreach marketing może posłużyć nie tylko do zwiększania rozpoznawalności marki, lecz także do zdobycia wartościowych linków z zewnętrznych źródeł. Po tym, jak już zoptymalizujemy stronę internetową pod kątem SEO, warto również spróbować tego rodzaju działań promocyjnych.

Outreach marketing – definicja

W dużym skrócie outreach marketing polega na współpracy z osobami lub organizacjami działającymi w danej branży lub mającymi na nią wpływ. Cele takiego działania mogą być różne:

  • Zdobycie nowych klientów.
  • Promowanie marki lub produktu.
  • Zwiększenie ruchu na stronie.
  • Polepszenie pozycji strony dzięki dobrej jakości linkom przychodzącym.

Najlepiej oczywiście, jeżeli wszystkie te cele można uzyskać jednocześnie.

Nietrudno więc zauważyć, że założenia outreach marketingu dość mocno pokrywają się z założeniami influencer marketingu. Należy jednak w tym momencie dokonać kilku ważnych uściśleń.

Termin „influencer marketing” kojarzy się przede wszystkim z promowaniem produktów lub usług przez popularnych użytkowników Instagrama, Facebooka, TikToka, Youtube’a itp. Im ktoś ma większe zasięgi w danej społeczności, tym większa szansa, że znajdzie się firma lub organizacja skłonna podjąć współpracę z taką osobą. Jest to oczywiście bardzo duże uproszczenie, ponieważ duże zasięgi same w sobie nie są gwarantem sukcesu – ważny jest jeszcze profil członków danej społeczności, ich możliwości finansowe, demografia itp.

Innymi słowy niekiedy posiadanie kilkuset oddanych fanów wystarczy do tego, żeby podjąć współpracę marketingową. Z kolei kilkaset tysięcy nieaktywnych subskrypcji może być niewystarczające, chociaż w teorii tworzy o wiele większy zasięg. Dobrym przykładem takiej sytuacji może być chociażby współpraca wydawnictw z blogerami książkowymi. Jest to stosunkowo niewielka społeczność, która jednak regularnie czerpie korzyści ze współpracy z wydawnictwami, na przykład w postaci darmowych książek otrzymywanych do recenzji. Ze strony wydawnictw koszty prowadzenia tego rodzaju działań marketingowych nie są zbyt wysokie. Z kolei społeczność czytelników aktywnych w internecie, chociaż relatywnie nieliczna, często kupuje polecane w ten sposób publikacje.

Przemyślany outreach marketing powinien brać tego rodzaju czynniki pod uwagę. Spora liczba fanów lub followersów jest w zasadzie bez znaczenia, jeżeli nie są oni naszą grupą docelową. O wiele większe znaczenie ma realna społeczność zgromadzona wokół danej osoby lub organizacji. W praktyce oznacza to, że działania OM obejmują swoim zasięgiem nie tylko influencerów, lecz także ekspertów w danej branży, tytuły prasowe, firmy czy organizacje.

Outreach marketing – najważniejsze cele

Jak w przypadku innych rodzajów strategii marketingowej, tak i w outreach marketingu chodzi głównie o to, żeby:

  • dotrzeć z odpowiednio dobranym komunikatem,
  • do wcześniej wyselekcjonowanej grupy potencjalnych klientów,
  • w konkretnym przedziale czasowym, na przykład w którym nowy produkt wchodzi na rynek,
  • i odnieść z tego tytułu korzyść.

Cele są zatem oczywiste i dość podobne do tych związanych z inbound marketingiem. Różnice tkwią w sposobie ich osiągnięcia. OM to działanie proaktywne, wychodzące do odbiorcy i nastawione na wywołanie reakcji u niego. Inbound marketing wygląda odrobinę inaczej – tutaj inicjatywa leży po stronie potencjalnego klienta, który w poszukiwaniu potrzebnych informacji sam decyduje, czy jest zainteresowany daną ofertą. Tworzenie wartościowych treści na blog firmowy jest idealnym przykładem takiego działania, ponieważ skorzysta z nich tylko ta osoba, która jest nimi realnie zainteresowana i będzie samodzielnie ich poszukiwać.

outreach marketing a influencer marketing

Najczęstsze błędy w działaniach z zakresu outreach marketingu

Dobór odpowiedniego lidera opinii jest kluczowy do tego, aby kampania z zakresu outreach marketingu przyniosła pozytywne efekty. Dlatego poświęcimy temu zagadnieniu więcej miejsca.

  • Przede wszystkim pamiętajmy, że influencer nie jest słupem ogłoszeniowym. To, że ktoś weźmie pieniądze za promowanie jakiegoś produktu, nie oznacza, że nie może jednocześnie mieć jakichś poglądów politycznych, ekonomicznych czy społecznych. Dlatego zamiast później wycofywać się ze współpracy i tłumaczyć przed potencjalnymi klientami, zróbmy zawczasu pogłębiony research. Influencerzy z definicji powinni być aktywni w internecie, więc po prostu prześledźmy wypowiedzi takiej osoby w mediach społecznościowych oraz tradycyjnych, w internecie, na YouTubie itp. Wszystkiego przewidzieć nie sposób, tym niemniej ogromnej większości kryzysów marek związanych z wypowiedziami influencerów można by zapobiec, gdyby zleceniodawcy wcześniej sprawdzili, z kim w ogóle podejmują współpracę.
  • Kolejna kwestia dotyczy formy współpracy, która koniecznie musi być jasno określona. Czy zostawiamy influencerowi swobodę i liczymy na jego inwencję? Czy też to my od początku do końca kontrolujemy formę i treść przekazu? Trudna decyzja, ale podjęta na początku współpracy, zaoszczędzi nam mnóstwa problemów.
  • Błędem, który zdarza się zaskakująco często, jest zwracanie uwagi wyłącznie na zasięgi. Liczby są ważne, ale nie najważniejsze, szczególnie w outreach marketingu. Profil odbiorców komunikatu marketingowego jest w tym przypadku bez porównania ważniejszy. Tak samo, jak profil zainteresowań influencera – na przykład reklamowanie ubezpieczeń społecznych przez vlogerkę modową może nie być najlepszym pomysłem.
  • Przekaz marketingowy warto urozmaicać, na przykład konkursami. Zaleca się także korzystanie z różnych rodzajów mediów – tekstów, animacji, filmików itp. Ciągła agitacja sprzedażowa w wykonaniu influencera może zostać uznana przez jego fanów za niewiarygodną.

Najważniejsze narzędzia w outreach marketingu

Komunikaty marketingowe związane z outreach marketingiem publikowane są przede wszystkim w mediach społecznościowych. Nie są to jednak jedyne miejsca, które służą do prowadzenia tego rodzaju działań promocyjnych. Pod uwagę warto także wziąć takie platformy, jak chociażby:

  • YouTube – doskonałe miejsce do promocji marki lub produktu. Rozpiętość tematyczna różnych kanałów jest na tyle duża, że nie powinno być problemów ze znalezieniem odpowiedniego influencera.
  • Portale tematyczne – artykuł sponsorowany to oczywisty sposób na promocję marki, produktu itp.
  • Strona internetowa influencera lub jego blog – kolejne miejsce dobre na promocję. Co ciekawe, to wcale nie musi być tekst sponsorowany. Niekiedy wystarczy w zwykłym wpisie umieścić link do naszej strony, na przykład na zasadzie wymiany uprzejmości. Przecież jeden z liderów opinii w danej branży może być naszym znajomym i w zamian możemy sami mu zaproponować publikację jego linka na naszej stronie. Tego rodzaju praktyki spotyka się chociażby w branży marketingowej, w której gościnna wymiana linków nie jest rzadkością.

Poza tym pamiętajmy, żeby każda współpraca, szczególnie płatna, miała ślad w postaci wiadomości e-mail. Może się to wydawać oczywiste, ale zasady tego rodzaju współpracy, chociaż ustalone telefonicznie czy podczas rozmowy na Messengerze, muszą ostatecznie znaleźć się w treści maila wysłanego do influencera. Ostateczna odpowiedź także powinna przyjść na e-mail. Są przynajmniej dwa powody takiego działania.

  • Wszelkiego rodzaju ustalenia dotyczące płatnej współpracy zawsze muszą zostać potwierdzone w stosownej korespondencji.
  • W wiadomości można wysłać link do promowanej oferty, co w kontekście outreach marketingu jest kluczowe z punktu widzenia SEO.

Outreach marketing a pozycjonowanie

Outreach marketing jest także jednym ze sposobów na pozyskiwanie wartościowych backlinków z różnych źródeł.

Jednym z nich jest oczywiście strona internetowa influencera oraz jego profil w mediach społecznościowych. Jeżeli dodatkowo członkowie społeczności skupionej wokół takiej osoby klikają w ten link, to z punktu widzenia SEO korzyści są oczywiste.

O wiele bardziej wartościowe jest jednak CTA namawiające członków społeczności do udostępniania linku na swoich profilach w social mediach oraz kopiowania go na ich własne strony internetowe, do wpisów lub artykułów. Podejmując współpracę z influencerem warto zwrócić uwagę na to, aby – jeżeli jest taka możliwość i będzie to wiarygodne – tego rodzaju komunikat pojawił się w przekazie reklamowym. Kopiowanie linku do pozycjonowanej strony i jego udostępnianie z różnych adresów URL to dobry sposób na poprawę pozycji w wyszukiwarce.

Outreach marketing – podsumowanie

Przemyślany i dobrze prowadzony outreach marketing może przynieść naprawdę spektakularne efekty, zarówno z wizerunkowego, jak i sprzedażowego punktu widzenia. Jest to jednak działanie wymagające czasu, środków i przede wszystkim sporego doświadczenia w doborze odpowiednich influencerów. Dlatego decydując się na tego rodzaju działania promocyjne, warto korzystać wyłącznie z pomocy sprawdzonych agencji, które mogą udokumentować udaną współpracę z wieloma influencerami.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry